Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Типологія інформаційних систем в менеджменті організацій.

6.1 Принципи класифікації інформаційних систем.

6.2 Класифікація інформаційних систем менеджменту.

6.3 Інтегровані інформаційні системи

6.4 Системи розпорядження знанням.

6.5 Iнформацiйнi системи забезпечення прийняття управлiнських рiшень

6.6 Види експертних систем та їх розвиток.

6.7 Використання технологій штучного інтелекту.

 

Принципи класифікації інформаційних систем. В світовій практиці проблема класифікації інформаційних систем займає чільне місце серед інших науково-технічних завдань. Вона успішно вирішена для класифікації інформаційних систем технічних та технологічних процесів різноманітних галузей практичної діяльності людства.

При розгляді цієї проблеми виключно для інформаційних систем, тобто систем, зайнятих переробкою інформації, виникають певні труднощі, пов`язані передусім з тим, що ці системи відносяться до сфери соціальної інформатики. Соціальний фактор накладає на елементи класифікації систем певну специфіку, що притаманна тільки системам. Розглянувши системно вплив соціальної інфраструктури на елементи класифікації міжнародних інформаційних систем (ІС), запропонована наступна ієрархічна класифікація:

1. відповідно носія інформації;

2. відповідно функціональному призначенню (професійної орієнтації);

3. відповідно основним технологічним операціям обробки інформації;

4. відповідно до роботи в реальному часі.

Самою універсальною системою класифікації є перша категорія, яка визначає поділ ІС на групи відповідно типу носія інформації. Природа (тип) носія інформації відіграє основну роль при розподілі ІС на групи, підгрупи і т.д. На самому верхньому рівні ієрархії першої класифікації знаходиться розподіл на паперові та електронні (безпаперові) системи. Під паперовими системами розуміють такі системи, де носієм інформації виступає папір, або подібний йому носій інформації: кіноплівка, відеоплівка, слайди і таке інше.

До електронних (безпаперових) систем належать такі системи, де основним носієм інформації виступає електронний (електричний) сигнал, який генерується та передається за допомогою спеціальних технічних засобів.

В свою чергу, паперові інформаційні системи розподіляються на три групи: виключно паперові; кіно-відеосистемні та оглядові інформаційні системи. До переважно паперових систем, де основним носієм інформації є папір у різних формах його представлення, відносяться такі ІС: бібліотечні, архівні, грошові та видавничі.

Бібліотечні та архівні системи - це інформаційні системи різних міжнародних організацій (ООН, ЮНЕСКО та ін.), послугами бібліотек та архівів яких користується міжнародна спільнота. Видавничі системи забезпечують видання міжнародних газет, журналів, каталогів, енциклопедій та інше, які мають значний попит у міжнародному спілкуванні.

Окремий вид мають грошові інформаційні системи, які забезпечують реальний паперовий (грошовий) процес функціонування міжнародних банків, фінансово-кредитних структур та інших економічних систем. Кіно-відео інформаційні системи забезпечують інформаційний простір кіно та відеопродукції. До них належать відомі міжнародні корпорації: Голлівуд (США), Мосфільм (Росія) та інші.

За своїм призначенням та характером носіїв інформації до паперових систем можливо віднести і оглядові інформаційні системи. До носіїв інформації в таких системах належать експонати музеїв та виставок, а також реальні наглядні об`єкти шоу-ігрових видовищ (музикальних, театральних та спортивних). Міжнародні інформаційні системи оглядового характеру (світові авіаційні виставки), музеї із світовим ім`ям: Лувр (Франція), Ермітаж (Росія) та інші складають невід`ємну частину комунікацій земної цивілізації.

Друга інша багаточисельна категорія ІС належить до класу безпаперових (електронних), де основним носієм інформації є фізичний сигнал, що виробляється електронними, електротехнічними та радіоелектронними технічними засобами. Ідея безпаперових систем та технологій належить українському вченому академіку В.М.Глушкову, яку він висунув ще в 60-ті роки ХХ сторіччя. Ця геніальна ідея стала реальністю в наш час, створивши цілу індустрію безпаперових технологій.

Радіомовні інформаційні системи складають ту групу систем, де основним носієм інформації є радіосигнал, який розповсюджується за допомогою радіохвиль у світовому інформаційному просторі. До таких систем належать відомі гіганти інформаційних світових радіостанцій: Бі-Бі-Сі (Англія), Голос Америки (США), Німецька хвиля (Німеччина) та інші.

