Тема :Судинні захворювання головного і спинного мозку.
Спеціальність :5.110101 „Лікувальна справа „
кількість годин 4.
Місце проведення - аудиторія .
1.Актуальність теми : Соціальна економічна нестабільність призводить до кількісних і якісних змін структури нервово-психічної захворюваності населення. Ця нестабільність призводить до негативного впливу на кількість деструктивно-дестабілізуючих та соціально зумовлених стресогенних чинників, а також зростання й розширення масштабів техногенних аварій і природних катастроф, що мають серйозні віддаленні медико-соціальні наслідки.
2.Навчальні цілі заняття :
а)ознайомитися з : Особливості догляду під час коматозного стану: відсмоктування слизу з порожнини рота, гігієнічні та лікувальні процедури, правильне положення хворого в ліжку, катетеризація сечового міхура, очищувальна клізма.
Запобігання гіпостатичній пневмонії та пролежням.
Годування хворих з порушенням ковтання. Боротьба з закрепом.
Запобігання утворенню контрактур у хворих із паралізованими кінцівками (правильне укладання кінцівок, періодичне накладання шин і лонгетів, масаж, лікувальна гімнастика). Особливості догляду хворих похилого віку.
б) знати :2. Чинники ризику: фізичне перенапруження, психічні травми, вроджені аномалії судин тощо. Механізми гострого порушення мозкового кровообігу (гіпертонічний криз, ішемія, колапс внаслідок інфаркту міокарда, пароксизмальної тахікардії, масивної кровотечі, шокового стану), зміни фізико-хімічного складу крові (підвищення в’язкості і згортання).
3.Клініка минущих порушень мозкового кровообігу, геморагічного та ішемічного інсультів, емболії судин мозку. Симптоми ураження басейну сонної та хребтової артерій. Диференціальний діагноз коми при геморагічному інсульті з комою іншої етіології (уремічна, діабетична, печінкова та ін.).
в)вміти : огляд хворих на судинні розлади головного і спинного мозку;
— надання невідкладної допомоги хворим на судинні розлади головного та спинного мозку;
— догляд за хворими на судинні розлади головного і спинного мозку;
— виконання ін’єкцій та інших медикаментозних призначень лікаря;
— годування хворих на судинні розлади головного і спинного мозку;
— санітарно-освітня робота серед пацієнтів із судинними розладами головного і спинного мозку;
3. Виховна ціль : Розвинути відповідальність за пацієнта , клінічне мислення .Дуже важливо, щоб випускники медичних училищ і коледжів мали знання й навички, необхідні для кваліфікованого клінічного обстеження хворих, обґрунтування діагнозу, виконання лікувальних маніпуляцій, проведення протиепідемічних і диспансерних заходів.
4.Міждисциплінарні зв’язки :
Дисципліни
Знати
Вміти
1.Попередні
дисципліни.
Анатомія і фізіологія людини
— основні положення функціональної анатомії та фізіології нервової системи;
— етіологію, клінічні ознаки, профілактику найпоширеніших нервових та психічних хвороб;
— особливості лікування хворих на нервові та психічні хвороби.
— обстежувати хворого з нервовими та психічними розладами;
— визначати основну неврологічну та психопатологічну симптоматику;
— надавати долікарську невідкладну допомогу хворим з нервовими та психічними розладами;
— забезпечувати транспортування й догляд за хворими;
методики дослідження неврологічного статусу хворого, топічної діагностики захворювань нервової системи, орієнтуватися в основних показниках лабораторно-інструментальної діагностики, проводити лікувальні заходи.
— визначати основну неврологічну та психопатологічну симптоматику;
— надавати долікарську невідкладну допомогу хворим з нервовими та психічними розладами;
— забезпечувати транспортування й догляд за хворими;
— вести медичну документацію під час приймання й виписування пацієнтів;
— виявляти динамічні зміни в психічній діяльності, поведінці хворих;
3.Внутрішньопридметна інтеграція .
З усіма наступними темами .
— нові нормативні документи МОЗ України щодо неврологічних та психічних захворювань;
— найновіші досягнення в обстеженні неврологічних хворих;
— найновіші досягнення в галузі неврології та психології.
— . виявляти динамічні зміни в психічній діяльності, поведінці хворих;
— вести журнал спостережень за психічно хворими;
— запобігати суїцидальним та агресивним діям хворих;
— проводити психопрофілактичну роботу з родичами хворих, санітарно-просвітницьку роботу.
5. План та організаційна структура заняття :
№
Основні етапи заняття
Методи контролю
Рівні засвоєння
Матеріали методичного засвоєння
Розподіл часу
Підготовчий етап
Організаційна частина
Перевірка присутніх,
форми .
