Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






УКРАЇНСЬКІ НАЦІОНАЛЬНІ СВЯТА ТА ОБРЯДИ

Сили в механіці.

Силові взаємодії в механіці поділяються на гравітаційні та електромагнітні.

Гравітаційні здійснюються між тілами відповідно до закону Всесвітнього тяжіння. Електромагнітні виникають між тілами або частинками, які мають електричний заряд.

Сили електромагнітної природи.

До сил електромагнітної природи відносять силу тертя та пружну силу.

Сила тертя – виникає на границі контакту тіл і спрямована протилежно напрямкові пропонованого руху тіл. Причина виникнення сили тертя:

- наявність нерівностей на поверхні;

- наявність сил взаємодії між молекулами.

Тертя підрозділяють на тертя спокою, тертя ковзання і тертя кочення.

Сила тертя спокою дорівнює проекції зовнішніх сил на лінію контакту L тіл:

 

 

Тертя ковзання – виникає при ковзанні одного тіла по поверхні іншого:

 

 

де m – коефіцієнт тертя ковзання, який залежить від природи і стану дотичних поверхонь, N – сила нормальної реакції поверхні.

Графік залежності сили тертя від зовнішньої сили:

 

Способи визначення коефіцієнта тертя ковзання:

1. Тягнути рівномірно тіло по горизонтальній поверхні.

 

 

2. За допомогою похилої площини. Збільшувати кун нахилу до моменту початку руху тіла.

 

Сила тертя кочення. Виникає з тієї причини, що точка опори при коченні тіла по поверхні зміщається вперед внаслідок деформації поверхонь, і момент сили тяжіння перешкоджає вільному коченню тіла.

 

де R – радіус тіла, що котиться, mкоч – коефіцієнт тертя кочення, який має лінійну розмірність і залежить від роду тіл.

Сила опору – сила, яка діє на тіло при його русі в рідині або газі. При невеликих швидкостях:

 

 

де k – коефіцієнт опору.

Приклади використання другого закону Ньютона.

1. Характеристика народних традицій, свят та обрядів

2. Народні свята весняного циклу

3. Народні свята літнього циклу

4. Народні свята осінньо-зимового циклу

5. Методика проведення свят і дозвілля

1. Характеристика народних традицій, свят та обрядів

 

Одним із найнадійніших способів вивчення спадщини на­родної педагогіки є аналіз сутності традицій, які зберігалися і передавалися з покоління в покоління через живий досвід, усне спілкування і практику сімейного життя.

Традиції у формі масових звичок підтримувались силою громадської думки і за своєю природою були наділені вели­чезною стійкістю.

Традиція (від лат. Tradicio — передача) — це досвід, зви­чаї, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично і передаються з покоління в покоління.

Педагогічне значення народних традицій полягає в тому, що вони виступають водно­час і як результат виховних зусиль народу протягом бага­тьох віків, і як незамінний виховний засіб. Через систему тра­дицій кожен народ відтворює себе, свою духовну культуру, свій характер і психологію своїх дітей. Кожна епоха вносить у їх зміст свої корективи, розвиває і доповнює старі традиції, заперечує ті, які втратили свою ак­туальність і суспільну значущість. Тому об'єктивне розкрит­тя сутності традицій можливе лише з позицій історико-педагогічпого підходу і тих суспільних явищ, які мають пряме відношення до народної педагогіки та родинного виховання.

У нерозривній єдності з традиціями перебувають народні звичаї.

Звичай— це загальноприйнятий порядок, правила, які зда­вна існують у громадському житті і побуті певного народу, суспільної групи, колективу.

У простому розумінні звичай — це те, що стало звичним, засвоєним, насущним.

Однією з першооснов усної народної творчості є обряд. Адже саме вона своїм походженням нерозривно пов'язана з обрядом і міфом. Певну частину її становить обрядовий фоль­клор, тобто примовляння, заклинання, які виконувались під час святково-обрядових дійств і органічно впліталися в струк­туру обряду.

Обрядами(або ритуалами) називають такі форми поведін­ки, що склалися історично, для яких характерні:

1) стереотип­ність, повторюваність без змін;

2) символічність (кожна об­рядова пісня щось символізує), наприклад, «Засівання» на Новий рік символізує майбутню сівбу і багатий урожай.

Обряди нерозривно пов'язувалися з діями, для яких так само характерні стереотипність, повторюваність без змін, але які не мають символічного змісту. Такі дії називають звича­ями. Звичаї невіддільні від обрядів. Наприклад, традиційні звичаї зустрічі Нового року включають у себе такі обряди, як колядування, щедрування, засівання, посипання та ін. Усі вони вливаються в єдиний новорічний обрядовий комплекс і роз­глядаються як його структурні елементи.

Обрядовість на початку її виникнення була нерозривно пов'язана з міфологією: кожному обряду відповідав міф, кож­ному елементу обряду — частина міфу. Лише згодом міф як оповідання про фантастичні події відокремився від обрядо­вого інсценування події і набув самостійності.

Обряди виникли в ту прадавню епоху, коли наш предок ставав людиною. Людина як соціальна істота й обряд сфор­мувалися одночасно. В міру того як людина набувала досві­ду, вона помічала, що певні пори року повторюються. (Тому, щоб новий рік був не менш сприятливим, ніж попередній, люди прагнули повторити все так само, без змін.)

Частина таких регулярно повторюваних дій поступово втрачала практичне значення і ставала обрядом.Ідучи на полювання, члени первісної общини ніби відтворювали саме полювання — поведінку звіра і дії мисливців. Після щасли­вого полювання мисливці здебільшого перед одноплемінни­ками планували танець-розповідь, який щоразу повторювали. Поступово в первісному суспільстві сформувалися віруван­ня в магічну силу самого танцю, що нібито забезпечував бага­ту здобич.

