Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Стрес: різновиди, механізми виникнення, біологічне значення

Стрес є особливим функціональним станом (ФС), що виникає внас­лідок реакції організму на екстремальний вплив, який сприймається як загрозливий для життя і здоров'я людини. Стрес виникає як комплекс­на реакція організму із залученням біохімічних, гуморальних, вегета­тивних, поведінкових, емоційних та інших психічних процесів.

Існує багато варіантів означення стресу, які збігаються в тому, що підкреслюють негативний характер цього стану. Найчастіше цей термін застосовують як синонім загального адаптаційного синдрому, вперше описаного

Г. Сельє (1936). Ми будемо дотримуватися такого означен­ня:стрес — це функціональний стан організму, що виникає як наслідок зовнішнього негативного впливу на його психічні функції, нервові проце­си чи діяльність периферичних органів.

Біологічною функцією стресу єадаптація. Її призначення полягає в захисті організму від різноманітних загрожуючих, руйнівних впливів (фізичних чи психічних) чинників навколишнього середовища — стресорів. Тому поява ознак стресу свідчить про те, що людина реалізує певний тип діяльності, спрямованої на протистояння небезпечним впли­вам стресорів. Цьому типу діяльності відповідає особливий ФС та ком­плекс різноманітних фізіологічних реакцій. V міру розвитку стресу зміню­ються ФС і реакції організму. Отже, стрес – це нормальне явище у здо­ровому організмі. Він сприяє мобілізації індивідуальних ресурсів для подолання труднощів, що виникають.

Розрізняють фізіологічні та психологічні стресори.Фізіологічні стресори безпосередньо впливають на тканини тіла. До них належать біль, холод, висока температура, надмірні фізичні навантаження та ін. Психологічні стресори це стимули, які сигналізують про біологіч­ну чи соціальну значущість подій і ні пани загрози, небезпеки, пережи­вання, образи, необхідність розв'язаним складних завдань та ін.

 

Відповідно до двох видів стресорів розрізняютьфізіологічний та психологічний стреси, причому останній стрес поділяється ще на інформаційний таемоційний.

Інформаційний стрес виникає в ситуації інформаційного пере­вантаження, коли людина не може впоратися із завданням або не може прийняти правильне рішення в необхідному темпі при високій відпові­дальності за наслідки цього рішення. Отже, інформаційне переванта­ження виникає тоді, коли інформаційне навантаження перевищує мож­ливості людини за умови високої мотивації до виконання роботи.

Емоційний стрес спричинюють сигнальні подразники. Він вини­кле в ситуаціях загрози, образи, зневаги, а також у конфліктних ситуа­ціях, коли людина тривалий час не може задовольнити свої біологічні чи соціальні потреби. Універсальними психологічними стресорами, що викликають у людей емоційний стрес, є словесні подразники, які виклика­ють особливо сильну та тривалу дію.

Автор концепції стресу Г. Сельє (1936) розрізняєтри йогостадії.

Перша стадія стресу (стан тривоги) спричинює мобілізацію адап­таційних можливостей організму. Вона полягає в появі "тріади змін" зростанні активності коркового шару надниркових залоз (1), зниженні активності імунної системи (2) та виникненні виразок у слизовій оболонці шлунка й кишечнику(3).

Друга стадія стресу — стадія опору (резистентності) полягає в появі адаптації до дії стресора, причому стан тривоги практично зникає, а рівень резистентності організму заочно підвищується.

Третя стадія стресу (фаза виснаження) виникає тоді, коли в результаті тривалої дії стресора запаси адаптаційної енергії вичерпуються, знову виникає стан тривоги, і зміни, що виникають, можуть призвести до загибелі організму.

Екстремальні ситуації, що спричинюють стрес, поділяють на короткочасні та тривалі. Під час короткочасного стресу актуалізуються готові програми регулювання, а під час тривалого відбуваються необхідні адаптаційні перебудови функціональних систем, іноді дуже тяжкі й несприятливі для здоров'я людини.

Особливо детально досліджено першу стадію стресу, в якій розрізняють три періоди адаптації до стійких стресових впливів (Л.А. Катаєв-Смик, 1983).

