МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
IIІ. НоосфераЯкісно новий етап розвитку біосфери розпочався в сучасну епоху, коли діяльність людини за своїми масштабами порівнюється з геологічними процесами. Антропогенні зміни в біосфері інтенсифікують колообіги речовин, змінюють склад і структуру її компонентів. «Біосфера-2».У 1991 р. група американських дослідників проводила експеримент, що дістав назву «Біосфера-2». В пустельному районі штату Аризона було споруджено комплекс ізольованих від зовнішнього середовища приміщень зі скляним дахом і стінами (ззовні надходила тільки сонячна енергія), в яких створено п'ять з'єднаних одна з одною екосистем: вологий тропічний ліс, савана, пустеля, болото й море (басейн завглибшки 8 м із живим кораловим рифом). У «Біосферу-2» було переселено 3800 представників фауни й флори, причому основним критерієм добору їх була користь, яку вони могли приносити людям (споживатись як їжа, очищувати повітря, давати ліки та ін.). У «Біосферу-2» було внесено й техносферу, що мала житлові та робочі приміщення, розраховані на вісім чоловік, спортзал, бібліотеку, город і численне технічне обладнання (дощувальні установки, насоси для циркуляції води й повітря, комп'ютер з безліччю датчиків, який мав вести моніторинг життєво важливих параметрів комплексу). Метою експерименту, розрахованого на два роки, було створення замкненої екосистеми, своєрідної міні-біосфери, яка б функціонувала на основі самозабезпечення й була незалежною від «Біосфери-1» (так автори називали «велику» біосферу, тобто біосферу Землі). В цю міні-біосферу мала б органічно увійти міні-техносфера з дослідниками. Автори мріяли досягти штучно підтримуваного в системі гомеостазу, тобто стабільності, сталості основних життєво важливих параметрів (температури, вологості тощо). Відходи біоти однієї екосистеми мали слугувати ресурсами для іншої. Проект був покликаний здійснити (хай і в невеликому масштабі) мрію В. І. Вернадського про перехід до керування людиною всіма процесами в біосфері. Експеримент закінчився невдало: менш як за півроку дослідників евакуювали з «Біосфери-2» назад, до рідної «Біосфери-1». Бажаного керування процесами та збалансованості техносфери й «Біосфери-2» досягти не змогли; більше того, основні параметри системи, зокрема вміст у повітрі вуглекислого газу, склад мікроорганізмів у ґрунті тощо, вийшли з-під контролю. Коли вміст СО2 в повітрі досяг небезпечного для здоров'я людей рівня й ніякими способами знизити його не вдалося, експеримент мусили припинити. Крах експерименту «Біосфера-2» наочно показав, що повна збалансованість усіх процесів, кругообіг речовин та енергії, підтримання гомеостазу можливі лише в масштабах Землі, де ці процеси відпрацьовувалися протягом багатьох мільйонів років. І ніякі комп'ютери не спроможні перебрати на себе керівництво системою, складність якої набагато вища за їхню власну. Підтвердилася також справедливість принципу, сформульованого математиком Дж. Нейманом: «Організація системи нижче від певного мінімального рівня призводить до погіршення, її якості». Отже, як усеосяжне керування «Біосферою-1», так і створення штучних біосфер типу «Біосфери-2» сьогодні (й у найближчому майбутньому) не до снаги людині. Зусилля людства мають бути спрямовані на збереження нашої рідної біосфери —- дуже складної, збалансованої системи, стійкість якої нині порушується техносферою. Саме сьогодні настав той час, коли розум у найбільш високому розумінні повинен визначати ставлення до навколишнього природного середовища. Термін «ноосфера» запровадив видатний французький філософ і природознавець П. Тейяр де Шарден Наповнив його змістом і розвинув Вернадський. У 1944 році він сформулював поняття ноосфери (від грец. noos - розум), тобто сфери розуму на нашій планеті, коли людина, ставши потужною геологічною силою, осягаючи закони природи, може перебудовувати „своєю працею і думкою область свого життя”. В.