Випадки множення і ділення в межах 1000, які зводяться до табличних. Розв'язання задач.
Мета: ознайомити учнів з випадками множення і ділення в межах 1000, що зводяться до табличних; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі на збільшення {зменшення) числа у декілька разів; закріпити вміння виконувати перетворення іменованих чисел; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання Завдання 849 — На скільки квартир більше у другому будинку, ніж у першому? Прочитайте розв'язання задачі двома способами. (1-й спосіб: 36 • 4 — 27 • 4 = = 36 квартир; 2 й спосіб: (36 - 27) • 4 = 36 квартир) Завдання 850 — Прочитайте вирази з одноцифровими відповідями. (З • 24 : 8 = 9; 45 • 2 : : 10 = 9; (25 + 10): 5 = 7); з двоцифровими відповідями (43-3-28 = 101; (18 + + 17)-4-140; (43 -28)-3 = 45; 18 + 17-4 = 86; 35+10:5 = 37:4-16:1 = 64). 2. Математичний диктант • Зменшіть число 680 на 30. • Збільшіть число 210 на 450. • Перший доданок 130, другий 40. Знайдіть суму. • Зменшуване 980, від'ємник 500. Знайдіть різницю. • Від 4 сотень відніміть 5 десятків. • Добуток двох множників дорівнює 360. Перший множник 40. Знайдіть другий множник. • У скільки разів число 300 більше ЗО? • Збільшіть число 12 у 4 рази. • Зменшіть число 80 у 8 разів. Відповіді: 650; 660;170; 480; 350; 9; 10; 48; 10. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з випадками множення і ділення в межах 1000, які спираються на табличні обчислення. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота в парах. Робота за таблицею (с. 133, завдання 851) — Як називаються числа при діленні? — Як знайти ділене? дільник? Завдання 852 2. Колективне опрацювання матеріалу (с. 133, завдання 852) — Розгляньте записи та поясніть спосіб обчислення. 70 • 8 = 560 7 дес.• 8 = 56 дес. 420 : 6 = 70 42 дес. : 6 = 7 дес. 3. Усні обчислення з коментуванням (с 133, завдання853) 30•8 = 240 640:8 = 80 90•3 = 270 350: 7 = 50 120:6-5=100 400:5: 10 = 8 240 - 180 : 3 = 180 540 + 60 • 6 = 900 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Фронтальна робота над за дачею (с 133, завдання 854) — Прочитайте задачу. — Що в задачі відоме? Що треба дізнатися? — Чи можемо відразу відповісти на питання задачі? — Що повинні взнати спочатку? (Скільки посіяли ячменю.) — Що дізнаємося другою дією? (Скільки посіяли ячменю і проса разом.) — Якою дією дізнаємося кількість посіяної кукурудзи? (Множенням)
Розв'язання 1) 60 : 3 = 20 (кг) — посіяли ячменю; 2) 60 + 20 = 80 (кг) — посіяли проса і ячменю разом; 3)80-3 = 240 (кг) Відповідь: 240 кг посіяли кукурудзи. 2. Розв'язування нерівностей (с. 133, завдання 8SS) — Запишіть усі значення букви лг, при яких нерівності правильні. Відповіді: 1)х = 26; 25; 24; 23; 22; 21; 20. 2)*-4;3;2;1;0. 3)х = 6;5;4;3;2;1;0. 3. Гра «Віконечка» (с. 133, завдання 856) — Спишіть, вставляючи пропущені числа. 8 м 6 дм = 86 дм 30 мм = 3 см 6 дм 4 см = 64 см 140 см = 1 м 40 см 4. Робота над задачею (с. 133, завдання 857) Розв'язання 330 • 3 = 990 (м) 5. Самостійна робота над задачею (с 133, завдання 858) Розв'язання 120: 4 = 30(кг) VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Як називаються числа при діленні? — Як знайти ділене? дільник? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С 133, завдання 860; 861.