Спочатку (під час І періоду першої стадії) відбувається активіза­ція адаптаційних захисних форм пристосування. У більшості людей у цей період спостерігаються емоційне напруження та підвищена пра­цездатність. Тривалість цього періоду може становити хвилини або навіть години.

Якщо адаптаційний захист не припиняє стресогенного впливу, на­стає II період першої стадії, під час якого формується новий рівень ФС, адекватний екстремальним вимогам середовища. Цьому періо­ду властиве погіршення ФС людини, зниження її працездатності. Про­те за значної умови мотивації в цей час може підтримуватися досить висока продуктивність праці людини за рахунок надмобілізації її ре­нервів. Але таке перенапруження призводить до небезпечних на­слідків загострення прихованих хвороб, появи хвороб стресу (су­динних, запальних, психічних).

Для III періоду першої стадії стресу характерна нестійка адапта­ція перед другою стадією стресу (фазою резистентності).

Біохімічні кореляти стресу. Нейроендокринна теорія виникнен­ня й регуляції стресу доводить, що стрес пов'язаний з ланцюгом ре­акцій, які починаються з вироблення гіпофізом адренокортикотропного гормону (АКТГ). Стресор через кору великих півкуль сигналізує гіпо­таламусу про небезпеку, що виникла. У нейронах гіпоталамуса відбу­вається мобілізація норадреналіну (НА), який починає активувати норадренергічні елементи лімбіко-ретикулярної системи й викликає збуд­ження центрів симпатичної нервової системи, що підсилює діяльність симпатичної нервової системи та призводить до викидання у кров суміші адреналіну та НА з мозкового шару надниркових залоз. Кров збагачується на 80-90% адреналіном та на 10-20% — норадреналіном.

Ці катехоламіни (адреналін та НА) через гемато - енцефалічний бар'єр потрапляють у певні ділянки гіпоталамуса й лімбіко-ретикулярної системи, де відбувається активація адренергічних, серотонінергічних та холінергічних елементів ЦНС. Підвищення їхньої активності при­зводить до утворення коргиколіберину- рилізинг -фактора, який сти­мулює вироблення АКТГ Унаслідок дії цього гормону в корі надниркових залоз збільшується синтез кортикостероїдів, і їх вміст у крові зростає.

Як тільки вміст кортикостероїдів у крові досягає верхньої межі норми, вони за механізмом зворотного зв'язку починають гальмувати утворення кортиколіберину в гіпоталамусі, що призводить до змен­шення утворення АКТГ у гіпофізі, і рівень кортикотропних гормонів у крові знижується.

Іноді після тривалих і загрозливих стресогенних впливів механізм зворотного зв'язку не спрацьовує, і тоді починаєтьсятретя стадія стре­су фаза виснаження, коли надмірне накопичення адреналіну та НА в крові призводить до порушень діяльності серцево-судинної, дихальної і травної систем.

Захисна функція першої стадії стресу (стану тривоги) пов’язана з активуючим впливом адреналіну та НА («аварійних гормонів») на діяльність серцево-судинної системи та обмін речовин (збільшення вмісту цукру в крові).

Під час другої стадії стресу (фази резистентності) збільшується концентрація катехоламінів у мозку і, як наслідок, зростає утворення кортиколіберину та АКТГ, що призводить до збільшення рівня кортикостероїдів у крові. Це спричинює підсилення захисної функції організму, оскільки кортикостероїди мають анти запальну, десенсибілізуючу, антиалергічну, протишокову та антитоксичну дії.

Слід зазначити, що за особливостями функціонування симпатоадреналінової системи (співвідношенням виділення адреналіну та НА) можна прогнозувати успішність діяльності людини. Так, у спортсменів збільшення в передстартовий період НА в 2-3 рази є позитивним фактором, тоді як зростання вмісту адреналіну в крові в 5-10 разів – ознака надмірної психоемоційної напруженості, що призводить до зниження спортивних результатів.

