МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Розлади відчуття.До порушень відчуттів відносяться: 1. Анестезія - втрата здатності відчувати різні види подразнень, поширюється, як правило, на тактильну, больову та температурну чутливість. 2. Гіпоестезія - зниження здатності відчувати різні види 3. Гіперестезія - підвищення здатності відчувати різні види 4. Парестезії - проявляються неприємними відчуттями 2. Розлади сприймання. Із специфічних і патологічних змін сприймання виділяють: 1. Ілюзії - викривлене сприймання реального об'єкта; це відхилення сприймання конкретного об'єкта за формою, кольором, величиною, консистенцією, віддаленістю від сприйнятого. Зорові ілюзії проявляються у вигляді викривлення зорового образу (сприймання пальто, що висить у шафі, реальною людиною на основі схожості контурів). Слухові ілюзії характеризуються порушенням сприймання реальних шумів, звуків, які можуть сприйматись як мовлення чи інші звуки (крик на вулиці може сприйматись як оклик на ім'я; різкий шум за дверима - як дзвінок у двері). Смакові ілюзії проявляються видозміною звичного для об'єкта смаку (поява «присмаку»), нюхові ілюзії - запаху. Часто трапляються дотикові ілюзії, що формуються на базі реальних відчуттів (тактильних, больових, температурних). Появі ілюзій сприяють якісь фізіологічні або психологічні (афективні) особливості. 2) Галюцинації - сприймання, що виникає без наявності реального об'єкта і супроводжується переконаністю в тому, що даний об'єкт і в даному місці дійсно існує; це найбільш яскраві порушення процесу сприймання, які істотно змінюють поведінку людини і можуть служити хворобливими спонуканнями до дій. Галюцинації виникають без залежності від існування об'єкта і у переважній більшості випадків супроводжуються переконаністю хворого у реальності галюцинаторних образів. За реальністю проекції галюцинаторного образу галюцинації бувають: - істинні - людина вказує місце розташування образу, як - псевдогалюцинації- помилкові образи без проекції зовні. 3. Ейдетизм - слід збудження, що тільки що закінчилось, у 4. Сенестопатії - різноманітні неприємні відчуття у різких 5. Агнозії - розлади впізнавання. Це невпізнання знайомих 6. Соматоагнозія - розлад впізнавання частин власного тіла. розладів) відносять дереалЬаційні розлади, при яких істотно змінюється сприймання об'єктів. Серед них: * мікропсія -~ розлад сприймання у вигляді зменшення * макропсія - розлад сприймання у вигляді збільшення * дисмегалопсія - розлад сприймання у вигляді видовження, * порропсія - розлад сприймання у вигляді зміни відстані, що 8. Деперсоналізація - викривлене сприймання власної її різновид - синдром Аліси у країні чудес - характеризується поєднанням деперсоналізаційних розладів з явищами дереалізації у вигляді викривлення уявлень про простір і час, зоровими ілюзіями, почуттями роздвоєння особистості. Можливе виникнення порушень сприймання (при цьому синдромі) у вигляді видовження, скорочення, відриву кінцівок. 9. Прушення сприймання часу: - «зупинка часу» - відчуття того, що час ніби «зупинився», - ((розтягування часу» - у відчуттях людини час - «втрата відчуття часу» - людина говорить: «часу ніби - «сповільнення часу» - рухи людей сприймаються - «прискорення часу» - людині час здається швидкоплинним, - «зворотне протікання часу» - говорять: «час тече вниз», Такі розлади сприймання часу трапляються при ураженні правої півкулі головного мозку.
