Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Народні уявлення про освітні чинники формування особистості

Поняття національного виховання, його мета. Основні компо­ненти духовного світу особистості. Особливості національного ви­ховання. Завдання національного виховання. Критерії ефектив­ності виховної діяльності педагога сучасної національної школи.

Зразок погодинного планування курсу

«Українська етнопедагогіка»

 

№ теми Назва теми Лекції або практичні заняття, год. Самостійна робота студентів, год.
Українська народна педагогіка (етнопедагогіка) - сукупне педагогічне знання і виховний досвід народу  
Сім'я, проблеми батьків і дітей в українській народній педагогіці 2/2
Педагогічні погляди народу на виховання підростаючого покоління 4/2
Виховний ідеал української народної педагогіки
Українська козацька педагогіка
Українська народна дидактика 2/2  
Педагогіка народного календаря  
Зміст, напрями і методи виховної роботи на засадах народної педагогіки в сучасній школі 2/2
Українська національна система виховання, відродження народних педагогічних традицій 2/2
  Всього: 20/10

 

 

Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. – К.:ІЗМН,1997. -232 с.

КАМІНЬ ШЛІФУЮТЬ, А ЛЮДИНУ ВИХОВУЮТЬ

О вири виховання!

О нурти педагогічні!..

Іван Драч

Народні уявлення про освітні чинники формування особистості

Народна педагогіка пройнята глибокою людяністю. Вона ви­соко підносить гідність людини, її життєву місію. В українському фольклорі оспівуються велич людини, краса її духовних якостей. Народ-педагог послідовно бореться за право кожної людини роз­крити свої найкращі риси. Водночас повсякденність не раз спо­нукала задуматися над тим, чому все те краще, чого досягло людство, не завжди властиве кожній окремій особі, чому одна людина добра, а інша — зла, одна щаслива, а інша — нещасна. Народ своїм допитливим розумом прагнув збагнути причину цього, заглибитись у духовний світ людини, виявити ті чинники, від яких насамперед залежить становлення людської особистості. І погляди спрямовував до сім'ї як першоджерела життя людини. Так поступово, завдяки багаторічним педагогічним пошукам, ем­пірично визрівали народні уявлення про основні чинники форму­вання особистості

І серед них, мабуть, першою була помічена спадковість. Не випадково кажуть: "Викапаний батько" чи "викапана мати", тобто "такий, як батько", "такий, як мати".

В українській народній педагогіці дається об'єктивне тракту­вання суті спадковості та її місця у формуванні особистості. Ба­гаторічні спостереження переконують, що спадково передаються лише певні фізичні ознаки (будова тіла, колір шкіри, очей, волос­ся), природні зачатки якихось здібностей або властивостей, деякі риси характеру. Проте більшість рис особистості не успадко­вується, а насувається.

Іншим важливим чинником впливу на особистість народна педагогіка вважає середовище — стан взаємин у сім'ї, побут, звичаї і традиції, матеріальний стан, житлові умови.

Сім'я впливає на дитину з першого дня народження. Спосіб життя родини і характер спілкування з малям є визначальним щодо формування в дитини перших звичок, від яких значною мірою залежатиме її майбутня поведінка.

Ідея залежності характеру дитини від середовища, побутових умов, домашнього оточення, всього укладу життя сім'ї знай­шла вираз у багатьох українських1,народних,прислів'ях і приказках "З ким поведешся, від того й наберешся", "Ниточка веде до клубочка", "Який стук, такий грюк", "Кожна пташка свою пісню і співає і своє гніздечко має".

Вплив на дитину домашнього оточення, укладу життя роди­ни особливо зростає, коли вона починає ходити й говорити. Саме міді в неї з'являється більше можливостей для фізичного і ду­ховного контакту з навколишнім світом ("Перший крок дитини — радість для родини", "Як говорить дитя,, то вирує в хаті життя").

Сім'я позитивно впливатиме на дітей, якщо в ній пануватиме здоровий дух єдності. Родинні чвари, постійні сварки між бать­ками, а ще гірше — негідна поведінка когось з них, негативно Позначаються на вихованні дітей.

Чітко визначився у народних уявленнях такий могутній чин­ите формування особистості, як виховання прикладом. Щодо Цього маємо народні афоризми: "Добрий приклад кращий за сто слів", "Бурчання наскучить, приклад научить", "Приклад кращий на правило". У цих висловлюваннях бачимо схильність дитини наслідувати старшого брата чи сестру, матір чи батька, силь­нішого чи розумнішого товариша, а також народну виховну практику наслідування з принципом "роби так, як я".

Усі три чинники розглядаються в народній педагогіці як од­на ново важливі, проте в різних ситуаціях кожний з них може І тати вирішальним: спадковість ("Яке коріння — таке й насіння", "Яке зіллячко, таке й сім'ячко", "Від лося — лосята, від свині — Поросята"), середовище ("Як зайдеш між реп'яхи, то й реп'яхів наберешся", "Як у сім'ї згідливе життя, то й виросте дитя до Пуття"), виховання ("Що виховаєш, то й матимеш"), спадковість і виховання ("Яке дерево, такі його віти, які батьки, такі й діти", "Яка гребля, такий млин: який батько, такий і син").

Оскільки виховання в народній педагогіці розглядається як наріжний камінь формування особистості, розглянемо його де­тальніше.


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  5. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  6. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  7. Активність особистості та самоуправління
  8. АКЦЕНТУЙОВАНІ РИСИ ОСОБИСТОСТІ
  9. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  10. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  11. Алгоритм формування статутного фонду банку
  12. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу




Переглядів: 2179

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Народ про виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.