Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






АРХІТЕКТУРА

Тема 4. Художня культура польсько-литовської доби.

Змістовий модуль ІІ. Художня культура України ХІV –ХVI ст.

 

Монголо-татарська навала заверши­ла процес розпаду давньоруської дер­жави, завдавши нищівного удару її культурі, мистецтву, а найбільше – мо­нументальній архітектурі. Будівництво великих кам'яних споруд на Придніп­ров'ї на тривалий час припинилося.

Культурний центр України переміс­тився на захід, до Галицько-Волинського князівства, що постраждало від нашестя меншою мірою. Завдяки муд­рій політиці та державницькій діяль­ності галицьких і волинських князів, передусім такої видатної постаті, як Данило Галицький, там зберігалися й шанувалися високі набутки поперед­ньої епохи, творилося нове українське мистецтво. Можна сміливо стверджу­вати, що саме завдяки Галичині й Во­лині українська культура не загинула в один із найскрутніших періодів сво­єї історії.

У ХІУ-ХУ ст. значного розвитку в Галицько-Волинських землях досягла архітектура. її особливості визначали­ся певними історичними й суспільни­ми обставинами: боротьбою з інозем­ними поневолювачами, міжфеодальними усобицями, а також географіч­ним положенням, тобто близькістю до країн Центральної Європи. Перший чинник зумовив потребу в широкому розгортанні оборонного будівництва - замків, веж, укріплених садиб, монас­тирів з високими мурами, другий сприяв поширенню в архітектурі Західної України ознак, притаманних європейській культурі.

Спорудження величних неприступ­них замків – одна з відмітних рис культури ХІУ-ХУ ст. У цей період, як і в попередні часи, більшість зам­ків були дерев'яними, тому до наших днів жоден з них не зберігся. У цих спорудах поєдналися архітектурні традиції Київської Русі й ще більш ранніх епох.

Одним із найвеличніших був Київ­ський замок на горі Киселівці – справжня окраса місцевого ландшаф­ту. Його історія сягає прадавніх ча­сів. Дослідники давнього Києва дове­ли, що саме на Замковій горі (як іще називають Киселівку) оселився й збудував перше городище легендарний засновник Києва - князь Кий. Замок згорів у XVII ст.

Найстарішою кам'яною фортецею України є Верхній замок у Луцьку. Його споруджено в середині XIV ст. Навколо нього були розташовані Нижній (околишній) замок та міські укріп­лення. Від них збереглися лише кам'яна споруда та вежа. Змуровані з цегли прямокутні вежі та стіни замка вражають уяву поєднанням величі й простоти. Луцький замок – одна з най­більших цегляних споруд в. Україні.

Справжніми архітектурними перли­нами України є замки в Кам'янці-Подільському, Меджибожі, Хотині, Одеську, Мукачевому та інших міс­тах. Упродовж кількох століть їх до­будовували й перебудовували. У ті ча­си навіть церкви зводили, ніби форте­ці. Наприклад, до наших днів зберег­лася унікальна Покровська церква-фортеця в селі Сутківцях на Поділлі, (XV ст.), яка була цілком придатна до оборони.

У XVI – на початку XVII ст. в ук­раїнську культуру проникли художні ідеї Відродження. Провідну роль у розвитку мистецтва цієї доби відігра­вав Львів – одне з найкрасивіших міст Європи, яке по праву можна назвати містом-музеєм. У Львові стрілися Схід і Захід. Українські зодчі, скульптори, живописці працювали тут поруч з ні­мецькими, італійськими, голландськи­ми, польськими. Нові мистецькі віян­ня, що приходили із Заходу, україн­ські митці творчо поєднували з націо­нальними традиціями.

Найбільше збереглося у Львові пам'яток міської архітектури. Після спустошливої пожежі 1527 р. на за­лишках середньовічних готичних спо­руд зводилися кам'яниці (так назива­ли муровані житлові будівлі) у стилі Ренесанс. На площі Ринок стоїть най­більша львівська кам'яниця – знаме­нитий будинок заможного купця Корнякта. Будинок нагадує справжній па­лац. Його було споруджено архітекто­ром Петром Барбоном у 80-х роках XVI ст. Шестивіконний триповерхо­вий фасад увінчано високим аттиком – декоративною стінкою над карнизом. Пізніше, у XVII ст., на ньому встано­вили статуї рицарів. Вікна прикрашені красивим обрамленням. Особливо ча­рує триярусна відкрита аркада внут­рішнього дворика, що нагадує італій­ські палаци доби Відродження.

Архітектурне обличчя Львова скла­лося під впливом європейської като­лицької культури. Це. було наслідком політичного та культурного панування Польщі на західноукраїнських землях. Постає природне запитання: а що було суто українського в мистецтві Львова цієї доби?

Наприкінці XVI – на початку XVII ст. на замовлення православного Львівського ставропігійського брат­ства, навколо якого гуртувалися укра­їнці, у місті було зведено визначний архітектурний ансамбль. До нього уві­йшли Успенська церква (архітектори П. Римлянин і В. Капінос), Вежа Корнякта (архітектор П. Барбон) та кап­лиця Трьох святителів (архітектор А. Підлісний). У цих спорудах вико­ристано традиції української народної дерев'яної архітектури – будівництва так званих тридільних церков, що складалися з трьох частин, розташова­них на одній осі, та високих багато­ярусних дзвіниць. У зовнішньому оформленні споруд відповідно до сма­ків часу було застосовано вишукані ре­несансні форми. Завдяки цьому ансамбль Успенської церкви став по-справжньому новаторським витвором архітектурного мистецтва.


Читайте також:

  1. АРХІТЕКТУРА
  2. АРХІТЕКТУРА
  3. Архітектура Linux
  4. Архітектура SWIFT
  5. Архітектура АСКД
  6. Архітектура баз даних
  7. Архітектура в стилі рококо
  8. Архітектура в стилі рококо
  9. Архітектура Грецького театру
  10. Архітектура і мистецтво. Українське бароко.
  11. Архітектура і образотворче мистецтво Русі.




Переглядів: 1625

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Міський транспорт | СКУЛЬПТУРА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.