Відомо, що адреналін здійснює швидку мобілізацію енергетичних можливостей організму, що дуже важливо під час короткочасних та інтенсивних навантажень. Адреналін – це гормон «короткої дії», оскільки він швидко руйнується в крові під впливом ферменту тоноаміноксидази, тоді як НА підтримує енергетику організму протягом тривалого часу. Ось чому у відповідь на дію стресора секреція адреналіну починається раніше, ніж секреція НА.

Стан переляку, тривоги, жаху, очікування небезпеки супроводжуєть­ся виділенням у кров переважно адреналіну. Стан розумового й фізич­ного напруження, подолання психічних перешкод, витривалості звичай­но реалізується на фоні високого вмісту в крові НА. Ось чому адре­налін називають "гормоном тривоги", а НА — "гормоном гомеостазу".

Проте значення адреналіну ширше, ніж розуміння його як "гормо­ну тривоги". Так, особи з високим вмістом в організмі адреналіну кра­ще працюють у нормальних, не стресових ситуаціях, тоді як в умовах стресу більше пристосовані до діяльності особи з низьким вмістом ад­реналіну в крові.

Фізіологічні кореляти стресу. Стрес впливає на ефективність діяльності людини. При високому рівні психоемоційного напруження знижується працездатність, причому насамперед страждають такі складні форми операторської діяльності, як реакція на рухомий об'єкт (РРО). Водночас латентний період простих сенсомоторних реакцій навіть зменшується.

Стресовий стан по-різному впливає на когнітивні процеси. Так, в умовах стресу підвищується сенсорна чутливість (абсолютна та поро­ги), розширюється поле зору. Разом з тим під час збільшення щільності інформаційного навантаження порушуються складні інтегративні про­цеси, збільшується кількість помилкових реакцій у процесі операторсь­кої діяльності, знижуються концентрацій іі переключення уваги (З.М. Кузнєцова, 1989).

Встановлено, що форма та динаміка стресового стану залежить від характеру діяльності вегетативної нервової системи. Через це під час прогнозування адаптації до стресу першочергове значення має виз­начення балансу вегетативного реагування. Найвищу адаптацію до стре­су виявляють люди з перевагою симпатичних впливів над парасимпа­тичними

(Е. Геллгорн, Дж. Луфборроу, 1966).

Серед станів організму найбільш близькими до стресу єнегативні емоційні переживання йутома. Будь-яку негативну емоцію й гостру втому при їх достатній інтенсивності можна розглядати як стрес, оскільки вони супроводжуються всіма проявами стресової реакції - від дезорганізації поведінки до адаптаційного синдрому Сучасні знання про мозок не дають змоги розрізняти нейрофізіологічні структури, що відповідають, за стан стресу та емоцій. Припускається, що на найвищому регуляційному рівні стрес і емоції мають єдиний анатомо - фізіологічний субстрат. Такими вважаються система підкорково-коркових утворень голов­ною мозку та вегетативних відділів нервової системи. Через це диферен­ціація стресу, негативних емоцій та втоми дуже складна й у ряді випадків може бути тільки умовною (Е. Геллгорн, Дж. Луфборроу, 1966).

Багато уваги приділяється проблемі тривоги, яка або ототожнюєть­ся зі стресом, або вважається одним із його видів, але іноді відокремлюється у самостійний стан. Часто тривожність пов'язується з перева­гою сильного збудження ЦНС. Через це характеристики тривожних осіб у ряді випадків збігаються з аналогічними характеристиками збуджен­ня Якщо діяльність мас простий характер, здійснити її легше тривож­ним особам, ніж не тривожним. Проте якщо вона ускладнюється і потребує чіткого диференціювання, то наявні переваги на боці не тривож­них осіб. Ускладнення завдання спричинює в тривожних осіб дії неадек­ватні та невпорядковані (Дж. Аванс, Р.Говард, 1973).

Тривожні особи більшою мірою, ніж не тривожні, схильні до стресу. У стані тривоги моторна координація надає, і рухома активність стає недиференційованою, дифузною (І Сели, 1936). Припускають, що схильність до тривоги повинна корелювати з перевагою активності па­расимпатичного відділу нервової системи. Це підтверджує ряд побічних даних, зокрема зв'язок тривоги зі зниженням рівня функціонування сенсомоторних систем, що є характеристикою парасимпатичного збуд­ження Виходячи з теоретичної концепції стресу його форма та динамі­ка залежить від особливостей вегетативної нервової системи, через це при прогнозуванні адаптації до стресу першочергового значення набуває баланс вегетативного реагування. Найбільш успішну адаптацію до

стресу забезпечує перевага симпатичних впливів над парасимпатични­ми (Е. Геллгорн, Дж. Луфборроу, 1966).

Встановлено, що в різних емоційних станах один і той же суб'єкт по-різному переносить стресовий вплив. При цьому дуже багато зале­жить від вегетативного регулювання. Тому під час діагностування фун­кціонального стану організму в разі дії стресу враховують, що при цьо­му відбуваються прискорення дихання, ЧСС, підвищення артеріального тиску, збільшення адреналіну в крові, зниження температури тіла (Г. Сельє, 1936; Ю.П. Горго, 1986), зміна біоритмів (Л. Леві, 1972).

У стресових ситуаціях описано стани ареактивності та рухового гальмування, зумовлені парасимпатичним переважанням (Л. Леві, 1972). Під час адаптації до стресових впливів спостерігається рухова та емоційно-речова активність, що свідчить про підвищену симпатич­ну активність.

Під час стресу спостерігається підвищене пото- та слиновиділен­ня (ПІ І. Слинько, 1972), шкіряний електричний опір різко падає та вияв­ляються йот великі коливання, що, можливо, пов'язане зі зміною пото­виділення ( B.C. Івашкін, І974;Крісті, 1973).

В екстремальних ситуаціях афекти займають особливе місце у зв'язку з їх першорядним значенням у регулюванні поведінки людини, оскільки є індикатором найважливіших взаємозв'язків між особистістю, її мотиваційною сферою та суб'< кі піннім змістом діяльності. Саме че­рез це афективна поведінка визначає працездатність людського органі­зму в експериментальних ситуаціях, а навчання оператора саморегу­ляції в афективних станах стає головним фактором психологічної підго­товки операторів, а також психологічної сумісності членів колективу (Г.М. Зараковський, В.І. Медведєв, 1971).

Згідно з теорією психологічного стресу Р. Лазаруса (1967), відмітною рисою стресових процесів є їхантиципаційний (застережливий)ха­рактер. Якщо сигнал розпізнається як застереження про шкідливий піннім, ю настаєстан загрози (центральне поняття в цій теорії, що де­якою мірою змінює поняття "стрес"). Як оцінювання ступеня загрози, так і вибір способу її подолання зумовлені індивідуальними особливостями сприйняття та інтерпретації людиною впливів навколишнього середовища

родовища, що відбивають систему її поглядів та переконань, знань про сні і, моральних норм та цінностей. Умови прояву стресу також розгля­даються з позиції невідповідності між здібностями індивіда до вимог навколишнього середовища чи соціальних ситуацій. Оптимальним для людини є середнє навантаження, а стрес виникає у випадку як недо­статнього навантаження, так і перевантаження (А. Велфорд, 1973).

К. Камерон (1973) визнає обґрунтованою думку про марність спроб визначити поняття втоми. Він вважає його генералізованою відповіддю на стрес, що діє протягом певного періоду часу, причому така реакція характеризується або гострими, або хронічними ефектами, або й тими, и іншими, що обмежуються тільки суб'єктивними даними індивіда.


Читайте також:

  1. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  2. I визначення впливу окремих факторів
  3. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  4. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  5. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  6. Iсторичне значення революції.
  7. Ne і ne – поточне значення потужності і частоти обертання колінчастого вала.
  8. Ocнoвнi визначення здоров'я
  9. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  10. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  11. Автокореляція залишків – це залежність між послідовними значеннями стохастичної складової моделі.
  12. Автоматизація процесу призначення IP-адрес




Переглядів: 4943

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Кількість годин сну, яка необхідна школяру залежно від віку | Нервового центру — ділянки кори головного мозку, в якій відбувається тонкий аналіз збудження і виникають відчуття.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.