Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації

При вивченні даної теми необхідно акцентувати увагу, що при характеристиці популяцій вивчається не лише її вікова, статева, просторова структура, а важливою є етологічна структура популяцій.

Поведінка тварин є предметом вивчення етології. Термін етології був введений в біологію в 1859 році французьким зоологом І. Жоффруа Сент-Ілером.

Зазначається, що етологія як наука сформувалась в 30-х рр. ХХ ст. ЇЇ засновниками були австралійський зоолог К.Лоренц та нідерландський зоолог Н. Тінберген.

Звертається увага на звʼязок етології з іншими науками. Так, етологія тісно пов'язана з низкою областей знання, базуючись в своїх шуканнях на даних одних наук і будучи в свою чергу основою для розвитку інші наук. Вона спирається на загальну біологію, зоологію, еволюційне вчення, фізіологію, психологію, генетику, екологію. Досягнення етології постійно використовуються зоотехніком і ветеринарією, де для неї широке поле докладання. Зоотехнія і ветеринарія, у свою чергу, поповнюють етологію надзвичайно цінними даними.

Вивчення відхилень у поведінці тварин при неадекватних умовах годівлі, утримання та експлуатації тварин, захворюваннях тварин сприяє розумінню ролі окремих факторів у визначенні поведінки тварин, механізмів багатьох нормальних поведінкових актів.

Етологія вивчає поведінку тварин методами спостереження та реєстрації, а механізми поведінкових актів - фізіологічними методами.

Важливо підкреслити, що з точки зору етології поведінка тварин залежить від стимулу (ключових подразників) та від внутрішніх процесів.

Способи життя тварин досить різноманітні:

- активний спосіб;

- пасивний спосіб;

- денні тварини;

- нічні тварини.

Робиться акцент на тому, що залежно від способу життя виду форми спільного існування особин у популяції надзвичайно різноманітні. Розрізняють одинокий спосіб життя, при якому особини популяції незалежні й відокремлені один від одного, але лише тимчасово, на певних стадіях життєвого циклу.

Повністю ізольоване існування організмів у природі не зустрічається, оскільки було б неможливим здійснення їхньої основної життєвої функції — розмноження. У видів з ізольованим способом життя часто утворюються тимчасові угруповання особин у місцях зимівлі (сонечка, жужелиці) або в період, який передує розмноженню.

Звертається увага студентів на те, що при сімейному способі життя помітно посилюються зв'язки і взаємовідносини між батьками і їхнім потомством: турбота про відкладені яйця, пташенят, їх охорона. Розрізняють сім'ї батьківського, материнського і змішаного типів. При сімейному способі життя помітно виявляється територіальна поведінка тварин, коли різноманітними сигналами, маркуванням тощо забезпечується володіння ділянкою, яка необхідна для вирощування потомства. В основі формування більш-менш великих об'єднань тварин (зграя, стадо, колонія) лежить ускладнення поведінки, а отже, і зв'язків у популяції.

Завдання для самостійної роботи:

1.Порівняйте груповий та поодинокий спосіб життя тварин.

2.Проаналізувати види великих об’єднань тварин, заповнивши таблицю:

Вид об’єднання Характеристика Приклад
Стадо    
Зграя    
Колонія    

3.Охарактеризуйте етологічну структуру популяції (за власним вибором).

Питання для самоконтролю:

 

1) Що таке етологія?

2) Коли етологія виникла як наука?

3) Що є характерною особливістю популяцій?

4) Що таке етологічна структура популяцій?

5) Роль стимулу в поведінкових реакціях?

6) Способи життя тварин?

7) Які існують методи вивчення поведінки тварин?

8) Чи відбуваються зміни поведінки живих істот з часом?

9) Чим відрізняється груповий та поодинокий спосіб життя тварин?

10) Які існують великі об’єднання тварин? Наведіть приклади.

 

Тестові завдання для самоперевірки:

1. Що таке етологія ?

а) наука про етнічні групи;

б) наука про тварин;

а) наука про поведінку тварин;

г) розділ медицини, який вивчає причини хвороб.

2Хто ввів термін «етологія»:

а) Г. Мендель;

б) К.Лоренц;

в) Н. Тінберген;

г) І. Жоффруа Сент-Ілер.

3. Поведінка будь-якої тварини:

а) завжди постійна для певного виду;

б) пристосована до способу життя виду.

в) не залежить від зовнішніх чинників.

г) залежить від конкурентної боротьби.

4. Зграя - це:

а) це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій (для захисту від ворогів, добування харчування, міграції і т. ін.);

б) тривале або постійне об'єднання тварин, в якому здійснюються всі основні функції життя виду: добування корму, захист від хижаків, міграції, розмноження, виховання молодняка.;

в) це групове поселення осілих тварин.

5. Стадо - це:

а) це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій (для захисту від ворогів, добування харчування, міграції і т. ін.);

б) тривале або постійне об'єднання тварин, в якому здійснюються всі основні функції життя виду: добування корму, захист від хижаків, міграції, розмноження, виховання молодняка.;

в) це групове поселення осілих тварин.

6. Колонія - це:

а) це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій (для захисту від ворогів, добування харчування, міграції і т. ін.);

б) тривале або постійне об'єднання тварин, в якому здійснюються всі основні функції життя виду: добування корму, захист від хижаків, міграції, розмноження, виховання молодняка.;

в) це групове поселення осілих тварин.

7. Найбільші зграї характерні для:

а) вовків;

б) птахів;

в) риб;

г) корів.

8. Основу групової поведінки в стаді складають:

а) мутуалізм;

б) хижацтво;

в) домінування — підпорядкування;

г) нейтралізм.

9. Наявність лідера характерно для:

а) поодинокого способу життя;

б) колонії;

в) стада;

г) ізольованого способу життя.

10. Суспільні відносини у тварин формуються:

а) в процесі онтогенезу;

б) внаслідок конкуренції;

в) спонтанно.

Література:

1)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 141-146.

2)Мак-Фарленд Д. Поведение животных: Психобиология, этология и эволюция: пер. с англ. – М.: Мир, 1988. – 520 с.

3)Основи екології та охорона навколишнього середовища (Екологія та охорона природи). Навчальний посібник. – Вид. 2-ге, доп. – Львів, Афіша, 2000 – С.45-48.

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. V. Рекомендації і розробки маркетинг-консалтингу.
  3. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  4. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  5. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  6. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  12. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.




Переглядів: 787

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Испарение, конденсация, кипение. Насыщенные и ненасыщенные пары | СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.