Висновки до 1-го питання: Втрата здатності відчувати різні види подразнень, поширюється, як правило, на тактильну, больову та температурну чутливість. Появі ілюзій сприяють якісь фізіологічні або психологічні (афективні) особливості. ІІ питання. Розлади уваги та порушення памяті. 3. Розлади уваги. З патологічних проявів уваги слід вказати на такі: нестійкість; недостатня концентрація; порушення розподілу; уповільнення переключення; розсіяність. Патологічні прояви уваги вивчені недостатньо, оскільки виділення уваги у самостійний пізнавальний процес багатьма дослідниками ставиться під сумнів. Трапляються такі види патології уваги: 1. Слабкість активної уваги (спрямованої зосередженості на вибраному об'єкті) - характерний симптом грубих органічних уражень головного мозку, астенічних станів. Досить помітно це при виконанні хворим тесту -- віднімання від 100 по 7 чи 13. Вже після перших 2-3 правильних відповідей хворий починає помилятись, а після короткого відпочинку може знову давати правильні відповіді. 2. Підвищена зосередженість уваги - спостерігається при 3. Відвертання уваги - це характерний симптом маніакальних У дитячій практиці виділяють синдром дефіциту уваги. Його ознаки: - неспокійні рухи у кистях і стопах (сидячи на стільці, - неможливість спокійно сидіти на місці, коли це потрібно; - легке відволікання на сторонні стимули; - нетерплячість (ледве дочікується своєї черги під час ігор і - схильність відповідати не задумуючись, не вислухавши до труднощі при виконанні запропонованих завдань (непов'язані з недостатнім розумінням чи негативною поведінкою); ~ труднощі підтримання уваги при виконанні завдань чи під час ігор; - частий перехід від однієї незавершеної дії до іншої; - балакучість; - схильність заважати іншим, «докучати» оточуючим - зовнішні прояви незосередженості на звернене до людини - схильність губити речі, необхідні в школі і вдома часте здійснення небезпечних дій (недоврахування наслідків). При цьому не шукає пригод чи гострих відчуттів (наприклад, перебігає вулицю, не оглядаючись по сторонах). 4. Порушення пам 'яті. Патопсихологічні . мнестичні порушення лежать в основі багатьох психічних захворювань. Виділяють такі розлади пам'яті: 1. Амнезії - розлад пам'яті у вигляді порушення здатності - ретроградна амнезія - порушення пам'яті, при якому - антероградна амнезія - труднощі відтворення стосуються - антероретроградна амнезія - порушення пам'яті, при якому 2. Часткові порушення пам'яті (порушення пам'яті - гіпомнезія - зниження пам'яті, - гіпермнезія - підвищення пам'яті, виникають на базі емоційних порушень, формуючи відповідно депресивний та маніакальний спектр симптомів. 3. Парамнезії: - конфабуляції ~ обмани пам'яті, при яких нездатність - псевдоремінісценції - порушення хронології у пам'яті, при - криптомнезії - розлади пам'яті, при яких людина присвоює Закон формування мнестичних розладів Рібо: порушення (втрата) пам'яті (як і її відновлення) відбувається у хронологічному порядку - спочатку втрачається пам'ять на найбільш складні і недавні враження, потім - на старі. Відновлення відбувається у зворотному порядку. За Р.Коннером, порушення пам'яті за причинами їх виникнення поділяються на: 1. Не викликані явними фізіологічними причинами - - диссоціативна амнезія (нездатність пригадати важливі події - диссоціативна фуга (людина не лише забуває минуле, а й - органічний диссоціативнии розлад особистості (у людини 2. Фізіологічні причини їх виникнення очевидні - органічні. Антероградна амнезія часто є наслідком ушкодження скроневих часток головного мозку або проміжного мозку, -ділянок, які несуть основну відповідальність за перетворення короткочасної пам'яті у довготривалу. При важких формах антероградної амнезії нові знайомі забуваються майже миттєво, а за проблеми, вирішені сьогодні, доводиться братись вже на наступний день. Корсаківський амнестичний синдром - люди постійно забувають тільки-що почерпнуту інформацію (антероградна амнезія), хоча їх загальні знання та інтелектуальні здібності залишаються незмінними. Характерні симптоми: затьмарення свідомості, дезорієнтація, схильність до конфабуляцій. Викликається хронічним алкоголізмом у поєднанні з поганим харчуванням і, як наслідок, недостачею вітаміну В1 (тіаміну). Примітка. У телешоу та кінофільмах удари по голові зображаються як швидкий спосіб втратити пам'ять. У дійсності після легких черепно-мозкових травм - струсу мозку, наприклад, який