Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Види права водокористування

Класифікація права водокористування за видами здійснюється на підставі різних ознак: цільового призначення; суб'єктного складу; строків здійснення права; умов надання водних об'єктів у користуван­ня та ін. Головною класифікаційною ознакою поділу права водокори7 стування на види є їх цільове використання. Згідно з Водним кодек-


Розділ XI. Правове регулювання використання та охорони вод

сом України (розділ 3) розрізняють такі види користування водами: для задоволення питних і господарсько-побутових, лікувальних, курорт­них, оздоровчих та інших потреб населення, сільськогосподарських, промислових, гідроенергетичних, транспортних, рибогосподарських, скидання зворотних вод та інших державних і громадських потреб.

В основу цільового використання вод покладено принцип раціонального, економного водокористування з врахуванням еко­логічних вимог.

Пріоритетним з них є користування водними об'єктами для питних і побутових потреб населення та для інших господарсько-побутових потреб. Якість води повинна відповідати встановленим державним стандартам, нормативам екологічної безпеки водокори­стування та санітарним нормам (глава 8 ВК України). Це водоко­ристування здійснюється в порядку централізованого і нецент-ралізованого водопостачання. У першому випадку підприємства, установи та організації, у віданні яких перебувають водопроводи, здійснюють забір води безпосередньо з водних об'єктів для виго­товлення води питної якості, подачі її споживачам тільки в поряд­ку спеціального водокористування. У другому — і громадяни, і ор­ганізації мають право забирати воду безпосередньо з підземних або поверхневих водних джерел у порядку загального або спеціально­го водокористування.

Особливе місце належить підземним водам питної якості. Ці води використовуються насамперед для задоволення потреб питно­го і побутового водопостачання, а також харчової промисловості та тваринництва (ст. 61 ВК України). Використання їх в інших цілях, як правило, не допускається.

Самостійним видом є використання водних об'єктів, які відне­сені у встановленому порядку до категорії лікувальних і які вклю­чені до спеціального переліку1. Дані водні об'єкти використовують­ся виключно в оздоровчих і лікувальних цілях. У них заборонено скидати зворотні води, і на ці водні об'єкти встановлено особли­вий охоронний порядок.

Користування водними об'єктами для відпочинку і спорту здійснюється у порядку як загального, так і спеціального водоко­ристування. Води для цих цілей використовуються в місцях, ви­значених відповідними радами у порядку, встановленому законо­давством. За наявності підстав це право водокористування може бути заборонено або обмежено (ст. 45 ВК України).

1 ЗП України. - 1996. - № 21. - Ст. 584.


Особлива частина

Користування водними об'єктами для потреб сільського і лісо­вого господарства здійснюється в порядку загального і спеціально­го водокористування (ст. 65 ВК України). Зрошення сільськогоспо­дарських земель стічними водами може бути дозволено державними органами охорони навколишнього природного середовища за пого­дженням з органами санітарного і ветеринарного нагляду. Метою цього водокористування є забезпечення водою аграрних та інших організацій, громадян, які займаються сільськогосподарським ви­робництвом. При цьому зрошення сільськогосподарських угідь, ски­дання дренажних вод у водні об'єкти здійснюється в порядку спе­ціального водокористування на підставі відповідних дозволів. Водо­користувачі зобов'язані вживати заходів щодо попередження підтоплення, заболочення та забруднення земель. Аналогічний по­рядок поширюється і на лісогосподарське водокористування.

Одним з цільових видів є спеціальне водокористування для по­треб промисловості і гідроенергетики. Водокористувачі зобов'язані додержуватися встановлених умов цього водокористування, еко­логічних вимог, а також вживати заходів до скорочення витрат води, до припинення скидання стічних вод шляхом вдосконалення тех­нологій виробництва і схем водопостачання (застосування безвод­них технологічних процесів, повітряного охолодження, зворотньо­го водопостачання та інші).

