Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






На практиці зустрічаються наступні варіанти.

БЮДЖЕТУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

ЗМІСТ

1. СУТНİСТЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ФİН.ПЛАНУВАННЯ НА ПİДПРИЄМСТВİ. 3

1.1. Організація фінансового планування на підприємстві 3

1. 2. Становлення фінансового планування в Україні в сучасних умовах. 4

1.3. Види і зміст фінансових планів. 7

2. СТАНОВЛЕННЯ БЮДЖЕТУВАННЯ В УКРАЇНİ. 15

2.1. Сутність та значення бюджету підприємства. 15

2.2. Роль бюджетування у прийнятті управлінських рішень. Бюджетний період. Бюджетний цикл. 17

2.3. Інфраструктура бюджетного процесу. Аналітичний, обліковий, організаційний і програмно-технічні складові 20

2.4. Роль бюджетів у прийнятті фінансових рішень. 21

3. МЕТОДИЧНİ ОСНОВИ БЮДЖЕТУВАННЯ НА ПİДПРИЄМСТВİ. 22

3.1. Складові бюджетування. 22

3.2. Алгоритм розробки методичних основ бюджетування. 23

3.3. Рекомендації по складанню бюджетів витрат центрів відповідальності на плановий рік. 24

4. РОЗРОБКА ОРГАНİЗАЦİЙНОЇ ТА ФІН.СТРУКТУРИ ПІДПРИЄМСТВА.. 33

4.1. Основи управління за центрами відповідальності 33

4.2. Типи центрів відповідальності та їх характеристика. 34

4.3. Формування центрів фінансової відповідальності підприємства. 36

4.4. Фінансова структура підприємства та її формування. 37

5. РОЗРОБКА ОБЛІКОВОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА.. 48

5.1. Основні принципи облікової політики. 48

5.2. Розробка принципів обліку готової продукції і реалізації 49

5.3. Розробка принципів формування собівартості продукції. 49

5.4. Розробка принципів обліку майна. 50

5.5. Розробка принципів обліку дебіторської / кредиторської заборгованості 51

5.6. Визначення методів розрахунку лімітів. 51

5.7. Організаційні основи облікової політики. 52

6. РОЗРОБКА СИСТЕМИ БЮДЖЕТІВ.. 53

6.1. Бюджетна структура підприємства. 53

6.2. Формування бюджетної системи на підприємстві 55

7. ОСОБЛИВОСТІ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ У ВИРОБНИЦТВİ. 59

7.1. Фінансовий і інвестиційний цикли у виробництві і галузеві особливості бюджетного процесу. 59

7.2. Структура зведеного бюджету виробничого підприємства. 61

7.3. Вибір тривалості бюджетного періоду. Типи бюджетів по ступеню тривалості. Поточне і стратегічне бюджетування в промисловості 63

8. РОЗРОБКА ОПЕРАЦİЙНИХ БЮДЖЕТІВ ПİДПРИЄМСТВА.. 67

8.1. Види операційних бюджетів та їх особливості 67

8.2. Бюджет продажів. 69

8.3. Бюджет виробництва. 73

8.4. Бюджет прямих витрат на матеріали. 76

8.5. Бюджет прямих витрат на оплату праці 77

8.6. Бюджет амортизаційних відрахувань. 77

8.8. Бюджет витрат на збут. 79

8.9. Бюджет управлінських (загальноцехових) витрат. 80

8.10. Бюджет податкових платежів. 80

8.11. Бюджет виплат по фінансовій діяльності 81

8.12. Формування зведеного бюджету доходів і витрат. 81

9. ЗМІСТ І ТЕХНОЛОГІЯ СКЛАДАННЯ ФІНАНСОВИХ БЮДЖЕТІВ.. 88

9.1. Види фінансових бюджетів та принципи їхньої побудови. 88

9.2. Бюджет руху грошових коштів. 89

9.3. Бюджет активів і пасивів (бюджет по балансовому листу) 100

9.4. Капітальний бюджет. 106

9.5. Організація фінансової роботи з виконання бюджетів. 110

10. ВİДПОВİДАЛЬНİСТЬ ТА МОТИВАЦİЯ В БЮДЖЕТУВАННİ. 112

10.1. Взаємозв’язок основної мети підприємства за мотивації персоналу. 112

10.2. Система матеріального стимулювання як інтегральна частина бюджетування. 116

10.3. Показники преміювання працівників окремих підрозділів та підприємства. 118


1. СУТНİСТЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ФİН.ПЛАНУВАННЯ НА ПİДПРИЄМСТВİ

1.1. Організація фінансового планування на підприємстві

Процес планування являє собою прийняття рішень щодо майбутніх цілей підприємства і способів їхнього досягнення. Результатом процесу планування є система планів, що мають кількісну і якісну оцінку.

