Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






РОЗДІЛ 3. ЕЛЕКТРОННА МЕДИЧНА АПАРАТУРА

 

"У міру поглиблення наших знань з біології ми зіткнемося з тим, що різниця між біоло­гією і електронікою буде все більше стира­тись".

Фрімен Дайсон

 

Електронна медична апаратура - один з основних роз­ділів дисципліни "Біофізика, інформатика і медична апара­тура". Значення глибоких знань і практичних навичок, які повинні мати випускники вищих медичних навчальних зак­ладів в області використання сучасної медичної апаратури для охорони здоров'я, важко переоцінити.

Нині в Україні склалося достатньо складне положення з підготовкою лікарів, які є спеціалістами в області викорис­тання сучасної електронної медичної техніки для діагнос­тики та терапії. Вищі медичні навчальні заклади практично не готують таких спеціалістів. У навчальних планах немає спеціальної дисципліни з сучасної медичної техніки. По суті тільки в цьому порівняно невеликому розділі курсу "Біофізика, інформатика і медична апаратура" студенти знайомляться з принципами роботи медапаратури. Та ще низка питань стосовно медапаратури викладаються в таких дисциплінах, як "Факультетська терапія з фізіотерапією", "Променева діагностика і променева терапія", "Радіаційна медицина" і в спецкурсах на вибір в субординатурі "Радіо­логія", "Клінічна лабораторна діагностика" та в деяких ін­ших.

Разом з тим необхідність в таких спеціалістах існує. Доцільність поглибленої підготовки студентів-медиків в об­ласті сучасної медичної апаратури випливає з таких факто­рів:

1. Кількість спеціалістів, діяльність яких пов'язана з медапаратурою і які працюють в медичних лікувальних закладах в розвинутих країнах, становить приблизно 20-30% від загального числа медичних робітників. У нас ця цифра значно менша.

2. Швидко зростає кількість і якість сучасних медичних приладів, які використовуються при діагностиці, лікуванні та профілактиці різних захворювань. Прикро, але випускни­ки вищих медичних навчальних закладів України ще слабко уявляють собі можливості і напрямки використання сучас­них електронних медичних апаратів і систем.

3. Зростає увага різних закордонних і вітчизняних, ко­мерційних і некомерційних організацій до діяльності, по­в'язаної з використанням сучасної медичної техніки. Ве­лика увага приділяється проблемам медичної техніки (біомедичної інженерії) вченими в різних країнах. Про це гово­рить принаймні той факт, що існує Всесвітня федерація медичної і біологічної інженерії, яка кожного року прово­дить міжнародні симпозіуми, а раз на три роки - Всесвітні конгреси з медичної фізики і біомедичної інженерії. Влітку 2000 року відбудеться вже IX подібний конгрес.

У Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця спільно з іншими провідними вузами України (Національним технічним університетом України "Київський політехнічний інститут", Київським університе­том імені Тараса Шевченка, Київським міжнародним уні­верситетом цивільної авіації та іншими) розпочата велика і складна робота, яка має за свою кінцеву мету підняти рі­вень використання сучасної медичної техніки для охорони здоров'я населення України, а саме:

- забезпечити поглиблену підготовку лікарів в області використання сучасної медапаратури для діагностики, про­філактики і лікування різних захворювань;

- забезпечити поглиблену підготовку спеціалістів з ви­щою інженерно-технічною й університетською освітою в області проектування, експлуатації і ремонту сучасної мед­апаратури.

У даному розділі містяться короткі теоретичні відомос­ті про медичну апаратуру (класифікація медапаратури, техніка безпеки при роботі з нею, технічні характеристики медапаратури, питання взаємодії фізичних полів з біооб'єк­тами), методичні розробки лабораторних робіт з циклу "Електронна медична апаратура", перелік контрольних пи­тань і завдань для самостійної роботи студентів.

3.1. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЕЛЕКТРОННУ МЕ­ДИЧНУ АПАРАТУРУ (ЕМА)

Медична електроніка - галузь науки і техніки, яка ви­користовує електроніку, її принципи, методи і прилади для розв'язання медичних задач.

 

3.1.1. Класифікація електронної медичної апара­тури

 

Узагальнюючи досвід застосування електроніки в меди­цині, можна сказати, що вона, в основному, використову­ється для розв'язання таких задач:

а) отримання первинної медичної інформації;

б) обробки й автоматичного аналізу отриманої первин­ної інформації;

в) створення силових полів для впливу на організм, у тому числі й отримання адекватних подразників (електро­стимуляція);

г) моделювання процесів, які відбуваються в організмі;

д) автоматичне управління органами і системами, про­тезування органів і систем, слідкування за функціональним станом організму пацієнта.

Можна виділити два основних класи електронної ме­дичної апаратури (ЕМА): діагностична і фізіотерапевтична.

1. Діагностична електронна медична апаратура при­значається для:

а)реєстрації біопотенціалів (прикладами таких при­ладів є електрокардіограф, електроенцефалограф, реєстра­тори міограм, шкірногальванічних реакцій тощо);

б) реєстрації неелектричних величин (наприклад, ФКГ-фонокардіограф, БКГ-баллістокардіограф тощо);

в) передачі медичної інформації на відстані (ендо- і те­леметрична апаратура);

г) отримання рентгеноконтрастних зображень;

д) ультразвукового сканування органів і тканин;

е) радіоізотопного дослідження функцій органів і сис­тем.

