Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Экономика региона – звено единого хозяйственного комплекса Украины.

Регіоналізм у сфері економіки є свідченням децентралізації господарської діяльності і управління та підвищення ролі місце­вого самоврядування. Зберігається актуальність пошуку шляхів поєднання інтересів окремих регіонів із загальнонаціональними, створення механізмів, які б забезпечили економічні основи ціліс­ності країни і недопущення неоправданої територіальної та гос­подарської замкнутості і обособленості. Це обумовлено тим, що іноді регіоналізм сприймається як всеохоплююче зосередження владних повноважень на рівні регіону чи повна його господарсь­ка самостійність у вирішенні питань загальнонаціонального зна­чення, питань власності на майно і вироблені в регіоні товари, на природні ресурси тощо. Таке розуміння самостійності господар­ської системи регіону не має перспективи, воно економічно і політично недоцільне.

Регіон необхідно розглядати як частину цілого. Діалектика окремого і загального розкриває взаємозв'язок між ними, згідно з яким окреме неможливе без загального, як і загальне неможливе без окремого, яке є субстратом загального. Загальне завжди взає­мозв'язане з конкретним, а конкретне завжди перебуває під впливом загального. Ця єдність і залежність, а разом з тим і особ­ливість як філософські категорії повною мірою проявляються у взаємовідносинах регіону і держави.

З географічного погляду регіон завжди є частиною якоїсь те­риторії, що за масштабами перевершує регіон. З господарського погляду економіка регіону — це ланка господарського комплексу країни, яка розміщена на певній частині її території. Економіка регіону базується на мікроекономічній виробничій функції, тобто врахуванні найбільш ефективної дії місцевих чинників виробництва — робочої сили, ресурсів, економічних зв'язків конкретних під­приємств тощо. Для економіки регіону найбільш притаманні ри­си саморегуляції через попит і пропозицію, рівень конкуренції в межах регіону, форми власності.

Економічний розвиток регіону базується на мікроекономічних відносинах — відносинах між підприємствами, ринками товарів і послуг, засобами виробництва і виробничою та соціальною ін­фраструктурою. Для економіки регіону притаманна широка взає­модія між усіма суб'єктами господарювання, що відображає інте­граційний процес і характеризує комплексність і збалансованість його розвитку. Таким чином, економіка регіону відображає здатність різних економічних суб'єктів ефективно здійснювати господарську діяль­ність на внутрішньорегіональному рівні. Разом з тим особливість регіонального розвитку є основою для міжрегіональної взаємодії, тобто виходу на макроекономічну систему країни в цілому з по­зицій вирішення власних (регіональних) економічних завдань. Зазначені особливості економіки регіону як сутнісні ознаки і ви­окремлюють її від регіональної економіки.

Регіональна економіка щодо економіки конкретного регіону виступає макроекономічним середовищем. Це середовище ство­рюється, наприклад, єдиною на національному рівні монетар­ною системою, дією інфляційних чинників, впливом чинників міжрегіональної дії, зокрема, ефективнішого функціонування транспортної системи, встановленням валютних курсів тощо. Регіональна економіка вирішує питання просторового розвитку національного господарства, у тому числі і вирівнювання рівнів розвитку бідних та депресивних регіонів у межах загальнодер­жавної економічної системи, тобто питань міжрегіонального розвитку — від метропольних регіонів до периферійних, як пра­вило, слабо розвинутих. Якщо регіональна економіка охоплює найбільш загальну картину просторового розвитку, то економі­ка конкретного регіону концентрує увагу на просторовому роз­витку локального рівня з власною внутрішньою політикою еко­номічного розвитку, виступаючи складовою регіональної еко­номіки. Вона не може претендувати і на роль суб'єкта міжнаро­дного права з повними функціями. Регіон, навіть найбільш роз­винутий, не може виконувати функції господарського регулю­вання для інших регіонів. Для регіону більш характерні ознаки цілісності, ніж для регіональної системи, яка включає сукуп­ність регіонів. У правовій сфері конкретний регіон не має тих повноважень, які притаманні для національної господарської системи.