При цьому водокористуванні допускається витрачання питної води в межах лімітів, встановлених місцевими радами за погоджен­ням з державними органами охорони навколишнього природного середовища. Для гідроенергетики лімітування води не передбачено.

У передбачених законодавством випадках (стихійні лиха, аварії та інші обставини, при перевитраті підприємством встановленого ліміту споживання води з водопроводів) місцеві ради мають право зменшувати або забороняти споживання для промислових цілей питної води в інтересах першочергового задоволення питних та побутових потреб населення. Основним завданням водокористу­вання для потреб гідроенергетики є забезпечення спеціальних уста­новок для одержання механічної або електричної енергії. Користу­вання водними об'єктами для цих цілей повинно здійснюватися з урахуванням інтересів інших галузей народного господарства при додержанні комплексного використання вод.

Специфічним видом є користування водними об'єктами для потреб водного транспорту, яке здійснюється на судноплавних вод­них об'єктах, внутрішніх (морських), територіальних водах, що є водними шляхами загального користування, за винятком випадків,


Розділ XI. Правове регулювання використання та охорони вод .

коли є повна або часткова заборона. Порядок віднесення внут­рішніх водних шляхів до категорії судноплавних затверджується Кабінетом Міністрів України1 (ст. 67 ВК України). Користування водними об'єктами для плавання на маломірних суднах (веслових, моторних човнах) дозволяється з дотриманням правил, що встанов­люються відповідними радами за погодженням з державною інспек­цією Регістру і безпеки судноплавства.

До своєрідного виду належать використання водних об'єктів для потреб рибного та мисливського господарства, що має певні особливості. Так, на водних об'єктах, які використовуються для ведення рибного господарства, права водокористувачів можуть бути обмежені в інтересах водного промислу, якщо цей водний об'єкт має значення для відтворення запасів риби та в інших випад­ках. Окрім того, Кабінетом Міністрів України затверджено спе­ціальний Перелік промислових ділянок рибогосподарських водних об'єктів або їх частин2. Водокористувачі зобов'язані також вжива­ти заходів, які забезпечують поліпшення екологічного стану об'єк­тів та умов відтворення рибних запасів.

Проведення гідромеліоративних робіт там, де є хутрові звірі, а також промисловий вилов риби в тих місцях, де розводять бобрів та хохуль, здійснюється за погодженням з державними органами мисливського і рибного господарства.

Інші питання користування водами для потреб рибного та мис­ливського господарства регулюються Законом України від 13 грудня 2001 року «Про тваринний світ» та іншими нормативними актами.

Залежно від технічних умов водокористування поділяється на загальне і спеціальне. У порядку загального водокористування гро­мадяни, наприклад, мають право користуватися водними об'єктами (купатися, плавати на човнах, здійснювати забір води без застосуван­ня споруд або технічних пристроїв та інше) безкоштовно, без доз­волів та без закріплення водних об'єктів за конкретними особами. Юридичні особи в певних випадках також використовують водні об'єкти в порядку загального водокористування. У випадках, перед­бачених законодавством, загальне водокористування може бути об­межене (ст. 47 ВК України) і органи місцевого самоврядування зо­бов'язані сповістити населення про встановлені ними правила.

1 Постанова Кабінету Міністрів України від 12 червня 1996 року № 640 //
ЗП України. - 1996. - №13. - Ст. 364; Офіційний вісник України. - 2002. -
№ 27. - Ст. 1259; Офіційний вісник України. - 2003. - № 44. - Ст. 2310.

2 Постанова Кабінету Міністрів України від 22 травня 1996 року// ЗП Укра­
їни. - 1996. - № 12. - Ст. 343.


Особлива частина

Законодавством передбачається спеціальне водокористування — забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скид забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скид забруднюючих речо­вин із зворотними водами із застосуванням каналів. Суб'єктами цього водокористування виступають як фізичні, так і юридичні особи. Це водокористування здійснюється на підставі дозволів, які видаються державними органами охорони навколишнього природ­ного середовища (для загальнодержавних об'єктів) або відповідни­ми радами (для об'єктів місцевого значення, після попереднього узгодження). Спеціальне водокористування є платним.

