Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Які матеріальні основи розвитку сучасної цивілізації.

Україна в структурі загально-цивілізаційного процесу.

Подолання формаційних ознак суспільного розвитку.

Еволюція капіталізму.

Формування економічних засад постіндустріальної цивілізації.

Основні етапи розвитку цивілізацій.

Гуманістична спрямованість цивілізаційного процесу.

Які матеріальні основи розвитку сучасної цивілізації.

Тема: № 17.Розвиток світової економіки, або куди йде світ?

Лекція № 18

 

Навчальна мета:Розкрити сутність розвитку світової економіки та шляхи її розвитку.

Час:80 хв.

Метод: Лекція

Місце: Навчальна аудиторія

Навчальні питання:

1. 15 хв.

2. 20 хв.

3. 20 хв.

4, 5 і 7 питання, - для самостійного опрацювання.

6. 20 хв.

Заключна частина – 5 хв.(підсумок лекції, відповіді на запитання).

Матеріально-технічне забезпечення:першоджерела, таблиці, схеми, малюнки.

Джерела і література:

1. Башнянин Г.І., Шевчик Є.С. Політична економія: Навч. посіб. 3-те вид., перероб. і випр. – Львів: "Новий світ– 2000". – 2004. – 480с.

2. Гальчинський А.С. Палкін Ю.І. Основи економічних знань. Київ. "Вища

школа", 1999.

3. Економіка. Навчальний посібник / за ред. доц.. С.Д.Степаненка. – К.: КНЕУ, 2006. – 246с.

4. Крупка М.І, Островерх П.І., Реверчук С.К.. Основи економічної теорії: Підручник. – К.:Анка. – 2001. – 344с.

5. Кулішов В.В.. Основи економічної теорії: Підручник для студентів ВНЗ 3-те вид. випр. і доп.. – Львів: "Магнолія 2006" 2007. – 516с.

6. Мочерний С.В. Економічна теорія: Посібник. – Київ, "Видавництво центр", "Академія", 2003. – 656с.

7. Основи економічної теорії, (політичний аспект). Київ, "Вища школа", 1999.

 

План

Що таке цивілізація

Які ознаки постіндустріальної цивілізації

Що означає термін «соціалізація суспільства»

За якою моделлю соціально-економічного розвитку має розвиватися Україна

Загальний рівень культури особи, рівень інтелектуального потенціалу визначаються передусім її баченням об'єктивних основ і перспектив суспільно-історичного розвитку. Раніше це питання розглядалося однобічно. Основна увага приділялася характеристиці суто формаційних ознак суспільного розвитку. Це значною мірою обмежувало можливості пізнавального процесу. В цьому навчальному курсі застосовано інший підхід.

Розвиток сучасного цілісного світу розглядається з позицій діалектичної єдності цивілізаційних та формаційних аспектів цього процесу.

Такий підхід дає змогу, з одного боку, глибоко усвідомити загальні основи виробництва життєвих цінностей, необхідних для розвитку людського суспільства, з іншого — визначити специфічні риси і характер взаємодії різноманітних форм суспільно-історичного прогресу, що розвиваються в межах єдиної цивілізації.

Що ж являє собою розвиток загальноцивілізаційного процесу, які його об'єктивні основи та цільова спрямованість?

Насамперед визначимо, що цивілізаціяце один з історичних етапів розвитку людського суспільства.

Видатний американський вчений-етнограф Л. Г. Морган у своїй знаменитій книзі «Первісне суспільство», яку по праву вважають однією з визначних пам'яток загальнолюдської культури, виділяв в історії людства три головні етапи — епоха дикості, варварства і цивілізації. У свою чергу, сучасна наука розмежовує кілька періодів самої цивілізації.

Така класифікація пов'язана з рядом об'єктивних чинників. Для того щоб розібратися у їхній сутності, слід ураховувати, що перші дві епохи, які передували цивілізації, ґрунтувалися на споживанні переважно готових продуктів природи. Пристосовані або штучно створені людиною примітивні знаряддя праці були лише побічними засобами забезпечення такого споживання.

