Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Особливості професії програміста

Професія програміста відноситься до трьох типів: "Людина-Техніка", "Людина-знакова система" і "Людина-Людина".

Особливості професії "Людина-Техніка": люди, що працюють у сфері "Людина - Техніка", виробляють речові продукти праці, види і форми енергії, створюють речові засоби діяльності, умови і предмети штучного середовища проживання людей, засоби їхнього існування і розвитку. Змістом вищих рівнів природничо-наукової та інженерної діяльності є дослідження і проектування в сфері матеріального світу (природи, організму людини, техносфери, інформаційної сфери). Дослідження створює нове знання, а проектування - нові об'єкти на основі цього знання.

До представників професій даного типу пред'являється безліч вимог. Потрібно вміти розбиратися в кресленнях і схемах. Важливо мати чіткий образ не тільки пристроїв різного устаткування, але і представляти процеси робочого взаємодії його частин. Це дозволяє будувати версії про можливі причини різних неполадок і подумки програвати варіанти пошуку, виділяючи найбільш ймовірний. Особливо глибокі знання потрібні в області властивостей предметів праці, умов і засобів їх перетворення, важливо знати пристрій і функції застосовуваних приладів, машин, інструментів, знати безліч строгих правил і обмежень, що відносяться до режимів роботи обладнання, умов безпечної праці. В області пізнавальних процесів до професіоналів сфери "Людина - Техніка" пред'являються високі вимоги до різних видів пам'яті, мислення. Часто необхідно гарне уявне оперування предметами в просторі.

Високо цінується здатність приймати оптимальне рішення в короткий термін. Особливо можна виділити технічний тип мислення, що представляє собою своєрідний синтез логічного та образного мислення, так як в діяльності інженера поєднуються ці полярні стилі мислення.

Для представника професії типу "Людина - Техніка" важливі такі якості, як діловитість, емоційна стриманість, здатність самостійно працювати іноді при обмежених контактах з колегами, акуратність і сумлінність. Таким чином, люди, що працюють у сфері "Людина - Техніка", мають справу з технікою, подумки оперують предметами в просторі, використовують логічне і образне мислення для прийняття рішень та усунення різного роду неполадок. У професії програміста цього типу більше всього відповідає посаду "адміністратора". Такий фахівець більшу частину часу займається конфігуруванням і настроюванням різних програмних систем, усуненням неполадок, які виникають як на різних серверах, так і на комп'ютерах співробітників організації. Крім роботи з ПЗ, "мережевий адміністратор", займається налаштуванням різного мережевого обладнання: оптимізує роботу мережевих пристроїв, вирішує проблеми, пов'язані зі спільним використанням обладнання організацією та Internet-провайдером, АТС.

Особливості професії "Людина-знакова система": люди, які працюють у сфері "Людина-знакова система", створюють і переробляють тексти, документи, таблиці, формули, переліки, каталоги будь-яких об'єктів. До представників даної професії пред'являються такі вимоги: вміння розбиратися в умовних позначеннях, штучних мовних системах. Так, основним завданням програміста є створення програми з використанням будь-якої мови програмування. При цьому використовується безліч умовних позначень: для назви змінних, функцій, процедур.

Важливим елементом цієї професії є пізнавальна діяльність, так, програміст практично постійно поповнює прогалини в знаннях, використовуючи різну технічну документацію. До людини пред'являється також бажана вимога мати швидкі й точні, добре скоординовані рухи пальців рук - для роботи за клавіатурою комп'ютера. В області пізнавальних процесів до професіоналів сфери "Людина - Знакова система" пред'являються високі вимоги до пам'яті: часто необхідно сприймати і утримувати словесно-логічну інформацію великих обсягів, зберігати безліч інструкцій, правил та положень. Дана професія є творчою в тому сенсі, що в діяльності часто виникають нестандартні, унікальні завдання, що вимагають винахідливості, безкорисливої інтелектуальної ініціативи. На думку Є. Климова, для представника професії типу "Людина - Знакова система" важливі такі якості, як акуратність, емоційна стійкість, посидючість, систематичність, здатність суворо слідувати численним правилами, зосереджено працювати в умовах зовнішніх перешкод, контролювати хід і правильність розумових дій [30].

Таким чином, люди, що працюють у сфері "Людина - Знакова система", мають справу зі створенням і переробкою текстової інформації. Важливим аспектами є креативність діяльності (постійно виникають нестандартні задачі) і пізнавальна активність (постійно необхідно звертатися до технічної документації, щоб заповнити прогалини в знаннях). До цього типу належать усі спеціалізації в професії програміста, так як і програміст, і мережевий адміністратор, і системний аналітик використовують штучні мови програмування для складання програм і сценаріїв.

Особливості професії "Людина-Людина": люди, які працюють у сфері "Людина-Людина", вміють керувати групами, колективами, спільнотами людей.

