МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Структура лексеми і семеми зачиняти.Отже, у змістовому плані лексема складається з семем, які актуалізуються у процесі мовлення.
Мінімальною складовою частиною елементарного значення, або семеми, є сема. Сема – мінімальна (елементарна, далі неподільна) однопланова одиниця плану змісту лексеми, що являє собою елементарне відбиття в мові ознак (властивостей) позначуваних словом явищ (реалій). Сема виділяється тільки в результаті компонентного аналізу (семантичний компонент, диференційний семантичний елемент, семантична доля, семантичний множник, семантичний маркер) – гранична однопланова одиниця плану змісту. Всі семи співвідносні, і залежно від контексту будуть здобувати статус архісеми, інтегральної семи, диференційної семи або контекстуальної семи. Компонентний аналіз (КА)- як частина опозитивного аналізу (метод семантичних досліджень або метод опозиції) є методом семантичного аналізу й синтезу. Виник у фонології (Трубецькой), потім у граматиці (Булигіна). За допомогою компонентного аналізу здійснюється протиставлення й ототожнення одиниць за семантичними ознаками - семами. Завдання КА- розчленовування й упорядкування ЛЗ. Кожне ЛЗ складається із семантичних компонентів і словниковий склад мови може бути описаний за допомогою обмеженого числа типових семантичних ознак. Передумови: 1) побудова універсальних описових мов (метамов), 2) створення ідеографічних словників (Пиці, Дорнзайт, Касарес), 3) спроба виділення граничних елементів плану змісту (Ельмслев). Принципи: 1) опис значення слова за допомогою кінцевого набору елементарних семантичних одиниць - компонентів (Ломтев спростував: «КА замкнутий у вузьких лексичних межах, і не здатний створити універсальний необмежений алфавіт для опису семантичної структури мови в цілому»); 2) компоненти незалежні від конкретних мовних репрезентацій (Ломтев спростував: компоненти різних мов не універсальні); 3) подання про семантичні компоненти, як про концептуальні (понятійної системи). Об'єкти: 1) мікроструктура - значення одного слова; 2) макроструктура - тематично близькі поля й сфери. Кожна семема являє собою ієрархічну організовану структуру сем. Типи сем: Інтегральна – це такий тип семи (архісема), що є спільною для семантичних одиниць певного класу (ознака-сема) у всіх прикметниках. Диференційна – це сема, відмінна, специфічна для семантичної структури окремої лексеми, що входить до певного класу лексем. Когнітивна (денотативна) сема – це сема, що відповідає інформації про об’єктивні характеристики позначуваного. Конотативна сема – сема, що відповідає суб’єктивно-оцінній інформації про позначуване. Гіперсема – родова сема, за якою семантичні одиниці можуть об’єднуватись у лексико-семантичну групу (клас). Гіпосема – сема видова, за якою в межах 1 лексико-семантичної групи лексем ці лексеми організовані у певні підгрупи. Використання терміна сема на позначення елементарних граматичних значень є небажаним, оскільки зумовлює такі негативні явища як багатозначність термінів і синонімію термінів (існує термін грамема на позначення поняття елементарного граматичного значення). Читайте також:
|
||||||||
|