Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Приклади розв’язання типових задач з макроекономіки

 

Завдання 1.

(на визначення складових ВНП)

Чи це враховується як частина ВВП? Що з наступного включено, а що не включено при обчисленні цьогорічного ВВП? Поясніть свої рішення.

1. Місячний чек, отриманий студентом економіки, якого нагороджено урядовою стипендією.

2. Купівля трактора фермером.

3. Купівля вживаної вантажівки водопровідником.

4. Інкасація державної облігації.

5. Послуги механіка по ремонту радіатора своєї машини.

6. Збільшення виробничих запасів.

7. Купівля нового підводного човна для військово-морських сил.

8. Дохід перукаря від стрижки.

9. Дохід, отриманий від продажу акції.

Відповіді.

1. Місячний чек, отриманий студентом економіки, котрий нагороджений урядовою стипендією. Ні, це трансферні платежі.

2. Купівля фермером нового трактора. Так, це є інвестиції.

3. Купівля водопровідником облігації. Ні, бо це є вживаний товар.

4. Інкасування урядової облігації. Ні, це відноситься до трансфертних платежів.

5. Послуги механіка з ремонту радіатора своєї машини. Ні, це не ринкова діяльність.

6. Поповнення обігових коштів бізнесу. Так, інвестиції.

7. Купівля урядом нового підводного човна для військово-морського флоту. Так, урядові видатки.

8. Дохід перукаря від стрижки. Так, він надає послугу.

9. Дохід, отриманий від продажу акції. Ні, цілком фінансова трансакція.

Задача 2

(на розрахунок ВНП)

Розрахуйте можливим методом ВНП, якщо відомі наступні рахунки:

Процент за кредит – 40 млрд. грн.;

Валові часті інвестиції – 210 млрд. грн.;

Непрямі податки – 35 млрд. грн.;

Чистий експорт – 11 млрд. грн.;

Державні закупівлі – 90 млрд. грн.;

Споживчі витрати – 40 млрд. грн.

Розв’язання

Як відомо, метод доходів охоплює національний дохід + непрямі видатки + амортизація. Окрім другого елементу в завданні немає даних. Тому ВНП треба обчислювати методом витрат:

ВНП = споживчі витрати + валові інвестиції + державні закупівлі + чистий експорт = 40+11+210+90=351 (млрд. грн.)

 

Задача 3

( на визначення зовнішніх ефектів суспільних витрат)

Готовність молоді платити за навчання у вузі визначається функцією Р=59-0,5N, де Р – платня (млн. грн.), N – кількість здатних платити (у тис. люд.). Визначена у грошах гранична суспільна корисність вищої освіти характеризується формулою МИ=70-0,5N, де МИ – гранична суспільна корисність у млн. грн. загальні витрати ВНЗ на підготовку фахівців задана формулою ТС=ON+N2.

Визначити : а) кількість зовнішнього ефекту підготовки 1 тис. студентів; б) кількість студентів, яка відповідає максимуму корисності молоді; в) кількість студентів відповідна максимуму суспільної корисності; г) розміри плати за вивчання та дотації за 1 тис. студентів, який відповідає максимальній суспільній корисності вищої освіти.

Розв’язання

Величина зовнішнього ефекту є різниця між суспільною корисністю вищої освіти 1 тис. люд. та корисністю вищої освіти для самих студентів. В умовах задачі вона дорівнює 20 млн. грн., бо

(70-0,5N)-(50-0,5N)=20

1б. Визначається з МИ1=МС

50-0,5N=10+2NÞN=16

1в. Визначається з МИ2=МС

70-0,5N=10+2NÞN=24

1г. розмір плати за вивчання, який забезпечує вступ 24 млн. студентів, дорівнює 50-0,5*24=38.

Граничні втрати вузу при такому наборі дорівнюють 10+2*24=58.

Тобто, розмір дотації – 20 млн. грн.

 

Задача 4

( на визначення впливу інфляції)

Розглянемо економіку з трьома товарами. Їх ринкові ціни:

Р1=5, Р2=10, Р3=15. Обсяг виробництва та споживання кожного з товарів в 1990 році Q1=20, Q2=25, Q3=10.

Визначити:

А) номінальний ВНП у 1990 році;

Б) припустимо, що 1999 році ціни товарів зросли до рівню Р11=6, Р21=12, Р31=17.

