Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Групи проблем, характерних для дитячого віку

Таблиця 9

Специфіка соціальної роботи з представниками проблемних груп

Основні поняття: проблемна ситуація, ризик, група ризику, проблемна група, «практичне поле» соціальної роботи з представниками проблемних груп.

Соціальна робота завжди здійснюється в межах «проблемної ситуації», що ха­рактеризується таким станом соціокультурного життя на індивідуальному, групо­вому, загальносоціальному рівнях, за якого під дією зовнішніх або внутрішніх чинників раніше сталі процеси способу життя, взаємодії людей, їхні динамічні зв'язки з оточенням виявляються порушеними, а механізми відновлення балансу відсутні; при цьому виникає необхідність перегляду (аж до відмови від них) звич­них соціокультурних зразків і т. ін., оскільки за обставин, що змінилися, вони втра­чають функції засобів підтримки соціокультурного порядку, що приводять до ба­жаних результатів.

Виходячи з такого розуміння «проблемної ситуації» в соціальній роботі, будь-який її клієнт може опинитися в такій ситуації.

Покажемо це на прикладі трьох груп проблем, що виникають у житті дитини [22, С. 9-10].

Перелік проблем з точки зору вчених   Перелік проблем з точки зору соціальних педагогів / працівників, які практикують
1. Проблеми свободи вибору й соціальної творчості - труд­нощі на шляху реалізації дити­ною її інтересів і потреб у вже сформованих нормах соціаль­ного життя або труднощі у створенні нових норм соціаль­них взаємин (прояв власного ставлення до людей, установ­лення нового статусу, розши­рення масштабів впливу на навколишнє середовище тощо) 1. Проблеми, пов'язані зі збереженням психічного здоров'я дітей, розвитком особистості, самовизна­ченням дітей і підлітків, - фахове самовизначення підлітків з урахуванням можливостей соціального середовища; психологічна дезадаптивність, тривож­ність, страхи; саморозвиток дитини й реалізація її здібностей у соціальному середовищі; особистісне самовизначення, розвиток рефлексії; проблеми, пов'язані з неблагополуччям сім 'ї, порушенням прав дитини й насильством - психологічне неблагополуччя в роди­ні, сім'я «соціального ризику», важкий матеріальний стан, безпритульність дітей, алкоголізм і або наркома­нія батьків; дотримання, охорона і захист прав дітей-підлітків, які потребують правової соціальної та педа­гогічної допомоги; опіка, піклування, сирітство; агре­сія, насильство в сім'ї
2. Проблеми соціальної адап­тації й дезадаптації - труд­нощі в засвоєнні та пристосу­ванні до існуючих норм соціа­льного життя або труднощі в дозволі тих норм, що є соціа­льно небезпечними, несуть у собі загрозу для життя й здо­ров'я дитини 2. Проблеми, пов'язані з неадекватною та девіантною поведінкою, дезадаптацією дітей і підлітків у соціаль­ному середовищі- «важкі» діти (некеровані, педагогічно запущені, які поводяться зухвало, агресивно); дурна компанія, кримінальний контакт, причетність до кри­мінальних обставин, перебування на обліку в міліції; вживання дітьми алкоголю, наркотиків; адаптація до нового середовища (у новому класі, школі, дитячому колективі); дезадаптація до норм соціального життя в колективі і, як наслідок, до самотності, дефіциту спіл­кування
3. Проблеми соціальної інтег­рації або дезінтегрованості - труднощі в об'єднанні або роз'єднанні потреб, інтересів і можливостей дитини, її сім'ї з можливостями, потребами й інтересами інших людей; труд­нощі в розширенні й розвитку соціальних зв'язків або виході із попередньої системи стосу­нків і зв'язків   3. Проблеми, пов 'язані з конфліктами й морально-психологічним кліматом у школі, мікросередовшці - агре­сивна поведінка дорослих, насамперед учителів (чіп­ляються, кричать); конфлікти між дорослими й дітьми, вчителями та учнями; відмова вчителів працювати з учнями; пригніченість через нерозуміння навчального матеріалу; низька успішність, ухиляння від навчання, відсутність інтересу до шкільного життя, до розши­рення сфери спілкування; конфлікти в середовищі однолітків; багатосторонні конфліктні ситуації: не­вміння будувати взаємини при спілкуванні, розв'язу­вати конфліктні ситуації; відсутність чітких орієнтирів вибору

Крім того, феномен «проблемна ситуація» диктує спрямованість організації соціальної роботи на проблемно-орієнтований підхід до неї, що означає вирішення проблем клієнтів з акцентом на усвідомлення, стимулювання й підтримку їхніх власних здібностей і ресурсів [13, С. 8-9].

