МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||
Методичні рекомендаціїПри вивченні даної теми необхідно акцентувати увагу, що при характеристиці популяцій вивчається не лише її вікова, статева, просторова структура, а важливою є етологічна структура популяцій. Поведінка тварин є предметом вивчення етології. Термін етології був введений в біологію в 1859 році французьким зоологом І. Жоффруа Сент-Ілером. Зазначається, що етологія як наука сформувалась в 30-х рр. ХХ ст. ЇЇ засновниками були австралійський зоолог К.Лоренц та нідерландський зоолог Н. Тінберген. Звертається увага на звʼязок етології з іншими науками. Так, етологія тісно пов'язана з низкою областей знання, базуючись в своїх шуканнях на даних одних наук і будучи в свою чергу основою для розвитку інші наук. Вона спирається на загальну біологію, зоологію, еволюційне вчення, фізіологію, психологію, генетику, екологію. Досягнення етології постійно використовуються зоотехніком і ветеринарією, де для неї широке поле докладання. Зоотехнія і ветеринарія, у свою чергу, поповнюють етологію надзвичайно цінними даними. Вивчення відхилень у поведінці тварин при неадекватних умовах годівлі, утримання та експлуатації тварин, захворюваннях тварин сприяє розумінню ролі окремих факторів у визначенні поведінки тварин, механізмів багатьох нормальних поведінкових актів. Етологія вивчає поведінку тварин методами спостереження та реєстрації, а механізми поведінкових актів - фізіологічними методами. Важливо підкреслити, що з точки зору етології поведінка тварин залежить від стимулу (ключових подразників) та від внутрішніх процесів. Способи життя тварин досить різноманітні: - активний спосіб; - пасивний спосіб; - денні тварини; - нічні тварини. Робиться акцент на тому, що залежно від способу життя виду форми спільного існування особин у популяції надзвичайно різноманітні. Розрізняють одинокий спосіб життя, при якому особини популяції незалежні й відокремлені один від одного, але лише тимчасово, на певних стадіях життєвого циклу. Повністю ізольоване існування організмів у природі не зустрічається, оскільки було б неможливим здійснення їхньої основної життєвої функції — розмноження. У видів з ізольованим способом життя часто утворюються тимчасові угруповання особин у місцях зимівлі (сонечка, жужелиці) або в період, який передує розмноженню. Звертається увага студентів на те, що при сімейному способі життя помітно посилюються зв'язки і взаємовідносини між батьками і їхнім потомством: турбота про відкладені яйця, пташенят, їх охорона. Розрізняють сім'ї батьківського, материнського і змішаного типів. При сімейному способі життя помітно виявляється територіальна поведінка тварин, коли різноманітними сигналами, маркуванням тощо забезпечується володіння ділянкою, яка необхідна для вирощування потомства. В основі формування більш-менш великих об'єднань тварин (зграя, стадо, колонія) лежить ускладнення поведінки, а отже, і зв'язків у популяції. Завдання для самостійної роботи: 1.Порівняйте груповий та поодинокий спосіб життя тварин. 2.Проаналізувати види великих об’єднань тварин, заповнивши таблицю:
3.Охарактеризуйте етологічну структуру популяції (за власним вибором). Питання для самоконтролю:
1) Що таке етологія? 2) Коли етологія виникла як наука? 3) Що є характерною особливістю популяцій? 4) Що таке етологічна структура популяцій? 5) Роль стимулу в поведінкових реакціях? 6) Способи життя тварин? 7) Які існують методи вивчення поведінки тварин? 8) Чи відбуваються зміни поведінки живих істот з часом? 9) Чим відрізняється груповий та поодинокий спосіб життя тварин? 10) Які існують великі об’єднання тварин? Наведіть приклади.
Тестові завдання для самоперевірки: 1. Що таке етологія ? а) наука про етнічні групи; б) наука про тварин; а) наука про поведінку тварин; г) розділ медицини, який вивчає причини хвороб. 2Хто ввів термін «етологія»: а) Г. Мендель; б) К.Лоренц; в) Н. Тінберген; г) І. Жоффруа Сент-Ілер. 3. Поведінка будь-якої тварини: а) завжди постійна для певного виду; б) пристосована до способу життя виду. в) не залежить від зовнішніх чинників. г) залежить від конкурентної боротьби. 4. Зграя - це: а) це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій (для захисту від ворогів, добування харчування, міграції і т. ін.); б) тривале або постійне об'єднання тварин, в якому здійснюються всі основні функції життя виду: добування корму, захист від хижаків, міграції, розмноження, виховання молодняка.; в) це групове поселення осілих тварин. 5. Стадо - це: а) це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій (для захисту від ворогів, добування харчування, міграції і т. ін.); б) тривале або постійне об'єднання тварин, в якому здійснюються всі основні функції життя виду: добування корму, захист від хижаків, міграції, розмноження, виховання молодняка.; в) це групове поселення осілих тварин. 6. Колонія - це: а) це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій (для захисту від ворогів, добування харчування, міграції і т. ін.); б) тривале або постійне об'єднання тварин, в якому здійснюються всі основні функції життя виду: добування корму, захист від хижаків, міграції, розмноження, виховання молодняка.; в) це групове поселення осілих тварин. 7. Найбільші зграї характерні для: а) вовків; б) птахів; в) риб; г) корів. 8. Основу групової поведінки в стаді складають: а) мутуалізм; б) хижацтво; в) домінування — підпорядкування; г) нейтралізм. 9. Наявність лідера характерно для: а) поодинокого способу життя; б) колонії; в) стада; г) ізольованого способу життя. 10. Суспільні відносини у тварин формуються: а) в процесі онтогенезу; б) внаслідок конкуренції; в) спонтанно. Література: 1)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 141-146. 2)Мак-Фарленд Д. Поведение животных: Психобиология, этология и эволюция: пер. с англ. – М.: Мир, 1988. – 520 с. 3)Основи екології та охорона навколишнього середовища (Екологія та охорона природи). Навчальний посібник. – Вид. 2-ге, доп. – Львів, Афіша, 2000 – С.45-48.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||
|