До представників даної професії пред'являються такі вимоги: вміння слухати і чути, чітко і ясно викладати свої думки, здатність розуміти внутрішній світ людини, здатність співпереживати сторонній людині. Важливими моментами є спостережливість до проявів почуттів, розуму, характеру, поведінки людини, можливість по можливості об'єктивно оцінювати ситуацію і людини в ній. Професіонал повинен мати життєвий досвід, широкий кругозір в області гуманітарного знання. З-за великої різноманітності нестандартних робочих ситуацій, працівник повинен мати творчий склад розуму, вміти моделювати наслідки своїх та чужих дій. Для представника професії типу "Людина - Людина" важливі такі якості, як витримка, здатність співвідносити свою поведінку з моральними та юридичними нормами, позитивне ставлення і доброзичливість по відношенню до людей. Таким чином, фахівці, що працюють у сфері "Людина - Людина", мають справу з людьми в різних робочих ситуаціях взаємодії, коли потрібно змоделювати внутрішній світ людини в контексті "тут і зараз", щоб прийняти будь-яке рішення, яке стосується цієї людини. У професії програміста цього типу більше всього відповідає дві нові посади, більшою мірою - "менеджер проектів" і в меншій мірі - "лідер групи розробників". Основою їх діяльності є керівництво колективом програмістів. Слід зазначити, що і системний аналітик, і консультант і адміністратор за родом діяльності також багато спілкуються з людьми. Так, консультант відповідає на питання програмістів, мережевий адміністратор - на запитання користувачів (це можуть бути як програмісти так і представники інших професій), а системний аналітик задає питання замовнику для того, щоб виявити його потреби (часто спілкування ведеться англійською мовою). Зазначимо, що системний аналітик, крім активного слухання, повинен вміти просто, зрозуміло і чітко викладати свої думки в різного роду документації, яка супроводжує проект, тому що користувачі цієї документації: програмісти, "менеджер проектів" і замовники, тобто люди з абсолютно з різною технічною підготовкою (так, наприклад, замовник часто є просто користувачем комп'ютера і не розбирається в програмуванні).

На закінчення необхідно відзначити, що програміст спілкується як зі своїми колегами по проектній команді, так і з консультантами, мережевим адміністратором, лідером групи, менеджером проекту, тобто сучасний програміст частково відноситься і до типу "Людина-Людина". Таким чином, ми одержали опис професії програміста за допомогою типології, розробленої Є. Клімовим [30]. Сучасний програміст може бути представлений на основі типів: "Людина-техніка", "Людина-знакова система", "Людина-Людина". Залежно від займаної посади (програміст, лідер групи розробників, консультант, системний аналітик, адміністратор або менеджер проектів) і, як наслідок, кола вирішуваних завдань, програміста можна віднести до одного з описаних вище типів.

Особисті якості програміста:

Програміст, перш за все, повинен володіти великим терпінням і витримкою. Ці якості абсолютно незамінні та є необхідними в його повсякденній роботі.

Програмування є галуззю, яка бурхливо розвивається, тому програміст повинен вміти швидко адаптуватися до поточного стану технологій і постійно вивчати нові. Інакше через кілька років його цінність як фахівця виявиться помітно нижчою. Він повинен вміти об'єктивно оцінювати можливості застосовуваних технологій та їх ефективність при використанні для кожного конкретного випадку. Щоб не довелося пиляти дрова за допомогою новітніх розробок в лазерній техніці.

Освіта програміста:

Бажано мати вищу технічну або математичну освіту за спеціальностями "обчислювальна техніка" або "прикладна математика". Однак у професії програміста дуже велике значення має і досвід роботи за фахом. Тому ще зовсім недавно не було рідкістю серед програмістів, що самоук опинявся значно більш професійним, ніж випускник ВНЗ і цінувався відповідно вище. Правда зараз така тенденція сходить нанівець.

У більшості випадків від програміста потрібні знання спеціальних мов програмування, що застосовуються в тій предметної області, де він буде працювати. Набір знань досвідченого фахівця за певним напрямом досить специфічний. Він може знати все в рамках своєї вузької спеціалізації, а от у сусідніх областях знань може сильно не вистачати.

Але першорядну важливість у цій професії все ж має здатність до освоєння все нових і постійно розвиваючихся методик програмування. І навчання програмуванню, почавшись при освоєнні професії, не припиняється ніколи, поки людина зайнята в цій професії.

1.4. "Класифікація" програмістів

Як зазначалося раніше, програміст - це фахівець, що займається розробкою алгоритмів та програм на основі математичних моделей.

На зорі становлення комп'ютерної індустрії був актуальним поділ на прикладних і системних програмістів. Якщо перші створювали софт для кінцевих користувачів, то системні програмісти створювали софт-інструменти для підтримки прикладних програмістів: операційні системи, компілятори, стандартні бібліотеки і драйвери.

