Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Предмет і завдання регіональної економіки.

ТЕМА: ПРЕДМЕТ, МЕТОД І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ

ЛЕКЦІЯ № 1

1. Предмет і завдання регіональної економіки.

2. Основні принципи і методи дослідження.

3. Зміст основних економічних законів регіональної економіки.

4. Зарубіжні теорії розміщення продуктивних сил та регіональної економіки.

.5. Українська наукова школа регіональної економіки.

Під регіональною економікою, з позицій сучасних підходів до цього визначення, розуміють галузь наукових знань про економіку регіонів, закономірності економічного розвитку і функціонування суб’єктів господарювання на конкретній території. Вона вивчає сукупність економічних та соціальних явищ і факторів, що обумовлюють формування й розвиток економіки регіону.

Предметом вивчення регіональної економіки як галузі науки є закономірності і особливості розвитку регіонів, фактори і пріоритети їх розміщення та функціонування.

Предмет регіональної економіки неможливо з’ясувати без визначення поняття “регіон”, тим більше, що в науковій літературі воно досить часто вживається як синонім понять “район” і “територія”.

Регіон доцільно обумовити як частину території держави, виділену за сукупністю певних ознак в адміністративну одиницю, створену для досягнення цілей суспільного розвитку.

Об’єктами дослідження науки є регіони. При цьому під регіоном, знову-таки, розуміють велику територію країни з більш-менш однорідними природними умовами та характерною спрямованістю розвитку продуктивних сил.

Наука “регіональна економіка” у широкому розумінні є комплексним визначенням, головними складовими частинами якого є: регіональні аспекти економічного життя, економіка окремого регіону; національна економіка як система взаємодіючих регіонів; економічні зв’язки між регіонами.

Завданнярегіональної економіки як наукового спрямування полягають у дослідженні: управління регіоном; стратегії розвитку регіону; комплексного розвитку територіального господарства; функціонування економіки регіону в системі економічного простору держави; територіальних умов відтворення економіки регіону; конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості регіону; зовнішнього середовища регіональної економіки; ринків товарів, послуг і ресурсів.

Мета регіональної економіки - забезпечення високої якості життя населення завдяки досягненню гармонійного, сталого розвитку природної, економічної та соціальної підсистем регіону.

В країнах розвиненої економіки ринкового типу подібний напрямок відомий під назвою регіональної науки. Регіональна наука - це наукова школа, яка вивчає просторові аспекти соціальних, економічних, політичних і культурних явищ за допомогою математичних методів і методів регіонального аналізу.

Раціональне розміщення продуктивних сил багатьма вченими розглядається як головна складова регіональної економіки.

Продуктивні сили - це сукупність людських, матеріальних та інших елементів, характерною властивістю яких є створююча дія (діяльність). Сили, що беруть участь у створені засобів і умов існування людини, забезпечують розвиток самої людини та середовища її перебування, і є продуктивними.

Завдання навчального курсу з дисципліни “Регіональна економіка”: засвоєння теорії регіональної економіки і регіонального розвитку, наукових засад регіональної економічної політики; оволодіння знаннями про територіальну і галузеву структуру господарського комплексу України та її регіонів, об’єктивну необхідність раціонального та ефективного використання природних, науково-виробничих, людських ресурсів територій країни; вивчення принципів раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища, понять про екологічний моніторинг, екологічні стандарти і нормативи.

 

2.Основні принципи і методи дослідження

Методологія- це сукупність методів, принципів, засобів дослідження, що застосовуються у конкретній галузі знань. Обґрунтовуючи сутність регіональної економіки як науки, необхідно мати відповіді на питання, які її основні методологічні принципи і методи дослідження.

Головними принципами науки є принципи цілеспрямованості, цілісності, самоорганізації, специфічності та загальності. Охарактеризуємо їх у зазначеному порядку.

1. Цілеспрямованість - умова досягнення конкретних цілей у рамках функціонування системи у двох спрямуваннях: спрямованість регіональної економічної системи в русло саморозвитку для здійснення розширеного економічного відтворення; відповідність конкретних цілей розвитку регіональної економічної системи загальним цілям національної економіки та достатність їх взаємозв’язку.

2. Цілісність - можливість регіональної системи функціонувати в автономному режимі на основі комплексного використання природних, мінерально-сировинних, трудових і фінансових ресурсів і, відповідно, єдиної функції управління цим розвитком.

3. Самоорганізація - регіональна економіка має розвиватися таким чином, щоб найкраще використовувати наявний ресурсний потенціал і найкоротшим шляхом досягати поставлених цілей.

4. Специфічність та загальність - регіональна економіка повинна: мати загальні риси, які узгоджуються з функціонуванням національної економіки; мати загальні риси, що узгоджуються з аналогічними регіональними системами; використовувати свої особливості і пріоритети, які визначаються природною диференціацією умов господарської діяльності на території країни.

Регіональна економіка використовує чотири рівні наукових методів дослідження - загальнонаукові, міждисциплінарні (спільні для кількох галузей знань), конкретно-наукові та спеціальні методико - технічні.

Зупинимось на короткій характеристиці деяких з наукових методів.

Системний аналіз - проводиться комплексне вивчення структури господарства, внутрішніх взаємозв’язків у ньому та їх взаємодії. Це всебічний аналіз, що використовує принцип поетапності, починаючи з постановки цілі, визначення завдань, особливостей, переваг та недоліків оптимального варіанту рішення. При цьому критерієм оптимальності є ефективність, тобто ступінь задоволення потреб населення.

Синтез- метод, протилежний аналізу. За його допомогою досліджуються явища в цілому на основі узагальнення складових елементів та їх групування в єдине ціле.

Метод оптимізації - пошук найкращих існуючих та можливих в цій технічній і економічній ситуації варіантів реалізації чи вирішення проблеми.

Балансовий метод - складання регіональних балансів, що дозволяє вибрати правильне співвідношення між галузями ринкової спеціалізації та тими, які доповнюють територіальний комплекс (виробництво товарів широкого вжитку, сфера послуг тощо).

Картографічний метод - завдяки використанню карт, картограм, картосхем вивчаються не лише особливості розміщення, а й статистичні матеріали, що характеризують рівні розвитку регіонів.

Аналітичні математичні методи - ґрунтуються на використанні математичного апарату для вивчення економіко-географічних явищ і процесів.

Статистичні методи - вони тісно пов’язані з попередніми методами і їх застосування дає змогу оформити результати досліджень у табличній та графічній формах.

Всі наукові методи тісно пов’язані і взаємодіють між собою.

Для аналізу регіонального розвитку продуктивних сил використовують методи економічного районування, типології і класифікації, а також індексний метод.

Метод економічного районування передбачає максимальну ефективність територіальних економічних систем і створення таких взаємовідносин між районами, які б сприяли формуванню додаткового ефекту в суспільному господарстві, що має досягатися завдяки господарській спеціалізації районів у найбільшій відповідності з їх природними та економічними умовами. Результати інтегрального районування позначають на картосхемах.

Метод типології і класифікації - метод наукового пізнання, заснований на поділі за певними характеристиками чи властивостями сукупності об’єктів на групи. Типологією називають як поділ об’єктів на групи, так і результати такого поділу. Застосування цього методу в регіональній економіці пов’язане з необхідністю упорядкування опису досить однорідних об’єктів і вивчення на цій основі виявлених закономірностей.

Класифікацію визначають як поділ початкової сукупності об’єктів на класи, що відрізняються за якісними ознаками, за допомогою будь-якого формального методу.

Індексний метод - використовує показники регіональної комплексності, спеціалізації та їхньої ефективності. Досягнення комплексності в господарському розвитку регіонів є необхідною умовою підвищення їх ефективності та зростання рівня життя населення.


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.
  4. Абетково-предметний покажчик
  5. Аварії з викидом (загрозою викиду) сильнодіючих отруйних речовин на об'єктах економіки.
  6. Аграрний комплекс національної економіки.
  7. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  8. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  9. Адміністративної економіки.
  10. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  11. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  12. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.




Переглядів: 3248

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розгадайте шараду | Зарубіжні теорії розміщення продуктивних сил та регіональної економіки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.