Обсяг виробництва Q11=21, Q21=27, Q31=11.

Розрахуйте обсяг ВНП номінального та реального ВНП 1999 року та дефлятор ВНП.

Розв’язання

А) ВНПн1990=5*20+10*25+15*10=500

Б) ВНПн1999=6*21+12*27+17*10=637

Реальній ВНП в цінах 1990 року =5*21+10*27+15*11=540

Дефлятор ВНП=

 

Задача 5

(на взаємозв’язок функцій споживання та заощадження)

За даною функцією споживання: С=50+0,9У знайдіть функцію заощадження S. Та граничну схильність до заощадження (ГСЗ).

Розв’язання

Якщо У – доход, то →

У=C+S→

S=У-С→

S=У-50-0,9У→

S=-50+0,1У→, де 50 – автономне заощадження, а

ПСС=0,1.

 

Задача 6

(на визначення рівноважного рівня ВНП)

Макроекономічна система характеризується наступними даними:

Споживання (С)=90+0,8У

Інвестиції (І)=30+0,255У

Державні витрати (G)= податкам

Експорт (Е)=180

Податкова ставка Т=0,375

Z – імпорт

Гранична схильність до імпорту (Z(У))=0,2

У – реальний валовий національний продукт.

Визначити рівноважну величину ВНП.

Розв’язання

З того, що У=С+І+G+(Е-Z)→

=[90+0,8(У-0,375*У)]+(30+0,225*У)+0,375У+(180-0,2У)→У=0,9У+300→ →У-0,9У=300→У=3000.

У-0,9У=300→

 

Задача 6

(на визначення мультиплікативного ефекту витрат)

Держава витратила 30 тис. дол. на будівництво бібліотек. Як зміниться ВНП, якщо відомо, що гранична схильність до споживання (ГСС) дорівнює ¾.

Розв’язання:

ΔВНП= ΔИ*М

ГСЗ=1-ГСС→ ГСЗ=1-3/4=1/4→

ΔВНП=30 тис.дол.*4=120 тис.дол.

 

Задача 7

(на визначення рівня безробіття)

Дійсний ВНП (У) дорівнює: 100000 (у.г.о.). Природний рівень безробіття в цьому році (И*) дорівнював 7%, а фактичний рівень безробіття (И) становив 9%. Яким мав бути потенційний обсяг виробництва (У*) в цьому році?

Розв’язання

Різниця між загальним і природним рівнями безробіття складає:

И-И*=9%-7%=2%

За законом Оукена втрати ВНП в процентах будуть складати:

2*2,5=5(%)

Визначаємо абсолютне значення витрат ВНП:

Визначаємо потенційний обсяг ВНП:

100000+5000=105000 (у.г.о.)

 

Задача 8

(На розрахунок швидкості обігу грошей)

Розрахуйте швидкість обігу грошей за наступних умов: готівкова та безготівкова маса грошей 400 млрд. г.о. Валовий національний продукт – 4080 млрд. г.о.

Розв’язання

Швидкість обігу грошей вимірюється кількістю оборотів за рік, які знаходимо з відомої залежності:

 

Задача 9

(визначення функції споживання)

Функція тижневих витрат сім’ї не споживання має вигляд:

С=100+1/2Д, (де С – споживання, Д – дохід, який може використовувати сім’я за тиждень).

Побудувати функцію споживання.

Розрахувати рівноважний параметр доходу.

Розв’язання

Побудуємо функцію С та лінію 450, що є сукупністю крапок рівноважного стану економіки.

 

 

Споживчі витрати дорівнюють доходу в к. А коли Д=200=С. В зоні α витрати більше доходу. В зоні β витрати більше доходу.

 

Задача 10

(на визначення мультиплікативного впливу додаткових витрат)

Зростання ВНП на 10 млрд. грн. відбулося в економіці з граничною схильністю до зберігання =0,2. Яким був розмір першопочаткових інвестицій?

Розв’язання

Зростання ВНП дорівнює зростанню інвестицій помножених на мультиплікатор →∆ВНП=∆І*М

Мультиплікатор є звернена величина до граничної схильності до зберігання, тобто

Звідси (млрд. грн.)