В інформаційних системах телевізійного класу основним носієм інформації є телевізійний сигнал (кадр), що розповсюджується у навколишньому просторі за допомогою радіохвиль певної частоти та модуляції. У світі телепрограм та телепередач відомі телевізійні системи: СNN (США), РТА (Росія), Raters (Англія) тощо. Телефонні інформаційні системи забезпечують телефонні переговори. Носієм інформації у таких систем виступає аналоговий сигнал, модульований звуковою складовою частотою. До таких систем належать провідні телефонні фірми у США, Великій Британії, Німеччині, Франції та Японії.

На противагу аналоговим інформаційним системам з винайденням комп`ютера почали розвиватися з 50-х років ХХ ст. дискретні або цифрові системи. Носієм інформації таких систем є дискретний сигнал, що приймає значення "0" або "1", тобто вся інформація представлена у двійковому коді.

Гібридні інформаційні системи представляють такі системи, де існують приблизно рівнозначно два типи сигналів: аналогові та дискретні. Ці інформаційні системи є поєднання двох класів систем, а саме аналогових та дискретних. В свою чергу, гібридні ІС можливо поділити на дві групи: універсальні та спеціалізовані. Типовими представниками універсальних гібридних систем є інформаційні системи Відеотекст та Телеконференцій. Система Відеотекст є поєднанням інформаційних та технічних характеристик телефонії, телебачення та обчислювальної техніки з метою надання інформаційно-пошукових та довідникових послуг у сфері міжнародних комунікацій. Такі системи є досить популярними у Англії, Німеччині та країнах Скандинавії. Серед гібридних спеціалізованих систем розрізнюють системи типу Телетекс, Телетекст та Електронна пошта. Вони спеціалізується на виконанні певних інформаційних послуг. Система Телетекс призначена для автоматизації редакційно-видавничих робіт, система Телетекст використовується як інформаційно-довідкова система разом з телевізійними сигналами, а система Електронна пошта замінює звичні паперові відправлення на обмін між користувачами за допомогою комп`ютерних та аналогових технологій. Система Телеконференцій являє собою інтегровану аналого-дискретну інформаційну систему, що створює віртуальний інформаційний простір в реальному часі для комунікацій груп користувачів. Ця система потребує застосування досить різноманітного обладнання: терміналів, факсимільного зв'язку, телевізійних камер, відеомагнітофонів, комп'ютерів, модемів, графічних дисплеїв та акустичної техніки.

Саму потужну групу ІС складають дискретні або цифрові системи. Це пояснюється бурхливим та стрімким розвитком обчислювальної техніки за останні 30 років. Цю групу систем відносно телекомунікаційних властивостей можна розділити на два класи: безмережеві та мережеві. Безмережеві системи дискретного класу складають офісні та спеціальні ІС. Офісні безмережеві системи нагадують інформаційну систему замкнутого типу, що не має телекомунікаційного виходу в світовий інформаційний простір. Такі ІС працюють автономно над редагуванням та набором текстів на різних мовах світу, виконують фінансово-економічні задачі тощо. Головним програмним забезпеченням таких систем є стандартні офісні програми.

Окрему групу складають спеціальні системи - мережі, що призначені для виконання певних корпоративних завдань. Мережеві дискретні системи розділяють на три групи: локальні, регіональні та глобальні. Такий поділ зумовлений телекомунікаційною архітектурою кожної групи. Локальні мережі - об`єднання комп`ютерів в одну функціональну систему на умовно незначному просторі :одне приміщення, територія приблизно від 1 до 5 км., межа території однієї фірми чи організації. Регіональні мережі об`єднують комп`ютери в систему на відстані в середньому від 50 до 500 км., наприклад, мережа Fidonet. Для глобальних мереж характерне спільне функціонування комп`ютерів у світовому інформаційному просторі, наприклад, глобальна мережа Internet, мережа CompuServe, Bitnet тощо.

Системи на основі мережі WWW. Сторінки HTML. Швидке зростання кiлькостi веб-вузлiв на Iнтернетi та в корпоративних iнтранетах та екстранетах суттєво збiльшило використання баз даних гипертекстових i гипермедiйних документiв. Гипермедiйна база даних: на певному веб-вузлi iнформацiя зберiгається у виглядi гипермедiйної бази даних, яка складається з базової сторiнки та iнших пов'язаних мiж собою гиперзв'язками сторiнок, якi носять мультимедiйний, або змiшаний характер (текст, графiка, фотозображення, вiдеоклiпи, аудiоклiпи i таке iнше). Броузер: веб-броузер на клiєнтському ПК, призначений для забезпечення зв'язку з сервером мережi. За допомогою програмного забезпечення мережi WWW, за запитом, цей сервер виходить на певнi сторiнки й передає назад їх змiст. Веб-вузол: на веб-вузлi використовується гипермедiйна база даних, яка складається зi сторiнок, написаних мовою HTML, файлiв графiчних зображень i вiдеофайлiв. Програмне забезпечення веб-серверу: виконує роль системи управлiння базами даних, керуючи користуванням взаємопов'язаних гипермедiйних сторiнок веб-вузла.

