Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЖИВОПИС

СКУЛЬПТУРА

У мистецтві стилю бароко важливу роль відігравала скульптура. її широ­ко використовували в оздобленні фаса­дів та інтер'єрів архітектурних споруд. Розквіт скульптури в Україні припа­дає на XVIII ст.

У Західній Україні цей вид образо­творчого мистецтва традиційно був більш розвиненим ніж у Східній. Видатний його представник – львівський скульптор Йоанн Пінзель (роки народження і смерті невідомі). Його статуї прикрашають собор Святого Юра у Львові, ратушу в Бучачі. З-поміж створених ним образів окрім міфоло­гічних та біблійних героїв привертає увагу український козак, сповнений високої людської гідності. У доробку майстра багато витворів з дерева, ви­конаних з віртуозною майстерністю. Фігури ніби перебувають у динамічно­му русі, найнесподіваніших ракурсах. У позах, жестах, виразах облич пере­дано бурхливі почуття. У своїх творах втілити дух бароко динаміку, мінливість, експресію, Творча манера Пінзеля вплинула на розвиток мистецтва скульптури в Галичині та за її межами.

На Придніпров'ї та Лівобережжі де­коративна скульптура перебувала під впливом народного мистецтва. До са­мобутніх творів свого часу належали мідні фігури архангела Михаїла - пок­ровителя Києва і богині правосуддя Феміди, встановлені на будівлі київ­ської ратуші.

Скульптура була тісно пов'язана з мистецтвом різьблення по дереву, яке у XVIII ст. досягло своєї вершини.-Яскравий приклад цього - декоративні оформлення іконостасів багатьох укра­їнських церков і соборів, що вражають майстерністю виконання, складністю композицій, пишнотою й розмаїттям елементів і форм.

Живопис доби бароко - особлива сторінка української культури. Як і архітектура, він розвивався під впли­вом європейського та народного мис­тецтва. Ці два джерела сформували не­повторне обличчя української націо­нальної школи живопису, яка досягла довершеності у XVIII ст.

Як і в попередні епохи, в Україні розвивався монументальний і станко­вий живопис. Монументальний живопис переважно пов'язаний із розписами культових споруд. До на­шого часу дійшло дуже мало його пам'яток, а ті, що збереглися (на­приклад, фрагменти фресок Троїцько­го собору Густинського монастиря поблизу Прилук), свідчать про значні зміни в цьому виді мистецтва. Україн­ські художники вирішували нові творчі завдання: опановували засоби реалістичного мистецтва, долали тра­диційну площинність, прагнули ство­рити ілюзію відкритого простору та руху. Настінними розписами прикрашали не лише муровані, а й дерев'яні цер­кви. Найранніші їх пам'ятки (середи­ни та другої половини XVII ст.) збе­реглися в Західній Україні. Це розпи­си храмів Святого Юра та Чесного Хреста в Дрогобичі, Святого Духа в с. Потеличі (нині - Львівської облас­ті). У них знайшли відображення сві­тогляд та художні смаки міщан, селян, ремісників. Ці розписи, виконані в де­що наївній манері народного мистец­тва, сповнені щирих почуттів. Постаті й обличчя святих та інших персонажів нагадують звичайних українських лю­дей.

Настінні розписи в дерев'яних цер­квах - самобутнє явище, що не має аналогів у мистецтві жодного іншого народу.

У станковому живопису, як і за попередньої доби, провідну роль про­довжував відігравати іконопис. Це ще одна особлива сторінка в історії укра­їнської культури. Видатними іконопис­цями свого часу були західноукраїн­ські художники Іван Руткович та Йов Кондзелевич. їхні життя і творчість пов'язані з містом Жовква, яке було на той час значним культурним осеред­ком.

