Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Уявлення про взаємозв’язок психіки й мозку

Лекція 3. Психіка й мозок

3.1. Уявлення про взаємозв’язок психіки й мозку.

3.2. Будова та функції нервової системи.

3.3. Рефлекторна діяльність мозку.

Одна з фундаментальних теоретичних проблем психології як науки про явища та закономірності психіки – проблема взаємозв’язку психічної та нейрофізіологічної організації людини, або психофізіологічна проблема.

Із найдавніших часів, надаючи душі самостійного значення, людина, однак, намагалася визначити її матеріальні чинники.

На різних історичних етапах проблема локалізації психічних функцій вирішувалася по-різному, що відображало характер домінуючих уявлень про природу людини.

Існує версія, що першим мислителем, який вважав органом душі головний мозок, був Алкмеон (VI ст. до н.е.). Однак погляди цього легендарного лікаря скоріше були винятком і значно різнилися від загальнопоширених думок його епохи.

Стародавні греки, розв’язуючи проблему матеріального субстрату душі, не приділяли великої уваги мозку, вважали його якимось зовсім неважливим “предметом у голові”. За їх уявленнями людський розум містився у діафрагмі, ритмічні рухи якої пов’язані з рухом думки.

У Стародавньому Єгипті, Вавілоні, Індії та Китаї основою психічного життя вважався кровообіг. Багато століть прообразом нервового процесу слугувала “пневма” – найтонша, подібна до повітря субстанція, рухами якої по кровоносним судинам пояснювалися всі психічні акти. Вчення про пневму було ранньою спробою природничо-наукового пояснення психофізіологічних феноменів і надовго укорінилося в медицині. Не випадково одна з перших назв психології – пневматологія.

Платон розподілив різні прояви й функції душі між конкретними частинами тіла. Так, бажання він помістив у черевній порожнині, мужність – у грудях, розум – у голові. Арістотель поділив душу на тваринну, рослинну й розумну та пов’язав останню її частину, яка притаманна тільки людині, з абстрактним теоретичним мисленням. Але його не цікавила будова людського мозку.

Початок систематичного дослідження складного характеру зв’язку психіки й мозку, анатомічної й функціональної організації нервової системи збігається із зародженням нової європейської науки, яка базувалася на ньютоно-картезіанській парадигмі. Декарт, прагнучи пояснити основні принципи функціонування “тілесної машини”, вперше висуває ідею рефлекторної організації найпростіших форм активності живої істоти: мозок, згідно з його уявленням, регулює роботу м’язів за допомогою “тваринних духів”, які циркулюють нервовими шляхами. Вищі форми духовної діяльності людини, її мислення та воля не залежать від механіки тіла. Проте можна виявити анатомічну структуру, яка забезпечує взаємодію тілесного й духовного у людини – Декарт вважав, що це шишкоподібна залоза.

Послідовники Декарта, французький філософ-матеріаліст Ламетрі і, особливо, Кабаніс послідовно спростовують традиційне вчення про безтілесність душі, поширюючи на духовну діяльність людини принципи механістичного детермінізму. Вони вперше повністю ототожнюють психічні та нейрофізіологічні процеси й визначають свідомість як особливу властивість матеріальної організації.

У наш час існує декілька альтернативних теорій, покликаних відповісти на запитання, як пов’язані психіка та мозок.

Згідно з теорії психофізичного паралелізму, психічне й фізіологічне утворюють два самостійних ряди явищ, які відповідають один одному, але не перетинаються й не впливають один на одного. Тим самим припускається існування душі, яка співвідноситься з конкретним фізичним тілом, але діє незалежно від нього за своїми власними законами.

У теорії механічної тотожності психічні явища розглядаються як фізіологічні за своєю природою і походженням. Ця теорія не враховує якісні відмінності психічних та нервових процесів.

У теорії єдності мозку та психіки стверджується, що психічні та фізіологічні процеси виникають одночасно, але мають відмінності за суттєвими якісними характеристиками. Тому психічні явища співвідносяться не з окремими нейрофізіологічними процесами, а з їх організованими сукупностями – функціональними системами мозку. Тим самим стверджується, що психіка – системна властивість мозку, яка реалізується за допомогою багаторівневих функціональних систем, що формуються в людини протягом життя в процесах індивідуальної та спільної діяльності, навчання та спілкування.

 


Читайте також:

  1. I. Оболонки та підоболонкові порожнини головного мозку
  2. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  3. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  4. Абсцес мозку та мозочка.
  5. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  6. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  7. Антиінфляційна політика. Взаємозв’язок інфляції та безробіття.
  8. Біосфера, її складові, взаємозв’язок між ними.
  9. Варіанти неврологічних і мовних порушень залежно від характеру перинатального ураження головного мозку.
  10. Взаємозв'язок навчання, виховання та розвитку психіки
  11. Взаємозв’язок бюджету з іншими фінансовими планами
  12. Взаємозв’язок витрат і доходу. «Хрест» Кейнса




Переглядів: 935

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи психологічного дослідження | Будова та функції нервової системи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.