Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття спілкування

ЛЕКЦІЯ № 8. Спілкування як соціально-психологічне явище

При всіх групових діях учасники виступають одночасно в двох якостях: як виконавці конвенціальних ролей і як неповторні людські особистості.

Коли граються конвенціальние ролі, люди діють як одиниці соціальної структури.

Існує згода щодо вкладу, який повинен внести кожен виконавець ролі.

Поведінка кожного учасника обмежена експектацій, зумовленими культурними нормами.

Включаючись в такі підприємства, люди залишаються унікальними живими істотами.

Реакції кожного з них виявляються залежними від певних якостей тих, з ким вони вступають в контакт.

Характер взаємного тяжіння або відштовхування в кожному випадку різний.

Шаблон міжособистісних відносин, що розвиваються між людьми, включеними в спільну дію, створює ще одну матрицю, яка накладає подальші обмеження на те, що кожна людина може або не може робити.

Навіть у самих швидкоплинних взаємодіях мають місце міжособистісні реакції.

У більшості відбуваються контактів такі реакції не мають великого значення і скоро забуваються.

Коли люди продовжують спілкуватися один з одним, виникають більш стійкі орієнтації.

Характер цих взаємин у кожному випадку буде залежати від особистісних рис, включених у взаємодію індивідів.

Оскільки людина очікує особливої ​​уваги від своїх найближчих друзів і не схильний чекати доброго ставлення від тих, кого він не любить, кожна сторона в системі міжособистісних відносин пов'язана поруч особливих прав і обов'язків.

Конвенціальние ролі стандартизовані і безособові.

Але права і обов'язки, які встановлюються в міжособистісних ролях, цілком залежать від індивідуальних особливостей учасників, їх переваг.

На відміну від конвенційних ролей, більшості міжособистісних ролей не навчаються спеціально.

Кожен розвиває свій власний тип поводження.

Хоча немає абсолютно однакових систем міжособистісних відносин, бувають повторювані ситуації, і подібні особистості реагують однаково на один і той же вид звернення.

Спостерігаються типові шаблони міжособистісних взаємин і можуть бути названі типові міжособистісні ролі.

Серед міжособистісних ролей, що виникають, коли люди конкурують з-за схожих інтересів, можуть бути суперник, ворог, змовник і союзник.

У кожній організованій групі існує загальне розуміння того, які почуття учасникам покладається відчувати одне до одного.

У сім'ї, наприклад, конвенциально визначені відносини між матір'ю та синами.

Беруть участь в узгодженому дії люди одночасно взаємодіють мовою двох систем жестів.

Як виконавці конвенціальних ролей, вони користуються конвенціальним символами, які є об'єктом соціального контролю.

У той же час особлива особистісна орієнтація кожної дійової особи проявляється у стилі його виконання, в тому, що він робить, коли ситуація недостатньо визначена і він має деяку свободу вибору.

Прояв особистісних рис у свою чергу викликає відповідні реакції, часто несвідомі.

Ці дві форми взаємодії непомітно переходять одна в іншу.

Спілкування - процес взаємозв'язку і взаємодії суспільних суб'єктів (особистостей, груп), що характеризується обміном діяльністю, інформацією, досвідом, здібностями, вміннями і навичками, а також результатами діяльності, що є одним з необхідних і загальних умов формування і розвитку суспільства і особистості.

На соціальному рівні спілкування є необхідною умовою для передачі соціального досвіду і культурної спадщини від одного покоління до іншого.

У психологічному сенсі спілкування розуміється як процес і результат встановлення контактів між людьми або взаємодія суб'єктів за допомогою різних знакових систем.

Виділяють три аспекти спілкування, такі як передача інформації (комунікативний аспект спілкування); взаємодія (інтерактивний аспект спілкування); розуміння і пізнання людьми один одного (перцептивний аспект спілкування).

Ключовими словами в розумінні сутності спілкування є: контакт, зв'язок, взаємодія, обмін, спосіб об'єднання.

Виділяють різні види спілкування, які найчастіше визначаються специфікою зворотного зв'язку.

Спілкування може бути безпосереднім і опосередкованим, міжособистісним і масовим.

Безпосереднє спілкування - це пряме природне спілкування лицем до лиця, коли суб'єкти взаємодії перебувають поруч і відбувається не тільки мовне спілкування, але і спілкування за допомогою невербальних засобів.

Безпосереднє спілкування є найбільш повноцінним видом взаємодії, тому що індивіди отримують максимальну інформацію.

Безпосереднє спілкування може бути формальним і міжособистісним.

