Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Природокористуванням та охороною довкілля

 

... , ,',1;:'..,„.'' § 1. Поняття і зміст управління природокористуванням та охороною довкілля

У сучасних умовах, коли проблеми взаємодії людини і природи набувають значення загальнонаціональних пріоритетів, сформува­лась і отримала своє конституційне закріплення відносно нова функція держави — екологічна, спрямована на гармонізацію відно­син суспільства і природи, забезпечення оптимального врахуван­ня економічних та екологічних інтересів суспільства за безумовної першості екологічних. Стаття 16 Конституції України встановила, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобиль­ської катастрофи — катастрофи планетарного масштабу, збережен­ня генофонду Українського народу є обов'язком держави. Реалізація цієї функції держави здійснюється через управління природокори­стуванням і охороною довкілля, яке являє собою найважливішу складову частину соціального управління суспільством.

Складність і багатогранність управління в галузі екології зумов­лені тим, що, з одного боку, слід враховувати об'єктивні, стихійні процеси самоуправління в природі, а з другого — необхідне ціле­спрямоване управління довкіллям в інтересах суспільства. Об'єктом управління стають відносини в галузі суспільства і відносини в га­лузі природного середовища, які не збігаються із законами розвитку людства. Суспільство повинно визначати основні напрямки діяль­ності органів державного управління та громадських організацій у вирішенні завдань охорони довкілля і раціонального природокори­стування, розробляти і проводити відповідну систему заходів, спря­мованих на реалізацію висунутих у галузі екологічного управління завдань, надати їм державно-правового забезпечення. Тому метою управління в галузі природокористуванням охорони довкілля є: ре­алізація законодавства, контроль за дотриманням вимог еко­логічної безпеки, забезпечення проведення ефективних і комплекс­них заходів щодо охорони навколишнього природного середовища,


Загальна частина

раціонального використання природних ресурсів, досягнення узго­дженості дій державних і громадських органів при проведенні еко­логічних заходів (ст. 16 Закону України «Про охорону навколишньо­го природного середовища України»).

Методом вирішення перелічених завдань управління є регулю­вання співвідношення екологічних та економічних інтересів су­спільства при обов'язковому пріоритеті права людини на безпечне для життя і здоров'я довкілля, що закріплено ст. 50 Конституції України, та інших екологічних прав громадян.

Цілі та завдання управління природокористуванням досягають­ся виконанням державними та іншими органами ряду функцій, тобто видів діяльності, що необхідні для оптимальної організації раціонального використання та охорони природних об'єктів чи нав­колишнього середовища в цілому. Особливістю такого управління є його диференціація переважно за видами природних ресурсів, не­залежно від того, в яких галузях суспільного виробництва вони ви­користовуються. Тому види і зміст цих функцій стосовно кожного природного об'єкта випливають із соціальних, екологічних та при­родно-наукових вимог щодо організації його використання та охо­рони. Вимоги закріплюються у відповідних правових нормах еко­логічного законодавства.

Під функціями управління у сфері природокористування та охо­рони довкілля слід розуміти види діяльності державних органів ви­конавчої влади, місцевого самоврядування та громадських ор­ганізацій по забезпеченню організації раціонального використання природних ресурсів, їх відтворення та захисту і охорони навколиш­нього природного середовища.

Функції управління у сфері природокористування та охорони довкілля доцільно об'єднати в кілька окремих груп.

До групи організаційних функцій управління належать: облік природних ресурсів; екологічне планування; прогнозування вико­ристання природних ресурсів та охорони довкілля; просторово-те­риторіальний устрій об'єктів природи.

Група попереджувально-охоронних функцій управління вклю­чає: спостереження (моніторинг) за використанням природних ре­сурсів та охороною довкілля; екологічну експертизу; екологічний контроль.

Інші функції управління — це інформування про стан навко­лишнього природного середовища; стандартизація і нормування у сфері природокористування і охорони довкілля; вирішення еко­логічних спорів.


Розділ III. Управління природокористуванням та охороною довкілля

Управління природокористуванням і охороною довкілля ба­зується як на основних принципах державного управління в ціло­му (плановість, компетентність, законність, участь громадськості), так і на специфічних принципах, властивих природокористуванню в цілому (науковість, комплексність, платність спеціального при­родокористування та ін.). Ґрунтуючись на цих принципах, суб'єкти управління — державні органи, органи місцевого самоврядування та громадські об'єднання — повинні проводити діяльність, спрямо­вану на забезпечення ефективного використання природних ре­сурсів, охорону довкілля, екологічну безпеку.

Чинне законодавство розрізняє державне та громадське управ­ління природокористуванням. Основна питома вага управлінської діяльності в даній галузі належить центральним органам державно­го управління, місцевим органам державної виконавчої влади, ви­конавчим органам місцевого самоврядування в межах їх компе­тенції, визначеної законодавством.

