Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема: Ресурсний потенціал підприємства

 

План

 

1. Економічний потенціал підприємства.

2. Характеристика матеріальних ресурсів.

3. Ефективність використання ресурсного потенціалу.

 

Література:

Л [6.c.294-298], ], [9.c.109-113, 147-155],

Лд [3.c.275-280].

1. Економічний потенціал підприємства

Потенціал торговельного підприємства характеризує його сукупну здатність задовольняти потребу покупців. В основі потенціалу будь-якого підприємства – продуктивні сили суспільства, які задіяні на підприємстві.

Потенціал підприємства можна розглянути в двох аспектах. З одного боку, потенціал торгівлі – це накопичення праці, яка функціонує в різних напрямках діяльності підприємства, з іншого боку – це здатність людей до використання накопиченої праці.

Таким чином, економічний потенціал торговельного підприємства– це сукупність ресурсів, що мають у своєму розпорядженні підприємства та здатність його працівників і менеджерів до використання цих ресурсів з метою реалізації товарів та отримання максимального прибутку.

Ресурсний потенціал підприємства– це сукупність матеріальних, нематеріальних, трудових та фінансових ресурсів, включаючи здібність працівників підприємства ефективно використовувати названі ресурси для виконання та досягнення поточної та стратегічної мети підприємства. Для господарської діяльності кожному підприємству необхідні ресурси. Ресурсне забезпечення одночасно повинне бути достатнім для діяльності в намічених обсягах і, в той же час, бути оптимальною величиною, не створювати додаткові витрати, не знижувати ефективність діяльності підприємства. Необхідно звернути увагу на те, що економічні можливості підприємства не можуть визначатися тільки наявністю перерахованих ресурсів. На підприємстві обов’язково повинні буди працівники, які можуть привести в дію ці ресурси, забезпечити їх ефективність використання.

Ресурсний потенціал підприємства можна охарактеризувати такими основними критеріями:

- реальними можливостями підприємства в той чи інший сфері діяльності (включаючи і нереалізовані можливості);

- обсяг ресурсів, як залучених, так і тільки що підготовлених до використання на виробництві;

- здібність кадрів (менеджерів) використовувати ресурси, вміння розпоряджатися ресурсами підприємства;

- формою підприємства та відповідною організаційною структурою підприємства.

За своїм змістом ресурси підприємства оцінюються у натурально - речовинній та вартісній формі. За складом ресурси підприємства включають: матеріальні, нематеріальні, трудові та фінансові.

 

2. Характеристика матеріальних ресурсів

Матеріальні ресурсице сукупністьістотних елементів, які приймають участь в діяльності підприємства та їх обслуговувані або виступають результатом цієї діяльності у вигляді готової продукції, призначеної для продажу.

Матеріальні ресурси слід розглядати як економічну категорію та як показник господарської діяльності.

Як економічна категорія матеріальні ресурси виражають економічні співвідношення щодо їх виробництва: покупка, використання, знос та приріст.

Як показник господарської діяльності матеріальні ресурси виражають кількість натурально-речових одиниць відповідних фондів підприємства.

Матеріальні ресурси виступають в натуральній та вартісній формі. Натуральна форма називається фондами, а вартісна – коштами.

Залежно від призначення в процесі виробництваматеріальні ресурси поділяються на основні (виробничі) фонди та оборотні фонди .

Основні (виробничі) фонди– це засоби виробництва, які складаються із засобів праці та предметів праці та приймають участь у виробництві (реалізації) товарів, робіт, послуг. Засоби праці охоплюють знаряддя праці (обладнання, інвентар, машини, інструменти та ін..) та умови праці (споруди, будови, засоби обігріву, кондиціонери та ін.). Предмет праці – це те, на що направлена праця людини (сировина, матеріали, товари). Засоби праці відрізняються від предметів праці способом перенесення своєї вартості на знову створену продукцію.

Засоби праці на практиці називаються основними фондами, а предмети праці оборотними фондами.

Основні фонди – це частка виробничих фондів яка втілена в речові засоби праці, зберігає протягом тривалого часу свою натуральну форму, переносить частками вартість на продукцію та відшкодовується тільки після проведення декількох виробничих циклів.