Регіон як низова ланка господарства реалізує соціально-економічну політику держави. Через регіони відбувається управ­ління економікою країни з урахуванням місцевої специфіки. Еко­номічні взаємовідносини регіону з загальнонаціональними знач­ною мірою регулюються через систему управління. Для цього в законодавчих і нормативних актах визначені для кожного пері­оду соціально-економічного розвитку країни принципи розподілу повноважень між центром і регіонами, методи регулювання гро­шово-кредитної, амортизаційної та податкової політики, зовніш­ньоекономічні відносини та ін. Розвиток економіки регіону розглядається центральними ор­ганами з позицій місцевого самоврядування, визначення функцій і взаємодії територіальних органів різних рівнів. Вихідною пози­цією управління господарським комплексом регіону є його комп­лексний розвиток і задоволення на цій основі соціально-еко­номічних потреб його населення. Комплексний розвиток регіону передбачає розвиток виробничих і соціальних комплексів, які мають включати такі необхідні інфраструктурні блоки, як буді­вельний, житлово-комунальний, соціально-культурний, оздоров­чий, освітній, торгово-сервісний, побутового обслуговування та ін. Господарство регіону повинно розвиватись значною мірою на ба­зі регіональної та муніципальної власності, місцевих бюджетів, ефективного використання місцевих ресурсів тощо, утворюючи таким чином єдину економічну систему. У сучасних умовах, ко­ли регіональні суб'єкти наділені значними повноваженнями і можливостями внутрішньорегіонального управління, складають­ся умови, за яких регіони несуть відповідальність за реалізацію загальнодержавної регіональної соціально-економічної політики, самовідтворення і розвиток регіону, самозабезпечення основних стандартів життєдіяльності населення.

У несприятливих умовах, які можуть складатися у певних регіо­нах, втрачається здатність відтворення економічних чи соціальних процесів. Це стосується, наприклад, зниження темпів економічного розвитку у зв'язку з втратою ринків збуту продукції, погіршення якості сировинної бази та іншими негативними чинниками. Серед соціальних чинників, дія яких може негативно позначитися на фу­нкціонуванні економіки, слід відзначити зниження якості трудового потенціалу, втрату здатності його зростання. У таких умовах еко­номіка регіону може перейти у фазу стійкого спаду, що негативно позначиться на рівні життя населення. Такі регіони належать до депресивних. Особливістю їх є те, що вони не можуть самостійно вийти з цього стану, тоді зростає роль держави, яка шляхом пере­розподілу ресурсів, а також створенням спеціальних економічних механізмів (податкових, фінансових) може сприяти вирішенню питань активізації розвитку регіону, підтриманню стабільності відтворення в регіоні. Це і є метою регіонального розвитку як од­ного з найважливіших державних інтересів.

Важливу роль у виконанні функцій самоврядування в регіоні пок­ладено на фінансово-бюджетну діяльність. Сучасна правова база ще не повністю відповідає вимогам реалізації соціальних функцій у ре­гіоні. Бюджети територій не концентрують достатніх ресурсів для виконання поставлених перед ними завдань. Оскільки регіони неоднакові за своїм економічним потенціалом, то формуються регіони-донори і дотаційні регіони. Ці об'єктивні умови примушують державу з позицій єдиного господарського комплексу впливати на бюджети окремих територій через трансферти, надання дотацій та інші економічні механізми регіональної орієнтації, без яких немож­ливо було б вплинути на природну неоднорідність економічного розвитку регіонів. Таким чином, механізм перерозподілу загально­національного багатства з метою підтримки окремих регіонів свід­чить про єдність господарського комплексу країни, в якому еконо­міка кожного конкретного регіону виступає як окрема ланка.

