Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Величина вартості товару та фактори, що її визначають

Величина вартості товару вимірюється суспільно-необхідним робочим часом.

Різні товаровиробники на виробництво одних і тих самих товарів витрачають різну кількість праці. Тому індивідуальна вартість товарів різна. Але продаватися вони повинні на ринку за однією ціною, яка визначається суспільною вартістю товарів, суспільно необхідним робочим часом, потрібним для виробництва товару.

Суспільно необхідний робочий час – час, який потрібен для виготовлення споживної вартості за існуючих суспільно нормальних умов виробництва і середнього в даному суспільстві рівня вмілості та інтенсивності праці.

Величина вартості товару залежить від трьох факторів:

продуктивності праці;

інтенсивності праці;

складності праці

Продуктивність праці – це плодотворність, ефективність праці. Вимірюється кількістю продукції (споживних вартостей), виготовлених робітником за одиницю робочого часу (годину, зміну, рік і т.п.), або кількістю робочого часу, що витрачається на виробництво одиниці продукції.

Продуктивність праці підвищується в результаті покращення виробничих умов – технічної озброєності праці, вдосконалення її організації або підвищення кваліфікації. Продуктивність визначається також природними умовами. Категорія продуктивності праці відноситься до зміни якості конкретної праці. Це означає, що одна і та ж кількість праці в кращих умовах виробляє за одиницю часу більшу кількість продукції. Тому зі зміною продуктивності праці загальна величина вартості за певний час залишається без змін, а вартість одиниці продукції зменшується, оскільки її виробляється більше.

Приклад 1. Припустимо, що протягом робочого дня тривалістю 8 годин робітник виготовляє 2 вироби. За умови, що одна година робочого дня дорівнює одній годині суспільно-необхідного часу, визначте, як зміниться вартість усієї продукції, якою буде величина вартості одного виробу, якщо продуктивність праці підвищиться в 2 рази.

Розв’язок: До зростання продуктивності праці вартість одиниці виробу дорівнює 4 год. суспільно-необхідного часу (8 : 2), а вартість усієї продукції - 8 год. суспільно-необхідного часу. Якщо продуктивність праці зросте у 2 рази, то протягом 8 годин робітник виготовить 4 вироби. Тоді вартість одного виробу буде дорівнювати 2 год. суспільно-необхідного часу (8 : 4), а вартість всієї продукції буде втілювати ті ж 8 годин суспільно-необхідного часу.

Відповідь: вартість всієї продукції не зміниться ( 8 год.), а вартість одного виробу зменшиться у 2 рази (2 год.).

Інтенсивність праці – напруженість праці. Характеризується кількістю праці, яку працівник витрачає за певний проміжок часу. Визначається величиною фізичних, нервових, розумових зусиль за одиницю робочого часу; темпом роботи, тобто частотою повторення тих чи інших операцій, кількістю одночасно виконуваних функцій; кількістю машин, що обслуговуються, і т.п.

 

Приклад2. Припустимо, що протягом робочого дня тривалістю 8 годин робітник виготовляє два вироби. За умови, що 1 година робочого дня дорівнює одній годині суспільно необхідного часу, визначте, як зміниться вартість всієї продукції і вартість одного виробу, якщо інтенсивність праці зросте в 2 рази.

Розв’язок. До зростання інтенсивності праці вартість одиниці виробу дорівнює 4 години суспільно необхідного часу (8 : 2), а вартість усієї продукції - 8 годин суспільно необхідного часу.

Інтенсивність - це затрати праці за одиницю часу. Зростання інтенсивності праці рівноцінне продовженню робочого часу (приховане подовження). Якщо інтенсивність праці зросте у 2 рази, то на виробництво 4 одиниць продукції затрати виробника становитимуть 16 год. суспільно необхідного часу, а вартість одного виробу залишиться незмінною (16:4) і становитиме 4 год. суспільно необхідного часу.

Відповідь: вартість всієї продукції зросте вдвічі ( 16 год.), а вартість одного виробу не зміниться (4 год.).

 

Вплив складності праці на вартість товару. За одиницю робочого часу складна праця створює вартість більшу, ніж проста праця. Припустимо, що товар виготовляють за допомогою складної, кваліфікованої праці, причому на 1 годину такої праці потрібно ще 0,5 години на підготовку. При обміні такого товару треба одержати інший товар, на який витрачено 1,5 години простої праці. За цієї умови необхідні засоби існування отримають товаровиробник (за годину праці) і ті, хто його готували (0,5 години), що дозволить забезпечити відтворення кваліфікованої робочої сили.


Читайте також:

  1. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  2. II. Фактори, що впливають на зарплату при зарубіжних призначеннях
  3. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  4. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  5. VII розділ. Маркетингові рішення з розподілу та збуту товару
  6. Абсолютна величина дійсного числа
  7. Абсолютна величина можливих значень
  8. Абсолютна величина числа позначається символом .
  9. Алгоритм розрахунку майбутньої вартості ануїтету
  10. Алгоритм розрахунку майбутньої вартості грошей за простими і складними відсотками
  11. Алгоритм розрахунку теперішньої вартості ануїтету
  12. Алгоритм розрахунку теперішньої вартості грошей за простими і складними відсотками




Переглядів: 10156

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Властивості товару та праці товаровиробника | Розвиток форми вартості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.