Оборотні фонди за речовим змістом являють собою предмети праці, також знаряддя праці, які враховуються в складі малоцінних та швидкозношуваних предметів. Оборотні фонди обслуговують сферу діяльності та повністю переносять свою вартість на вартість готової продукції, змінюючи початкову форму в процесі одного виробничого циклу. У плановій та обліковій політиці підприємства оборотні фонди поділяють на: виробничі запаси, незавершене виробництво і напівфабрикати власного виготовлення, витрати майбутніх періодів. Згідно із П(с)БО 9 запаси – це активи, які:

- утримуються для подальшого продажу за умов звичайної господарської діяльності підприємства;

- перебувають у процесі виробництва з метою подальшого продажу продукту виробництва;

- утримуються для споживання під час виробництва продукції, виконання робіт і надання послуг, а також управління підприємством.

Запаси визнаються активом, якщо існує ймовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди, пов’язані з їхнім використанням та, що їхня вартість може бути достовірно визначена. У господарській діяльності запаси поділяють на: сировину, основні й допоміжні матеріали, комплектуючі вироби та інші матеріальні цінності; незавершене виробництво; готову продукцію, що виготовлена на підприємстві, призначена для продажу і відповідає технічним та якісним характеристикам, що передбачені договором або іншим нормативно – правовим актом, товари у вигляді матеріальних цінностей, що придбані та утримуються підприємством із метою подальшого продажу; малоцінні та швидкозношувані предмети, що використовуються протягом не більше як одного року або нормального операційного циклу, якщо він триває понад один рік.

Фонди обігу,хоч і не приймають безпосередньої участі у процесі виробництва, являються необхідними для забезпеченості єдності виробництва та обігу. Оборотні фонди та фонди обігу, находячись у постійному русі, забезпечують безперебійний кругообіг коштів. При цьому відбувається постійна та закономірна зміна форм авансової вартості: із грошової вона перетворюється у товарну, потім у виробничу і знову в товарну та грошову. Сукупність грошових коштів призначених для утворення оборотних фондів та фондів обігу, складають оборотні кошти підприємства.

 

3. Ефективність використання ресурсного потенціалу

Загальним для всіх видів ресурсів є питання про ефективність їх використання. Слід звернути увагу на методичний підхід щодо оцінки ефективності використання ресурсів. Головне полягає у тому, що для оцінки ефективності використання того чи іншого виду ресурсів результат діяльності підприємства порівнюється з витратами для отримання цього корисного результату.

Якщо мова йде про матеріальні ресурси, то в якості витрат – середня вартість матеріальних витрат за період, який аналізується, якщо мова йде про трудові ресурси, то в якості витрат – фонд оплати праці та ін.

Корисний результат діяльності підприємства та одночасно результат від використання ресурсів називають ефектом. Основними двома показниками, являються обсяг виручки від реалізації (товарообіг) та прибуток підприємства, порівняння цих показників з розміром використання ресурсів. Таким чином, ефект– це корисний результат діяльності підприємства. Ефект поділяють на економічний та соціальний. Наприклад, для торговельного підприємства. показником економічного ефекту можуть бути товарообіг, чистий прибуток, дохід, прискорення оборотності оборотних коштів. Соціальний ефект торговельного підприємства – це ті результати діяльності, які безпосередньо забезпечують формування необхідного стилю (образу) життядля оцінки з визначеним ступенем умовності. Соціальний ефект оцінюється системою показників культури обслуговування.

Економічна ефективність являє собою зіставлення економічного ефекту з витратами на його отримання. При цьому можуть використовуватися 2 види показників:

Ефект (результат) Витрати

Економ. ефект = ———————— ; Економ. ефект = ————————

Витрати Ефект (результат)

Наприклад підприємство у результаті своєї діяльності отримало кінцевий фінансовий результат у розмірі 135,0 тис. грн. В процесі діяльності були допущені витрати (без собівартості реалізованих товарів) у розмірі 540,0 тис. грн.

Ефект (результат) 135,0

Економ. ефект = ————————— = ---------------= 0,25

Витрати 540,0

Перший вид показників називають прямими, другий вид показників називають зворотними.

