МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Еволюція теорії інновацій і сучасні тенденції розвитку інноваційних теорій – 2 год.
1. Становлення та розвиток теорії інновацій. 2. Місце та роль інновацій у системі господарювання. 3. Сучасні світові тенденції розвитку інновацій. 4. Специфіка інноваційної діяльності в країнах-лідерах
Зародження інноваційної теорії відноситься до початку ХХ ст. Але питання, пов’язані з науково-технічним прогресом та його впливом на розвиток (трансформацію) суспільства, вивчалися й висвітлювалися в економічних теоріях, починаючи від класиків політекономії. 1. А. Сміт (1723—1790) пов’язував науково-технічний прогрес з характером розвитку і потребами виробництва. 2. К. Маркс (1818—1883) уважав розвиток продуктивних сил базисом, а науково-технічний прогрес надбудовою, тобто наслідком, а не причиною розвитку виробництва. 3. Неокласична школа (1870—1930), яка представлена В. Джевонсом (1871), А. Маршаллом (1890), Л. Вальрасом (1874), роз- 4. Кейнсіанська теорія, заснована Джоном Кейнсом (1883—1945), у 30—50 роках (напередодні Другої світової війни) розглядала економічні процеси в короткостроковому періоді, тому науково-технічному прогресові не приділялося достатньої уваги, він перебував у становищі «за інших рівних умов». 5. У другій половині 50-х років представники неокласичного ренесансу — М. Абрамовиц, Р. Солоу, Е. Денісон та інші довели, що науково-технічний прогрес є основним чинником економічного ровитку ХХ ст. Ці вчені-економісти поклали край ігноруванню науково-технічного прогресу в економічній теорії. 6. Період після Другої світової війни став часом науково-технічної революції та її впливу на економічний розвиток. Саме тоді об’єктивні передумови сприяли народженню нового напряму економічної теорії, спрямованому на вивчення закономірностей науково-технічного прогресу. М. Портер розрізняє 4 стадії конкурентного розвитку країни: — стадія розвитку на основі чинників виробництва; — стадія інвестиційного розвитку; — стадія інноваційного розвитку; — стадія розвитку на основі добробуту. На підставі розглянутого розподілу можна виокремити такі структурні джерела економічного розвитку країни: 1) чинники виробництва; 2) інвестиції; 3) інноваційна діяльність. Звертаємо увагу ще на кілька аспектів сучасного економічного розвитку на основі інноваційного компонента. З погляду рівня розвитку країн, міжнародної кооперації та інтеграції світове співтовариство поділяють на такі групи: 1. Технологічне ядро: США, Японія, Німеччина, Великобританія, Франція. 2. Країни першого технологічного кола: Італія, Канада, Швеція, Голландія, Австрія, Південна Корея та ін. 3. Країни другого технологічного кола: найрозвиненіші країни з точки зору інноваційної складової. 4. Постсоціалістичні країни Східної Європи. 5. Країни СНД. 6. Країни, що розвиваються. Сьогодні світовий ринок високих технологій становить приблизно 2 трильйони доларів, з яких на США припадає 39 %, Японію — 30 %, Німеччину — 16 %. У світі на одного вченого припадає 10 менеджерів, які відбирають перспективні науково-технічні досягнення, своєчасно патентують винаходи, займаються просуванням наукомістких товарів на ринок. У нашій країні на 10 вчених припадає лише один менеджер. . Контрольні питання 1. Інноваційні теорії та їх застосування в сучасній інноваційній діяльності? 2. Інновація як джерело сучасного економічного зростання? 3. Риси гуманістичного суспільства? 4. Ознаки поняття «інноваційна економіка»? ТЕСТИ 1.Наукомісткість виробництва визначається: а) відношенням витрат на дослідження до обсягу реалізації продукції; б) обсягом інвестицій на наукові дослідження; в) відношенням кількості працівників, зайнятих у дослідному виробництві, до всіх працюючих; г) відношенням обсягу нової продукції до всієї продукції. 2. Результатом інноваційної діяльності є: а) інтелектуальний продукт; б) новини; в) інновації; г) інвенція; ґ) технології. 3. Поняття інновації запропоноване: а) Т. Кемпом; б) К. Джонсоном; в) Й. Шумпетером; г) А. Смітом; ґ) П. Хейне. 4. Комерційне впровадження нової продукції чи нових засобів виробництва називається: а) інновація; б) дослідження; в) розробки; г) винаходи. 5. Конкурентоспроможність країни на світовому ринку залежить від: а) здатності генерувати ідеї; б) кількості університетів і науково-дослідних інститутів; в) можливості швидко опановувати новації; г) інвестиційних можливостей. 6. Економічною теорією, що розглядала науково-технічний прогрес як чинник виробництва, є: а) неокласична; б) кейнсіанська; в) неокласичний ренесанс. 7. Ідеї, що є корисними для використання в бізнесі, але не обов’язково там упроваджуються, мають назву: а) інновація; б) дослідження; в) розробки; г) винаходи. 8. Основні риси, притаманні інноваційному суспільству: а) незалежність; б) інтелектуалізація виробництва; в) стабільність; г) екологічність; ґ) добробут населення. 9. Залежність прибутків від віку найточніше передає таке твердження: а) вони мають тенденцію до вирівнювання при досягненні робітником середнього віку; б) чим вищий рівень освіти індивідуума, тим вищі прибутки; в) більш освічений індивідуум має вищий втрачений прибуток унаслідок пізнішого вступу на роботу; г) усе перелічене вище; ґ) нічого з переліченого. ґ) нічого з названого. 10. Середня реальна заробітна плата в економіці визначається: а) основним капіталом; б) соціальними навичками; в) запасами людського капіталу; г) усіма переліченими чинниками; д) нічим з переліченого. Список рекомендованої літератури 1. Лукашевич И. Развитие идей Н. Д. Кондратьева в теориях длинных волн нововведений // Вопросы экономики. — 1992. — № 3. — С. 81—94. 2. Глазьев С. Ю. Теория долгосрочного экономического развития. — М., 1993. — 318 с. 3. Инновационный процесс в странах развитого капитализма (методы, формы, механизм) / Под ред. И. Е. Рудаковой. — М.: Изд-во МГУ, 1991. — 411 с. 4. Ковалев Г. Д. Основы инновационного менеджмента: Учеб. для вузов / Под ред. проф. В. А. Швандара. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. — 284 с. 5. Ткачева Н. Н., Чернов С. А. Проблемы развития инновационной сферы в Украине // Менеджер. — 2000. — № 3. — С. 66—71. 6. Курнышева И. Условия инновационного развития // Экономист. — 2001. — № 7. — С. 9-19.
Читайте також:
|
||||||||
|