Якщо у великому регіоні проблема депресивності економічно­го розвитку характерна лише для окремої його частини, тобто субрегіону нижчого рангу, то тоді питання активізації його гос­подарської діяльності вирішується через розроблення та запрова­дження регіональних програм розвитку з найбільш важливих га­лузей економіки. Джерелами фінансування цих програм можуть бути регіональний, а в окремих випадках і національний бюджети. В умовах ринку прерогатива повинна належати суб'єктам господа­рювання регіону, виробленню та самостійному прийняттю рішень і їх реалізації. Органи управління в регіонах повинні усвідомити нову ситуацію у зв'язку з ринковими умовами господарювання і пере­конатись у її вигідності для розвитку регіональної економіки.

Найбільш вагомим важелем регіонального регулювання є бю­джетне регулювання просторової (регіональної") економіки. Цей механізм поєднує як достатній рівень централізованого управ­ління, так і високу регіональну самостійність. Міжбюджетна мо­дель набула найбільшого використання. Бюджетний механізм ре­гулювання територіальних соціально-економічних процесів зас­тосовується в ході ринкових відносин і в інших країнах Східної Європи. У зв'язку з обмеженістю бюджетних ресурсів створю­ється можливість вирішення проблем економічного розвитку ли­ше окремих регіонів. Як правило, до них відносились депресивні регіони та регіони пріоритетного розвитку.

Таким чином, поєднання централізованих механізмів регіональ­ного розвитку як окремих ланок єдиного господарського комплек­су з активною діяльністю регіональних владних та економічних структур кожного конкретного регіону може забезпечити при­скорений розвиток регіонів. Економіка кожного конкретного ре­гіону відчуватиме значний вплив центральних органів завдяки прийняттю рішень, які сприяли б ефективному розвитку регіональ­ної ініціативи в галузі використання регіональних переваг, ефек­тивному використанню наявних ресурсів і умов. Економіка кожного регіону має свою внутрішню структуру5 механізми управління і функціонування. Однак вона не є обмеженою та ізольованою. Завдяки міжрегіональним зв'язкам економіка окремого регіону є частиною економік інших регіонів і таким чином національної економіки в цілому. Економіці кожно­го регіону притаманні і внутрішня територіальна дискретність — кожен регіон поділяється на дрібніші субрегіони згідно з адмініс­тративно-територіальним чи іншим поділом території. Найбільше значення для економічного розвитку територій має їх поділ з по­зицій територіального поділу праці, адміністративно-економіч­ного управління, виділення територій з різним станом ринків праці, товарів, послуг тощо. Саме такі ринкові елементи є інтег­раторами економік різних регіонів, перетворюючи господарство кожного регіону в єдину господарську систему країни, а іноді бе­ручи участь і у формуванні транснаціональних регіонів. Таким чином, економіка регіонуявляє собою складну систему взаємо­дій регіональних, субрегіональних (внутрішньорегіональних) і між­регіональних елементів, утворюючи єдиний економічний простір. Єдності цьому простору надає загальнонаціональне законодав­ство з економічних питань, єдина грошово-кредитна система, функ­ціонування загальнонаціональних виробничих систем (енергети­ки, транспорту, зв'язку та ін.). Складовими єдиного економічного простору є ринкова інфраструктура, національні ринки товарів, послуг, праці, капіталів. Найважливішим гарантом цієї єдності є Конституція, якою передбачена територіальна єдність держави.


Читайте також:

  1. Виділення в природних комплексах незвичайних, унікальних ділянок і явищ і питання їх збереження.
  2. Запобігання пожежам на тваринницьких фермах, комплексах і птахофабриках
  3. Инвестиционный климат региона и его составляющие
  4. Лекция 1. МАКРОЭКОНОМИКА. НАЦИОНАЛЬНАЯ
  5. Методологические основы региональной экономики и условия регионального экономического развития
  6. Мировая экономика 4 страница
  7. Реальное интегрирующее звено
  8. Розрахунок чисельності працівників на тваринницьких комплексах.
  9. Стреси на комплексах
  10. Экономика 1-1
  11. ЭКОНОМИКА ЭКОЛОГИЧЕСКИЙ ФАКТОР




Переглядів: 822

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Транзитний потенціал України і його значення в розвитку економіки держави. | Дифференциация регионов по уровню развития производительных сил

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.