не призводить до втрати свідомості, - у людей рідко бувають великі пробіли у пам'яті, а ті, які все-таки з'являються, звичайно щезають через декілька днів чи місяців. І навпаки, майже половина усіх важких черепно-мозкових травм стає причиною низки хронічних проблем з на учінням і пам'яттю, як антероградною, гак і ретроградною. Коли спогади нарешті повертаються, більш ранні, як правило, повертаються першими. - Деменції (впливають і на пам'ять, і на інші когнітивні функції, наприклад, абстрактне мислення чи мовлення). Найбільш поширеною формою деменції є хвороба Альцгеймера - зазвичай вражає людей, старших 65 років. Може вперше про себе заявити у середньому віці, але частіше нею захворюють після 65 років, її поширеність різко зростає серед людей у віці 80 років. Може тривати 20 років і більше. Починається з незначних порушень пам'яті, послаблення уваги, з мовленнєвих і комунікативних проблем. По мірі підсилення симптомів людина починає відчувати труднощі виконання складних задач чи забувати про важливі зустрічі. Врешті-решт у хворих виникають труднощі і з виконанням простих задач, вони забувають про події, більш віддалені у часі, у них часто стають дуже помітними зміни особистості. Наприклад, мужчина може стати незвичайно агресивним. Люди з хворобою Альцгеймера можуть спочатку заперечувати, що вони відчувають якість труднощі, але скоро стають тривожними і пригніченими у зв'язку із своїм психічним станом. По мірі розвитку деменції вони все хменше і менше усвідомлюють свої недоліки. На пізніх стадіях хвороби вони можуть відмовитись від спілкування з оточуючими, погано орієнтуватись у часі і просторі, часто безцільно блукати і втрачати розсудливість. Поступово хворі стають повністю залежними від оточуючих людей- Можуть втратити майже усі свої попередні знання і здатність впізнавати обличчя навіть близьких родичів. Все гірше сплять ночами і дрімають впродовж дня. Остання фаза розладу може тривати від двох до п'яти років, причому хворі потребують постійного догляду. Жертви хвороби Альцгеймера звичайно залишаються у досить хорошому стані до пізніх стадій хвороби. Але по мірі ослаблення їх психічних функцій вони стають менш активними і проводять більшу частина часу у сидячому положенні чи лежачи у ліжку. В результаті у них виникає схильність до різних захворювань -наприклад, до пневмонії, - які можуть закінчитись смертю. Більшість органічних розладів пам'яті зачіпають більше декларативну пам'ять (пам'ять на імена, дати, якісь факти), ніж процедурну (засвоєні прийоми, які людина виконує, не відчуваючи необхідності їх обдумувати: ходьба, різання ножицями чи письмо). Висновки до 2-го питання: Патологічні прояви уваги вивчені недостатньо, оскільки виділення уваги у самостійний пізнавальний процес багатьма дослідниками ставиться під сумнів. В основі багатьох психічних захворювань лежать патопсихологічні . мнестичні порушення.
ІІІ питання. Розлади мислення та інтелекту. 5. Розлади мислення. Б.В.Зейгарник поділяє усі порушення мислення на чотири групи: 1. Порушення операційної сторони мислення: це зниження При викривленні процесу узагальнення відбувається відрив суджень людини від конкретних, одиничних зв'язків. Проявляється резонерством. 2. Порушення особистісного компоненту мислення: - різноплановість мислення, - зниження критичності, зниження саморегуляції - відбувається втрата цілеспрямованості мислительного процесу. 3. Порушення динаміки мислительної діяльності: - лабільність мислення - нестійкість способу виконання - інертність мислення - тугість мислення, ригідність, труднощі 4. Порушення процесу саморегуляції пізнавальної діяльності - виражається у неможливості цілеспрямованої організації мислительних дій. Мислення може порушуватись по-різному. За В.М.Кузнєцовим та В.М.