Діяльність підприємства, пов'язану з плануванням, можна поділити як ряд етапів (кроків):

1. стратегічний аналіз інвестиційних можливостей і джерел фінансових ресурсів, якими володіє підприємство;

2. прогнозування наслідків прийнятих рішень з метою уникнення негативних результатів від непогодженості між поточними і майбутніми управлінськими рішеннями;

3. процес безпосереднього планування, коли обґрунтовують обраний варіант із ряду можливих рішень, що виражає стратегічну мету, втілену в конкретні плани;

4. процес бюджетування чи технології обліку, планування і контролю за рухом коштів, формуванням фінансових результатів і оцінки наслідків прийнятих рішень.

Розглянемо зміст кожного етапу планування. Етап стратегічного аналізу містить у собі вивчення декількох альтернативних варіантів розвитку підприємства на рік і більш віддалену перспективу.

Перший варіант являє собою сценарій агресивного зростання підприємства, що включає вихід на нові ринки збуту і створення нових видів продукції, диверсифікованість виробництва й освоєння нових напрямків діяльності та вимагає великих капітальних витрат.

Другий варіант – сценарій збереження сформованих тенденцій розвитку, при якому бізнеси-процеси (підрозділу, філії, продукти) підприємства розвиваються паралельно зростанню ринків збуту.

Третій варіант базується на плані реструктуризації, тобто при мінімумі капіталовкладень, виділення найбільш ефективних бізнесів-процесів і / чи скорочення навіть згортання діяльності безприбуткових підрозділів.

Четвертий варіант плану передбачає ліквідацію чи продаж окремих філій і дочірніх компаній. Кожна альтернатива пов'язана з визначеними прогнозами грошових потоків, планів доходів і витрат, зміни структури капіталу й інших аспектів фінансової діяльності. Тому необхідно приймати до уваги фінансову стійкість і платоспроможність підприємства в довгостроковому періоді. Перераховані варіанти доцільно розглядати як рішення, що взаємно включають друг друга, але базова технологія розрахунку для кожного альтернативного варіанту повинна бути ідентичною. Етап прогнозування наслідків прийнятих рішень виражає основну ідею – перевірку можливих наслідків реалізації складеного плану з урахуванням конкретних умов, уточнень і змін по одному зі сценаріїв. Наприклад, прогноз реалізації плану в умовах високої інфляції і падіння курсу національної валюти, що невигідно для підприємства-імпортера товарів і сприятливо для експерта сировинних ресурсів. При будь-якому сценарії, спираючись на різні джерела інформації і методи прогнозування, фінансові й інвестиційні рішення варто детально оцінити до прийняття кінцевого плану.

Прогнозування являє собою частину довгострокового планування, дозволяє оцінку найбільш ймовірних подій і допомагає знизити комерційні ризики. Виключити усі види ризиків не можливо навіть за допомогою самого грамотного прогнозування.

У процесі безпосереднього планування економічні служби підприємства втілюють обрані стратегічні цілі в конкретні плани, що мають кількісну і якісну оцінку.

Процес планування включає:

· розробку плану потреб підприємства у фінансових ресурсах на капітальні інвестиції, інновації, поповнення оборотного капіталу, рекламу тощо;

· визначення структури джерел фінансування запланованих заходів – як внутрішніх, так і зовнішніх. У плані обов'язково потрібно дотримуватись оптимальних пропорцій між власними і позиковими джерелами, вкладеннями в основний, оборотний капітал тощо;

· розробку плану розміщення і використання засобів усередині підприємства;

· визначення процедури бюджетування як бази для фінансування поточних фінансово-експлуатаційних потреб і інвестиційних проектів.

На заключному етапі планування здійснюють бюджетування – процес розробки різних оперативних бюджетів. Бюджетування виражає основний зміст сучасної технології фінансового планування. Воно здійснюється таким чином, щоб мати можливість у єдиному інформаційному форматі розробляти і контролювати виконання плану, оперативно оцінювати відхилення фактичних показників від планових. Цей процес оперативного прийняття управлінських рішень і коригування поточних дій виражає основну вимогу ефективності системи управління фінансами у динамічному економічному середовищі. Отже, процес планування – це безупинний цикл із прямого (від розробки стратегії до складання планів і контролю за їхнім виконанням) і зворотнього (від оцінки результатів виконання і до коригування планів) зв'язків. Кінцевий результат процесу планування – це розроблена система довгострокових, поточних і оперативних планів. План включає основні параметри діяльності підприємства в цілому, його підрозділах та філіях, які мають бути досягнуті до кінця планового періоду. Процес планування трудомісткий. Він вимагає значних зусиль усіх фахівців і менеджерів підприємства. Тільки за цих умов можна досягти конкретної стратегічної мети діяльності підприємства.

1. 2. Становлення фінансового планування в Україні в сучасних умовах

Всі державні підприємства до 1991 року розробляли річний фінансовий план (з поквартальною розбивкою) у формі балансу доходів і витрат. Методика його складання (у складі техпромфінплану) була рекомендована Міністерством фінансів СРСР у 1988 році. Фінансовий план у рекомендованій формі дозволяв порівняти всі планові доходи і витрати і забезпечити використання коштів відповідно джерел фінансування, а також визначити взаємовідносини з бюджетною і кредитною системами. Цей документ в умовах планової економіки складали на п'ять років з розподілом показників по роках, виходячи з вартісних параметрів, які доводились до кожного підприємства його вищестоящою організацією, на основі контрольних цифр і індивідуальних економічних нормативів. Баланс доходів і витрат розроблявся не для підприємства, а для його вищестоящої організації, фінансових органів і банків.

Зі зміною в 1992 р. правового статусу багатьох державних підприємств (унаслідок їхньої приватизації), лібералізації цін, значної інфляції в 1993 р., принципових змін у бухгалтерському обліку і звітності розробка балансу доходів і витрат за традиційною формою стала неприйнятною. Більшість підприємств в тих умовах (особливо знову створюваних комерційних) перестали складати перспективні і поточні фінансові плани. В нових умовах комерційні підприємства складають бізнес-плани для залучення в основному іноземних інвестицій і державної підтримки.

Бізнес-план включає такі складові (рис. 1.1):

1. Адміністративне зведення (резюме).

2. Вид продукції, опис конкуренції.

3. Опис конкуренції.

4. Характеристика підприємства.

5. Оцінка ринку збуту.

6. Маркетинг і продаж.

7. План виробництва.

8. Управління підприємством.

9. Оцінка ризику і страхування.

10. Стратегія фінансування.

11. Необхідні фінансові ресурси.

12. Фінансовий план.

Розробка бізнес-плану здійснюється на основі врахування зарубіжного досвіду та вітчизняних реалій. Вітчизняний і зарубіжний порядок розробки фінансових планів не може бути адекватним. Вітчизняний досвід фінансового планування знаходиться на початковій стадії розвитку, оскільки відсутні статистичні ряди показників для проведення глибоких розробок у даній області фінансової науки. Разом з тим учені-економісти намагаються використовуючи різні методичні підходи до розв’язання проблеми внутріфірмового фінансового планування, зменшити в подальшому відмінності між вітчизняними і зарубіжними розробниками. Механічне перенесення зарубіжного досвіду в практику діяльності підприємств бувшого Радянського Союзу є неприйнятним. Основна відмінність зарубіжного досвіду полягає в більш широкій інтерпретації терміну ”планування”. Під ним розуміють напрямок діяльності підприємства, пов'язану з прогнозуванням і бюджетуванням капіталу, доходів і витрат (складання бюджетів-кошторисів). Прогнозування здійснюють на більш тривалий, чим у нашій країні, період – 3–5 років.

В зарубіжних корпораціях фінансове планування особливо розвинуто. Воно представлено певною системою.

В зарубіжних корпораціях система фінансових планів (бюджетів) включає:

1. прогноз балансу активів і пасивів;

2. прогноз звіту про прибутки і збитки;

3. прогноз звіту про рух коштів;

4. прогноз звіту про зміни капіталу;

5. прогноз ключових фінансових показників (обсягу продажів, витрат виробництва, прибутку, рентабельності активів і власного капіталу, курсу акцій і ін.);

6. довгостроковий бюджет капітальних інвестицій і оцінку ефективності інвестиційних проектів;

7. довгострокову стратегію фінансування корпорації за рахунок власних, позикових і залучених засобів.

В системі фінансових планів особливу увагу приділяють розробці бюджету капітальних інвестицій.

Розробка такого бюджету включає:

· класифікацію інвестиційних проектів;

· оцінку альтернативних проектів за допомогою аналізу показників – чистого приведеного ефекту, внутрішньої норми прибутковості, індексу прибутковості і періоду окупності капіталовкладень;

· вибір найбільш перспективних проектів.

Реалізація бюджету капітальних інвестицій залежить від стратегії фінансування.

Сутність довгострокової стратегії фінансування полягає:

1. в установленні джерел довгострокового фінансування (банківський кредит, облігаційні позики, фінансовий лізинг, емісія власних акцій) і способів використання фінансових резервів;

2. виборі способів збільшення довгострокового капіталу;

3. визначенні обсягу і структури капіталу;

Поряд з довгостроковими бюджетами значну роль в діяльності підприємств відіграють короткострокові.

До основних короткострокових бюджетів відносять:

1. бюджет доходів і витрат;

2. бюджет руху грошових коштів (надходження і витрати готівки);

3. бюджет активів і пасивів балансу (бюджет по балансовому листу).

Процес фінансового планування включає такі етапи:

· аналіз фінансових показників за попередній період на базі бухгалтерського балансу, звіту про прибутки і збитки, звіту про зміни капіталу, звіту про рух коштів та ін.;

· довгострокове фінансове планування (на період понад один рік);

· короткострокове фінансове планування (на період до одного року);

· впровадження фінансових планів та контроль за їхнім виконанням.

Система бюджетування є найважливішим елементом забезпечення фінансової стійкості підприємства в короткостроковому періоді, що включає розробку бюджетів структурних підрозділів (філій), воно представляє собою наскрізне (комплексне) планування діяльності всього підприємства.

Система бюджетування включає:

1. процес формування бюджетів;

2. відповідальність за обґрунтованість формування і виконання бюджетів;

3. процеси узгодження, затвердження, коригування і контролю за виконанням бюджетів.

Бюджет доходів і витрат підприємства доцільно впроваджувати для забезпечення економії його грошових ресурсів, більшої оперативності управління цими ресурсами, зниження непродуктивних витрат і втрат, забезпечення нормальної платоспроможності, а також для підвищення вірогідності планових показників (з метою податкового планування).

Фінансове планування на підприємстві у формі бюджетів забезпечує такі переваги:

1. за помісячного розробки бюджетів структурних підрозділів (філій) визначають більш реальніші показники обсягу і структури доходів і витрат.

2. у межах затверджених бюджетів структурним підрозділам (філіям) надається велика самостійність у витратах коштів на оплату праці;

3. мінімізація числа показників бюджетів дозволяє зменшити витрати робочого часу персоналу економічних служб підприємства;

4. планування на підприємстві у формі бюджетів дозволяє заощаджувати грошові ресурси при виході підприємства з фінансової кризи.

Для організації ефективної системи планування діяльності структурних підрозділів підприємства на основі розробки бюджетів, доцільно створювати таку наскрізну систему бюджеті, яка охоплює весь грошовий оборот підприємства.

Сума бюджетів структурних підрозділів, кредитного і податкового бюджетів складає зведений бюджет підприємства. Доцільною є активна участь всіх структурних підрозділів у підготовці бізнес-плану і консолідованого бюджету. При складанні бюджетів структурних підрозділів і служб підприємства доцільно керуватися принципом декомпозиції. Цей принцип полягає в тім, що кожен бюджет більш низького рівня є деталізацією бюджетів більш високого рівня, тобто бюджети цехів і відділів входять у зведений (консолідований) бюджет підприємства. Оптимальним вважають такий бюджет, у якому розділ доходу дорівнює видатковій частині. При дефіциті (не співпаданні доходів і витрат) зведеного бюджету виникає необхідність його коригування за допомогою збільшення доходів чи зниження витрат. Вищевикладене дозволяє заключити, що принципи покладені в основу фінансового планування в Україні і за кордоном є ідентичними. Для визначення фінансового потенціалу на поточний і довгостроковий період підприємства доцільно розробляти декілька видів фінансових планів (бюджетів).

 

1.3. Види і зміст фінансових планів

Узагальнення практики фінансового планування дозволяє виділити такі їх види (рис. 1.2).

Розробка фінансового плану здійснюється за такими етапами.

Першим етапом розробки фінансового плану на наступний період (квартал, рік) є аналіз фінансових показників за минулий (звітний) період.

До таких показників відносяться:

· виручка від продажу товарів (продукції, робіт і послуг);

· собівартість проданих товарів;

· валовий і чистий прибуток;

· рентабельність активів, власного капіталу і продажів;

· обсяг капіталовкладень і джерела їхнього фінансування;

· показники фінансової стійкості, платоспроможності та ліквідності балансу;

· показники ділової і ринкової активності тощо.