Сучасна медична апаратура, яка реалізує складні діаг­ностичні методи (рентгене- і ультразвукові томографи, ана­лізатори біопотенціалів тощо), працює, як правило, в ком­плексі з ЕОМ.

2. Фізіотерапевтична електронна медична апаратура використовується для терапевтичної дії на органи і тканини різними фізичними факторами, що створюються цими апа­ратами. Можна виділити такі типи фізіотерапевтичної апа­ратури:

а) апаратура, в якій використовується дія постійного фі­зичного поля (апарати для гальванізації, електрофорезу, франклінізації);

б) низькочастотна ЕМА (частоти до 20 кГц; апарати для електростимуляції, електроімпульсації);

в) високочастотна ЕМА (частота 70 кГц - ЗО МГц; апа­рати для дарсонвалізації, діатермії, індуктотермії);

г) ультрависокочастотна ЕМА (частота 30-300 МГц; апарати для УВЧ-терапії);

д) надвисокочастотна і крайньовисокочастотна ЕМА (частота понад 300 МГц, НВЧ-апарати, апарати КВЧ-терапії).

Крім перерахованих вище, у фізіотерпії використо­вуються апарати для отримання рентгенівського і гамма-ви­промінювання, потоків елементарних частинок, ультразву­кового і лазерного випромінювання тощо; їх застосовують для дії на патологічні ділянки органів і тканин.

Електронна техніка широко використовується також в інших галузях медичної науки і практики:

а) в експериментальній медицині і наукових досліджен­нях;

б) в організації охорони здоров'я і профілактичній ме­дицині;

в) у навчальному процесі.

Для цих напрямків характерне створення складних ви­мірювальних комплексів, функціональних кабінетів, обчис­лювальних центрів, обладнаних різноманітною електрон­ною технікою.

3.1.2. Техніка безпеки

 

Медична апаратура повинна бути безпечною при всіх передбачених функціональними можливостями і вказаних у правилах користування умовах її експлуатації. Захист дося­гається дотриманням трьох основних вимог:

1) правильною конструкцією апарата, яка гарантує без­умовну безпеку;

2) використанням спеціальних засобів зовнішнього за­хисту, які забезпечують умовну безпеку;

3) вказівкою умов, за яких робота з обладнанням є без­печною (описова безпека).

За способом захисту персоналу і пацієнта від електроудару і електротравми все медичне устаткування, яке вико­ристовує зовнішнє живлення, ділиться на п'ять класів (ок­ремо виділяється устаткування з внутрішніми джерелами живлення, наприклад, батареями).

Клас 0 - апаратура має тільки один основний захист (ізоляцію); це - побутова апаратура, а також апаратура, що використовується для господарських потреб медичних зак­ладів, вона не призначена для безпосередньої роботи з паці­єнтом.

Клас І - апаратура, котра, крім основного захисту, має і додатковий у вигляді заземлення, яке здійснюється одно­часно із вмиканням приладу в мережу за допомогою вилки з провідником заземлення.

Клас 01 - апаратура класу 0 і 1, яка має спеціальну кле­му для заземлення приладу окремим провідником.

Клас II - апаратура цього класу характеризується вико­ристанням, крім основної ізоляції, ще й додаткової - у ви­гляді посиленої ізоляції устаткування або його частин, які знаходяться під напругою, небезпечною для життя пацієнта та персоналу. Це устаткування не має захисного заземлен­ня, але може мати клему для робочого заземлення з метою зменшення шумів від мережі.

Клас III - апаратура цього класу характеризується низь­кою (не більш 24 5) напругою живлення, що є, поряд з ос­новною ізоляцією, додатковою мірою захисту від електро-удару, причиною якого може бути мережа. Це обладнання не має внутрішніх і зовнішніх кіл, у котрих використовуєть­ся висока напруга. Обладнання III класу, як правило, не за­землюється.

За допустимою величиною струму відтоку (струми че­рез ізоляцію на корпус, а при дотику до нього людиною -струми через тіло людини) розрізняють такі типи електро-медичних приладів (міжнародна класифікація):

Н - прилади з нормальним ступенем захисту (основна ізоляція струмопровідних частин); еквівалентні класу О, І, 01; можливий струм відтоку I = (0.25-0.5) мА;

В - підвищений ступінь захисту; еквівалентні класу II I=(0.1 -0.25)мА

BF - прилади з підвищеним ступенем захисту й ізольо­ваною від пацієнта робочою частиною I < (0.1 - 0.25) мА;

GF - прилади з найвищим ступенем захисту й ізоляцією робочої частини, котра має контакт з внутрішніми органами (особливо з серцем); струм відтоку I< (0.01 - 0.05) мА.


Читайте також:

  1. IV розділ. Сегментація ринку та вибір цільового сегменту
  2. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  3. V розділ. Товарна політика підприємства
  4. VI розділ. Маркетингова цінова політика
  5. VII розділ. Маркетингові рішення з розподілу та збуту товару
  6. VIII розділ. Маркетингова політика комунікацій
  7. А) Роздільне складання таблиць (За підручником Богдановича М.В.)
  8. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  9. Аеромедичні ресурси (Медична евакуація)
  10. Актив і пасив балансу складаються також з певних розділів.
  11. Активи, що реалізуються повільно (А3) – це статті 2-го розділу активу балансу, які включають запаси та інші оборотні активи (рядки 100 до 140 включно, а також рядок 250).
  12. Аналіз бойових дій пожежних підрозділів




Переглядів: 6330

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Обробка результатів вимірювань | Правила безпеки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.