 


Питання до екзамену з курсу макроекономіки

 

1. Об'єкт і предмет макроекономіки. Механізм функціонування економіки як предмет макроекономіки.

2. Позитивна і нормативна функція макроекономічної науки.

3. Система національних рахунків (СНР) як нормативна база макроекономічного рахівництва.

4. Основні показники макроекономічних вимірів. Валові показники. ВНП і ВВП. Складові ВВП за вартістю і за матеріально-речовинним змістом. Кінцева і проміжна продукція.

5. Методи обчислення ВВП: виробничий, кінцевого використання, розподільний.

6. Чистий національний продукт і національний дохід.

7. Номінальні і реальні макроекономічні показники. Базові і поточні ціни. Номінальний і реальний ВВП.

8. Темпи росту і темпи приросту ВВП.

9. Індекси цін і дефлятор ВВП. Інфлювання і дефлювання ВВП.

10. Структура національного ринку: ринок товарів і платних послуг, ринок грошів і цінних паперів, ринок праці.

11. Ринок товарів і послуг. Ринок споживчих товарів і виробничих ресурсів.

12. Ринок праці. Пропозиція та попит на робочу силу. Заробітна плата як ціна робочої сили.

13. Грошовий ринок. Грошова пропозиція і грошові агрегати. Попит на гроші для угод і попит на гроші як активи. Процентна ставка як ціна грошів.

14. Механізм досягнення рівноваги на грошовому ринку.

15. Макропоказники грошового обігу. Грошова маса М1, М2, М3. Швидкість обертання грошів, її залежність від кон'юнктури.

16. Кількісна теорія грошів. Рівняння обміну Й. Фішера. Кембріджське рівняння.

17. Кругообіг ресурсів, продукту і доходу. Проблема обмеженості ресурсів і вибору рішень.

18. Сукупний попит. Крива сукупного попиту. Цінові (ефект відсоткової ставки, ефект багатства, ефект імпортних закупівель) і нецінові фактори попиту, їхній вплив на криву сукупного попиту.

19. Сукупна пропозиція і її крива. Цінові і нецінові фактори з кривої сукупної пропозиції. Кейнсіанський, проміжний і класичний відрізки кривої сукупної пропозиції.

20. Сукупний попит – сукупна пропозиція як модель економічної рівноваги. Рівноважні ціни і рівноважний рівень виробництва. Механізм досягнення рівноваги на окремих відрізках кривої сукупної пропозиції.

21. Рівновага національного ринку і механізм її забезпечення. Взаємозв'язок трьох ринків: товарів і платних послуг, грошів і цінних паперів, праці - і рівновага на кожнім з них.

22. Споживання і нагромадження, функція нагромадження і функція споживання. Середня і гранична схильність до споживання і нагромадження. Фактори нагромадження і споживання (багатство, податки, рівень цін, чекання, споживча заборгованість).

23. Інвестиції і фактори нагромадження. Крива попиту на інвестиції. Фактори, що визначають інвестування, зв'язані і не зв'язані з доходом.

24. Класична модель макрорівноваги. Рівновага на ринках ресурсів, грошів, товарів, нагромаджень (інвестицій). Загальна рівновага класичної макромоделі.

25. Кейнсіанська модель. Відмінність кейнсіанської моделі від класичної. Умови побудови кейнсіанської моделі. Спрощена модель рівноваги – «Кейнсіанський хрест».

26. Витратні моделі економічної рівноваги. Поняття граничної продуктивності праці і капіталу. Модель «витрати – випуск» В. Леонтьєва. Графічна модель «витрати – випуск».

27. Рівноважний ВВП в умовах неповної і повної зайнятості. Рецесійний розрив як наслідок дефіциту сукупних витрат. Інфляційний розрив як результат надлишкових сукупних витрат. Графічні моделі рецесійного й інфляційного розривів.

28. Економічний зріст і економічний розвиток. Матеріальні фактори, що керують економічним ростом у довгостроковій перспективі. Виробнича функція економічного росту.

29. Екстенсивне й інтенсивне зростання. Показники, необхідні для побудови моделі економічного росту: валовий продукт, національний дохід, інвестиції, заощадження, трудові ресурси, капітал; темпи росту цих перемінних.