Методика фінансового аналізу докладно викладена у спеціальній економічній літературі1. Обґрунтованим буде фінансовий план, якщо фінансисти і аналітики будуть складати динамічні ряди зазначених показників за ряд періодів (місяців, кварталів, років) та використовуватимуть їх у фінансовому плануванні.

Другий етап фінансового планування – здійснення спеціальних розрахунків і таблиць до фінансового плану (розрахунки бухгалтерського і чистого прибутку і її розподіл за напрямками, амортизаційних відрахувань, джерел фінансування капіталовкладень, планової потреби в оборотних коштах тощо). Обґрунтованим фінансовим планом буде той, при розробці якого здійснювали кілька варіантів фінансових розрахунків та вибирали оптимальний.

Третій етап в фінансовому плануванні є розробка звітів про виконання фінансових планів (бюджетів). Їх використовують для фінансового аналізу та розробки фінансових планів на майбутній період. В фінансовому плануванні доцільним є складання перспективних (на 2–5 років) і короткострокових (на місяць, квартал, рік) планів (бюджети). Відповідно до економічної ситуації в Україні складання перспективних планів на довгий період є досить проблемним. Необхідно обмежитись розробкою оперативних фінансових планів (на місяць, квартал, рік). За всіх умов складання фінансового плану він має бути предметом обговорення загальних зборів підприємства. Розглянемо призначення та зміст окремих видів фінансових планів.

Однією із складових бізнес-плану підприємства є графік беззбитковості. Він необхідний також при створенні нового підприємства, при розробці інвестиційного проекту за участю іноземного інвестора чи спонсора. У процесі планування обсягу реалізації продукції (обсягу продажів) виникає необхідність визначення мінімальної величини цього показника по підприємству в цілому як первісної критичної точки, нижче якої буде отримано збиток.

Аналіз беззбитковості представляє собою частину управлінського обліку, ключовими елементами якого є операційний важіль, поріг рентабельності (точка беззбитковості) та запас фінансової міцності підприємства. Застосування такого аналізу беззбитковості забезпечує пошук та вибір найвигідніших комбінацій між змінними витратами на одиницю продукції, постійними витратами, ціною та обсягом продажу. Передумовою здійснення цього аналізу є поділ витрат на постійні та змінні.

Практична цінність використання аналізу беззбитковості полягає в тому, що на основі використання вказаних вище інструментів фінансові менеджери можуть відповісти на такі важливі питання, зокрема:

· як можна збалансувати рентабельність та ліквідність?

· чи вигідна реалізація продукції за ціною, нижчою ніж її собівартість?

· як можна знизити рівень підприємницького ризику?

· як впливає обсяг реалізації на величину фінансового результату?

· що вигідніше для підприємства – покупка комплектуючих виробів у постачальника чи самостійне виробництво. Обчислення необхідних показників здійснюють за певним алгоритмом.

Алгоритм обчислення показників, які розраховують для подальшого аналізу беззбитковості, наведено в табл. 1.1.

Аналіз беззбитковості надасть можливість керівництву заздалегідь визначати, наприклад, за якого обсягу реалізації підприємство не матиме ні прибутків, ні збитків, або яким повинен бути обсяг реалізації продукції, щоб отримати бажану величину прибутку. На основі поділу витрат на постійні та змінні можна обчислити ”мінімальну собівартість”.

Облік витрат за постачальниками та видами ТМЦ з використанням АВС- і XYZ-аналізу дає змогу оптимізувати процес постачання.

А за ринками збуту і групами продукції – вирішити такі актуальні завдання:

· визначити найбільш вигідні ціни на експортну продукцію та на внутрішньому ринку;

· оптимізувати ціни згідно з допустимою нижньою межею для розширення ринків збуту;

· визначити кількість продукції, яку підприємство додатково має можливість виготовити та реалізувати на внутрішньому й зовнішньому ринках;

· застосовувати різноманітні варіанти зменшення цін, які дадуть змогу не зменшити, а навіть збільшити величину прибутку внаслідок реалізації продукції тощо.

Для цілей аналізу рекомендують будувати графік беззбитковості (як самостійний фінансовий розрахунок) – рис. 1.3.

Примітки. 1. ВР – виручка від реалізації продукції в грошовому вираженні (виручка – нетто від продажів). 2. ЗВ – загальні витрати. 3. ПВ – постійні (стабільні) витрати. 4. ЗВ – змінні витрати (витрати на сировину і матеріали, оплата праці робітників). 5. У точці беззбитковості ВР = ЗВ + ПВ. Прибуток = 0.6. Після проходження точки беззбитковості підприємство починає діставати прибуток. 7. Маржинальний доход (МД = ВР – ЗВ чи МД = ПВ+ Прибуток).

Графік беззбитковості показує вплив на прибуток обсягу виробництва і собівартості реалізованої продукції (у розбивці на умовно змінні й умовно постійні витрати). За допомогою такого графіка можна знайти точку беззбитковості, тобто такий обсяг виробництва, за якого загальна виручка від реалізації (при заданому рівні цін, покриває усі витрати, а прибуток дорівнює нулю). При проходженні підприємством точки беззбитковості (критичної точки в результаті зростання обсягу виробництва буде, нарешті отриманий прибуток).

У фінансовому менеджменті операційний аналіз тісно зв'язаний з поняттям виробничого важеля, розрахунок якого оснований на визначенні сили впливу даного важеля:

де СВВВ – сила впливу виробничого важеля, що показує, у скількох разів маржинальний доход(МД) перевищує прибуток(П).

Чим вище значення СВВВ, тим більше підприємницький ризик, пов'язаний з даним підприємством.

На практиці зустрічаються наступні варіанти.

1. Маржинальний доход(МД) дорівнює 0. У даному випадку виручка від реалізації покриває тільки змінні витрати, тобто підприємство працює зі збитком у розмірі постійних витрат.

2. МД більше 0 і менше постійних витрат, якщо виручка від реалізації покриває змінні витрати і частину постійних.

3. МД дорівнює постійним витратам, якщо виручки від реалізації досить для компенсації усіх витрат (змінних і постійних). При цьому підприємство не має прибутку (вона дорівнює нулю).

4. МД більше постійних витрат, якщо діяльність підприємства прибуткова. З виручки від реалізації покривають не тільки усі витрати, але і формують прибуток (Прибуток > 0). Ефект виробничого важеля (ЕВВ) виражається в тім, що будь-яка зміна виручки від реалізації призводить до ще більш інтенсивної зміни фінансового результату (чи прибутку збитку). Дія даного ефекту пов'язана з неоднаковим впливом змінних і постійних витрат на фінансові результати при зміні обсягу виробництва. Якщо в даному релевантному періоді поріг рентабельності пройдений (Прибуток > > 0), то частка постійних витрат у сумарних витратах зменшується і сила впливу виробничого важеля (СВВВ) падає. Підвищення питомої ваги постійних витрат у сумарних витратах підсилює дію виробничого важеля на даному підприємстві.

Наступним видом фінплану в їх системі є (баланс) план доходів і витрат, чи план надходження і витрат фінансових ресурсів. Склад показників такого балансу визначається джерелами надходження засобів і планових витрат на здійснення господарської діяльності. До балансу додають розрахунки кінцевих фінансових показників: прибутку, амортизаційних відрахувань, коштів, направлених на споживання і нагромадження тощо. Показники балансу дозволяють визначити склад витрат і джерел їхнього покриття в рамках планового періоду (кварталу, року). Так, що чистий прибуток, який залишилася в розпорядженні підприємств, направляється на виплату дивідендів власникам цінних паперів, фінансування капіталовкладень, поповнення резервного капіталу тощо. Фінансове планування багато в чому залежить від якості прогнозу основних фінансових показників, ринкової кон'юнктури, стану грошового обігу і курсу гривні. Форма балансу доходів і витрат може бути різною. У спрощеному варіанті по ВАТ вона приведена на рис. 1.4.

Баланс доходів і витрат за приведеною формою продовжують складати окремі підприємства. Для державних підприємств ВАТ з державною часткою та казенних підприємств Мінекономіки розроблено уніфіковану форму фінансового плану. Фінансове планування для них є обов’язковим. Поряд із плановим складають звітний баланс доходів і витрат. Він являє собою зведений документ, що характеризує виконання фінансових показників за визначений період. Звітний баланс є основою для розробки планового балансу на майбутній плановий період (квартал, рік).

Джерела інформації:

1. головна книга і відповідні журнали-ордери;

2. дані оперативного фінансового обліку;

3. фінансова звітність за попередній період (баланс, звіт про фінансові результати тощо).

Складання звітного балансу доходів і витрат сприяє виявленню причин невиконання плану та виявленню резервів зростання обсягу продажів, прибутку, прибутковості. Звітний баланс доходів і витрат складають за формою фінансового плану. Наявність відхилень щодо загального обсягу фінансових ресурсів і окремих статей свідчить про надлишок коштів або про їхній дефіцит (відволікання на позапланові цілі чи про перевитрати за окремими статтями). На основі звітного балансу складають обґрунтований висновок для керівництва підприємства, де вказують причини невиконання окремих показників та визначають реальні напрями усунення недоліків і зміцнення фінансового стану підприємства.

В інвестиційному плані (бюджеті) відображають загальний обсяг реальних інвестицій (капіталовкладень), напрямки їхніх витрат і джерел фінансування. Зміст інвестиційного бюджету представлено на рис. 1.5.

Найперспективнішим нині є метод самофінансування, за якого частка власних коштів у загальному обсязі капітальних інвестицій повинна перевищувати 50%. Тим самим забезпечується фінансова незалежність підприємства від зовнішніх джерел і зменшуються витрати по обслуговуванню боргу кредиторам.

План розподілу прибутку – це традиційний розрахунок загального (валового) і чистого прибутку. Частину необхідної роботи виконують уже при прогнозуванні обсягу продажів, побудові графіка беззбитковості, де також необхідно розрахувати виручку від реалізації продукції, її повну собівартість і очікуваний прибуток. Як аналог для планування прибутку можна використовувати звіт про фінансові результати (за формою № 2).

Основним документом по управлінню поточним грошовим оборотом підприємства є платіжний баланс (календар). Його використовують для оперативного контролю за поточною платоспроможністю і кредитоспроможністю підприємства. Платіжний баланс розробляють за всіма статтями грошових надходжень і витрат, що проходять через поточні і позичкові рахунки підприємства. У цьому документі надходження грошових коштів і їх витрат повинні бути збалансовані. Перевищення прогнозованих витрат над передбачуваними надходженнями коштів (включаючи перехідний залишок грошей на поточному рахунку й у касі підприємства) виражає дефіцит готівки. У такій ситуації доцільно перенести частину можливих витрат на наступний календарний період чи вжити оперативні заходи по мобілізації додаткових доходів. Навпаки, при перевищенні надходжень над очікуваними витратами виникає надлишок коштів на кінець розрахункового періоду, що свідчить про здатність підприємства зберегти свою платоспроможність. Платіжний баланс складають виходячи з конкретних даних оперативного обліку операцій по поточному рахунку в банку, обліку передачі платіжних документів у банк, зведень про стан термінових і прострочених платежів, розрахунків з дебіторами і кредиторами, про залишки заборгованості за строковими і простроченими кредитами та позиками й ін. Платіжний баланс складають за визначеною формою.

Касовий план (заявка) – план обороту наявних коштів підприємства, що характеризує надходження і виплати коштів через касу. Своєчасна виплата готівки виражає грошові відносини підприємства з його персоналом. Належна постановка касового обліку і планування на кожному підприємстві сприяє стабілізації грошового обороту в країні. Оперативний контроль за виконанням касового плану покладений на фінансову службу і бухгалтерію підприємства.

Кредитний план – план одержання і погашення позичок банків (включаючи сплату відсотків за кредит). Форму кредитного плану підприємства на прикладі ВАТ на плановий квартал приведено на рис. 1.6.

У кредитних планах відображають наступні види позичок:

1. кредити на виробничі цілі (на формування основних і оборотних коштів);

2. інвестиційні кредити (на фінансування нового будівництва чи придбання нерухомості);

3. кредити на сезонні витрати виробництва;

4. сільськогосподарський кредит (на закупівлю насіння, добрив, пально-мастильних матеріалів сільгосптоваровиробниками) і інші.

Взаємовідносини між позичальником і банком регулюють кредитним договором. Перед наданням кредиту, банк перевіряє забезпеченість позички і платоспроможність позичальника. Позикодавець (банк) бере на себе кредитний ризик лише в тому випадку, коли він переконаний у виконанні позичальником (дебітором) платіжних зобов'язань щодо повернення кредиту, включаючи виплату відсотків.

Після надання кредиту банк здійснює моніторинг щодо:

· використання кредиту відповідно до договору;

· своєчасної сплати відсотків за кредит і суми внесків у погашення боргу;

При зниженні цінності наданих гарантій банк вправі вимагати від клієнта їх посилення чи часткового повернення кредиту.

При значному обороті коштів в іноземній валюті можливе складання окремого розрахунку їхнього руху на рахунках у банках з відповідним відображенням суми продажу валюти за гривню і її покупки. При складанні прогнозного розрахунку про рух валюти на плановий квартал рекомендують використовувати балансовий метод:

де – залишок валютних засобів на початок і кінець розрахункового періоду;П – очікуване надходження валютних засобів у розрахунковому періоді;Р – витрата валютних засобів.