Чернявським, розлади мислення бувають формальними і продуктивними. Формальні розлади мислення можна диференціювати за темпом, логічною стрункістю та цілеспрямованістю. До розладів мислення за темпом відносять: Прискорення мислення - збільшення кількості асоціацій за одиницю часу. Люди з підвищеним темпом мислення і відповідно мови у певній ситуації (наприклад, лектори) можуть його контролювати. А при психічних захворюваннях свідома корекція прискореного мислення неможлива. При цьому асоціації виникають легко, частіше за зовнішньою подібністю, співзвучністю, вони різні і численні. Мова, попри багатослів'я, відстає від стрімкого потоку різних ідей. Хворі, не закінчуючи однієї думки, переходять до іншої, часто не помічаючи неповноти мовного виразу думки. Найвищий ступінь прискорення темпу мислення у поєднанні з відверненням уваги проявляється у скаканні ідей (ґи§а ісіеагит), коли вловити логіку думок хворого стає неможливим, Прискорення процесу мислення спостерігається при психічних порушеннях, що перебігають з підвищеним настроєм і сильним руховим збудженням. - «Стрибки ідей» ~- максимальне збільшення кількості - Уповільнення темпу мислення - зменшення кількості - Ментизм - «наплив думок», «вихор ідей», збільшення - Шпреррунг - «закупорка думок», «обрив думок», раптова До розладів мислення за будовою відносять: - Розірваність - порушення логічного зв'язку у реченні при - Зісковзування - втрата логічного ходу мислення, коли при - Безладність - порушується логічний і граматичний зв'язок у - Інкогеренція - порушується зв'язок між складами у словах. - Вербігерація - стереотипне повторення окремих слів чи Порушення цілеспрямованості мислення: - Амбівалентність - формування суджень, виходячи з різних Резонерство - міркування заради міркування, безпредметність мислення, коли відсутні конкретність думок, їх пізнавальний зміст. Наприклад, на запитання про здоров'я хворий відповідає: «залежно від того, що означає це слово. Якщо від слова «здорово», то я не вельми здоровий, маю лише 60 кг маси, але це залежить від ваг і того, де вони стоять: якщо в нашому парку, то там гравітація висока, багато людей і неможливо довго там перебувати...». - Розважність мислення - проявляється у викладенні хворим Розлади мислення за продуктивністю: характеризуються зміною мислення, виникненням у ньому тієї чи іншої «продукції». Серед продуктивних розладів мислення виділяють невідчепні (нав'язливі) ідеї, надцінні ідеї та маячні ідеї. - Невідчепні (нав 'язливі) ідеї - думки, уявлення, спогади, що - Надцінні ідеї (домінуючі) - ідеї, що виникають у зв'язку з - Маячні ідеї - це помилкові, неправдиві твердження, що не відсутнє критичне ставлення до них. За своїм змістом маячні ідеї бувають найрізноманітнішими. Виділяють маячення значення, відношення, переслідування, збитків, самоприниження, ревнощів, величі, впливу та ін. * Маячення значення: хворі стверджують, що багато з того, * Маячення відношення: хворий уявляє, що розмови * Маячення переслідування: хворі стверджують, що їх
* Маячення фізичного впливу: найчастіше стверджують, що * Маячення гіпнотичного впливу: хворі впевнені, що на них * Маячні ідеї самозвинувачення: хворі звинувачують себе у * Іпохондричне маячення: стосується стану внутрішніх тяжкими недугами, призначають дату своєї смерті. До даного виду маячення відносять також ідеї дисморфофобії - зміни форми і величини тіла, частіше - обличчя. При цьому хворі не допускають навіть можливості помилкового твердження. Вони впевнені у тому, що у них змінюється обличчя, зменшуються розміри статевих органів, мимовільно виходять гази. Описаний випадок, коли хворий був упевнений у тому, що у нього росте ніс; він його вимірював щодня, а потім відрізав. Фоном для формування ідей іпохондричного маячення є знижений або тривожний настрій. * Маячення ревнощів: головна тема - подружня невірність. Інші маячні ідеї, а саме: величі, могутності, багатства, винахідництва, відкриття, високого походження - виникають на фоні підвищеного настрою, самовдоволення. * Маячення величі: найчастіше буває при органічних * Маячення багатства: хворий вважає, що у нього зібране усе * Марення винахідництва і відкриття: хворі «винаходять» * Маячення високого походження: хворі впевнені, що їх За В.М.Кузнєцовим та В.М.Чернявським, маячення має такі властивості: 1) воно завжди є ознакою хвороби; 2) не коригується, спроби коригувати тільки посилюють 3) у ньому присутня паралогічність - «крива логіка»; 4) виникає при ясній свідомості; 5) маячні ідеї міцно пов'язані з особистістю; 6) виникають при достатньому інтелекті. 