Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Попит і пропозиція покупця в умовах досконалої конкуренції і монопсонії

Порівняємо криві попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції з боку покупця і з боку продавця (рис. 10.15).

На рис. 10.15-а показано, що крива попиту на продукцію продавця має горизонтальний вигляд, а крива його пропозиції – це східна частина кривої граничних витрат (МС).

 

Р Р

S(MC) D(MU)

 

D D S S

 

S D

Q Q

(а) (б)

Рис. 10.15. Попит і пропозиція в умовах досконалої конкуренції очима продавця (а) і очима покупця (б)

 

Рис. 10.15-б є дзеркальним відображенням графіку на рис.10.15-а. Покупців в умовах досконалої конкуренції багато, і кожен з них не взмозі вплинути обсягом закупівель на лінію пропозиції SS. Тому горизонтальність лінії пропозиції є ознакою досконалої конкуренції серед покупців.

Незмінність ціни в умовах досконалої конкуренції з боку покупців означає, що покупець ніяк не впливає на неї, і дотримуються всі умови рівноваги: Р = АС = МС. З боку покупця ціна Р, що ним сплачується, співпадає з граничними витратами придбання продукції.

Граничні витрати придбання – це додаткові витрати покупця при закупівлі ним додаткової одиниці продукції. Покупець сплачує за товар певну ціну. Ця ціна Р – його витрати як покупця. Якщо ця ціна є незмінною при кожній додатковій купівлі одиниці продукції, то й граничні витрати придбання товару будуть залишатись незмінними. Це й відображається на горизонтальній лінії пропозиції. В умовах досконалої конкуренції, що розглядається з боку покупця, лінія пропозиції SS – це водночас і лінія середніх витрат АС і лінія граничних витрат придбання продукції МС, і вона має горизонтальний характер. Покупець повинен порівнювати свої граничні витрати і граничний доход, якщо він прагне до досягнення рівноваги. Якщо покупець купує продукцію, то керується закономірностями, притаманними динаміці граничної корисності МU. Приріст доходу МR з боку покупця – це приріст корисності. Тому крива попиту DD покупця – це крива граничної корисності МU чи крива граничного доходу MR.

В умовах монопсонії, де на ринку диктує умови один покупець, крива пропозиції набуває іншого вигляду. Окрім цього, це буде крива пропозиції всієї галузі, а не просто крива пропозиції якоїсь однієї фірми.

Монополіст, маючи владу над ціною, може встановити її на рівні, що перевищує рівень ціни рівноваги в умовах досконалої конкуренції, і обсяг виробництва у монополіста є нижчим ніж при досконалій конкуренції. Для монопсонії все буде залежати від умов пропозиції галузі і відповідного рівня ціни пропозиції.

Монопсоніст, маніпулюючи обсягом своїх закупівель, може вплинути на ринкову ціну продукції. Тому ринкова ціна пропозиції буде відображати динаміку середніх витрат всієї галузі.

Сукупну пропозицію галузі характеризує крива, що відображає сукупність середніх витрат різних фірм даної галузі (рис. 10.16).

 

P,C

 

 
 


AC

 

Q

Рис. 10.16. Крива пропозиції монопсонії

 

Крива пропозиції для монопсоніста – це крива середніх витрат галузі (АС).

Будь-яка точка, розташована на кривій АС, відповідає тому чи іншому рівню ціни пропозиції монопсоніста при закупівлі ним певної кількості товару Q. Для монопсоніста ціна пропозиції може бути:

1) спадаючою – низхідна частина кривої АС;

2) зростаючою – висхідна частина кривої АС.

Так як відбувся перехід від досконалої до недосконалої конкуренції (з боку покупця), крива пропозиції втратила свій горизонтальний вигляд і набула U- образної форми кривої середніх витрат галузі (АС).

В першому випадку монопсоніст має справу з фірмами, чий технологічний рівень є достатньо високим, чиї витрати мають тенденцію до скорочення. В другому випадку монопсоніст отримує продукцію у фірм, чиї витрати зростають.

Таким чином, ціна пропозиції в галузі, що “захоплена” монопсоністом, може бути і спадною, і зростаючою. Відповідно, і граничні витрати придбання продукції (МС) монопсоністом перестають бути незмінними, вони можуть бути також і спадними і зростаючими. (рис. 10.17).

 

P,C

 

МС АС

 

 

Q

Рис. 10.17. Криві пропозиції та граничних витрат монопсонії

 

 


Читайте також:

  1. H) Орган з питань конкуренції
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. Адміністративний захист об’єктів інтелектуальної власності від недобросовісної конкуренції
  4. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  5. Аналіз попиту
  6. Аналіз попиту
  7. Аналіз та оцінка інвестування в умовах ризику. Якісні та кількісні методи оцінювання проектних ризиків.
  8. Аналітична робота в умовах кризи.
  9. Антипод конкуренції.
  10. АТ – одна з найбільш зручних форм колективного підприємства в умовах ринкової економіки. Першим АТ вважають створену у 1602 році Голандсько –Ост - Індську компанію.
  11. Аудит розрахунків із покупцями та замовниками
  12. Аудит розрахунків із покупцями та замовниками




Переглядів: 982

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Регулювання монополій | Ціноутворення в умовах монопсонії. Встановлення обсягу закупівель монопсоніста

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.