Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Бюджет як економічна і правова категорія. Значення бюджету.

Об’єктивною необхідністю функціонування будь-якої держави є існування в ній бюджету як розпису доходів та видатків, в якому відображається соціально-економічна, політична природа держави, зміст її діяльності.

Термін «бюджет» походить від давньофранцузького «bougette» — шкіряний мішок, сумка. З норманським завоюванням цей термін проник до Англії, де поступово перетворився на «budget» і став одним з термінів, що використовувався парламентом у процесі формування й витрачання коштів державної скарбниці. У визначений день канцлер Казначейства Англії відкривав свій бюджет, тобто портфель, у якому містилися папери або рахунки, у сучасному розумінні — проголошував законопроект, в якому після закінчення фінансового року він викладав перед Палатою громад фінансові результати минулого року та кошторис доходів і видатків на наступний період. Ці документи уряд подавав на схвалення парламенту. З кінця ХVІІІ ст. бюджетом став називатися і той документ, який містив розподіл доходів і видатків та затверджувався представницьким органом [Лучковська]

Дослідники вважають, що бюджет у його сучасних формах з’явився порівняно недавно – в добу капіталізму. Його появу пов’язують з відділенням державних фінансів від фінансів монарха, обмеженням влади останнього, переходом до демократичних засад управління державним і суспільним життям.

Бюджет будь-якої держави є основою її публічних фінансів, основним фондом грошових коштів, але у кожній державі бюджетна діяльність має свої особливості. Це зумовлено тим, що бюджет залежить від:

а) державного устрою;

б) адміністративно-територіальної системи держави;

в) рівня розвитку економіки та її структурних особливостей [Дмитренко, О.Ч. с. 14]

Бюджет в усіх країнах світу є основою державних фінансів і основним фондом грошових коштів держави. Роль бюджетів у забезпеченні функціонування держави й територіальних громад важко переоцінити. Саме коштом бюджетних надходжень формуються відповідні грошові фонди, за рахунок яких фінансово забезпечується виконання державних завдань і функцій, функціонування органів державної влади.

Аналіз бюджетних відносин здійснюється за двома аспектами - економічним і правовим. Як економічна категорія бюджетє централізованим грошовим фондом, що акумулюється на рівні певного утворення (держави або територіальної громади) та яким розпоряджається відповідний орган державної влади. Визначення бюджету як сукупності економічних відносин зовсім не означає його сталості. Певні коригування є обов’язковими в бюджетних відносинах як на стадії розроблення проекту бюджету (річні зміни дохідної або видаткової частин бюджету), так і на стадії виконання (наприклад, під час секвестрації - пропорційного скорочення видатків у процесі виконання бюджету). Отже, як економічна категорія бюджет охоплює сукупність економічних відносин, що пов’язані з формуванням, розподілом та використанням певних централізованих грошових фондів для фінансування завдань державних та адміністративно-територіальних утворень і виконання функцій відповідних органів влади.

Як правова категорія бюджет є правовим актом, основним фінансовим планом утворення, розподілу та використання централізованого грошового фонду держави або територіальної громади. При цьому обов’язково потрібно розрізняти поняття бюджету (мається на увазі переважно економічна сторона цієї категорії) та закону (або акта) про бюджет (правова сторона бюджету). Як правова категорія бюджет має такі особливості:

а) затверджується відповідним представницьким органом державної влади;

б) строк дії акта, що затверджує відповідний бюджет, дорівнює бюджетному періоду;

в) як фінансовий план закріплює юридичні права та обов’язки учасників бюджетних відносин. [Воронова]

Прикметно, що в XIX ст. видатний учений В. О. Лебедєв визначав бюджет як розпис державних доходів і видатків на певний період, розглянутий законодавчими установами та затверджений вищою владою. Бюджет (на відміну від кошторису) має бути відображенням усього руху фінансового управління держави, тобто в ньому в чіткій системі мають бути зазначені всі потреби і всі кошти на їх покриття, чого досягають поділом усіх доходів і видатків на рубрики. Нарешті, потрібне систематичне зведення їх у вигляді загальних підсумків. Якщо бюджет складений, розглянутий законодавчими установами і затверджений вищою владою, він стає законом фінансового господарства, який має силу на визначений строк. З часу прийняття такого закону на фінансові органи покладається обов’язок збирати державні доходи у розмірах, визначених бюджетом, а на міністра фінансів - обов’язок давати всім містам і особам кошти, визначені для них у бюджеті. [Воронова]

Згідно ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджет — це план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду.