Становлення цивілізації пов'язане з переходом від збиральної до переробної суспільно-виробничої технології.

Виходячи з цього, слід передусім з'ясувати зміст поняття «суспільно-виробнича технологія». Воно є одним з визначальних у характеристиці циві-лізаційного процесу. У найпростішому тлумаченні це поняття використовують для визначення характеру праці людини, способу її взаємодії з природою, що сформувався в реальних життєвих умовах. Суспільна технологія відображує активне ставлення людини до навколишнього середовища, безпосередній процес створення основ її життя, конкретно історичний характер обміну між суспільством і природою. У кінцевому підсумку розвиток суспільно-виробничої технології вказує на те, якими методами здійснюється праця і як на її основі виробляються матеріальні та духовні цінності, необхідні для забезпечення життєдіяльності людини, які засоби праці вона використовує у цьому процесі. Отже, мова йде про те, що перехід від однієї технології до іншої вирішальною мірою визначається змінами у розвитку засобів виробництва, прогресом науки і техніки.

У процесі становлення і розвитку цивілізації, як і в розвитку людського суспільства в цілому, особливе місце належить при­родному середовищу.

Відомо, що на певному історичному етапі свого розвитку природа підготувала умови появи людини. Однак, відокремившись від природ­ного середовища, людина не відірвалась від її структури, не «вийшла» за її межі. Перетворюючи і пристосовуючи природу до своїх потреб, вона завжди залишалася й залишається невід'ємною часткою її. З огляду на це можна зазначити, що природа — не лише наша мати, а й будинок, де ми живемо, де зосереджена уся наша життєдіяльність.

Більше того, слід ураховувати також те, що природні умови постійно впливають на розвиток і самої людини. їм належить важлива роль у визна-ченні змісту її праці, специфіки суспільно-виробничої діяльності.

Згідно з цим засоби виробництва і передусім їхня найактивніша і динамічна частка — знаряддя праці, як і суспільно-виробнича технологія в цілому, пристосовуються до існуючих природних умов. Урешті-решт диференціація природних умов дістає своє специфічне відображення у багатоманітності цивілізаційного прогресу, що розвивається у просторі.

У своєму органічному поєднанні природні умови, специфіка виробничої технології та зміст праці людини, розвиток її потреб визначають історично конкретний рівень матеріальної та духов­ної культури суспільства.

Культура у широкому розумінні цього поняття відображує спосіб виготовлення матеріальних і духовних цінностей, передачі й споживання їх, що склалися у суспільстві. Водночас культура розглядається як система цінностей, що визначає, з одного боку, спосіб мислення людини, з іншого — специфіку її життєдіяльності в усіх сферах суспільного буття — економіці, політиці, в сфері соціальних відносин, мистецтві тощо. З огляду на це, поняття «культура» близьке за своїм змістом до поняття «цивілізація». Спільною основою їх є відповід­ний зміст людської праці, яка визначається не тільки як специфічна діяльність, спрямована на виробництво засобів існування людини — предметів харчування, одягу, житла, а також духовних цінностей, що споживаються, а і як першооснова формування самої людини, суспіль­ства у цілому, соціальної форми розвитку матеріального буття.

Цивілізацію визначають як історично конкретний стан суспільства, що характеризується особливими способом праці, суспільно-виробничою технологією та матеріальною і духовною культурою

Цивілізація відображує органічну сукупність соціально-економічних і культурних характеристик суспільства, досягнутий рівень продуктивних сил, спосіб взаємодії людини з природою, її можливості відтворення на розширеній основі умов свого існування і прогресу.


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  7. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  11. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  12. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства




Переглядів: 2322

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Технічна, сировинна, наукова та інформаційна безпека. | Гуманістична спрямованість цивілізаційного процесу.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.