2 хв.
Визначення навчальної цілі .а)ознайомитися з : Особливості догляду під час коматозного стану: відсмоктування слизу з порожнини рота, гігієнічні та лікувальні процедури, правильне положення хворого в ліжку, катетеризація сечового міхура, очищувальна клізма.
Запобігання гіпостатичній пневмонії та пролежням.
Годування хворих з порушенням ковтання. Боротьба з закрепом.
Запобігання утворенню контрактур у хворих із паралізованими кінцівками (правильне укладання кінцівок, періодичне накладання шин і лонгетів, масаж, лікувальна гімнастика). Особливості догляду хворих похилого віку.
б) знати :2. Чинники ризику: фізичне перенапруження, психічні травми, вроджені аномалії судин тощо. Механізми гострого порушення мозкового кровообігу (гіпертонічний криз, ішемія, колапс внаслідок інфаркту міокарда, пароксизмальної тахікардії, масивної кровотечі, шокового стану), зміни фізико-хімічного складу крові (підвищення в’язкості і згортання).
3.Клініка минущих порушень мозкового кровообігу, геморагічного та ішемічного інсультів, емболії судин мозку. Симптоми ураження басейну сонної та хребтової артерій. Диференціальний діагноз коми при геморагічному інсульті з комою іншої етіології (уремічна, діабетична, печінкова та ін.).
в)вміти : огляд хворих на судинні розлади головного і спинного мозку;
— надання невідкладної допомоги хворим на судинні розлади головного та спинного мозку;
— догляд за хворими на судинні розлади головного і спинного мозку;
— виконання ін’єкцій та інших медикаментозних призначень лікаря;
— годування хворих на судинні розлади головного і спинного мозку;
— санітарно-освітня робота серед пацієнтів із судинними розладами головного і спинного мозку;
5 хв.
Основний етап
146 хв.
1.Причини, що зумовлюють порушення мозкового кровообігу: артеріальна гіпертензія, атеросклероз мозкових судин, сифілітичний васкуліт, шийний остеохондроз, хвороби крові, пізній токсикоз вагітних.
2. Чинники ризику: фізичне перенапруження, психічні травми, вроджені аномалії судин тощо. Механізми гострого порушення мозкового кровообігу (гіпертонічний криз, ішемія, колапс внаслідок інфаркту міокарда, пароксизмальної тахікардії, масивної кровотечі, шокового стану), зміни фізико-хімічного складу крові (підвищення в’язкості і згортання).
3.Клініка минущих порушень мозкового кровообігу, геморагічного та ішемічного інсультів, емболії судин мозку. Симптоми ураження басейну сонної та хребтової артерій. Диференціальний діагноз коми при геморагічному інсульті з комою іншої етіології (уремічна, діабетична, печінкова та ін.).
4.Лікування, невідкладна допомога. Ознайомлення з методами диференційованого лікування при інсульті. Реабілітація хворих із залишковими явищами інсульту. Особливості перебігу цереброваскулярних хвороб у вагітних, роділь, породіль.
5.Профілактика порушень мозкового кровообігу. Порушення спінального кровообігу. Клінічні прояви обстеження хворих, лікування їх.
2.Підведення підсумків заняття та відповіді на питання
5 хв.
3.Завдання для самопідготовки
Перелік літератури і
завдання (окремо додається) .
4.Матеріали для самостійного вивчення
Окремо додається .
Викладач ______________І.В. Лазебник
Судинні захворювання головного та спинного мозку залишаються однією з актуальних проблем клінічної неврології. Це зумовлено перш за все їх поширеністю, а також високими показниками смертності. Зокрема, цереброваскулярні захворювання складають від ЗО до 50% хвороб серцево-судинної системи. На кожні 100 млн. жителів припадає біля 500 тис. інсультів і церебральних судинних кризів на рік. За даними ВООЗ, смертність від інсультів складає 12-15% загальної смертності, тобто займає ІІ-ІІІ місце після захворювань серця та злоякісних пухлин. Через рік після інсульту вмирає 50% хворих, 40% - залишаються стійкими інвалідами і лише 10% - повертаються до трудової діяльності. Тому питання профілактики та лікування судинних захворювань нервової системи мають не тільки медичне, а й велике соціальне значення.
КЛАСИФІКАЦІЯ СУДИННИХ ЗАХВОРЮВАНЬ ГОЛОВНОГО ТА СПИННОГО МОЗКУ
Згідно з сучасною Міжнародною класифікацією хвороб Дев'ятого перегляду (1979 р.), виділяють такі основні клінічні форми порушень мозкового кровообігу: