МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Урок математики у малокомплектній школі: його місце в розкладі, поєднання з іншими уроками, особливості побудови з урахуванням навчання шестирічок.2.Місце уроку математики в кожному із класів, який входить до комплекту, визначається розкладом. Як правило, розклад уроків у малокомплектній школі складається вчителем, а тому слід знати основні вимоги, яким він повинен відповідати. Яким же вимогам повинен відповідати розклад уроків математики у малокомплектній школі? – аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, вивчення досвіду роботи малокомплектних шкіл дозволяють виділити принаймні наступні: а) відповідність навчальному плану, який затверджений МОН України; б) у класах-комплектах предмети повинні об’єднуватися так, щоб в одному із класів можна було виділити більшу частину уроку на самостійну роботу, а в іншому – більше працювати з класом під безпосереднім контролем вчителя; в) навчальні предмети, засвоєння яких дається молодшим школярам з великими труднощами, повинні ставитися у розклад не пізніше другого уроку; г) оскільки розклад уроків в малокомплектній школі повинен повністю відповідати навчальному планові, то при складанні розкладу слід враховувати той факт, що математика повинна стояти в розкладі на першому або другому уроці. Складання розкладу уроків вимагає відповіді на запитання “Чи можна поєднувати урок математики з іншими предметами, а якщо можна, то як?”. Вивчення методичної літератури дозволяє зробити висновок про те, що відносно сполучення предметів на одному уроці існують різні думки. Деякі методисти пропонують сполучати на одному уроці математику в класі-комплекті. Такий підхід обґрунтовується психологічними мотивами та організаційною зручністю. Проведення однопредметних уроків через їх спорідненість відвертає менше уваги при сприйманні матеріалу учнями всіх класів і разом з тим полегшує роботу вчителя, бо йому не доводиться серед уроку переключатися з одного на інший предмет. У цьому випадку також є можливість для організації спільної роботи учнів всіх класів. Наприклад, при вимірюванні можна дати спільне завдання виміряти довжину сторін прямокутника, а потім в одному класі запропонувати скласти задачу на різницеве порівняння довжин сторін, в іншому – знайти за одержаними даними периметр прямокутника, а в третьому класі – знайти його площу. При проведенні усного рахунку учням одного класу можна запропонувати збільшити певні числа на кілька одиниць, учням іншого класу – збільшити ці ж числа в кілька разів, а учням третього класу – помножити їх на 10, 100 тощо. Інша група методистів вважає, що уроки математики можна поєднувати з іншими предметами, наприклад: математику та читання, математику та природознавство. Разом з тим, не рекомендується одночасно проводити математику та співи, математику та фізичне виховання тощо. Основною вимогою при такому підходові повинна бути можливість створити найкращі умови для засвоєння школярами математичного матеріалу. Які ж особливості побудови уроків математики у малокомплектній школі? –відповідно до дидактичних вимог і вимог методики викладання математики у початкових класах структура уроку математики у малокомплектній школі не повинна суттєво відрізнятися від його структури у звичайній однокомплектній школі. Разом з тим, основною відмінністю уроку математики у малокомплектній школі є те, що наявні у вчителя 45 хвилин слід розподілити між двома, трьома чи чотирма класами так, щоб найбільшу частину часу відвести для того класу, в якому вивчається новий матеріал або який потребує найбільшої допомоги, бо не володіє навичками самостійної роботи (як правило, це перший клас). Окрім того в усіх випадках слід пам’ятати про те, що робота вчителя на уроках повинна бути організована так, щоб всі класи протягом уроку попрацювали з вчителем. Уроки математики, так само як і уроки з інших навчальних предметів, розчленовуються на кілька організаційних етапів, кожний із яких повинен бути логічно завершеною частиною. Особливо важливо організувати початок уроку так, щоб всі класи зразу ж включилися в роботу. З цією метою можна рекомендувати в одному класі пояснення нового матеріалу, а в інших закріплення вивченого. Можливі і інші поєднання (які саме?– щоб отримати відповідь на поставлене запитання пропонуємо виконати завдання № 1для самостійної роботи студентів). Разом з тим, при одночасному навчанні трьох класів не рекомендується одночасно проводити в усіх трьох класах пояснення нового матеріалу. Коли ж краще проводити роботу під безпосереднім керівництвом вчителя та які основні вимоги до організації цього етапу уроку в малокомплектній школі? – аналіз методичної літератури, вивчення досвіду роботи вчителів дозволяє твердити, що така робота необхідна при поясненні нового матеріалу, при первинному закріпленні умінь і навичок. Серед основних вимог до її організації слід виділити принаймні наступні: 1) чіткість і продуманість всіх організаційних деталей, бо саме від цього значною мірою залежить результат роботи; 2) цілеспрямованість і точність запитань до учнів; 3) детальний обґрунтований відбір вправ і наочних посібників для використання в кожному класі; 4) завчасне оформлення записів на дошці та виставлення на набірному полотні роздаткового матеріалу, малюнків, креслень тощо; 5) наявність набору додаткових карток для того, щоб роздати їх учням, які раніше закінчать роботу; 6) забезпеченість школярів інших класів необхідним роздатковим матеріалом, що дозволить їм самостійно справлятися із виконанням поставлених завдань і не відволікати вчителя від роботи з іншим класом тощо. Ефективність навчання в малокомплектній школі значною мірою залежить від планування уроків. Як показує досвід роботи кращих вчителів значну допомогу в цьому надає детальне тематичне планування на півроку. Воно робиться не окремо для кожного класу, а для всіх класів разом. У тематичному плані записуються теми кожного уроку, матеріал для повторення та для підготовки до вивчення наступних тем, вказується зміст перевірочних і контрольних робіт тощо. План рекомендується складати так, щоб у різних класах проводилися різні види навчальної роботи: вивчення нового матеріалу, закріплення нового матеріалу, практичні роботи тощо. Вчитель повинен намітити, скільки часу та на який матеріал, на якому етапі уроку буде відведено для безпосередньої роботи з учнями кожного класу. В плані слід передбачити порядок чергування самостійної роботи учнів і занять під керівництвом вчителя з дітьми протягом кожного уроку. Це дасть можливість вчителеві тримати в полі зору учнів всіх класів. У плані вчитель повинен встановити зміст і характер завдань для самостійної роботи та форми її перевірки для кожного класу. Для того, щоб успішно виконати всі ці завдання, вчитель повинен враховувати таке: а) рівень підготовки учнів кожного класу; б) їх вміння самостійно працювати; в) ступінь складності матеріалу, що вивчається; г) дидактичну мету уроку в кожному класі (вивчення нового матеріалу, закріплення вивченого, перевірка та оцінка знань, умінь і навичок учнів тощо); д) індивідуально-психологічні та вікові особливості учнів кожного класу тощо. Як підготувати конспект уроку з математики у малокомплектній школі та яку форму він повинен мати? –аналіз методичної літератури та вивчення досвіду роботи вчителів малокомплектних шкіл дозволяють твердити, що конспект уроку з математики для комплекту, в якому навчається три класи, може мати приблизно такий вигляд (див. таблицю № 14.1.).
Читайте також:
|
||||||||
|