Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні терміни

Монополія— ринок, на якому існує лише один постачальник продукції при атомістичному (представленому багатьма дрібними споживачами) попиті.

Монопольне підприємство— підприємство, яке продає свою продукцію на монопольному ринку.

Чиста монополія — монополія, за якої на ринку існує єдиний продавець товару, в якого немає близьких замінників.

Природна монополія — монополія, яка існує у галузях, де економія, зумовлена збільшенням масштабу виробництва, особливо значна.

Проста монополія— монополія, за якої встановлюються однакові ціни на той самий товар для всіх покупців.

Дискримінаційна монополія — монополія, за якої встановлюються різні ціни на той самий товар для різних покупців, причому різниця в цінах не обумовлена різницею у витратах.

Закрита монополія — монополія, захищена від конкуренції через юридичні обмеження.

Відкрита монополія — монополія, за якої одне підприємство на деякий час стає єдиним виробником продукції, але не має спеціального захисту від конкуренції.

Монопольна (ринкова) влада — можливість підприємства одноосібно визначати ціну свого товару, регулюючи обсяг продукції, який воно готове продати.

Адміністративна монополія —монополія, яка виникає в умовах адміністративно-командної системи; базується на державній власності на засоби виробництва, діє в умовах значно обмеженого ринку, для неї характерний прямий розподіл ресурсів.

Бар’єри для входу конкурентів до галузі — обмеження, які запобігають появі додаткових продавців на ринку.

Запитання та завдання для самоперевірки

Б.1. Які характерні ознаки монопольного ринку?

Б.2. У чому полягає монопольна влада?

Б.3. Які основні різновиди монополій вам відомі?

Б.4. Чому крива попиту для монополіста не буває абсолютно еластичною?

Б.5. Якими є умови максимізації прибутку монопольної фірми?

Б.6. Які особливості монопольного ціноутворення?

Б.7. Короткострокова монопольна рівновага.

Б.8. У чому полягає суть цінової дискримінації?

Б.9.Які існують бар’єри для вступу до галузі?

Б.10. Як досягається обмеження монопольної влади?

Б.11. Які зусилля, на вашу думку, варто здійснити для «розпечатання» закритих монополій?

Б.12. Закриті та природні монополії як джерела виникнення фіаско ринку.

Б.13. Які, на вашу думку, «плюси» і «мінуси» стратегії цінової дискримінації на прикладі діяльності авіакомпанії, що встановлює різні ціни на квитки для різних категорій авіапасажирів?

Б.14. Знайдіть єдино правильну відповідь:

Б.14.1. На відміну від конкурентної фірми монополіст прагне:

а) виробляти продукції менше, а ціну встановлювати вищу;

б) максимізувати прибуток;

в) встановлювати ціну, що відповідає нееластичній частині лінії попиту;

г) виробляти продукції більше і підвищувати ціну;

д) вибирати такий обсяг виробництва, за якого граничний дохід дорівнює ціні.

Б.14.2. Цінова дискримінація — це:

а) підвищення ціни на товар вищої якості;

б) продаж того самого товару за різними цінами різним покупцям;

в) встановлення різних цін на товари залежно від величини партій закупки;

г) зниження ціни на сезонні товари в кінці сезону;

д) усі попередні відповіді неправильні.

Б.14.3.Монополіст, який бажає максимізувати прибуток, завжди виробляє такий обсяг продукції, за якого попит:

а) нееластичний або одиничної еластичності;

б) еластичний або одиничної еластичності;

в) одиничної еластичності;

г) монополіст не бере до уваги еластичність попиту.

Б.14.4. При монопольному виробництві продукції MR = 10 грош. од., АТС = 22 грош. од., МС = 35 грош. од. Для максимізації прибутку потрібно:

а) збільшити обсяг виробництва та знизити ціну;

б) зменшити обсяг виробництва та підвищити ціну;

в) підвищити ціну за сталого обсягу виробництва;

г) підвищити ціну за збільшення обсягу виробництва.

Б.14.5. Монополіст, що максимізує прибуток, буде знижувати ціну на свою продукцію, якщо:

а) знижуються середні витрати;

б) збільшуються витрати на рекламу;

в) граничний виторг перевищує граничні витрати;

г) знижується попит на його продукцію.

Б.15. Дати ствердну або заперечну відповідь:

Б.15.1. Оптимальний план фірми-монополіста порівняно з конкурентною фірмою характеризується більшими обсягами виробництва.

Б.15.2. Якщо оптимум фірми визначається рівністю граничних витрат і граничного виторгу, то вона обов’язково є монополістом.

Б.15.3. Єдиною умовою застосування цінової дискримінації є наявність ринків з різною еластичністю попиту.

Б.15.4. Монополія найбільш стабільна у галузях з інтенсивним науково-технічним прогресом.

Б.15.5. Усі види монополії створюються державою.

Б.16. У таблиці наведено дані, що характеризують випуск продукції підприємством в умовах простої монополії:

Обсяг випуску продукції, шт. Ціна за одиницю, грош. од. Обсяг випуску продукції, шт. Ціна за одиницю, грош. од.
9,2 4,5
8,5 3,5
7,7 3,0
7,0 2,0
6,2 1,5
5,5 0,5
5,0 0,0

Обчисліть сукупний і граничний виторг на всіх рівнях обсягу виробництва. Поясніть:

а) за яких обсягів випуску продукції сукупний виторг сягатиме свого максимуму;

б) як змінюється сукупний виторг підприємства залежно від цінової еластичності попиту на продукцію? Яких значень при цьому набуває граничний виторг;

в) порівняйте значення графічного виторгу і ціни на всіх рівнях обсягу виробництва;

г) проілюструйте рішення задачі графічно.

Б.17. Нехай функція витрат монополіста має вигляд: ТС = 50 + Q2 (тобто постійні витрати TFC становлять 50 грош. од., а змінні — Q2). Попит на продукцію монополіста задано як Р = 40 – Q.

Знайти, яку кількість товару буде виробляти монополіст, щоб максимізувати прибуток.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. II. Основні засоби
  3. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  4. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  7. Англійські терміни
  8. Артеріальний пульс, основні параметри
  9. Артеріальний пульс, основні параметри
  10. Б) основні джерела забруднення атмосферного повітря.
  11. Базові і основні деталі агрегатів автомобіля
  12. Банківська система та її основні функції




Переглядів: 738

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗМІСТОВНА ЧАСТИНА | Розв’язання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.