Подолання «проблемного поля» соціальної роботи припускає також її спрямо­ваність на здійснення завдань реформування соціальної роботи в Україні, насампе­ред, у таких її сферах, як соціальна політика, державно-правові основи, здоров'я і здоровий спосіб життя нації, захист і забезпечення цивільних прав і свобод тощо [14, С. 381.

«Проблемна ситуація» в практиці соціальної роботи найбільш адекватно може бути подана поняттями «ризик» і «група ризику».

Ризик - ситуативна характеристика проблемної діяльності, що означає неви­значеність її наслідків, за якої можливі альтернативні варіанти помилки або успіху. На основі поняття ризику виникає поняття групи ризику.

Групи ризику - це категорії людей, чий соціальний стан за тими або іншими ознаками не має стабільності, які практично не можуть поодинці перебороти труд­нощі, що виникли в їхньому житті; все це в результаті може призвести до втрати ними соціальної значущості, духовності, морального образу, біологічної загибелі [17, С. 419].

До цієї групи відносять такі категорії людей: інваліди, діти-сироти, діти з від­хиленою (асоціальною, девіантною) поведінкою, літні люди й розумово відсталі, біженці, люди, які зазнали насильства, алкоголіки, наркомани, бездомні, жертви екологічних катастроф, сексуальні меншості, злочинці, хворі на СНІД, люди, які займаються проституцією, обдаровані люди, які відчувають труднощі в спілкуванні («важкі» для інших), та інші.

Серед усіх представників груп ризику найбільш проблемними (з огляду на свої найбільш загальних соціальних ознак) є такі: дезадаптанти (ті, що порушують про­цес взаємодії людини з навколишнім середовищем), девіанти (виявляють поведінку, що відхиляється від норми), деприванти-делінквенти (які здійснили незаконні дії), маргінали тощо.

З зазначеного можна зробити висновок, що в професійному плані робота соці­ального педагога з представниками проблемних груп пов'язана, насамперед, з проблемою його власного соціального ризику (відчуття емоційного виснаження, наявність ворожості стосовно клієнтів і психосоматичних захворювань; негативна самооцінка, зростання агресивності й почуття провини тощо). Звідси виникає необ­хідність захисту самого соціального працівника, який працює з представниками проблемних груп клієнтів.


Читайте також:

  1. Алгоритми групи KWE
  2. Важливою ознакою класифікації є принцип побудови перетворювачів кодів, згідно з яким їх можна поділити на чотири групи.
  3. Варіанти групи крові
  4. Визначення та класифікація небезпечних і шкідливих виробничих чинників, характерних для офісів та фінансових.
  5. Вимоги до керівника групи
  6. Вимоги до професійних і особистісних якостей керівника групи АСПН
  7. Витрати, пов'язані з одержанням освіти, можна розділити на три групи
  8. Відмінювання іменників другої відміни. Особливості поділу на групи іменників з основою на –р. Особливості відмінкових закінчень іменників другої відміни родового відмінка.
  9. Відновлення металів може проводитись різними методами, які зручно об'єднати в такі групи: пірометалургійні, гідрометалургійні та електрометалургійні.
  10. Віковий підхід і взаємодія різних рівнів соціального досвіду в діяльності різновікових дитячих об’єднань. Функції різновікової групи.
  11. Властивості елементів підгрупи берилію
  12. Вплив групи однолітків на формування особистості дошкільника.




Переглядів: 1367

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Програма технології формування та розвитку особистості в соціальній (соціально-педагогічній) роботі | Характеристика проблемних груп

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.