Для забезпечення рів¬номірної роботи багатоциліндрового двигуна треба, щоб робочі ходи здійснювалися в різних циліндрах через однакові кути повороту колінчастого вала. Порядок роботи двигуна — це послідовність здійснення однойменних тактів у його циліндрах. Порядок роботи залежить від розміщення шатунних шийок колінчастого вала і кулачків розподільного вала. Циліндри рядних двигунів нумерують від переднього кінця колінчастого вала. Так само нумерують циліндри V-подібних двигунів, але спочатку ряд, розміщений з правого боку за ходом автомобіля. У чотирициліндрових двигунах шатунні шийки розміщені попарно: 1-а з 4-ю і 2-а з 3-ю під кутом 180° і тому можливі дві такі послідовності роботи: 1—3—4—2 (АЗЛК-412) або 1—2— 4—3 (ГАЗ-24). У восьмициліндрових V-подібних двигунах шатунні шийки розміщені під кутом 90° одна відносно іншої. Послідовність роботи така: 1—5—4—2—6—3—7—8. Контрольні запитання і завдання. Яке призначення і яку загальну будову має газорозподільний механізм? Визначте, для чого потрібні і яка будова роз¬подільного вала та його привода. Яке призначення і яку будову мають штовхачі, штанги і коромисла? Поясніть призначення й будову клапанів, пружин і деталей їх кріплення; яке призначення й величина теплового зазора? Що називається фазами газорозподілу і як впливають їхні зміни на потужність двигуна?
Характерні несправності кривошипно-шатунного механізму:
1) стукіт та шум у двигуні: глухі стуки при переході на велику частоту обертання колінчастого вала, (причина - спрацювання корінних і шатунних підшипників колінчастого вала); дзвінкі металеві стуки при різкій зміні частоти обертання колінчастого вала (причина - спрацювання поршневих пальців, бронзових поршневих втулок); 2) збільшення зазорів між спряженими деталями: зниження компресії, утруднений запуск двигуна, збільшена витрата масла, димний випуск відпрацьованих газів (причини : а) спрацювання поршнів, гільз, поршневих кілець, прокладок головок блока; б) залягання поршневих кілець).
2) Характерні несправності механізму газорозподілу:1. Нещільне прилягання клапанів до гнізд виявляється такими ознаками: - зменшенням компресії, - періодичними ударами у впускному або випускному трубопроводі, - зниженням потужності двигуна. 2. Неповне відкриття клапанів. Характеризується: - зменшенням потужності двигуна, - стуками в головці блока. Технічне обслуговування КШМ і ГРМПричина - великий зазор між стержнем клапана та носком коромисла. При проведенні ТО кривошипно-шатунного механізму здійснюють прослуховування двигуна та вимірювання компресії – тиску в циліндрах в кінці такту стиску. Заміри компресії. Запустити двигун і прогріти його. Від'єднати проводи від свічок, протерти гнізда навколо свічок і викрутити свічки. Повністю відкрити повітряну і дросельні заслінки карбюратора. Встановити гумовий наконечник компресометра в отвір для свічки. Повернути колінчастий вал на 8 - 10 обертів. Нормальна величина компресії - 7 - 7,5 кгс/см2 (ГАЗ-53). Різниця тиску в окремих циліндрах не повинна бути більшою 0,5 - 0,7 кгс/см2. Прослуховування двигуна можна здійснювати за допомогою трубчастого стетоскопа. Для прослуховування необхідно завести двигун та впевнитись у відсутності підтікання масла, палива, охолоджувальної рідини, перевірити тиск в системі мащення. При проведенні ТО газорозподільного механізму здійснюють регулювання теплового зазору. Для цього слід встановити поршень 1-го циліндра в ВМТ кінця такту стиску, для чого повертати колінчастий вал рукояткою до тих пір, поки відкриється, а потім закриється впускний клапан 1-го циліндра. Обертати колінчастий вал до суміщення риски на шківі з позначкою ВМТ на покажчику (ГАЗ-53).