6. Розлади інтелекту. Інтелект - система усіх пізнавальних здібностей індивіда, і здатність до пізнання і вирішення проблем, що визначають успішність будь-якої діяльності. Виділяють три форми інтелектуальної поведінки: - вербальний інтелект - включає запас слів, ерудицію, вміння - здатність вирішувати проблеми; - практичний інтелект, складовою якого є вміння Виділяють три форми організації інтелекту: - здоровий глузд (процес адекватного відображення реальної - розсудок (спосіб діяльності, що базується на використанні - розум (найвищий ступінь логічності; сприяє формуванню Для зручності практичного вивчення рівня розвитку інтелекту та його порушень у клінічній психології виділяють: 1 - інвентар інтелекту - знання, надбані навички, уміння 2 - передумови інтелекту - пам'ять, увага, мислення, З - власне інтелект - здатність до узагальнення, абстрагування, міркування, думки, судження, здатність робити висновки тощо. Розвиток інтелекту в цілому залежить від усіх його мозкових структур, біологічно закладених і набутих знань, умінь. Порушення інтелекту: 1. Недорозвиток інтелекту (загальний) - порушується розвиток усіх ланок структури інтелекту, і насамперед, інтелекту та його передумов, від чого інвентар інтелекту не може бути достатньо повноцінним і не може бути використаним. Приклад -олігофренія. Олігофренія в перекладі з грецького (о1і§о - мало; рЬгеп -розум) означає недоумкуватість - стан психічного недорозвинення. Причиною олігофренії можуть бути несприятлива спадковість чи пренатальні ураження плоду внаслідок гострих і хронічних інфекцій, інтоксикацій, травм материнського організму. Мозок плода уражується при краснусі вагітних, при наявності у плода і відсутності у матері резус-фактора. Для олігофренії характерні низький інтелект, погана пам'ять, порушення уваги, емоційні і вольові порушення. Інколи на фоні загального психічного недорозвинення особи, яка страждає на олігофренію, виявляють окремі гарні здібності, наприклад, робить складні арифметичні обчислення, запам'ятовує довгі вірші тощо. За ступенем психічного недорозвинення виділяють три клінічні варіанти олігофренії: - ідіотія - це найглибший ступінь психічного недорозвинення. Мова не розвивається, хворі видають лише нерозбірливі звуки, відсутня спрямована увага, спостерігаються тільки реакції на сильні звуки, біль. Хворі не відрізняють їстівне від неїстівного, нерідко пожадливі, неохайні. При великій схожості загальних ознак ідіотії виділяють два її різновиди: * характеризується розгальмованістю моторних функцій - * характеризується протилежними ознаками: хворі При менш глибокій ідіотії хворі впізнають родичів, виявляють ознаки прихильності, вимовляють окремі слова. Патофізіологічні дослідження показали можливість умовнорефлекторної діяльності лише при легких ступенях ідіотії. - імбецильність - середній ступінь психічного недорозвитку. Емоції при імбецильності одноманітні, часто примітивні -неадекватні. - дебільність - це легкий ступінь олігофренії. Основа Психічне недорозвинення при дебільності може мати різні ступені вираження: * Виражена дебільність - навчання грамоти дається з великими труднощами навіть у допоміжній школі. Трудові навички засвоюються краще. Навчені певного ремесла, хворі можуть бути працевлаштованими і забезпечені певним життєвим мінімумом. Вони легко піддаються чужим впливам, тому часто стають співучасниками кримінальних злочинів. В осіб з вираженим ступенем досить добра механічна пам'ять, але більш ретельне дослідження дозволяє виявити цілковиту нездатність до абстрактного мислення, переважання конкретних асоціацій. Перехід від простих, конкретних понять до більш складних, абстрактних узагальнень у них неможливий. У процесі навчання виявляється відсутність ініціативи, самостійності, уповільненість, інертність. * Помірно виражена дебільність - якщо хворі мають добру механічну пам'ять, вони інколи закінчують 7-8 класів, навчаються у професійно-технічних училищах, засвоюють яку-небудь професію, мають сім'ї, досить добре пристосовуються до колективу. У той самий час вони мають невеликий об'єм знань, нездатні користуватись складними поняттями, зрозуміти складне запитання. Вони мислять схемами-шаблонами, які засвоїли або в школі, або у процесі життя. Зміна звичного способу мислення для них неможлива. Переважає конкретний тип мислення, хоча дещо і менше, ніж при вираженій дебільності. Емоційно-вольова сфера при цьому розвинута більше, а характерологічні особливості значно різноманітніші. Проте для них характерна слабкість самовладання і нездатність подолати свої потяги, недостатність обдумування своїх дій, деяка імпульсивність поведінки, піддатливість сторонньому впливові. * Легка дебільність - виявляється спеціальними психологічними дослідженнями, ґрунтується на оцінці дій хворих у ситуаціях, які вимагають застосування прогностичних функцій інтелекту, високого ступеня абстрагування. Такі люди можуть мати середню освіту, кваліфіковану професію, але у них переважає конкретний тип мислення, його шаблонність, трафаретність, відсутність оригінальності в оцінках зовнішніх подій, несамостійність. 