Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вправи для відробітку голосних і приголосних звуків

Дикція

Авторські слова

Репліки

"Сашенька, хватіт сердитися! Вибач мене, якщо я тебе образила..."

"І ти ще знущаєшся? І ти ще насмілюєшся питати?"

"Я на тебе аніскільки не серджуся. Присягаюся."

"Я ні в чому не винна!"

"Да-а-а, з тобою каші не звариш..."

— з жалем протягнула вона.

— сказала вона тихо, але рішуче.

— кричала і навіть вищала вона, розмахуючи руками.

— сказала вона веселим голосом.

— сказала вона голосом, що кається.

Вправа 41. Визначте, яким тоном розмовляють з Попелюшкою отець, мачуха, сестри, фея, принц. Слова для довідок: добрий, злий, захоплений, байдужий, грубий, ніжний, здивований, переляканий, сумний, офіційний, дружній.

Вправа 42. Розкажіть про запізнення студента на лекцію від імені професора, що читав лекцію, самого студента, вахтера.

Вправа 43. Придумайте мовну ситуацію, в якій про одну і ту ж подію можна розповісти від імені різних героїв. Зверніть увагу на тон мови.

Вправа 44. Підберіть уривок з твору для дітей з прямою мовою героїв. Проаналізуйте, яким тоном треба читати репліки. Які засоби в тексті допомагають вірно вибрати тон мови?

Дикція — це ступінь виразності у вимові звуків, складів і слів в мові. Ясність і чистота звучання мови залежать від правильної і активної роботи апарату артикуляції.

Виправленням таких недоліків дикції, як картавість, шепелявість, гнусавість, займаєтьсялогопедія. В курсі техніки мови приділяється увага менш різко вираженим, але проте набагато поширенішим недолікам: нечіткості, невиразності вимовлення голосних і приголосних звуків. Спеціальні вправи повинні сприяти вдосконаленню дикції. Проте успіху можна досягти лише за умови систематичної роботи.

У розділі «Техніка мови» відробіток кожного голосного і приголосного звуку відбувається в такій послідовності:

— визначити особливості артикуляції звуку (можна звернутися до будь-якого підручника сучасної української мови, до книг по логопедії);

— перевірити перед дзеркалом положення органів мови при вимовленні даного звуку;

— відпрацювати вірну вимову звуку: спочатку в думках, потім пошепки, потім голосно;

— відпрацювати вимовлення окремих слів з цим звуком, а потім — текстів;

— при нагоді треба звернутися до запису свого голосу, щоб з боку проаналізувати можливі недоліки.

Вправа 45. Звуки І — И.

А) Іл, ікс, грали, Іра, пілігрим, липень, хімія, ім'я, ви, ми, ти, жила, в Індії, вечір, вулиці, мис, випуск, вали, цирк, витяг, з цікавістю.

Б) Біл — бив, вивів — вилив, лижі — лиже, милий — мив, нив — Нил, тил — Тіль, рись — рис, дим — Діма, син — синій, ази — Зіна.

В) Кому піроги та пампушки, кому синяки та шишки. Який Мартин, такий у нього і алтин. Знали, кого били, тому і перемогли. Ось голки і шпильки виповзають з-під лавки.

Вправа 46. Звуки У — О.

А) Вус, розум, вулик, лук, павук, думати, оцет, кулак, верткий, в'юн, каюта, люк, салют, вісь, охати, лом, злодій, бор, мовчки, простір, договір, сукно, клен, пальто, підйом, прийом.

Б) Бук — бік, тук — струм, сук — сік, купи — копальні, гусак — гість, морс — Мурзін, лук — лоб, тур — торг, бум — бом, внук — у ніг, люк — ліг, люстра — люстерко.

В) Без наук як без рук. Чужим розумом розумний не будеш. Дружба дружбою, а служба службою. Травень холодний — не будеш голодний. Червоне поле пшоном, а мова розумом.

Вправа 47. Звук А.

А) Асс, ахнути, армія, кавун, банк, каса, аркан, пані, жила, лампа, скеля, як, яблуня, вада, оголошення, дрібниця, розмазня.

Б) На помостах лежати — так скиби не мати. На чужий коровай рота не розкривай. Не червона хата кутами, а червона пірогами.

Вправа 48. Звук Е.

А) Ех, цей, жерсть, жест, в курені, поверх, поет, кашне, поетика, село, пень, день.

Б) Хто сіє та віє, той не збідніє. Їв — не їв, а за столом сидів.

Вправа 49. Звуки П — Б.

А) Пара, піп, капіж, дуб, голуб, бак, боб, білий, кобура, барбос.

Б) Пара — бар, пас — бас, пил — бувальщина, болт — полк, співав — білий, пий — бий, спати — брати, був — бив, борт — обгортка, бур — бюро.

В) Всі бобри добрі до своїх бобрят. У полі Поля-полюшка поллє поле-полюшко. Бур'янів не буде в полі, якщо поллє поле Поля.

Вправа 50. Звуки Ф — В.

А) Факт, фунт, фари, фиркати, кофта, жираф, вперед, вірний, вибити, видний, світло.