Іван Руткович(рік народження не­відомий - 1708) наприкінці XVII ст. створив величні іконостаси у Волиці-Деревлянській, Волі-Висоцькій, Скваряві Новій. Відчутний вплив на його творчість справило тогочасне західно­європейське мистецтво. І не випадко­во. Адже художник, створюючи свої композиції, використовував гравюри німецьких та голландських митців. Деякі ікони майстра - «Христос і Маг-далина», «Втеча до Єгипту», «Дорога в Еммаус», «Христос у Марії та Марфи» та ін. - більше нагадують світські жанрові картини. На них зображено реальних людей у реальному оточенні, на тлі -реальних пейзажів або ін­тер'єрів, які займаються повсякденни­ми справами. Барви на іконах яскраві, насичені, лики Христа, Марії та свя­тих привітні, ласкаві й радісні. Відчу­вається, що художник був справжнім життєлюбом і зумів поєднати у своїх творах любов до життя земного з лю­бов'ю до Бога.

Йов Кондзелевич (1667 - близько 1740) - автор славнозвісного Богородчанського іконостасу в с. Манява Іва­но-Франківської області. Чим же його живописна манера відрізняється від манери І. Рутковича? Образи Й. Кондзелевича вражають високодуховною красою, вони сповнені глибокої внут­рішньої зосередженості та величі. Ху­дожник з великою майстерністю ство­рював урочисті багатофігурні компози­ції, зображував пишні інтер'єри з архі­тектурним оздобленням у стилі баро­ко. Загальному настрою ікон відпові­дає їх колорит. Він стриманіший, ніж у Рутковича, тонко згармонізований та вишуканий.

У XVIII ст. розвиток українського іконостасу досяг свого апогею. Він став невід'ємним явищем українського ба­роко, органічним компонентом синтезу мистецтв в українській церкві. В іко­ностасі представлено різні види мис­тецтва: живопис, декоративну скульп­туру та архітектуру. Характерна його ознака - поєднання яскравого живопи­су із вишуканим різьбленням, динаміч­ним рухом архітектурних деталей. Визначною пам'яткою мистецтва є ве­личний іконостас з Преображенської церкви у
с. Великі Сорочинці на Пол­тавщині - резиденції гетьмана Данила Апостола. У цьому іконостасі якнай­повніше втілено дух українського ба­роко з його динамікою, емоційністю, стрімкістю руху. В колориті ікон пере­важають різні відтінки жовтого кольо­ру, що створює ефект сяйва, світло­носності. Фігури також динамічні, у них відтворено різноманітні моменти руху людського тіла. Суто земна краса образів поєднана зі щирим духовним прагненням.

Отже, в українському живопису зміцнюється світський напрям, дедалі поширюються засоби реалістичного відтворення дійсності. Про це красно­мовно свідчать дві ікони з м. Коното­па. На них зображено великомучениць Варвару й Катерину та Анастасію й Уляну в образах молодих жінок у пишному, барвистому вбранні. їх авто­ри втілили український народний іде­ал земної жіночої вроди, що водночас не суперечило глибокому духовному змісту творів.

У часи великих випробувань особ­ливо шанованими в Україні були ікони Покрова Божої Матері. У цьому святому образі український народ вба­чав свою покровительку та заступни­цю. Ікони дістали назву «ко­зацьких Покров, тому що їх дуже шанувало козацтво. Часто на цих іконах зображували велику кількість людей. Отже, художникам доводилося вирішувати складне творче завдання: компонування багатьох фігур і груп людей. Під покровом Богоматері зби­ралися персонажі далекої історії (на­приклад, візантійський імператор) і сучасники (зазвичай представники ду­хівництва і козацтва). Так, на одній з «козацьких Покров» із с. Дашки на Київщині зображено Богдана Хмель­ницького. Подібні ікони сприяли роз­витку портретного жанру в Україні.

Ікони українського бароко сповнені святкового, піднесеного настрою. їх автори використовували яскраві ко­льори, барвисті квіткові візерунки. Золоте орнаментоване тло поєднува­лося із зображеннями архітектурних споруд та природи. Богоматір, святих та інші персонажі часто малювали в пишному одязі, з привітними, ласка­вими обличчями, втілюючи в них на­родні уявлення про красу. Таке тлу­мачення образів зовсім не суперечило релігійному змістові ікон. Порівняно з епохою середньовіччя це було нове емоційне співпережиття християн­ської віри як джерела радості, втіхи та надії.

