Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Стилістичні особливості наукового гуманітарного тексту

Тексти гуманітарної наукової сфери різноманітні за авторською присутністю, за спрямуванням автора на інтелектуальний та емоційний вплив. Автор не тільки подає об’єктивні факти, але й оцінює їх та реалізує власну прагматичну мету - довести стверджуване, переконати в чомусь, епатувати, вразити, навіть розсмішити читача. Зростає роль автора, який часто постає як суб’єктивний голос, своєрідний образ у науковому тексті. Про суб’єктивізацію наукового гуманітарного знання говорить О.Онофрійчук: "Гіпертрофія суб’єктивно-особистісних компонентів філософської та художньої свідомості притаманна й філософії... філософська й художня рефлексія редукуються до "суб’єктивного трактату" (Ж.-П.Сартр). ... Стає зрозумілим чому К.Ясперс був близький до ототожнення філософії з поезією. Ж.Хергі бачив її десь на межі між наукою та музикою. Г.Марсель надрукував навіть зразок власної музики в одній із своїх філософських праць, а філософські трактати А.Камю написані у формі художніх творів" (Онофрійчук О. Особистість у філософії та науці // Проблеми філософії: науковий збірник. - Вип.88. - К.: Либідь, 1991. - С.16-23).

Дослідники текстів української наукової літератури говорять про наявність у них вироблених елементів поетики: риторичність, полемічність, метафоричність, іронічність та інших, про які зазначає Н.Зелінська.

Риторичність твору, його відкритість, полемічність створюється додатковими запитаннями, які автор вводить для актуалізації певних думок: "По однім боці - розпука, по другім - віра. Чому розпука? Таке вже, треба гадати, національне московське світовідчуття".

Використання стилістично виразного елемента в науковому тексті є подібним до функції образності мовлення в художньому творі. Для формування оціночного контексту в подібних ситуаціях широко використовується розгорнута метафора, яка може супроводжуватись інтерпретаційною аналогією, наприклад, інтерпретація метафори Ніцше: "Я не знаю, чим більше бажав би бути дух філософїі, ніж хорошим танцюристом" - "Варто вчитися танцювати мовлення, книжку, мислення; такі форми комунікативного впливу ... на відміну від традиційних типів мовної та філософської комунікації безпосередньо звернені до завдання тілесного вираження задуму". Метафоричні моделі як форми непрямого мовленнєвого впливу відповідають концептуальному стандарту та стилістичній нормі мовленнєвої комунікації різних сфер, наприклад, шахова метафорика доречна як для сучасної публіцистики, так і для науково-критичного тексту: "...нереальність відтвореної події хвилювала Шекспіра так само, як хвилює знавця шахової гри питання: чому кінь не може ходити прямо?"; "типи-маски - це шахові фігури, сюжети-гамбіти". Метафоричний спосіб подання ідеї влаштовує авторів саме своєю неоднозначністю, що протиставлена науковій точності, поетичністю мовлення, емоційним впливом: "тонули в туманах символічної безнадії", поети залучили "бойові фанфари до свого ідейного арсеналу".

Вживання термінів різних авторів з метою створення синтезу понять формує своєрідний інтертекст, коли контраст із прототекстом створює новий зв’язок. Так, у науковому тексті можна спостерігати своєрідний "каталог" цитацій, які звучать як певні голоси в конкретному тексті, наприклад: "Фрейдівське сновидіння є в чистому вигляді "диссемінацією" (Дерріда), "суверенною дією" (Жорж Батай)".

Прихована семантика службових слів складає особливий пласт інформації, що формує новий вимір наукового тексту. Особливістю цих слів є їх функція створення поліфонії точок зору у висловлюванні, наприклад: "Правильно прочитаний Сад відкривається як автор гумористичний, стверджує Палья. "Йдіть за природою!" - закликав Руссо; Сад і йде" - частка і членує розвиток думки, заперечуючи те, що міг би чекати читач, і є спеціальним риторичним аргументом, що містить незвичайний висновок.

З метою причетності читача до процесу пізнання автори вводять деякі елементи, які створюють ефект "міфологічності", своєрідної образності:

- щоденникові записи;

- мемуарна оповідь з метою відтворення внутрішнього стану;

- метакоментар.

Самобутньою рисою О.Ольжича-літературознавця стала природна іронічність, тонке глузування. Серед прийомів іронічного відзначимо коментування цитат оригінального тексту ("Англієць і навіть негр тішаться виглядом зеленої луки, від якої у москаля "галава мутнєєт"), подача матеріалу із створенням комічної ситуації ("Безмірно одноманітний, хоч його блоківські христосики у "вєнчиках" літають на аеропланах, а янголи розминаються з дирижаблями"), підкреслення невмотивованості чи непослідовності дій, вчинків ("Шукати побачення з безконечністю і тратити дар мови від її присутності... Конфуз, що трапляється з дуже молодими зальотниками").

Зміст сучасного наукового гуманітарного знання передбачає виклад актуальних наукових проблем поза жорсткими рамками наукового стилю, відображаючи вільну манеру, що конституює знання про людину та мову, на якій вона говорить.


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  3. III.4 Форматування тексту.
  4. IXX. ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ ДО кафедри військової підготовки НАУ
  5. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  6. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  7. XVIII. Особливості прийому та навчання іноземців та осіб без громадянства у вищих навчальних закладах України
  8. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  9. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  10. Аграрне виробництво і його особливості
  11. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  12. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ




Переглядів: 2840

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Науковий стиль української мови та його підстилі | Специфіка термінології філологічних наук

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.