2. Частковий недорозвиток інтелекту - недорозвинуті 3. Деменція - синдром недоумкуватості - стійке збіднення відбувається розлад особистості, втрата критичного сприйняття свого стану. Хворі не набувають нових знань і не можуть користуватись уже набутими. 4. Органічний психосиндром (психоорганічний синдром) належить до зниження психічних процесів і властивостей особистості. Частково його можна розглядати також як розлад пам'яті та інтелекту. Трапляється при органічних захворюваннях (прогресуючого типу, або як наслідок органічного ураження головного мозку різного походження). Основні симптоми: зниження уваги, зниження інтелекту (неспроможність до творчої діяльності), лабільність емоцій. У хворих утруднюється концентрація уваги на зовнішніх об'єктах, часто відволікаються. Дуже страждає пам'ять - як короткочасна, так і довготривала, особливо запам'ятовування і репродукція. Темп мислення дуже уповільнений. Страждає критичність розуму, поняття дистанції, етичність поведінки, її мотивація. Дії та діяльність часто імпульсивні, мають місце розлади потягів тощо. 5. Затримка психічного розвитку (у дітей) - переважно мало 6. Функціонально-динамічне страждання інтелекту - наявні усі структурні компоненти інтелекту, але вони не працюють. 7. Тимчасова втрата інтелекту - синдром скороминучої
Висновки до 3-го питання: Порушення процесу саморегуляції пізнавальної діяльності - виражається у неможливості цілеспрямованої організації мислительних дій. ІV питання. Порушення мовлення, емоційної сфери та волі 7. Порушення мовлення. Мовлення - це складна функціональна система, для формування якої потрібен своєчасний розвиток мозкових структур та їх узгоджена робота у поєднанні з умовами соціально-психологічного впливу на розвиток дитини. Мова - це система мислення та спілкування з оточуючим середовищем. Виділяють специфічні психологічні операції, які забезпечують засвоєння мови і навички її використання. Так формування звукових образів слів пов'язане з розвитком здібностей розрізняти за звучанням складовий і фонематичний склад слова, запам'ятовувати певну послідовність фонем у словах та звукові образи слів. Неабияку роль у цьому відіграє і здатність мозкових механізмів аналізувати м'язові відчуття, які виникають при імітації дитиною окремих звуків і слів, а також зберігати їх (рухова пам'ять). У формуванні мовленнєвої функціональної системи беруть участь мозкові анатомічні структури: - акустичний аналізатор - обумовлює гнозис мовлення - - кінестетичний аналізатор - відповідає за праксис мовлення, Для організації мовленнєвого акту існують первинні, вторинні та третинні поля перекриття, які розміщені на межі аналізаторів, в основному це скронева та тім'яна частки. В організації функції мовлення одночасно беруть участь ліва та права півкулі, незалежно від їх домінування. У дитячому віці, приблизно до 5 років, провідною в організації мовленнєвого процесу є права півкуля (Симерницька Е.Г.), Вимовна частина мовлення також залежить від стану центральної та периферичної інервації органів мовлення (язика, піднебіння, губ, голосових зв'язок). Функції мовлення: - номінативна, змістова, позначальна - проявляється у віці до - комунікативна, регулююча - з'являється ще у перші місяці функція мовлення не розвивається, чи формується із запізненням; оскільки комунікативна сфера тісно пов'язана із емоційно-вольовим розвитком дитини; тому мовлення як засіб спілкування має функції регулювання поведінки; - ідеаторна (розумова) - розвивається пізніше, поряд з Структура мовлення: - фонетика - акустичні та артикуляційні особливості звуків - фонематика - фонетичний, фонологічний, фізіологічний та - граматика - устрій мови (форми словозмін, словосполучень, - лексика - уся сукупність слів мови чи діалекту. Виділяють такі порушення мовлення: 1) порушення розвитку мовлення: - затримка мовленнєвого розвитку (ЗМР) - характеризується -' загальний недорозвиток мовлення -- зумовлюється порушеннями дозрівання мозкових систем (гностичного і кінетичного аналізатора); має три рівні: 1 - зародки загально застосовуваного мовлення (слова односкладної структури, міміка, рухи), 2 - більше слів, з'являються речення з неправильною граматичною структурою і спотвореною вимовою деяких звуків, 3 - страждає лексиграматична