МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методичні рекомендаціїПри вивченні даної теми висвітлюються досягнення біотехнології та характеризуються її основні напрямки. Доцільно зрозуміти висловлювання Б.Я. Неймана: “ Мікроорганізми, це гидке каченя перших років епідеміології, завдяки успіхам науки і техніки, досягненням людського генію перетворилось у чудового лебедя генетичної інженерії, сучасної біотехнології і індустрії живих клітин”. Зазначається , що біотехнологія – сукупність промислових методів, що застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ. Акцентуалізується увага на тому, що біотехнологічні процеси людина використовувала в своїй практичній діяльності з давніх-давен: випікання хліба, виготовлення сиру, молочних продуктів, виноробство, пивоваріння, силосування… Усвідомлюється роль основних напрямків та досягнень біотехнології: мікробіологічна промисловість і медицина (з допомогою мікроорганізмів отримують такі лікарські засоби, як кортизон, гідрокортизон та інші стероїди), харчова промисловість (у кондитерській промисловості широко застосовують лимонну кислоту, яку одержують у результаті життєдіяльності спеціально виведених мікроорганізмів), поліпшення екологічного стану планети, боротьба з шкідниками сільського господарства (пестициди та інші засоби захисту рослин), виготовлення біопрепаратів. Зазначається, що поява нових методів дослідження у генетиці призвела до створення принципово нових методів селекції. Раніше генетичне різноманіття форм рослин і тварин (а це винахідний матеріал для селекції) експериментально створювалося методами гібридизації, поліплоїдії, мутагенезу. Зараз учені можуть досягти ще більшого різноманіття завдяки маніпулюванню окремими клітинами живого організму, окремими хромосомами і окремими генами. З’явилися нові напрямки сучасної генетики: клітинна інженерія, хромосомна інженерія й генна інженерія. Слід відзначити, що генна інженерія – прикладна галузь молекулярної генетики та біохімії. Її завдання – це розробки методів перебудови геномів організмів. Усе ширше стає асортимент ферментів – протеази, нуклеази, амілази, каталази, які продукують мікроорганізми, деякі з них, наприклад, нуклеази, використовують у генній інженерії. Підкреслити, що клітинна інженерія – галузь біотехнології, у якій застосовуються методи виділення клітин з організму і перенесення на штучні поживні середовища, де продовжується їх життєдіяльність. Її завданнями є: отримання соматичних клітин різних видів, створення культурних клітин (тканин) для отримання цінних речовин. Клонування – перспективний напрям клітинної інженерії. Клон – сукупність клітин або особин, що виникли від спільного предка нестатевим шляхом. Гібридизація соматичних клітин – напрям досліджень клітинної інженерії. Вона дає можливість створювати препарати, що підвищують стійкість організму проти різних інфекцій, лікувати рак. Звертається увага на те, що рослини й тварини, геном яких змінених у результаті генно-інженерних операцій, одержали назву трансгенних рослин і тварин. В даний час інтерес до трансгенних тварин дуже великий. Це викликане двома причинами. По-перше, виникли широкі можливості для вивчення роботи чужорідного гена у геномі організму-хазяїна, у залежності від місця його вбудовування в ту чи іншу хромосому, а також будівлі регуляторної зони гена. По-друге, трансгенні сільськогосподарські тварини можуть представляти в майбутньому інтерес для практики. Широкомасштабне вивільнення в довкілля генетичне модифікованих сортів рослин різних таксономічних груп з різними генетичними конструкціями, що надають їм нових властивостей, поставило ряд питань на які необхідно звернути увагу при розбудові системи біобезпеки довкілля. Головними питаннями біобезпеки при цьому є питання можливої передачі генів, вбудованих в трансгенний організм, організмам навколишнього природного середовища, впливу трансгенних рослин, стійких до шкідників, на і організми та порушення трофічних ланцюгів. Робиться акцент на тому, що відповідно до вимог Європейського союзу, всі трансгенні організми, а також продукція, що містить 1 і більше відсотків генетичне модифікованої ДНК чи РНК, маркуються. В Україні обов'язковому маркуванню підлягає лише посівний матеріал, призначений для державного випробування. Однією з проблем, пов'язаних з трансгенними рослинами є потенційний вплив на ряд екосистем.
Завдання для самостійної роботи: 1.Виконати (письмово) біотехнологічні вправи на проблемні ситуації: 1) Чи можна за допомогою продуктів, виготовлених з деревини, отримати яловичину, свинину, курятину чи яйця птахів і яким способом? 2) Як малюнком зобразити використання мікроорганізмів для біотехнології у виробництві тканин білків, амінокислот, засобів захисту рослин, ферментів. 3) Чому у великих населених пунктах роль мікроорганізмів для очистки стічних вод і перетворення гною у родючий гумус набуває все більшого значення? 2. Навести приклади досягнень біотехнології. 3. Зробити міні-презентацію про застосування біотехнології у господарській діяльності людини. Питання для самоконтролю:
1) Що таке біотехнологія? 2) Яке значення в житті людини має застосування біотехнологій? 3) Які біотехнології використовують для підвищення продуктивності рослин та тварин? 4) Що таке генна інженерія? 5) Які методики використовує генна інженерія у своїх дослідженнях? 6) Які завдання постають перед клітинною інженерією? 7) На яких рівнях організації живої матерії проводять дослідження в галузі генетичної та клітинної інженерії? 8) Що таке клонування клітин або організмів? 9) Яке значення має генетична і клітинна інженерія для розвитку теоретичної біології? 10) Що таке трансгенні організми? Де можливе використання трансгенних організмів?
Тестові завдання для самоперевірки: 1. Біотехнологія – це використання живих організмів і біологічних процесів у виробництві: а) так; б) ні. 2. Галузь біології, що займається створенням методів синтезу і виділення генів, за допомогою яких можна змінити генотип організму називають: а) молекулярна біологія; б) біохімія; в) селекція; г) генна інженерія. 3. Генна інженерія є галуззю: а) ботаніки; б) генетики; в) біоніки. 4. Як називається галузь біотехнології, що використовує методи виділення й культивування клітин: а) генна інженерія; б) хромосомна інженерія; в) клітинна інженерія; г) селекція. 5. Як називається галузь біотехнології, яка пов’язана з можливостями заміщення окремих хромосом у рослин або додавання нових: а) генна інженерія; б) хромосомна інженерія; в) клітинна інженерія; г) селекція. 6. Клон - це: а) штучно створений організм; б) потомство однієї особини, яка розмножується вегетативно; в) метод виділення соматичних клітин; г) штучна популяція з певними складовими властивостями. 7. Отримувати гормон інсулін дав змогу метод: а) клітинна інженерія; б) генної інженерії; в) селекції. 8. Організми, гени якого вперше були виділені в чистому вигляді: а) дріжджі; в) віруси; б) бактерії; г) гриби. 9. Напрям біотехнології, що використовує мікроорганізми для отримання антибіотиків і вітамінів, це: а) клітинна інженерія; б) мікробіологічний синтез; в) генна інженерія; г) біохімічний синтез. 10. Об’єктами досліджень генетичної інженерії є переважно: а) прокаріоти; б) віруси; в) рослини; г) тварини. Література: 1)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 101-105. 2)Біологія / За ред.. В.О.Мотузного. – К.: Вища школа, 1991 – 607 с.
Читайте також:
|
||||||||
|