МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Економічний розвиток та економічне зростанняТа циклічний характер суспільного відтворення Тема 16. Економічне зростання Контрольні завдання Визначте єдино правильну відповідь 15.1. Національного багатство - це: а) всі основні фонди країни, що використовуються у виробничій та невиробничій сферах; б) вся маса грошей, золотого запасу, іноземної валюти, яка знаходиться у банках і на руках у населення; в) нагромаджені, створені працею минулих та сучасних поколінь матеріальні блага і культурні цінності, природні ресурси країни, які залучені до господарського обороту. 15.2. Показником економічної ефективності суспільного виробництва є: а) рівень задоволення платоспроможного попиту населення; б) виробництво сукупного продукту на душу населення; в) продуктивність праці. 15.3. Показником соціально-економічної ефективності суспільного виробництва є: а) виробництво сукупного продукту на душу населення; б) трудомісткість; в) продуктивність праці. 15.4. При розширеному відтворенні: а) весь додатковий продукт іде на особисте споживання, відсутній фонд нагромадження; б) весь додатковий продукт іде у фонд нагромадження; в) забезпечується зростання обсягів виробництва та більш повне задоволення потреб суспільства. 15.5. Вперше зробив спробу з’ясувати умови відтворення на суспільному рівні: а) Дж. М. Кейнс; б) Ф. Кене; в) К. Маркс.
Ключові слова: економічний розвиток (економічний прогрес), науково-технічний прогрес, науково-технічна революція, економічний цикл, криза, депресія, пожвавлення, піднесення. Економічний розвиток (економічний прогрес) – це безперервний, поступальний рух по висхідній лінії усієї економічної системи і кожної її підсистеми зокрема. Так прогрес технологічного способу виробництва виражається у переході від способу виробництва, заснованого на ручній праці, до способу виробництва, що ґрунтується на машинній праці, а від нього – до того, в основі якого лежить автоматизована праця. Прогрес у відносинах власності виявляється в еволюції власності – від індивідуальної до колективної, від колективної до державної та наддержавної. Прогрес господарського механізму – це еволюція важелів управління економікою, поступовий перехід від ринкового саморегулювання до державного, до їх раціонального поєднання, а згодом до наднаціонального управління економікою в межах цілих регіональних об’єднань типу Європейського Союзу, до якого входить 27 європейських країн. Економічний розвиток –це основа суспільного розвитку, складовими якого є (окрім економічного) соціальний, правовий, політичний, духовний та інший прогрес. Економічний розвиток передбачає економічне зростання. Економічне зростання –це такий стан економіки, що характеризується кількісним та якісним зростанням виробництва і споживання. Об'єктом виміру економічного зростання служить, як правило, валовий внутрішній продукт і національний доход. Показниками кількісного зростання є абсолютний приріст, темп зростання, темп приросту, середньорічні темпи зростання і приросту.
, (3.8) де - обсяг продукту звітного (поточного) року; - обсяг продукту базисного року.
(3.9)
(3.10) Середньорічні темпи зростання і приросту суспільного продукту розраховуються в середньому за відповідний ряд років. Якість економічного зростання з’ясовується через зміну показників виробництва продукту (ВВП, національного доходу) на душу населення, порівнюючи за різні періоди. Розрізняють два основні типи економічного зростання – екстенсивний та інтенсивний. Екстенсивний тип – це таке економічне зростання, яке здійснюється завдяки кількісному збільшенню факторів виробництва при збереженні старої технологічної і технічної бази виробництва. Це означає, що обсяг суспільного продукту зростає за рахунок: ▪ зростання кількості робочої сили або зростання інтенсивності праці; ▪ розширення використання природних ресурсів, введення в оборот нових земель; ▪ збільшення основних і оборотних фондів. В умовах повністю екстенсивного економічного зростання ефективність суспільного виробництва не збільшується. Інтенсивний тип – це таке економічне зростання, яке досягається внаслідок якісного вдосконалення речових і особистих факторів, всієї системи продуктивних сил. Економічне зростання ґрунтується виключно на підвищенні ефективності суспільного виробництва. У процесі розширеного відтворення відбувається поєднання інтенсивного та екстенсивного типів економічного зростання. Розрізняють переважно інтенсивне або переважно екстенсивне економічне зростання. Основою інтенсифікації є НТП та НТР. Науково-технічний прогрес (НТП) зароджується у XVI ст. коли при мануфактурному виробництві почалося зближення науки і техніки, яке завершилось на межі XVIII – XIX століть. Крупне машинне виробництво стало визначатись перш за все прогресом науки і відкрило великі можливості для її технологічного застосування. Тим самим наука і техніка стали органічно пов'язаними, взаємостимулюючи розвиток Науково-технічна революція (НТР) – це якісний стрибок, переворот у взаємодії людини з природою, у технологічному способі виробництва і насамперед – у системі продуктивних сил. НТР починається в середині 50-х років XX ст., коли наука стає безпосередньою продуктивною силою суспільства. Суть НТР найповніше розкривається в її рисах: § випереджаюче зростання науки у системі „наука - техніка- виробни цтво”. Наука починає виконувати функцію безпосередньої продуктивної сили; § фундаментальні зміни в техніці, які проявляються, в першу чергу, в появі автоматичного керуючого пристрою; § докорінні перетворення робочої сили. Вони передбачають перевагу розумових зусиль, високий рівень освіти, кваліфікації та ін.; § докорінне перетворення предметів праці, поява нових видів матеріалів з наперед заданими властивостями; § виникнення принципово нових технологій – лазерних, плазмових; § початок інформаційної революції, матеріальною основою якої є поява принципово нових засобів передачі інформації.
Читайте також:
|
||||||||
|