30. Моделі економічного росту. Класична модель. Кейнсіанська модель. Модель Харрода-Домара.

31. Модель росту Р. Солоу

32. Передумови аналізу. Фактори економічного росту в моделі Солоу в довгостроковому і короткостроковому періодах. Циклічність як форма економічного розвитку. Сутність і структура економічного циклу. Генезис розвитку економічного циклу. Види економічних циклів.

33. Механізм інфляції. Поняття інфляції. Її причини. Принципи і джерела інфляції. Крива Філіпса. Стагфляція. Види інфляції в залежності від темпів: повзуча, стрибкоподібна, гіперінфляція.

34. Вимір інфляції, індекс споживчих цін. Державний борг і інфляція.

35. Інфляція попиту та пропозиції (витрат). Їхній взаємозв'язок. Інфляція, сполучена зі спадом.

36. Види безробіття. Фактичне, природне і циклічне безробіття. Закон Оукена і втрати економіки від циклічного безробіття.

37. Основні моделі ринку праці. Механізм функціонування ринку праці: класична теорія, кейнсіанська теорія, теорія гнучкого ринку праці.

38. Причини безробіття. Зв'язок безробіття з інфляцією. Крива Філіпса і висновки для політики зайнятості.

39. Роль держави в змішаній економіці. Обмеження ринкового механізму і необхідність державного втручання в економіку.

40. Основні економічні функції держави: формування правових основ функціонування економіки, захист конкуренції, перерозподіл доходів і ресурсів, стабілізація економіки.

41. Класична теорія макроекономічного регулювання. Основні положення класичної теорії про саморегулюючу здатність ринку.

42. Основні положення кейнсіанської теорії. Аргументи кейнсіанців з приводу необхідності державного втручання в економіку. Кейнсіанський механізм державного впливу на економіку.

43. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання. Монетаристська теорія. Рівняння обміну як концептуальна основа монетаристської теорії. Монетаристський механізм регулювання економіки.

44. Дискреційна фіскальна політика. Державні закупівлі і податки як інструменти фіскальної політики, орієнтованої на попит. Автономний вплив державних закупівель і податків на рівень виробництва.

45. Фіскальна політика, орієнтована на пропозицію. Попит та пропозиція як об'єкти податкового варіанту фіскальної політики. Стимулюючий варіант впливу податків на пропозицію. Крива Лаффера і можливості її практичного застосування.

46. Банківська система і грошова пропозиція. Функції комерційних банків, їхні зобов'язання і резерви. Норма обов'язкових резервів.

47. Кредитно-грошове регулювання економіки. Основні інструменти регулювання грошової пропозиції: операції з коштовними державними паперами на відкритому ринку, процентна політика, нормування обов'язкових резервів комерційних банків.

48. Доходи населення. Джерела їхнього формування. Номінальні і реальні доходи.

49. Зовнішньоекономічна діяльність і її структура. Міжнародні фінансово-економічні організації. Міжнародні економічні відносини і теорія порівняльних переваг Д. Рікардо. Доцільність зовнішньоекономічної діяльності держави.

50. Світові господарські зв’язки. Форми світових господарських зв'язків. Міжнародна торгівля. Інструменти торгових обмежень. Торговий баланс.

51. Міжнародна валютна система. Валюта і валютні відносини. Міжнародний валютний фонд. Його роль у регулюванні валютних відносин. Україна в системі валютних відносин.

 



Читайте також:

  1. I. Застосування похідної та інтеграла до роз’язування задач елементарної математики.
  2. IV. Перевірка розв’язання і відповідь
  3. А) Задачі, що розкривають зміст дій
  4. АВТОМАТИЗАЦІЯ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ КОМПЛЕКСУ ЗАДАЧ З ОБЛІКУ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ ТА НЕМАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВ
  5. Актуальні проблеми регіональної політики та їх розв’язання.
  6. Алгоритм розв’язання
  7. Алгоритм розв’язання
  8. Алгоритм розв’язання задачі
  9. Алгоритм розв’язання задачі
  10. Алгоритм розв’язання розподільної задачі
  11. Алгоритм розв’язування задачі
  12. Алгоритм розв’язування задачі




Переглядів: 14093

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 12 Макроекономічна політика у відкритій економіці | Тести з курсу макроекономіки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.