І. Вернадський визначив кілька загальних умов, які необхідні для створення ноосфери: — людство має стати єдиним в економічному та інформаційному відношеннях; — ноосфера — явище всепланетне, тому людство повинне прийти до цілковитої рівності рас, народів незалежно від кольору шкіри й інших відмінностей; — ноосфера не може бути створена до припинення війн між народами. В. І. Вернадський встиг тільки в загальних рисах намітити основи цього вчення (він помер у січні 1945 р.), але його слова залишаються актуальними і звучать застережливо: „У геологічній історії біосфери перед людиною відкривається величезне майбутнє, якщо вона зрозуміє це і не буде використовувати свій розум і свою працю на самознищення”. Біосфера - замкнена система. Стійкий розвиток людства можливий тільки за тієї умови, що воно, спираючись на свій розум, зуміє „включити” свою технологічну діяльність у природний колоообіг речовин, який існує мільйони років. Фундаментальна постановка завдання - гармонізація стосунків з природою шляхом перебудови технологій таким чином, щоб вони перестали бути шкідливими. Для цього необхідна й перебудова свідомості людини. Перебудова людської діяльності повинна йти не супроти, а в унісон з організованістю біосфери, бо людство, що творить ноосферу, усіма своїми коренями пов’язане з біосферою. Ноосфера - це біосфера, перетворена людьми відповідно до пізнаних і практично освоєних законів її будови і розвитку. Вона є необхідним і природним наслідком людських зусиль. Що ж таке ноосфера - утопія чи реальна стратегія виживання? Праці В.І.Вернадського дозволяють більш обґрунтовано відповісти на поставлене запитання, оскільки в них зазначений ряд конкретних умов, необхідних для становлення і існування біосфери: · заселення людиною всієї планети; · різке перетворення засобів зв’язку й обміну між країнами; · посилення зв’язків, у тому числі політичних, між усіма країнами світу; · початок переважання геологічної ролі людини над іншими геологічними процесами, що відбуваються в біосфері; · розширення меж біосфери і вихід у космос; · відкриття нових джерел енергії; · рівність людей усіх рас і релігій; · посилення ролі народних мас у вирішенні питань зовнішньої і внутрішньої політики; · свобода наукової думки і наукового пошуку від тиску релігійних, філософських і політичних факторів та створення в державному устрої умов, сприятливих для свободи наукової думки; · продумана система народної освіти і зростання добробуту трудящих; створення реальних умов для запобігання бідності, недоїдання і голоду; здійснення заходів, спрямованих на боротьбу з поширеними хворобами; · розумне перетворення природи Землі з метою зробити її здатною задовольняти всі матеріальні, естетичні і духовні потреби зростаючого населення; · виключення війн з життя суспільства. Якщо говорити про виконання цих умов на даний час, то одні з них не виконані, інші виконані з різними результатами, у тому числі з трагічними наслідками для біосфери. Коли людина виконає всі умови, тоді тільки можна буде говорити про утвердження нового стану біосфери - ноосфери. Організаційно-методична карта самостійної роботи студента Дисципліна: Екологія (Основи екології) Тема: Поняття про екосистему. Біогеоценоз Кількість годин: 2. Навчальна мета: 1. Визначити поняття біогеоценоз, екосистема, їх місце в організації біосфери. 2. З’ясувати особливості структури біогеоценозу і значення популяції, окремих видів організмів. 3. Обґрунтувати умови стійкості екосистем. Студент повинен: вміти: - доводити значення складових екосистем, компонентів біогеоценозу; - визначати поняття біотоп, біоценоз, біогеоценоз, трофічні ланцюги продуценти, консументи, редуценти, екологічна піраміда, сукцесії. - узагальнювати значення біогеоценозу, як елементарної одиниці біосфери; - обґрунтувати умови стійкості екосистем,запобігати порушенню зв’язків в екосистемах. знати: - склад і види екосистем; - функціонування біогеоценозів, роль популяції в біогеоценозі; - правила потоку енергії в біогеоценозі; - умови динаміки і стабільності екосистем. Основні питання: 1. Поняття про екосистему. 2. Біогеоценоз – елементарна одиниця біосфери. Форма контролю:( диференційна) письмовий звіт, опитування Література: 1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С., Костіков І.Ю. Основи екології. - К.: „Либідь”, 2006. [1]-стор. 72-82; 328-359 2. Г.О. Білявський, М.М Падун, Р.С. Фурдуй, "Основи загальної екології", К.. Либідь, 2000 р. [2]-стор. 114,264-273, 283-287. Контрольні питання: 1. Що таке екосистема та які її функції? 2. Наведіть приклади екосистем: 3. Як здійснюється саморегуляція екосистем? 4. Який компонентний склад біогеоценозу? 5. Перелічити показники, що характеризують біогеоценоз? 6. Доведіть, що популяції – головні дійові особи в будь-якому біогеоценозі. 7. Визначте шляхи розвитку біогеоценозу в разі зміни потоку енергії (Закон 1%). 8. Чому можна казати, що біогеоценоз – елементарна одиниця біосфери? Читайте також:
|
||||||||
|