З другої половини XVII ст. порт­ретний живопис, що вже мав значні досягнення в Західній Україні, поши­рюється на Придніпров'ї та Лівобе­режжі. За словами сирійського ман­дрівника Павла Алеппського, україн­ські художники були «вельми спритні в зображенні людських облич з цілко­витою подібністю та мають велику ви­гадливість у відтворенні людей таки­ми, якими вони є».

На знак ушанування особливих чес­нот видатних осіб їхніми портретами прикрашали стіни церков і соборів. Наприклад, на стінах київської церкви Спаса на Берестові було написано пор­трет митрополита Петра Могили, в со­борі Густинського монастиря на Черні­гівщині - портрет гетьмана Івана Самойловича, в Успенському соборі Києво-Печерської лаври - цілу гале­рею образів князів, гетьманів і царів.

Улюбленим персонажем портрети­стів другої половини ХУІІ-ХУИІ ст. був уславлений гетьман Богдан Хмельницький. Взірцем для них слу­гувала гравюра гданського художника В. Гондіуса, створена за життя геть­мана в 1651 р. У свою чергу, Гондіус скористався малюнком голландського митця Авраама ван Вестерфельда, який було виконано з натури. Один із кращих портретів гетьмана зберігаєть­ся в Національному художньому му­зеї України. Невідомому авторові цього твору вдалося втілити узагаль­нений образ народного героя, якому притаманні такі риси, як гідність, ро­зум, простота.

Упродовж XVIII ст. великої попу­лярності набуває так званий парадний портрет. Його функція - показати певну особу в усій її красі та значу­щості. Зазвичай українські портрети­сти (на відміну, наприклад, від поль­ських) зображували людей ідеалізо­ваними (тобто кращими, ніж вони бу­ли насправді). Приклад такого твору - портрет отамана війська донського Данила Єфремова, написаний одним із майстрів Києво-Печерської лаври. Пишне вбрання, поважна поза, про­мовистий жест рук, родовий герб, па­радне оточення - ось ознаки, типові для таких портретів. Водночас худож­ник майстерно відтворив індивідуаль­ні риси та характер свого героя.

Ці та інші приклади є свідченням того, що українські майстри зберігали вірність народним традиціям та сма­кам. Завдяки особливому художньому вирішенню, монументальному звучан­ню, декоративній барвистості україн­ський портретний живопис став само­бутнім національним явищем культу­ри. До визначних творів цього жанру XVIII ст. належать портрети Василя Гамалії, переяславського полковника С. Сулими та його дружини, князя Д. Долгорукого та ін.

У зазначений період в Україні набув поширення також жанр народної кар­тини, героєм якої був так званий Козак Мамай (козак-бандурист). Перші такі картини з'явилися в XVII ст. У XVIII та в першій половині XIX ст. Козак Мамай став найпопулярнішим образом народного живопису, який можна було бачити і в багатих маєтках, і в бідних хатах. Малювали його не лише на по­лотнах, а й на дверях, скринях, вікон­ницях, стінах і навіть на вуликах.

Композиція більшості картин побу­дована за однією схемою: козак сидить під деревом (найчастіше - дубом), «по-турецьки» підібгавши ноги, і грає на бандурі чи кобзі. Поруч його вірний товариш - кінь, довкола - речі, з яки­ми козак нерозлучний - шабля," руш­ниця або пістоль, люлька. Часто подіб­ні картини супроводжували написами, сумними або веселими, з добірним на­родним гумором. На картинах іншого типу Козак Мамай виступає як герой різних сюжетних сцен у взаємодії з ін­шими персонажами: паном, корчмарем та ін. Автори цих картин залишилися невідомими. В колоритних образах козака-бандуриста знайшов мистецьке втілення ідеал народного героя: врод­ливого і дужого, безстрашного й вина­хідливого, байдужого до смерті, муд­рого й веселого водночас.


Читайте також:

  1. Архітектура та живопис 18-19 ст.
  2. Архітектура. Живопис.
  3. Види та жанри живопису
  4. Вплив на живопис
  5. Живопис
  6. ЖИВОПИС
  7. ЖИВОПИС
  8. Живопис
  9. Живопис
  10. ЖИВОПИС
  11. Живопис




Переглядів: 1934

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
АРХІТЕКТУРА | ГРАФІКА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.