Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Syntactic Modelling of the Sentence

Without comprehending what a basic model is we cannot understand the computer-like ability of our brain which can create sentences that have never been heard before and process sentences that we read and hear so that we can understand them. Modelling implies representing infinite living structures as a finite set of basic structures, of models (The sun shines. He is clever. There is a book on the table, etc.).

The notion of a basic structure is termed variously: a skeleton, a model, a naked sentence, the nucleus of a sentence, a pattern, an elementary sentence, a kernel, a sentence situation, a deep structure, a proposition, etc. No matter how it is termed, it is the simplest unextended predicative minimum, an ultimately abstract scheme. The basic structure is analysed differently: in terms of the main parts of a sentence (subject and predicate), in terms of classes of words ( a noun and a verb), in terms of predicates, arguments and deep cases ( agentive, instrumental, locative, beneficiary, etc.).

The number of basic structures varies from one linguistic school to another. Descriptivists hold that there are from 3 to 7 sentence situations; transformationalists distinguish 7 kernels; prof. G.G. Pocheptsov distinguishes 39 kernels.

It all depends upon the criteria, scholars proceed from, to minimise basic structures. Descriptivists proceed from structure disregarding meaning; they do not discriminate between two identical structures: Father gave Mary money. Tom painted the fence white. The former transparently has two objects, while the latter carries an implicit predication which is revealed transformationally: Tom painted the fence so that it became white. According to transformationalists, “Tom painted the fence white” is not a basic structure. They advanced the notion of a kernel which underlies more complicated structures. They distinguished 7 kernels: The sun shines. I have a car. I read a book. He gives me a book. He is clever. He is a poet. There is a book on the table.

All possible grammatical structures are derivations of kernels, received by addition, substitution, deletion, embedding , recategorization (verbalization, nominalization).

Traditional grammar advanced the notion of a naked sentence which anticipated modern theories. From a naked sentence more extended structures can be received by means of syntactic processes (extension, expansion, modification, completion, contamination, ellipsis).


Читайте також:

  1. A COMPOSITE SENTENCE
  2. A) Practise using the words and word combinations in bold type to make other comparisons between some two-four regions of Russia. Write your best sentences down.
  3. A. You will hear a manager interviewing a person for a job. Listen out for these verbs, and then use them to complete sentences 1-5.
  4. And write your own sentences with the same words and phrases.
  5. Are the following sentences true or false? If false, say why.
  6. Are the following statements true or false? Correct the false sentences.
  7. Are the sentences true or false?
  8. Ask all the possible questions to the following sentences
  9. B) Find 5 sentences in the text with the given word-combinations.
  10. B) Make up sentences with the word-groups you have translated.
  11. B) Use some of the word combinations from the box and make 5 sentences to describe the trial procedure.
  12. B. Complex Sentence




Переглядів: 535

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
The Definition of a Sentence | Semantic Modelling of the Sentence

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.