Первісні обряди були формою вияву емоцій та способом емоційної розрядки.Ця думка дуже важлива, оскільки вчені вважають, що первісна людина була набагато емоційнішою, ніж сучасна.

Обряд задовольняв також естетичну потребу первісних людей: у нього включались компоненти й образи мистецтва (малюнки, скульптури звірів, їхні маски) і танцю­вально-музичні образи. Обов'язковим складником обряду з самого початку були і словесні тексти.

У давнину сфера дій обряду була набагато ширшою, ніж сьогодні. Із розвитком суспільства обряди заповнювали все життя людини. Дослідження засвідчили, щогромадське і родинно-побутове життя людей було ритуалізоване і в первісно­общинному суспільстві, і в період античності, і при феодалізмі.

Виникнення певного виду обрядовості й специфічної сим­воліки пов'язано з кожним сезоном року, із стадіями господар­сько-соціальної, сімейно-побутової організацій суспільства. На зорі людсько­го існування домінував культ астральних, рослинних, акварних (водяних) теотем. Відносно розвинуте землеробство поси­лювало культ сільськогосподарських рослин, зокрема вирощу­ваних самою людиною. Поклоніння таким культурам розпо­чиналося при святкуванні Нового року — синонімічній зустрічі весни (Новий рік аж до часів Петра І святкували навесні).

У праслов'ян кожна городньо-польова культура мала пе­рсоніфікованого свого покровителя-божества, а всім ярим культурам, і далекі предки в це вірили, сприяв Ярило. Пізні­ше його витіснив Перун (цим пояснюється етимологія слів ярина, Перун випарування поля і т. ін.).

Первісна людина, яка була залежна від невідомих сил природи, змушена була всіляко задобрювати їх. У цьому про­цесі первісні форми релігій — магія,пізніше фетишизмсхрещувалися з реалістичним мисленням,в обрядах співісну­вала містична і реалістична творчість.

Особливо яскраво ці елементи виявлялися в народних веснянках. У них і саму Весну-Ладу далекі предки вітали, оспівуючи як найдорожчу, найріднішу в словесно-магічному побажанні: «Сійся-родися жито й пшениця».

Так, до магічних дійств можна віднести і вихід на поле з попелом, збереженим від «новорічного вогню» (спаленого поліна з найбільшого дерева), висівання зерна з «бороди» (обжинкового, останнього снопа), виведення в поле дівчат у цікавій грі «Зав'язування колоска» або в обрядах весняного циклу. Українці здавна символічно використовували вербу, яка мала дати подвійну врожайність від рано розквітлого дерева і від самої дівчини — майбутньої матері, покликаної продовжувати життя.

 

Отже, з давніх-давен існували спеціальні обряди, пов'яза­ні з виробничою діяльністю, — мисливські, рибальські, земле­робські, скотарські, ремісничі, жниварські тощо.

Існували обряди, що супроводжували появу людини на світ і подальші сходинки її життя — дитинство, юність, зрі­лість, старість. Характер­ною ознакою для всіх був словесний супровід — піснями, промовляннями, ритуальними командами, так званим обрядо­вим фольклором. Він існує і в наші дні, але з привнесе­ними у нього сучасним змістом і сферою застосування.

Отже, календарні звичаї та обряди є ще дохристиянськи­ми, язичницькими. Власне християнських елементів у їх складі не так уже й багато. Однак православна християнська релі­гія значно вплинула на обрядовість календарного циклу. В процесі багатовікової історії календарні свята було при­урочено до дат християнського календаря; в обряди увійшли церковні молитовні формули, близькі за своєю спрямованіс­тю до давніх заклинань, а в обрядові пісні було включено імена Христа, Богородиці, святих.

Залучення дітей до дійової участі у традиціях і звичаях рід­ного народу дає їм змогу практично пізнавати його культурно-історичний досвід, бути продовжувачами справи батьків і дідів.

У дошкільному закладі рекомендується проводити такі народні свята та обряди відповідно до календарної сезонно­сті: навесні — Великодні свята та різноманітні веснянки (свято першого жайворонка, свято тополі та ін.); влітку — зелені свята, косовиця, Івана Купала, обжинки, Спаса; восени — По­крова; взимку — Калита, Миколи, Різдвяні свята, Стрітення.

 

Традиція (від лат. Tradicio — передача) — це досвід, зви­чаї, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично і передаються з покоління в покоління.

Звичай— це загальноприйнятий порядок, правила, які зда­вна існують у громадському житті і побуті певного народу, суспільної групи, колективу.

Обрядами(або ритуалами) називають такі форми поведін­ки, що склалися історично, для яких характерні:

1) стереотип­ність, повторюваність без змін;

2) символічність.

 


Читайте також:

  1. III. Українські ліберальні партії.
  2. Антоніми в українській мові
  3. Асиміляції приголосних в українській мові
  4. Багатозначність слів у сучасній українській мові
  5. Вимова голосних звуків в українській мові
  6. Відкриття банками рахунків у національній та іноземній валютах і режим функціонування цих рахунків. Переоформлення та закриття рахунків
  7. Гетьман І.Мазепа та його роль в українській історії.
  8. Граматичних значень слова в українській мові
  9. Громадські, національні та революційні рухи в Україні XIX ст. Декабристи.
  10. Демографічні процеси і проблема на українськиї землях к. 17- п. 19 ст. Багаттонаціональність як фактор соціальної історії
  11. Економічні ідеї революційної та радикальної демократії в українській економічній думці
  12. Етнонаціональний склад населення України. Міжнаціональні відносини. Проблема громадянськиї і політичних прав національних меншин.




Переглядів: 1857

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Основи динаміки матеріальної точки. Закони Ньютона. | Народні свята весняного циклу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.