Поява, крім державних, інших суб'єктів права власності на ок­ремі природні ресурси не зменшує, а, навпаки, піднімає на якісно новий рівень роль і значення держави та її органів як організаторів та гарантів відносин природокористування. При цьому не має зна­чення, на яких правових підставах здійснюється використання — на праві власності на природний об'єкт чи на праві користування ним. Слід погодитися з думкою Ю. О. Вовк, висловленою задовго до цього процесу, що управління не є специфічною ознакою влас­ника землі1. Управлінську діяльність (наприклад, облік природних ресурсів, контроль за їх раціональним використанням тощо) дер­жава здійснює і тоді, коли вона не є виключним власником природ­ного об'єкта, тому що в цьому випадку подібна діяльність базується на праві суверенітету держави — верховенстві державної влади.

Громадське управління в галузі екології здійснюють громадські об'єднання та організації, і його основним завданням є всіляке сприяння органам державної влади, місцевого самоврядування в забезпеченні процесу раціонального природокористування і збере­ження природного середовища.

Окремі управлінські дії зобов'язані виконувати також власники природних ресурсів і користувачі ними, оскільки так зване виробни­че управління природокористуванням є продовженням державного, а при виконанні ряду функцій (наприклад, облік природних ресурсів)

1 Див.: Вовк Ю. А. Советское природоресурсовое право и правовая охрана окружающей среди : Общая часть. - X., 1986. - С. 54-56.


Загальна частина

навіть передує управлінню державному. Деякі нормативні акти містять пряме закріплення правоздатності природокористувачів з виробничого управління природним об'єктом, що використо­вується (ст. 12 Закону «Про природно-заповідний фонд України», ст. 29 Закону «Про охорону атмосферного повітря»).

Підтвердженням пріоритетності екологічних інтересів суспіль­ства є встановлення в Україні Дня довкілля, який згідно з Указом Президента від 6 серпня 1998 року проводиться щороку в третю суботу квітня. Мета цього заходу полягає в здійсненні комплексу заходів, спрямованих на поліпшення стану довкілля, озеленення і благоустрій населених пунктів, очищення водних джерел, збереження природно-заповідних та інших особливо цінних природних об'єктів, поширен­ня екологічних знань, активізацію державного та громадського кон­тролю за додержанням екологічного законодавства.

= § 2. Органи загального державного управління і місцевогосамоврядування та їх компетенція в галузіекології

Цілі, завдання і функції управління природокористуванням і охорони довкілля здійснюються системою державних та інших ор­ганів.

Система державних органів, які здійснюють керівництво при­родокористуванням, базується на загальновизнаному в теорії управ­ління їх поділі на органи спеціальної'та загальної компетенції. В ос­нову такої класифікації покладено обсяг і характер правомочно-стей щодо природних об'єктів та функцій управління ними. Державні органи, до компетенції яких входить здійснення в тому чи іншому обсязі усіх функцій управління природокористуванням, незалежно від виду природного об'єкта та суб'єктів користування ним, є органами загальнодержавного управління. Вони, поряд з екологічними, вирішують й інші питання соціально-економічно­го розвитку держави.

До державних органів загальної компетенції належать Верхов­на Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада і Рада міністрів Автономної Республіки Крим, дер­жавні адміністрації регіонів, органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи.

Єдиний законодавчий орган України — Верховна Рада — пра­воздатний розглядати і вирішувати будь-які питання, що не є ком­петенцією державної виконавчої чи судової влади. Виключно зако-


Розділ III. Управління природокористуванням та охороною довкілля

нами України визначаються засади власності, використання при­родних ресурсів, екологічної безпеки та правового режиму зон над­звичайних екологічних ситуацій. Поряд зі своєю основною функ­цією — законодавчою — парламент затверджує загальнодержавні програми охорони довкілля, оголошує окремі місцевості зонами надзвичайної екологічної ситуації, здійснює парламентський кон­троль тощо (ст. 85 Конституції України). Так, постановою від 5 бе­резня 1998 року затверджено «Основні напрями державної політи­ки України в галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки»1. Значний обсяг ро­боти в парламенті виконують комітети Верховної Ради — з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, аграрної політики та земельних відно­син, охорони здоров'я, материнства і дитинства та ін.

Президент України є главою держави. Як вища посадова особа він виступає гарантом сталості суспільних, у тому числі і еко­логічних, правовідносин. Зокрема, Президент утворює, реорганізо­вує та ліквідовує за поданням Прем'єр-міністра міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, призначає їх керівників; укла­дає міжнародні договори, включаючи угоди і конвенції екологічної спрямованості. Президент очолює Раду національної безпеки і обо­рони України (РНБОУ), яка координує і контролює діяльність дер­жавних органів у сфері оборони і національної безпеки, а обов'яз­ковою складовою частиною останньої є екологічна безпека су­спільства. Так, 31 грудня 1998 року Рада національної безпеки і оборони України прийняла рішення «Про нейтралізацію загроз, обумовлених погіршенням екологічної і техногенної обстановки в країні», 11 листопада 2002 року вона розглянула питання про стан безпеки водних ресурсів держави та якість питної води, а 6 червня 2003 року — стан ефективності надрокористування в Україні, які були затверджені відповідними указами Президента.

Консультативно-дорадчим органом Ради національної безпеки і оборони України є Комісія з питань ядерної політики та екологічної безпеки, основними завданнями якої є підготовка пропозицій з питань забезпечення ядерної та екологічної безпеки, аналіз еко­логічних проблем та визначення механізмів здійснення заходів Щодо поліпшення екологічної ситуації в Україні. Раді також під­порядкований Інститут проблем національної безпеки

Згідно з Конституцією Автономної Республіки Крим Верховна Рада АРК здійснює представницькі, нормотворчі, контрольні

1 Відомості Верховної Ради України. - 1998. - № 38-39. - Ст. 248.


Загальна частина


Розділ III. Управління природокористуванням та охороною довкілля


 


функції та повноваження в межах, передбачених законодавством України. Зокрема, вона затверджує екологічні програми, вирішує питання земельних відносин та використання інших природних ресурсів, організує території і об'єкти природно-заповідного фон­ду Автономної Республіки Крим.

Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Він вправі вирішувати всі питання державного, зокрема екологічного, управління. Це, наприклад, забезпечення проведення політики у сфері охорони природи, екологічної безпе­ки і природокористування; здійснення заходів щодо забезпечення національної безпеки України; координація роботи міністерств та інших органів виконавчої влади. Для підвищення ефективності такої діяльності і попередньої підготовки урядових рішень в струк­турі Кабінету Міністрів створено урядовий комітет з реформуван­ня аграрного сектора та з питань екології.

Для забезпечення безпеки і захисту населення і територій, за­побігання надзвичайним природним і техногенним ситуаціям та реагування на них, координації контролю на державному рівні ком­плексу робіт і заходів у цій сфері створено Державну комісію з пи­тань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Ос­новними її завданнями є профілактичні заходи щодо запобігання виникненню та ліквідації надзвичайних ситуацій природно-техно­генного походження — аварій, катастроф, стихійного лиха; експер­тиза найважливіших проектів заходів щодо техногенно-екологічної безпеки, їх впливу на навколишнє природне середовище, життя та здоров'я людини; безпосереднє керівництво ліквідацією надзви­чайних ситуацій національного і регіонального масштабів.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим здійснює виконавчі функції та повноваження в галузі екології згідно з Конституцією та законами України, а також нормативно-правовими актами Верховної Ради Криму з питань, віднесених до самостійного відання Автоном­ної Республіки Крим, а також делегованих Конституцією України. Це питання сільського і лісового господарства, землеустрою, водогоспо­дарського будівництва і зрошуваного землеробства, охорони довкілля, організації курортно-рекреаційної сфери і туризму тощо.

Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві і Севасто­полі здійснюють місцеві державні адміністрації, компетенція яких визначена відповідним Законом України від 9 квітня 1999 року1. Адміністрації на певній території забезпечують виконання програм


охорони довкілля, взаємодію з органами місцевого самоврядуван­ня, реалізацію делегованих відповідними радами повноважень. Зокрема, наведеним Законом передбачається, що районні і обласні ради делегують місцевим державним адміністраціям підготовку питань про надання землі для містобудівних потреб, організацію охорони природно-заповідних об'єктів місцевого значення, лікві­дацію наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха тощо.

Повноваження територіальних громад сіл, селищ і міст та їх ор­ганів — рад і виконавчих органів у галузі екології визначені Зако­ном «Про місцеве самоврядування в Україні»1. Земля, природні ре­сурси, що є в комунальній власності територіальних громад, станов­лять матеріальну і фінансову основу місцевого самоврядування. Виключно на пленарних засіданнях ради вирішують відповідно до Закону питання регулювання земельних відносин; надання дозво­лу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого зна­чення; надання згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, сфера екологічного впливу діяльності яких включає відповідну територію.

Виконавчі органи рад мають як власні (самоврядні) повноважен­ня у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколиш­нього природного середовища, так і делеговані державою. До перших належить попередній розгляд планів використання місцевих природ­них ресурсів, визначення розміру відшкодувань підприємствами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, підготовка місцевих програм охорони довкілля тощо. З делегованих повноважень слід виокремити здійснення контролю за дотриманням екологічного за­конодавства, погодження питань про надання дозволів на спеціаль­не використання природних ресурсів тощо.

~ ------- § 3. Органи державного управління


Читайте також:

  1. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  2. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  3. Аналіз впливу зміни температури довкілля і термо-залежного параметру на величину відхилення часових інтервалів
  4. Будь – які зміни популяції є результатом порушення рівноваги між її біотичним потенціалом та опором довкілля.
  5. Вдосконаленим управління природокористуванням.
  6. Використання в системах управління охороною праці багатофункціональних інтегрованих систем комплексної безпеки
  7. Відмежування злочинів проти довкілля від злочинів проти власності
  8. Відновлення комплексного управління охороною праці
  9. Відповідно до Наказу МОЗ та Держкомітету України по нагляду за охороною праці (95р.)Перелік робіт, де є потреба у професійному доборі
  10. Влади з нагляду за охороною праці до середини 2005 р. був Державний комітет
  11. Вплив виробничої та побутової діяльності людини на довкілля
  12. Вплив водогосподарських заходів на довкілля




Переглядів: 1159

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Природокористуванням та охороною довкілля спеціальної компетенції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.