структура мовлення; - алалія - характеризується відсутністю і вродженою - затримка мовленнєвого розвитку, в основі якої лежить 2) Розпад мовлення: - Афазія - локальний розпад через ураження мовленнєвих та * моторна афазія - характерна неспроможність до * акустико-гностична афазія - порушення розуміння мови, її * акустико-мнестична афазія - порушення розуміння мови, * семантична афазія - виникають специфічні мнестичні 3) Порушення вимовної функції мовлення: - дизартрія — це порушення вимовної сторони мовлення - дислалія - порушення звуковимови, при цьому слух 4) порушення ритму мовлення - заїкання - це порушення артикуляційному та дихальному апараті (тонічні заїкування - тягне звук, клонічні заїкування - «стрибає» звук). 5) порушення комунікативної функції мовлення: недорозвинення комунікативної функції мовлення як засобу спілкування та організації поведінки дитини; розлад комунікативної функції мовлення - мутизм (повна німота). 8. Порушення емоційної сфери. Емоції (від лат. етосеге - збуджувати, хвилювати) -переживання нашого ставлення до зовнішнього середовища і до самого себе. Емоції належать до філогенетично найбільш ранніх форм відбиття об'єктивної реальності у структурі мозку (гіпоталамус) та у свідомості. Одним з перших емоційних проявів було відчуття болю. У процесі еволюції, як відомо, емоційні прояви стали більш різноманітними і різнорівневими. У дорослої людини це уже абстраговані суб'єктивні переживання, що являють собою форму вищої психічної діяльності. Емоційні стани можуть бути викликані як зовнішніми факторами (фізичними подразниками, міжособистісними стосунками тощо), так і внутрішніми (розлади гомеостазу, вегетативної нервової системи). Залежно від інтенсивності емоцій виділяють: - Настрій- відносно стійкий емоційний стан. Формується під впливом різних сприйнять, вражень, інтероцептивних сигналів і складає головний емоційний фон. Настрій може коливатись у бік підвищення чи зниження. Відповідно до цього визначають і розлади настрою: 1) ейфорія - підвищений настрій з відтінком благодушності, 2) дисфорія - стан похмурого, тужливо-злостивого настрою з 3) депресія - пригнічений, тужливий настрій, що може 4) емоційна лабільність - коливання настрою, легкі переходи - Афект- інтенсивний, короткочасний емоційний стан. Для 1. Патологічний афект - афект, що виникає без достатньої 2. Страх ~ стан тривожного боязливого напруження, що Для оцінки міри патологічності страхів використовують параметри: - адекватності, - інтенсивності, - тривалості, - міри контрольованої людиною почуття страху. Якщо страх стає нав'язливим, тобто переживається часто, погано контролюється й істотно порушує самопочуття та діяльність людини, він позначається як фобія. Види фобій: - агарофобія - страх відкритих просторів (наприклад, страх - клаустрофобія - страх закритих приміщень (що - соціофобії - страхи, у яких людина побоюється засудження - нозофобії - страхи захворіти якимсь захворюванням; контрастні нав'язливості - поєднання емоційних переживань і порушення мотивації, тобто страх з приводу хможливих дій людини, які вона може, але не хоче здійснити (страх врізатись на повному ходу у натовп людей, які чекають автобуса, при явному усвідомленні згубності такої дії і небажанні її здійснювати). 3. Тривогу - стан невмотивованого неспокою, хоча хворі намагаються пояснити свій стан і поведінку різними психологічно зрозумілими причинами. Це почуття внутрішньої напруженості, пов'язане з очікуванням загрозливих подій (тривога частіше не проектується назовні - тривога за своє здоров'я, за роботу, за правильне виконання дій і т.д.). Інші розлади емоцій: - Слабодухість — підвищена виснажливість емоцій, їх - Неадекватність емоцій - парадоксальність емоційних
- Апатія - хвороблива байдужість, відсутність емоцій. При - Туга - почуття напруження, що межує з біллю, яке хворі - Відчуття втрати почуттів - переживання незворотної - Амбівалентність - одночасне співіснування протилежних - Алекситимія - утруднення чи нездатність точно описати - Ангедонія - втрата людиною почуття радості, задоволення. Синдроми розладу емоцій, афективні синдроми: 1) Маніакальний синдром - характеризується тріадою 2) Депресивний синдром ~ тріада симптомів: настрій Розрізняють два види недорозвитку емоцій: 1) Загальний недорозвиток емоцій - у структурі загального 2) Парціальний недорозвиток емоцій - синдром Каннера - 9. Порушення волі Людина з моменту народження