Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Нормативно-правовий акт

Нормативно-правовий акт — письмовий документ, ви­даний в установленому порядку компетентним органом держави, що містить правові норми загального характеру.

Ознаки нормативно-правового акта:

1) офіційний характер. Нормативно-правовий акт ви­
дається державою або, у виняткових випадках — недержав­
ним суб'єктом, якому таке право делеговане державою;

2) ухвалення або видання відповідно до строго встанов­
леної процедури у порядку правотворчої діяльності;

3) наявність нових або скасування колишніх правових
норм;

4) письмовий документ, що має певні реквізити (вид
акта; найменування органу, що видав акт; заголовок; дата
ухвалення акта; номер акта; підпис посадовця);

5) певна структура акта (преамбула, статті та/або
пункти, які об'єднуються в глави, розділи, частини);

6) реєстрація акта. Всі нормативно-правові акти зано­
сяться до державного реєстру;

7) публікація акта в офіційному органі друку. Напри­
клад, в Україні офіційно встановленими органами для пуб­
лікації законів є журнали «Офіційний вісник України»,
«Відомості Верховної Ради України», газета «Голос Укра­
їни». Нормативні акти Кабінету Міністрів України публі­
куються в газеті «Урядовій кур'єр», журналі «Офіційний
вісник України», у «Збірнику постанов та розпоряджень
Кабінету Міністрів України ». Акти місцевих адміністрацій


і органів місцевого самоврядування публікуються в місце­вій пресі; відомчі нормативні акти — у відповідних бюле­тенях і джерелах, доступних для зацікавлених органів і осіб.

Існує чимало класифікацій нормативно-правових актів, які показують різноманітність їхніх форм і змісту.

Залежно від суб'єкта правотворчості всі нормативно-правові акти поділяються на:

1) нормативно-правові акти державних органів;

2) нормативно-правові акти недержавних суб'єктів
(органів місцевого самоврядування, профспілок, акціонер­
них товариств тощо);

3) сумісні нормативно-правові акти державних органів
і недержавних суб'єктів;

4) нормативно-правові акти безпосередньоїправотвор-
чості народу (суспільства).

Залежно від сфери дії нормативно-правові акти поді­ляють на загальнодержавні та локальні нормативно-право­ві акти.

Залежно від строку дії, нормативно-правові акти класи­фікуються як акти невизначено-тривалої дії та тимчасові акти.

Найбільш значущою є класифікація нормативно-право­вих актів за юридичною чинністю. Юридична чинність нормативно-правового акта — це ступінь його впливу на суспільні відносини, його значення, яке залежить від роз­ташування в ієрархії актів. Залежно від неї всі нормативно-правові акти розділяються на дві великі групи: закони та підзаконні акти. В той же час у ряді правових систем така ієрархія відсутня і всі нормативно-правові акти загального характеру носять назву закону. У Франції поняттю підза-конного акта відповідає поняття «регламент», що видаєть­ся урядом.

Нормативно-правовий акт є основною формою сучасно­
го права через загальну тенденцію до підвищення ролі
держави в правовому регулюванні. В той же час це і най­
більш довершена форма права. Документально-письмова
форма нормативно-правових актів дозволяє чітко і доступ­
но викласти правові приписи й оперативно ознайомити з
ними населення. ~


-v 16.2. Поняття, ознаки і види законів

Закон — нормативний акт, прийнятий органом законо­давчої влади або всенародним референдумом, що має вищу юридичну чинність і містить первинні правові норми.

Визначення закону фіксує найбільш важливі його від­мітні ознаки:

1) закон приймається тільки суб'єктами, які є носіями
державного суверенітету
(народ або його найвищий пред­
ставницький орган);

2) закон має вищу юридичну чинність — уся решта
актів перебуває «під» законом, мають відповідати йому;

3) порядок його підготовки і видання, як правило, ви­
значається конституцією держави;

4) у ідеалі закон має виражати волю та інтереси наро­
ду;

5) закон містить первинні, початкові норми, яких ра­
ніше не було в системі права;

6) законами регулюються найбільш важливі суспільні
відносини.

Саме ці ознаки й виділяють закон у системі інших нор­мативних актів і надають йому якість верховенства. Змі­нити або скасувати закон має право тільки той орган, який його прийняв, причому в строго обумовленому порядку.

Закони в сучасній демократичній правовій державі по­сідають перше місце серед усіх джерел права й є основою законності та правопорядку.

Класифікація законів може проводитися за різними підставами:

1) за юридичною чинністю всі закони поділяються на конституційні та звичайні (поточні). До першої групи на­лежать конституція і конституційні (у деяких країнах — ор­ганічні) закони. Головним конституційним законом є влас­не конституція — основоположний, установчий політико-правовий акт, що закріплює основи конституційного ладу, загальний правовий статус особистості, правовий статус органів державної влади. Конституційними називають також закони, що вносять зміни і доповнення в чинну кон­ституцію (наприклад, таким є Закон «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 p.). Ці закони, як правило, приймаються в особливому, ускладненому по­рядку. Конституційні закони служать базою для поточного законодавства. У деяких країнах (наприклад, у Росії) до


конституційних законів відносять також закони, які при­ймаються з найбільш важливих питань, прямо вказаних в Конституції.

Звичайні (поточні) закони — це акти поточного зако­нодавства, присвячені різним сторонам соціально-еконо­мічного, політичного і духовного життя суспільства.

За структурною формою розрізняють кодифіковані та некодифіковані закони. На сьогодні в Україні прийнято і діє понад двадцять кодексів і основ законодавства, серед них: Кримінальний, Цивільний, Бюджетний, Земельний кодекси, Основи законодавства про охорону здоров'я тощо. Кодекси нерідко є галузеутворюючим чинником. Так, у галузі кримінального права Кримінальний кодекс — основ­ний і єдиний нормативно-правовий акт. Цивільний кодекс регулює основну масу цивільно-правових відносин, а всі інші закони в цій галузі його доповнюють.

За місцем у структурі законодавства виділяють галу­зеві та міжгалузеві (комплексні) закони. Галузевий закон містить норми права, що стосуються однієї галузі (напри­клад, Сімейний кодекс), а комплексний закон містить норми, що належать до ряду галузей (наприклад, Житловий кодекс України містить норми цивільного й адміністратив­ного права).


Читайте також:

  1. Глава 17. ПРАВОВИЙ АКТ. НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ АКТ. МІЖНАРОДНИЙ ДОГОВІР
  2. Нормативно-правовий акт (закон) в системі джерел права.
  3. Нормативно-правовий акт (закон) у системі джерела права
  4. Нормативно-правовий договір як джерело права.




Переглядів: 869

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розділ 16 | Підзаконні акти: поняття і види

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.