Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 7. Дослідження конкурентоспроможності підприємства

План лекції (2 год.):

1. Концепції конкурентоспроможності підприємства.

2. Структура конкурентного потенціалу підприємства.

3. Методи моніторингу структур, потоків, проектів підприємства.

4. Методи визначення оптимальності бізнес-процесів.

Рекомендована література: [1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 ].

Конкурентоспроможність підприємства — це його здатність зайняти відповідну позицію на конкурентному ринку. Загальноприйнята оцінка конкурентоспроможності підприємства відсутня. Разом з тим існує декілька підходів, серед яких в першу чергу слід назвати визначення конкурентоспроможності з точки зору конкурентних переваг підприємства.

Згідно з цим визначенням оцінка конкурентоспроможності підприємства являє собою порівняння його характеристик, властивостей чи марок товарів, що продукуються з аналогічними показниками пріоритетних конкурентів (такими, які займають найкращі позиції на даному ринку) з метою визначення тих, які створюють переваги підприємства над конкурентами в будь-якій галузі діяльності. При цьому слід розуміти, що існують зовнішні і внутрішні конкурентні переваги.
Зовнішня конкурентна перевага базується на відмінних якостях товару, що створює цінність для покупця за рахунок зменшення його витрат чи підвищення ефективності його діяльності. Вона збільшує «ринкову силу» підприємства так, що може примусити ринок прийняти більш високу ціну продажу порівняно з конкурентами.
Внутрішня конкурентна перевага — це перевага підприємства стосовно витрат чи управління, яка створює цінність для товаровиробника, дозволяє знизити собівартість більшою мірою, ніж пріоритетний конкурент.
Обидва типи конкурентних переваг мають різне походження і різну природу, а звідси часто бувають несумісні, оскільки вимагають різних підходів, навичок і культури. На рис. 21 представлені обидва типи конкурентних переваг, які можна виявити, використовуючи ринкову силу і продуктивність.


Рис. 21. Розуміння конкурентної переваги
Ринкова сила — як максимальна ціна продаж, що приймається ринком, співвідноситься з ціною конкурента.
Продуктивність означає, на скільки питомі витрати на виробництво продукції більші чи менші за витрати конкурента.
Аналіз конкурентоспроможності за цим методом дає можливість підприємству позиціювати себе відповідним чином, а отже, визначити відповідну стратегію, сформулювати пріоритетні цілі.
Оцінка конкурентоспроможності підприємства може бути здій­снена шляхом аналізу його слабких і сильних сторін.У процесі його необхідно одержати відповіді на наступні питання:

  1. Які плани конкурентів щодо зміни долі ринку, підвищення рентабельності виробництва і збільшення обсягів продажу?
  2. Якої ринкової стратегії дотримуються ваші конкуренти в даний час?
  3. За допомогою яких засобів вони забезпечують їх реалізацію?
  4. Які їх сильні і слабкі сторони?
  5. Які дії можна чекати в майбутньому від нинішніх і майбутніх конкурентів?

Контрольний лист для оцінки сильних і слабких сторін підприємства у конкурентній боротьбі може бути складений за формою, поданою у табл. 9.
Таблиця 9
Контрольний лист для оцінки сильних
і слабких сторін підприємства
у конкурентній боротьбі

Основні показники діяльності підприємства Групи підприємств
І ІІ ІІІ ІV V
  1. Фінанси
структура активів (заборгованість щодо основного капіталу) оборот акцій споживчий кредит інвестиційні ресурси рух готівки стан беззбитковості відношення обсягів продажу до вартості використаних активів співвідношення основного й оборотного капіталу ефективність виконання плану і бюджету підприємства доход на нові інвестиції розмір власності динаміка дивідендів ІІ. Виробництво використання виробничих потужностей виробничі процеси
         

Закінчення табл. 9

Основні показники діяльності підприємства Групи підприємств
І ІІ ІІІ ІV V
ефективність переходу на випуск нової продукції кількість робочої сили продуктивність праці запаси матеріально-технічних ресурсів обсяг продажу на одного зайнятого обсяг продажу на одиницю капіталовкладень вік технологічного обладнання система контролю якості своєчасність поставок матеріальних ресурсів тривалість простоїв обладнання у зв’язку з організаційно-технічними причинами наявність виробничих площ для розширення ви­робництва розміщення обладнання ІІІ. Організація й управління відношення чисельності АУП та ІТР до виробничого персоналу система управлінського зв’язку чіткість розподілу функцій в апараті управління якість інформації, що використовується швидкість реагування управління на зміни, що відбуваються ІV. Маркетинг доля ринку збуту репутація продукції на ринку престиж торговельної марки рівень сервісу організаційні і технічні засоби для збуту торговельний апарат підприємства ціни на вироби і послуги кількість споживачів продукції V. Робоча сила кількість працівників на почасовій оплаті конторський персонал торговельний і збутовий персонал інженери майстри управлінці середнього рівня управлінці вищого рівня витрати на підготовку кадрів число рівнів управління плинність кадрів VI. Технологія виробництво нова продукція патентування організація НДІДКР потужність інженерно-конструкторської бази          