Прикладним називається програміст, програми якого призначені для розв'язання прикладної задачі, що задовольняє потреби кінцевого користувача та, за задумом класифікації, що лежить поза комп'ютерної сфери. Системним називається програміст, програми якого призначені для забезпечення роботи комп'ютера і використовуються іншими комп'ютерними спеціалістами.

Зараз програмістів умовно можна розділити вже на три категорії:

Прикладні програмісти займаються розробкою програмного забезпечення, необхідного для роботи організації.

Системні програмісти розробляють операційні системи, інтерфейси до розподілених баз даних, працюють з мережами. Фахівці цієї категорії є найрідкіснішими і високооплачуваними.

Web-програмісти мають справу з мережами, але, як правило, з глобальними, такими, як Internet. Вони пишуть web-інтерфейси до баз даних, створюють динамічні web-сторінки тощо.

Будучи фахівцем, програміст спеціалізується на предметній області, яка охоплює знання і навички, якими здатна якісно опанувати одна людина. Широта предметної області та якість навичок для програміста індивідуальні. Вони залежать від трудового досвіду, інтелекту, вроджених нахилів, сили волі, соціальної відгородженості та кон'юнктури вакансій програмістів. Нижче перераховані деякі спеціалізації програмістів.

  • 1С Програміст.
  • Веб-розробник.
  • Delphi програміст.
  • Програміст Visual Basic.
  • Програміст NET.
  • Java програміст.
  • Програміст C.
  • Програміст баз даних (SQL, мови баз даних: Visual FoxPro, FoxBase, Dbase, Oracle та інші).
  • Програміст-тестувальник.
  • Програміст-постановник (головний архітектор проекту).
  • Програміст мікроконтролерів.

Програмісти баз даних є одними з високооплачуваних груп програмістів. Робота, як правило, пов'язана з якими-небудь обліковими системами і вимагає ретельності, уваги. Елемент творчості у програмістів БД практично відсутній.

Програмісти скриптів - це дуже різнорідна група програмістів. Назва умовна. Сюди відносяться web-програмісти, програмісти 1С, Галактики, Axapta, SAP, програмісти VBA. Це вузькоспеціалізовані групи зі своєю специфікою, що сильно відрізняє їх від інших груп прикладних програмістів. Але область діяльності у них одна і та ж - автоматизація підприємств.

Web-програмісти займаються програмуванням сайтів. Основні їхні мови програмування: HTML, Javascript, Perl, PHP. Програмування високорівневе і набагато простіше, ніж програмування C++, Delphi та іншими мовами програмування прикладних програмістів. Сама спеціалізація web-програміста цікава і креативна.

Системний адміністратор. На сисадмінів часто вішають обслуговування всієї техніки, наявної на підприємстві, аж до електрочайника в їдальні! Таке часто відбувається на малих підприємствах. Хоча вже давно сформувалися спеціалізації в цій професії:

  • Help-desk.
  • "Мережевики".
  • Адміністратори різних сервісів (домену, web-сервера, БД тощо).

Help-desk - їхнє завдання - встановлення, налаштування та обслуговування прикладного ПЗ на комп'ютерах користувачів; навчання користувачів і допомога в роботі з програмою. З обов'язкового комплекту вимог у вакансії help-desk'a: знання MS Office, 1С, Windows (клієнтські ОС), Internet (мається на увазі Інтернет ПЗ).

"Мережевики" займаються прокладкою кабелів (часто прокладку кабелів виділяють як окрему спеціалізацію) і організацією зв'язку між комп'ютерами. При налаштуванні мережі їх робота закінчується, коли між вузлами мережі проходить "пінг". Найбільш цінними є ті "мережевики", які спеціалізуються на апаратурі, ПЗ певного виробника. "Мережевики" повинні вміти обжати кабель, встановити хаб, світч, маршрутизатор, комутатор, модем, "підняти" VPN-канал, підключити клієнтські місця до хабу, світча та настроїти мережне оточення на робочому місці й упевнитися в наявності зв'язку.

Адміністратори різних сервісів. Тут єдиної планки для оцінки немає, як і у програмістів скриптів все визначається конкретною спеціалізацією. Можна виділити дві великі групи адміністраторів за типом обслуговуваних ОС: адміністратори Unix-систем і адміністратори Windows-систем. Список вимог до адміністраторів: встановлення та обслуговування контролера домену, поштового сервера, web-сервера, мережевих сервісів (DNS, WINS, DHCP), офісної АТС, мережевого друку.


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  4. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  5. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  6. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  7. Аграрне виробництво і його особливості
  8. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  9. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ
  10. Анатомо-фізіолгічні особливості
  11. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  12. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів




Переглядів: 3238

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Освітньо-кваліфікаційна характеристика програміста | Попит на програмістів в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.