постійно має різні потреби, спочатку найпростіші, а потім все більш різноманітні і складні, що мають значення не лише для підтримки гомеостазу, але й для самовизначення в умовах соціального середовища. Реалізація потреб здійснюється з допомогою мотивів та форм діяльності, спрямованих на задоволення потреб. Активна цілеспрямована психічна діяльність отримала назву «воля». Цілеспрямована діяльність людини є свідомою і включає уявлення про кінцеві або передбачувані результати праці. Вольовий процес можна описати у вигляді трьох етапів: 1) виникнення потягу (спонукання), 2) постановка мети і мотивація, 3) завершення дії - здійснення мети. Розлади воліпроявляються у вигляді: - Незрілості і недорозвитку волі- некерованість вольовою - Надмірної активності.Хворобливе посилення вольової - Послабленні активності- гіпобулія - спостерігається при - Перекручення вольової активності- парабулія - - Розладів потягу.Потяг визначається потребами, це складне 1. Послаблення і посилення харчового потягу. Зниження чи відсутність апетиту - анорексія (втрата бажання споживати їжу), відмова від їжі. Відмова від їжі у хворого може бути пов'язана з наявністю у нього маячних ідей отруєння, самозвинувачення, нюхових чи смакових галюцинацій, ступору, тяжкої депресії, істеричного неврозу. Постійна відмова від їжі може призвести хворого до виснаження. Підвищення (посилення) харчового потягу проявляється підвищеним апетитом і почуттям голоду (булімія), а також багатоядністю (поліфагія). 2. Послаблення і посилення статевого потягу. Посилення 3. Перкручення потягу - торкається різних інстинктів. - Розлад інстинкту самозбереження - проявляється - Перекручення статевого потягу (перверзії) - торкаються * гомосексуалізм - потяг до особи однойменної статі; * трансвестизм - хворобливий потяг до переодягання в одяг
* ексгібіціонізм - хворобливий потяг до оголення статевих * садизм - потяг завдавати статевому партнеру больових * мазохізм - бажання зазнати від статевого партнера больових рідше трапляються: * педофілія - статевий потяг до дітей; * некрофілія - статевий потяг до трупів; * зоофілія (скотолозтво) - статевий потяг до тварин; * фетишизм - статевий потяг до жіночого туалету. 4. Імпульсивні потяг і дії - виникають раптово. За своїм набуває кримінального характеру. До імпульсивних дій відносять такі види потягу: - піроманія — потяг до підпалів; - клептоманія - потяг до крадіжок без корисливої мети; - дромоманія - потяг до бродяжництва. - Розлади психомоторний: * недорозвиток психомоторики; * гіпокінезії - зменшення дій та довільних рухів; * гіперкінези - рухове збудження; ехопраксії - повторення * паракінезії - спотворення рухів; * гіперкінези - мимовільні рухи окремих м'язів або групи Розлад цілеспрямованості дій - диспраксія - спостерігається головним чином при органічних неврологічних захворюваннях, рідше - за деяких психічних розладів, в основному таких, які пов'язані з органічними ураженнями нервової системи. Більш легкий ступінь диспраксії - апраксія - втрата здатності здійснювати цілеспрямовані дії за збереження рухової і координаційної здатності. Трапляється за вогнищ уражень кори великих півкуль головного мозку і провідних шляхів мозолистого тіла.
Висновки до 4-го питання: Мовлення - це складна функціональна система, для формування якої потрібен своєчасний розвиток мозкових структур та їх узгоджена робота у поєднанні з умовами соціально-психологічного впливу на розвиток дитини. Мова - це система мислення та спілкування з оточуючим середовищем. Виділяють специфічні психологічні операції, які забезпечують засвоєння мови і навички її використання. Емоції - переживання нашого ставлення до зовнішнього середовища і до самого себе. Емоції належать до філогенетично найбільш ранніх форм відбиття об'єктивної реальності у структурі мозку (гіпоталамус) та у свідомості.
Висновки до лекції : Патопсихологія - галузь психологічної науки, дані якої мають теоретичне та практичне значення для психології та психіатрії. Вона виходить із закономірностей розвитку і структури психіки в нормі. Вивчає закономірності розладу психічної діяльності і властивостей особистості у порівнянні із закономірностями формування і протікання психічних процесів у нормі, вивчає закономірності аномальної відображувальної діяльності мозку. Дослідження у сфері патопсихології мають теоретичне та прикладне значення для психології та медичної практики.
Читайте також:
|
||||||||
|