Прямі показники характеризують величину економічного ефекту, отриманого на одиницю витрат, тобто віддачу витрат (фондовіддача, ресурсовіддача та ін.). Другий вид показників відображає величину витрат, необхідних для отримання (фондоємкість товарообігу, ресурсоємкість та ін.)

Ефективність використання оборотних фондів визначається з метою: об’єктивної оцінки стану споживання ресурсів в основному та допоміжному виробництвах; контролю обсягу витрат на їх придбання та збереження; прийняття рішень з питань організації економії ресурсів та розробки шляхів раціонального їх використання.

Ефективність використання матеріальних ресурсів підприємства визначається за допомогою показників, які можна умовно поділити на дві групи: загальні та конкретні. До загальних показників належать матеріаловіддача та матеріаломісткість. Ці показники визначаються у вартісних і натурально-вартісних величинах. Матеріаловіддача у вартісному виразі визначається на рівні галузі і підприємства як відношення продукції в грошовому виразі до витрачених на її виробництво матеріальних ресурсів і показує, скільки вироблено продукції в грошовому виразі на одну гривню матеріальних ресурсів. Матеріаломісткість показує величину витрат матеріальних ресурсів на виробництво одиниці продукції (роботи). Матеріаломісткість визначає фактичний обсяг матеріальних витрат в розрахунку на виробництво одиниці продукції. Вона характеризує один з важливих елементів ефективності виробництва - рівень використання матеріальних ресурсів.

До конкретних показників належать: коефіцієнт використання сировини та матеріалів, витратний коефіцієнт, коефіцієнт виходу (вилучення) продукції та ін. Ці коефіцієнти характеризують рівень технологій та організації виробництва певного виду продукції.

Основними напрямами поліпшення використання оборотних фон­дів вважаються:

- скорочення матеріальних запасів на складах підприємства за ра­хунок зменшення понаднормативних запасів сировини, матеріалів, інструменту; покращання організації складського господарства; скорочення тривалості інтервалів поставок; зменшення норм витрат матеріалів на одиницю продукції;

- скорочення циклу виробництва продукції внаслідок впровад­ження нової техніки і технології, підвищення продуктивності праці, забезпечення ритмічності випуску продукції та підви­щення змінності виробництва;

- раціональне використання матеріальних ресурсів і зниження ма­теріаломісткості продукції на основі економічно обґрунтованого вибору матеріальних ресурсів та підвищення коефіцієнта їх ви­користання; комплексного використання сировини (разом із вто­ринною) і відходів;

- підвищення оборотності матеріальних ресурсів.

Пошуки резервів ефективного використання оборотних фондів ство­рять умови для збільшення обсягів продукції (робіт, послуг) та забезпе­чать її конкурентоздатність на внутрішньому і зовнішньому ринках.

Показники ефективності використання ресурсного потенціалу в цілому та щодо окремих складових широко використовуються для оцінки ефективності функціонування підприємства, ефективності його господарської діяльності, ефективності комерційної діяльності та ін.

 

Питання для самоконтролю

1 Чим визначаються економічні можливості підприємства?

2. Сутність ресурсного потенціалу підприємства.

3. Характеристика складу ресурсного потенціалу.

4. Основні критерії, що характеризують ресурсний потенціал.

5. Характеристика матеріальних ресурсів та їх складу.

6. Розподіл матеріальних ресурсів у залежності від призначення.

7. Сутність термінів «ефект» та «ефективність».

8. Економічний та соціальний ефект і їх значення.

9. Характеристика показників, що визначають ефективність використання матеріальних ресурсів підприємства.

10. Основні напрями покращення використання основних та оборотних фондів підприємства.

 

 

ЛЕКЦІЯ № 11


Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  3. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  4. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  5. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  6. Автопідприємства вантажних автомобілів
  7. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  8. Активами торговельного підприємства
  9. Активи підприємства, їх кругооборот і оборот
  10. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  11. Альтернативні варіанти довгострокового фінансування діяльності підприємства
  12. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства




Переглядів: 2264

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Нормування товарних запасів | Тема: Основні фонди підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.