Другу категорію ієрархічної класифікації складає поділ ІС по функціональному призначенню. Головним чинником у такій класифікації виступає професійна орієнтація систем за функцією виконуваної роботи. За цією класифікацією структури ІС можливо розділити на 6 груп: культурологічні, владні, науково-технічні, соціальні, фінансово-економічні та міжнародних організацій. Кожна група виконує певну частину інформаційної роботи в інформатизованому суспільстві і, в свою чергу, ще поділяється на підгрупи (рівні).

Класифікація інформаційних систем для менеджменту.Iнформацiйнi системи можуть бути класифiкованi за типом пiдтримки, яку вони забезпечують органiзацiї. 1. Системи забезпечення операцiй: цi системи опрацьовують данi, якi генеруються i використовуються у дiлових операцiях. Вони вiдiграють важливу роль у наступних трьох галузях: Цi системи реєструють i обробляють данi, одержанi в результатi дiлових операцiй, таких як продаж, закупiвля, або змiни у матерiально-виробничих запасах. Обробка операцiй може проводитися або шляхом пакетної обробки даних, тобто накопиченням даних протягом певного перiоду часу для їх перiодичної обробки, або в реальному масштабi часу, тобто обробка в iнформацiйнiй системi вiдбувається негайно пiсля того, як операцiю здiйснено. Цi системи приймають рiшення з типових питань, таких як автоматична реорганiзацiя облiку матерiально-виробничих запасiв та рiшення з управлiння виробничим процесом. Полiпшують продуктивнiсть та зв'язок в межах команди, робочої групи, пiдприємства в цiлому. Наприклад, пiдготовленi спiвробiтники в командi, якi працює над певним проектом, для координацiї своїх дiй можуть використовувати електронну пошту для вiдправки та одержання електронних повiдомлень, проводити вiдеоконференцiї та "електроннi" наради.

2. Системи забезпечення менеджменту.Це системи для надання менеджерам допомоги у прийняттi рiшень. Такi системи розподiляються на три види: Система забезпечення менеджменту, яка виробляє заздалегiдь визначенi звiти, подає вiдображення даних та результати вжитих крокiв на перiодичнiй чи винятковiй основi, або за запитом. Iнформацiйна система, яка використовує моделi прийняття рiшення, базу даних i особистi мiркування особи в кожному даному випадку для здiйснення дiалогового аналiтичного процесу моделювання з тим, щоб ця особа прийняла певне рiшення. Iнформацiйна система з додатковими можливостями для керiвництва, такими як аналiз даних, засоби пiдтримки прийняття рiшення, електронна пошта та iнструментарiй пiдвищення особистої продуктивностi.

Системи спiвробiтництва на пiдприємствi. Це - iнформацiйнi системи, якi використовують рiзноманiтнi iнформацiйнi технологiї для того, щоб допомогти людям спiвпрацювати краще. Системи спiвробiтництва допомагають спiвпрацювати, тобто обмiнюватися iдеями, спiльно використовувати наданi ресурси та координувати поєднанi зусилля багатьох працiвникiв, якi або складають чисельнi офiцiйнi й неофiцiйнi команди та робочi групи, що працюють над проектами, або є учасниками певних процесiв. Такi команди та робочi групи є невiд'ємною частиною сьогоденних органiзацiй. Мета системи спiвробiтництва - застосування iнформацiйних технологiй для того, щоб пiдвищити продуктивнiсть та творчий потенцiал команд та робочих груп у сучасному дiловому пiдприємництвi. Приклад: в багатьох видах бiзнесу створюються групи з iнженерiв, фахiвцiв з маркетингу та iнших пiдготовлених працiвникiв для розробки нових, або удосконалення iснуючих товарiв. Вони можуть утворювати вiртуальнi групи людей з кiлькох пiдроздiлiв, розташованих в рiзних мiсцях в рамках однiєї компанiї, залучати до роботи в складi групи зовнiшнiх консультантiв. В таких групах, або командах активно використовуватиметься Iнтернет, корпоративнi iнтранети та екстранети, а також програмнi засоби спiвробiтництва, вiдомi, як "програмне забезпечення колективного користування". Члени груп можуть легко органiзувати спiвробiтництво, використовуючи електронну пошту, дискусiйнi форуми, вiдеоконференцiї та сесiї обмiну даними, а також створенi в iнтранетi (власнiй внутрiшнiй мережi) компанiї мультимедiйнi веб-сторiнки того, чи iншого проекту. У такий спосiб члени групи розробки товару зможуть продуктивно спiлкуватися мiж собою, координуючи свої заходи, ефективно спiвробiтничаючи в процесi розробки, або удосконалення товарiв i послуг.

