Ділення двоцифрових чисел на одноцифрове. Розв'язання задач.
Мета: ознайомити учнів з можливістю розкладання числа на два доданки, кожний з яких ділиться на це число; формувати вміння розв'язувати задачі, обернені до задачі на знаходження суми двох добутків; розвивати пам'ять, мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання Завдання 906 В одному бідоні 24 кг олії, а в другому — на 6 кг менше. Усю олію розлили в банки по 3 кг. Скільки вийшло банок? ((24 + (24 — 6)): 3 = 14 (бан.)) Завдання 907 98:2 = 49 51 : 3=17 64:4 + 15 = 31 120:4-8=240 24 : 2= 12 48: 2 = 24 32:2-16 = 0 360-2:8 = 90 2. Гра «Мовчанка» 21: 8-12-8:9-10-10:10 = ?(8) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати ділення двоцифрових чисел на одноцифрове число. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Обчислення за зразком (с. 139, завдання 908) — Розклади по-різному числа на зручні доданки і виконай ділення. Зразок. 84 : 6 - (60 + 24): 6 - 10 + 4 = 14; 84 : 6 - (48 + 36) : 6 = 8 + 6 - 14 72 : 4 60 : 5 96 : 6 48 : 4 — На які доданки виявилося зручним у даних випадках розбити ділене? Чому? (Ми представляли кожного разу ділене у вигляді суми зручних доданків, оскільки розрядні доданки не ділилися на ці числа.) Потім розглядається частка, у якій ділене представлене сумою, один з доданків якої — круглі десятки, що діляться на дільник. Причому заміна діленого сумою виконується різними способами: 96 : 3 - (ЗО + 66): 3 = ЗО : 3 + 66 : 3 - 10 + (ЗО + 36): 3 10 + ЗО : 3 + 36 : 3 = = 32 96 : 3 = (60 + 36) : 3 = 60 : 3 + 36 : 3 = 20 + (ЗО + 6): 3 = 20 + ЗО : 3 + 6 : 3 = = 20+10+2 = 32 96 : 3 = (90 + 6): 3 = 90 : 3 + 6 : 3 = ЗО + 2 = 32. Вочевидь, найпростішим випадком є третій. Його особливість полягає в тому, що один з доданків — не просто круглі десятки, які діляться на дільник, а найбільша кількість десятків, які діляться на дільник. 72 : 4 = (40 + 32): 4 = 10 + 8 = 18 96 : 6 = (60 + 36): 6 = 10 + 6 = 16 72: 4 = (28 f 44): 4 = 7 + 11 = 18 96: 6 = (54 + 42): 6 = 9 + 7 = 16 60 : 5 = (50 + 10) : 5 = 10 + 2 = 12 48 : 4 = (40 + 8) : 4 = 10 + 2 = 12 60 : 5 = (45 + 15): 5 = 9 + 3 = 12 48 : 4 = (20 + 28): 4 = 5 + 7 = 12 Висновок. Ділене іноді можна розкласти по-різному па два доданки, кожпе з яких ділиться на це число. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Розв'язування задачі за поданим планом (с. 119,завдання909) — Прочитайте задачу. — Що в задачі відоме? — Що треба зробити, щоб відповісти на питання задачі? — Розв'яжіть задачу, користуючись планом розв'язання задачі. План розв'язання: 1) Скільки привезли метрів шовку? 2) Скільки привезли метрів сатину? 3) Скільки метрів сатину в одному сувої? 2. Колективна робота над задачею (с. 139, завдання 910} 5 в.— по 90 грн 6 С.— по ? грн — Поясніть числа задачі за коротким записом. — Складіть план розв'язання. 1) Скільки коштують п'ять ваз для квітів? 2) Скільки коштують шість скатертин? 3) Скільки коштує скатертина? Розв'язання 1) 90 • 5 = 450 (грн) — коштують п'ять ваз для квітів; 2) 930 - 450 = 480 (грн) — шість скатертин; 3)480: 6 = 80(грн) Відповідь: 80 грн коштує скатертина. — Складіть задачу, обернену до даної. 3. Самостійна робота над задачею (с 139, завдання 911) Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв'язують. 60:(2*2)=15(грн.) 4. Усне виконання завдання (с. 140,завдання 912) 5. Коментоване виконання завдання (с. 140, завдання 913) 6. Офтальмологічна пауза VI. ПІДСУМОК УРОКУ — На які зручні доданки можна розкласти ділене 72 у прикладі 72 : З? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 140, завдання 914; 915.