З’ясування поняття бюджету дає змогу виділити притаманні йому ознаки та функції, які визначають сутність та особливості бюджету.

Бюджет можна розглядати як:

а) план (розпис), що містить перелік доходів і видатків держави, адміністративно-територіальної одиниці на наступний бюджетний рік;

б) фонд, з якого держава чи певна адміністративно-територіальна одиниця використовують фінансові ресурси для забезпечення свого функціонування.

Ознаками бюджету як плану є:

¾ по-перше, це основний фінансовий план держави чи певної території серед інших фінансових планів за величиною, за суспільно-політичним значенням, за ступенем впливу на інші фонди коштів;

¾ по-друге, це універсальний фінансовий план держави чи певної території, адже охоплює майже усі галузі, сфери соціального та економічного розвитку;

¾ по-третє,це фінансовий план, який координує формування інших фінансових планів через взаємозв’язок показників бюджету з показниками інших фінансових планів, і навпаки [Дмитренко, О.Ч. с. 15]

Ознаками бюджету як фонду є те, що це централізований фонд коштів, який формується, розподіляється та використовується на тому чи іншому рівні для забезпечення завдань і функцій відповідних органів державної чи місцевої влади.

Бюджет має економічне, соціальне, політичне та юридичне значення для держави в цілому та її територіальних утворень.

Економічне значення бюджету виявляється в тому, що бюджет:

¾ виступає єдиним джерелом грошових коштів, які перебувають у повному розпорядженні державної або місцевої влади;

¾ забезпечує здійснення єдиної економічної та фінансової політики на усій території держави та її територіальних утворень за допомогою централізації грошових коштів та їх спрямування на вирішення важливих економічних завдань;

¾ є центральною ланкою фінансової системи держави;

¾ є фінансовою базою функціонування держави та органів місцевого самоврядування;

¾ створює можливості для забезпечення економічного розвитку держави та її територіальних утворень і реалізації найбільш важливих завдань на кожному етапі.

Соціальне значення бюджету полягає в його соціальній спрямованості. Це означає, що бюджет:

¾ забезпечує здійснення єдиної соціальної політики на усій території держави та її територіальних утворень;

¾ створює можливість для реалізації найбільш важливих соціальних програм та вирішення багатьох питань соціального характеру. [Дмитренко, О.Ч. с. 18]

Політичне значення бюджету полягає в тому, що представницький орган влади своїм волевиявленням затверджує обсяг видатків та доходів бюджету на плановий рік і цим ставить уряд та місцеві органи виконавчої влади під свій контроль. Бюджет є результатом компромісу між альтернативними поглядами на бажані масштаби й характер діяльності виконавчої гілки влади.

Юридичне значення бюджету полягає в тому, що бюджет:

¾ визначає права і обов’язки учасників бюджетної діяльності на отримання та використання бюджетних коштів;

¾ надає представницьким органам, що його приймають, можливість постійного керівництва і контролю за діяльністю органів, які складають проект бюджету та забезпечують його виконання.

Таким чином, бюджет — це встановлений відповідним нормативно-правовим актом на певний період основний фінансовий план, у якому відображений основний централізований грошовий фонд держави або місцевого самоврядування, необхідний для здійснення їхніх завдань і функцій та задоволення публічного інтересу.


Читайте також:

  1. CMM. Визначення моделі зрілості.
  2. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  3. I визначення впливу окремих факторів
  4. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  5. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  6. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  7. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  8. II. Фактори, що впливають на зарплату при зарубіжних призначеннях
  9. III. Виконання бюджету
  10. III. Економічна інтерпретація результатів статистичного дослідження банків
  11. ISO 15504. Призначення і структура стандарту
  12. Iсторичне значення революції.




Переглядів: 2744

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ ІІ. ОСОБЛИВА ЧАСТИНА | Бюджетне право як підгалузь фінансового права

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.