Системи розпорядження знаннями.Кiлька iнших категорiй iнформацiйних систем складають бiльш унiкальний широкий клас. Щоб описати iнформацiйнi системи, якi використовуються в бiзнесi, часто використовуються наступнi категорiї: Експертнi системи. Експертна система є iнформацiйною системою на основi бази знань, в якiй знання з певної галузi використовуються для надання користувачам експертних порад. В експертних системах реалiзується концепцiя "штучного iнтелекту" - з галузi комп'ютерної науки, яка має на метi створення в майбутньому таких комп'ютерних систем, якi мислили б незалежно, а не тiльки обробляли б iнформацiю вiдповiдно до параметрiв заздалегiдь написаних командних програм.

Системи розпорядження знаннями (СРЗ). Такi системи розроблено для управлiння процесом навчання в органiзацiї та науково-технiчними знаннями дiлового призначення. СРЗ допомагають пiдготовленим працiвникам створювати, упорядковувати та спiльно при необхiдностi використовувати важливi для бiзнесу знання в будь-який час i в будь-якому мiсцi.

Стратегiчнi iнформацiйнi системи. В таких системах iнформацiйна технологiя застосовується щодо товарiв, послуг, або дiлових операцiй фiрми з тим, щоб набути стратегiчної переваги над конкурентами. Системи дiлової iнформацiї. У багатьох випадках iнформацiйну систему пристосовано до потреб певної галузi бiзнесу, такої як маркетинг, або фiнанси. Спецiалiзацiя в однiй функцiональнiй галузi дозволяє зосередити всi ресурси такої системи на потребах виключно певної галузi бiзнесу.

Iнтегрована комбiнацiя iнформацiйних систем. Спiльне використання iнформацiї паралельно у всiх функцiональних галузях має велике значення (i як спосiб економiї часу, i тому, що з рiзних точок зору можна запропонувати новiтнi способи створення конкурентної переваги), у бiльшостi компанiй функцiї iнформацiйних систем iнтегровано таким чином, що як iнформацiю, так i данi можна легко узагальнювати, порiвнювати, проводити обмiн паралельно у будь-якiй галузi бiзнесу. Такi мiжгалузевi iнформацiйнi системи забезпечують реалiзацiю цiлого ряду функцiй. Комп'ютернi системи, орiєнтованi на кiнцевого користувача, забезпечують безпосереднє практичне використання комп'ютерiв кiнцевими користувачами для виконання прикладних завдань операцiй та менеджменту.

Інформаційні системи підтримки прийняття рішень (СППР)— це інтерактивна комп'ютерна система, яка призначена для підтримки різних видів діяльності при прийнятті рішень із слабоструктурованих або неструктурованих проблем. Інтерес до СППР, як перспективної галузі використання обчислювальної техніки та інструментарію підвищення ефективності праці в сфері управління економікою, постійно зростає. У багатьох країнах розробка та реалізація СППР перетворилася на дільницю бізнесу, що швидко розвивається.

Забезпечення прийняття управлiнських рiшень. Так же само, як iнформацiйнi системи здатнi виробляти iнформацiю, щоб допомогти вести справи краще, та ж сама iнформацiя може допомогти менеджерам у визначеннi тенденцiй та оцiнцi результатiв прийнятих попереднiх рiшень. Iнформацiйнi системи допомагають менеджерам приймати кращi, бiльш усвiдомленi рiшення в стислi термiни.

Забезпечення стратегiчної переваги. Iнформацiйнi системи, побудованi у вiдповiдностi до стратегiчних цiлей певної компанiї, сприяють створенню конкурентної переваги на ринку. Наприклад. Мережа магазинiв може дозволити собi встановлення нижчих цiн завдяки своїй унiкальнiй комп'ютеризованiй системi облiку, вiдстеження та розповсюдження.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  5. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  6. III етап. Системний підхід
  7. IV. Розподіл нервової системи
  8. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  9. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  10. IV. Філогенез кровоносної системи
  11. OSI - Базова Еталонна модель взаємодії відкритих систем
  12. POS-системи




Переглядів: 1601

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Компоненти телекомунікаційної мережі та їх комбінації. | Оскiльки ще важливiшим стає швидке реагування, спроможнiсть iнформацiйних систем збирати та iнтегрувати iнформацiю паралельно щодо всiх функцiй бiзнесу є виключно важливою.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.