При розробці валютного плану доцільно дотримуватись принципів валютної самоокупності і самофінансування. Оцінку рівня валютної самоокупності здійснюють за допомогою відповідного коефіцієнта, що визначають за формулою:

де – коефіцієнт валютної самоокупності; – залишок валютних коштів на початок розрахункового періоду; П – передбачуване надходження валютних коштів у розрахунковому періоді; Р – очікувані витрати валютних коштів.

Даний коефіцієнт показує, у скільки разів сума валюти, що знаходиться в розпорядженні підприємства, перевищує очікувану суму її витрат. свідчить про валютну стійкість підприємства, характеризує дефіцит чи обмеженість валютних засобів. Коефіцієнт валютного само-фінансування визначають за формулою:

де П – прибуток, спрямований на розвиток виробничої і комерційної діяльності; АВ – амортизаційні відрахування від вартості основних засобів, придбаних за валюту; ВК – валютний кредит, отриманий у банку; У – валюта, придбана на біржі чи в банку за гривню.

Зміст даного коефіцієнта полягає в тім, що підприємство за рахунок прибутку у валюті, отриманої від продажу товарів (послуг), доходу від інших валютних операцій, а також амортизаційних відрахувань від основних засобів, придбаних за валюту, відшкодовує свої поточні витрати у валюті. При розрахунку надходжень валютної виручки від експорту товарів враховують обов'язковий продаж частини її (50%) за гривні. План валютних доходів і витрат складають за формою, представленої на рис. 1.7.

На відміну від платіжного балансу (календаря), у прогнозі про рух грошових коштів на плановий період, наприклад, квартал відображають їх за видами діяльності.

Як правило, розрізняють три види господарських операцій і відповідно пов'язаних з ними грошових потоків:

1. операційна діяльність;

2. інвестиційна;

3. фінансова.

У плані грошових потоків усі надходження коштів і їх витрати відображають у періоди часу, що відповідають передбачуваним датам здійснення платежів, з урахуванням часу затримки оплати реалізованої продукції, оплати сировини, що поставляється та матеріалів, а також умов формування запасів. Сума чистого грошового потоку (перевищення надходження коштів над їхніми витратами) за кожним видом діяльності характеризує залишок ліквідних засобів на кінець розрахункового періоду. План руху грошових коштів завершується розробкою відповідного балансу. На кінець розрахункового періоду чистий грошовий потік дорівнює сумі вхідного залишку грошей на поточних рахунках і в касі плюс залишки суми (зведених) коштів за видами діяльності поточного (прогнозного) періоду. Метою розробки плану руху коштів є досягнення позитивної суми залишку ліквідних засобів у всі періоди часу. Це і буде підтвердженням фінансової стійкості підприємства. Негативна величина чистого грошового потоку (перевищення суми відтоку грошей над їхнім припливом) означає, що підприємство не може за рахунок наявних у його розпорядженні коштів (власних і залучених) покрити свої витрати, тобто є неплатоспроможним. Тому план грошових потоків на відповідний місяць чи квартал є документом, що дозволяє оцінити потребу підприємства в грошових ресурсах і ефективність їхнього використання за напрямками господарської діяльності. Прогноз про рух грошових потоків може бути складений за формою № 4 ”Звіт про рух коштів”. Більш детальний прогноз у розрізі окремих підрозділів (центрів відповідальності) може бути здійснений у процесі бюджетування доходів, витрат і капіталу підприємства.

 

2. СТАНОВЛЕННЯ БЮДЖЕТУВАННЯ В УКРАЇНİ


Читайте також:

  1. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ БАЛАНС В ГОСПОДАРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЙОГО ЗНАЧЕННЯ В ЮРИДИЧНІЙ ПРАКТИЦІ
  2. В ЮРИДИЧНІЙ ПРАКТИЦІ
  3. Валютне регулювання ЗЕД розглянуто окремо в наступній лекції «Валютне регулювання ЗЕД.
  4. Види документарних акредитивів в міжнародній практиці
  5. Види прийомів, які існують в міжнародній практиці
  6. ВИКОРИСТАННЯ СУДОВОЇ БУХГАЛТЕРІЇ В ЮРИДИЧНІЙ ПРАКТИЦІ
  7. Відмінності в інфраструктурі і традиційній практиці.
  8. Внутрішній аудит системи управління персоналом на практиці.
  9. Вправа 1. Чи є вірними наступні твердження
  10. Вправа 1. Чи є вірними наступні твердження
  11. Вправа 1. Чи є вірними наступні твердження
  12. Вправа 1. Чи є вірними наступні твердження




Переглядів: 1322

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
У результаті вивчення теми студент повинен | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.