 

 

Група І — краща, ніж будь-хто на ринку, явний лідер у галузі.
Група ІІ — вище середнього рівня, показники господарської діяльності хороші і стабільні.
Група ІІІ — середній рівень, повна відповідність галузевим стандартам, стійка позиція на ринку.
Група ІV — треба потурбуватися про поліпшення своїх позицій на ринку, є привід до переживань, показники господарської діяльності погіршуються.
Група V — ситуація тривожна, позиція на ринку повинна бути поліпшена найбільш рішуче, підприємство попало в кризову ситуацію.
Структурний підхід до оцінки конкурентоспроможності під­приємства означає аналіз ринкових позицій товаровиробника, виходячи з наявних зовнішніх умов. Така оцінка конкурентоспроможності передбачає аналіз таких зовнішніх умов:

  • реальна і потенційна місткість ринку;
  • легкість доступу до ринку;
  • вхідні бар’єри;
  • однорідність ринку;
  • структура галузі;
  • міра залучення підприємства в дану галузь;
  • можливість технологічних нововведень;
  • можливість економії на масштабах;
  • можливість диверсифікації.

Функціональний підхід до оцінки конкурентоспроможності підприємстваявляє собою розрахунок відповідних співвідношень і показників. Так, за методикою американської консалтингової фірми «Dun and Breadstreet» досліджуються три групи по­казників ринкової діяльності підприємства:
а) показники ефективності виробничо-збутової діяльності:



б) показники інтенсивності використання основного й оборотного капіталу:





в) показники фінансової діяльності підприємства:




Узагальнений підхід до оцінки конкурентоспроможності під­приємства означає розрахунок відповідного показника (КП):
КП = JT * JE,
де JT — індекс конкурентоспроможності по товарній масі,
JE — індекс відносної ефективності

де Р — кількість видів товарів, що пропонуються,
ni і niб — кількість товарів і-го виду, які пропонуються на ринку конкуруючими сторонами,
bi — коефіцієнт значимості і-го товару в конкуренції на ринку

ki, kiб — комплексні показники якості конкуруючих товарів (і — даний товар,
б — базовий товар, з яким порівнюють),
Зi, Зiб — затрати на придбання та використання товарів протягом їх життєвого циклу.

де К — кількість показників ефективності виробництва,
gi — коефіцієнт значимості показників ефективності,
EJ, EJб — показники ефективності даної організації та організації-конкурента

Бальна оцінка конкурентоспроможності полягає у складанні відповідних таблиць (див. табл. 10, 11), оцінці показників та їх порівнянні із підприємствами-конкурентами.

Таблиця 10
Бальна оцінка конкурентоспроможності підприємства

Чинники конкурентоспроможності Значення чинників (оцінюються балами від 0 до 5)
власне підприємство конкурент А конкурент В
І. Продукт якість технічні параметри стиль престиж торгової марки упаковка ремонтоздатність гарантійний строк експлуатації варіантність використання (універсалізм) унікальність надійність, захищеність патентами      
ІІ. Ціна розмір прейскурантної ціни розмір знижок терміни патентів умови кредитування      

Закінчення табл. 10

Чинники конкурентоспроможності Значення чинників (оцінюються балами від 0 до 5)
власне підприємство конкурент А конкурент В
ІІІ. Канали розподілу кваліфікація торговельних представників розвиток системи оптових посередників кваліфікація торговельно-збутового персоналу раціональність структури каналів охоплення ринку розвиток складських площ система управління запасами система транспортування продукції      
ІV. Система комунікацій розвиток реклами для споживача для торговельних посередників індивідуальний (персональний) продаж стимулювання споживача презентації товарів навчання і підготовка збутових служб система стимулювання збуту купони знижки демонстрації товарів премії торговельним посередникам телемаркетинг      

Загальна кількість балів

Таблиця 11


Читайте також:

  1. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  2. IV група- показники надійності підприємства
  3. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  4. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  5. А) Капітал підприємства, його кругообіг та обіг.
  6. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  7. Абстрактно-логічні прийоми економічного дослідження.
  8. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  9. Автопідприємства вантажних автомобілів
  10. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  11. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  12. Активами торговельного підприємства




Переглядів: 1310

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Оцінка конкурентів підприємства | Тема 9. Сегментування ринку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.