Воно може також здійснюватися між суб'єктами і одночасно між декількома суб'єктами в групі.

Однак безпосереднє спілкування реально тільки для малої групи, тобто такої, в якій всі суб'єкти взаємодії особисто знають один одного.

Пряме безпосереднє спілкування є двостороннім і характеризується повної та оперативної зворотним зв'язком.

Опосередковане або непряме спілкування відбувається в ситуаціях, коли індивіди віддалені один від одного часом або відстанню, наприклад, якщо суб'єкти розмовляють по телефону або пишуть листи один одному.

До особливого виду спілкування належить масове спілкування, що визначає соціальні комунікативні процеси.

Масове спілкування являє собою множинні контакти незнайомих людей, а також комунікацію, опосередковану різними видами масової інформації.

Масове спілкування може бути прямим і опосередкованим.

Пряме масове спілкування відбувається на різних мітингах, у всіх великих соціальних групах: натовпі, публіці, аудиторії.

Опосередковане масове спілкування найчастіше носить односторонній характер і пов'язано з масовою культурою та засобами масової комунікації.

Оскільки багато засобів масової комунікації передають інформацію великій кількості людей одночасно, зворотній зв'язок дуже ускладнена, але все ж існує.

У людей під впливом змісту інформації, що передається такими джерелами, формуються мотиви, установки, які в подальшому визначають їх соціальні вчинки.

Рівні спілкування визначаються загальною культурою взаємодіючих суб'єктів, їх індивідуальними і особистісними характеристиками, особливостями ситуації, соціальним контролем і багатьма іншими факторами.

Домінуючими виявляються ціннісні орієнтації спілкуються і їх ставлення один до одного.

Самий примітивний рівень спілкування - фатіческій (від лат. Fatuus - «дурний»), що передбачає простий обмін репліками для підтримки розмови в умовах, коли спілкуються особливо не зацікавлені у взаємодії, але змушені спілкуватися.

Його примітивність полягає не в тому, що репліки прості, а в тому, що за ними немає глибокого сенсу, змісту.

Іноді це рівень позначають як конвенціональний (конвенція - «угода»).

Наступний рівень спілкування - інформаційний.

Відбувається обмін цікавою для співрозмовників інформацією, яка є джерелом будь-яких видів активності людини (розумової, емоційної, поведінкової).

Інформаційний рівень спілкування носить зазвичай стимулюючий характер і переважає в умовах спільної діяльності або при зустрічі старих друзів.

Особистісний рівень спілкування характеризує така взаємодія, при якому суб'єкти здатні до найглибшої саморозкриття і розуміння сутності іншої людини.

Особистісний, або духовний, рівень характеризує тільки таке спілкування, яке націлене на активацію позитивного ставлення самих суб'єктів взаємодії до себе, інших людей і навколишнього світу в цілому.

Функцій спілкування визначаються за різними критеріями: емоційному, інформаційному, соціалізується, сполучній, самопізнання (А. В. Мудрик); встановлення спільності, інструментальному, усвідомлення, самовизначення (А. Б. Добрович); згуртування, інструментальному, трансляційний, самовираження (А. А. Брудний); контактному, інформаційного, спонукальні, координаційному, розуміння, емотивна, встановлення відносин, здійснення впливу (Л. А. Карпенко) та ін

Якщо розглядати спілкування в певній системі відносин, то можна виділити сукупність груп функцій.

1. Психологічні функції зумовлюють розвиток людини як індивіда й особистості.

В умовах спілкування багато психічні процеси протікають інакше, ніж в умовах ізольованої індивідуальної діяльності.

Спілкування стимулює розвиток розумових процесів (когнітивна діяльність), вольових процесів (активність), емоційних процесів (ефективність).

2. Соціальні функції детермінують розвиток суспільства як соціальної системи і розвиток груп як складових одиниць цієї системи.

Інтеграція суспільства можлива тільки за умови наявності спілкування у всіх його видах, типах і формах.

3. Інструментальні функції визначають численні зв'язки між людиною і світом в самому широкому сенсі слова; між різними соціальними групами.

Концептуальна ідея такого поділу функцій лежить в поданні про взаємозв'язок людини з суспільством і світом відповідно до простою моделлю відносин: людина - діяльність - суспільство.


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  9. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  10. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  11. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  12. Базові поняття




Переглядів: 1746

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Д. А. Леонтьєв виділив два аспекти освоєння соціальної ролі: технічний і смисловий. | ЛЕКЦІЯ № 10. Визначення та характеристика соціальних груп

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.