Б) Вода — фаза, Іван — Селіфан, Віка — фікус, виделка — Філька, вас — в'язнув, фірма — фиркнути, Фомка — Фекла.

В) Водовоз віз воду з водопроводу. Вавилу ветрило промоклосквозило. Фофанова фуфуйка Фефеле якраз. Фараонів фаворит на сапфір змінював нефрит.

Вправа 51. Звуки Т — Д.

А) Там, танк, тут, тонна, тітка, той, піде, тісно, йти, мати, день, дим, диск, дятел, броди, два.

Б) Там — дам, том — будинок, струм — док, трава — дрова, твій — двійка, тінь — день, тіло — дівка, тема — діадема, торт — дрот, там — мадам, дар — дядько, дубль — дюпель.

В) Від тупоту копит пил по полю летить. Двоє одного обідати не чекають. Федот, та не той. Дятел жив в дуплі порожньому, дуб довбав, як долотом.

Вправа 52. Звуки С — З.

А) Сук, син, сила, сісти, стіг, укус, розсада, віз, заноза, звук, зимовий, козел.

Б) Сам — зам, сало — залу, суп — зуб, коси — кози, внесу — внизу, синій — Зіна, сирий — сер, сесія — сів, зад — зять.

В) Назвався груздем — лізь в кошик. Дзвенить земля від золотої спеки. У семеро саней по семеро в сани всілися самі. Спати на сіні буде Сеня.

Вправа 53. Звуки Ш — Ж.

А) Шаль, жаль, спритний, сушений, душ, шкода, жерсть, жолудь, жук, калюжа, рушниця, справжній.

Б) Прошарок — прожарив, ваш — важливий, жарт — страшно, широчінь — жир, жити — шити.

В) Дзижчить жужелиця, дзижчить кружляється. Йшли шість мишей, несли шістнадцять грошей; дві миші поплоше несли по два гроши. Віжки з шкіри в хомут вхожі. Вовки нишпорять — їжу шукають.

Вправа 54. Звуки К — Г, Х.

А) Як, куди, ким, кирка, кущ, кріт, струмок, газ, горе, бігун, гиря, гетто, гірше, хор, загривок, трахея, пастух.

Б) Гойдалки — газелі, кіл — гол, кістка — гість, код — ріг, батіг — гнутий, Кеша — Геша.

В) Йде з козою косий козел. Краб крабові зробив граблі, подарував граблі крабові: грабуй граблями гравій, краб! Чубаті хохотушки реготом реготали: Ха! Ха! Ха! Зозуля зозуленяті купила капюшон, в капюшоні зозуленя смішне.

Вправа 55. Звук Щ.

А) Щавель, щука, щастя, пищить, щітка, плащ.

Б) Щипці та кліщі — ось наші речі. Де щі — тут і нас шукай.

Вправа 56. Звук Ч.

А) Час, чуйна, часто, чари.

Б) Вітер — вечір, тісно — чесно, тим — чим, тітка — щітка, чуйно — шубка.

В) Чотири чорненьких чумазеньких бісика креслили чорними чорнилами креслення надзвичайно чисто. У чотирьох черепашок по чотири черепашонка. Чапля чахла, чапля сохнула.

Вправа 57. Звук Ц.

А) Цап, цілий, цар, цирк, блюдце, купатися.

Б) Міцний — стійкий, цок — сік, цирк — сирий, вулиця — лисиця.

В) Молодець проти овець, а проти молодця сам вівця. Не великий птах синиця, та розумниця.

Вправа 58. Звуки М, Н, Л, Р, Й.

А) Мак, мама, обман, лампа, пом'ятий, милий, ніс, наш, сон, няня, низ, лак, місяць, лійка, Оля, біль, рана, рейка, ризик, говір, ялинка, майка, я, в'юн.

Б) Мама — м'яла, малий — м'яв, мило — мило, знайомий — знайома, Нана — няня, нити — нитка, ніс — виніс, лак — лік, лук — люк, їв — яловичина, радий — ряд, рів — рев, брак — брат, пожежа — посмаж, рак — лак, рука — Лука, рів — лов, дарувати — видалити.

В) Мама Мілу милом мила. Олена шукала шпильку, а шпилька впала під лавку. Прокинулася Уляна ні пізно ні рано: всі з роботи йдуть, а вона тут як тут. Тридцять три кораблі лавірували, лавірували, та не вилавірували. Іній ліг на вітки ялинки, голки за ніч побіліли.


Читайте також:

  1. Акробатичні вправи
  2. Акробатичні вправи.
  3. Артикуляція голосних.
  4. Асиміляції приголосних в українській мові
  5. Асиміляція приголосних у потоці мовлення
  6. Вимова голосних звуків
  7. Вимова голосних звуків в українській мові
  8. Вимова приголосних
  9. Вимова приголосних звуків
  10. ВИНИКНЕННЯ ЗВУКІВ
  11. Вправи для вдосконалення органів дихання




Переглядів: 5714

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Робота над тоном мови | Вправи підвищеної трудності для роботи над поєднаннями звуків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.