Разом із тим, водне законодавство передбачає окремі різнови­ди використання, які не належать до спеціального: пропуск води через гідровузли (крім гідроенергетичних), подача (перекачка) води водокористувачам у маловодні регіони; використання підземних вод для вилучення корисних компонентів; проведення бурових, геологорозвідувальних робіт, якщо вони виконуються без забору води та скидання стічних вод, та інше (ч. З ст. 48 ВК України).

За строками здійснення право користування водами поді­ляється на безстрокове та строкове. При безстроковому (постійно­му) строк користування водами не встановлюється. При строково­му встановлюється строк, а саме: короткостроковий (до 3 років) і довгостроковий (від 3 до 25 років). Законодавством за необхідності передбачається подовження строку водокористування на період відповідного строку короткострокового або довгострокового кори­стування.

Використання водних об'єктів можливе і на умовах оренди (ст. 51 ВК України). Передача орендарем права на оренду водного об'єкта або його частини іншим суб'єктам ведення господарства забороняється. Право водокористування на умовах оренди оформ­люється договором. Водокористувачі (орендарі) можуть дозволити іншим водокористувачам здійснювати спеціальне водокористуван­ня в порядку, встановленому для цього водокористування.

Первинне та вторинне водокористування є також видами пра­ва водокористування. Первинне водокористування здійснюється водокористувачами, які мають власні водозабірні споруди і від­повідне обладнання для забору води. Вторинне ж водокористуван­ня здійснюється водокористувачами, які не мають власних водо­забірних споруд і отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають води в їх системи на умовах, що вста­новлюються між ними.


Розділ XI. Правове регулювання використання та охорони вод

Серед видів користування водами слід виокремити платні та безплатні. Безплатними видами є загальне водокористування (ст. 47 ВК України), користування водними об'єктами для потреб повітря­ного транспорту (ст. 53 ВК України). Платним є передусім спеціаль­не водокористування. Слід зазначити, що здійснюється вказаний вид збору з метою стимулювання забезпечення раціонального ви­користання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і вклю­чає збір за використання води водних об'єктів та за скидання за­бруднюючих речовин.

== § 3. Підстави виникнення права водокористування

Право водокористування виникає за наявності певних юридич­них фактів (дій, подій), які здійснюються суб'єктами даного права або відповідними органами в межах своєї компетенції або виника­ють через природні умови. Підставою для виникнення права загаль­ного водокористування є правомірні дії суб'єкта, передбачені вод­ним законодавством. Це право реалізується як на об'єктах загаль­ного користування, так і на водних об'єктах, наданих у відокремлене користування. Як зазначено в ст. 47 ВК України, на водних об'єктах, наданих в оренду, загальне водокористування допускається на умо­вах, які встановлені водокористувачем за погодженням з органом, що надав водний об'єкт в оренду, а за необхідності водокористуван­ня може бути заборонено. В обов'язки первинного водокористува­ча, який користується водним об'єктом на умовах оренди, входить повідомлення населення про умови або про заборону загального во­докористування на даному водному об'єкті. Якщо ж такі умови пер­винним водокористувачем або відповідною радою не встановлені, то загальне водокористування визнається дозволеним без обмежень. Можливе обмеження права загального водокористування з подан­ня державних органів охорони навколишнього природного середо­вища, санітарного нагляду, охорони тваринного світу тощо. Органи місцевого самоврядування з метою охорони життя та здоров'я гро­мадян, охорони природи та з інших підстав можуть встановлювати місця, де забороняється купання, плавання на човнах, водопій тва­рин, а також інші умови загального водокористування на водних об'єктах, які розташовані на території цих рад.

Підставою виникнення права спеціального водокористування є дозвіл, який видається відповідними державними органами. Зо-


Особлива частина

крема, при використанні води водних об'єктів загальнодержавно­го значення дозвіл видається державними органами охорони навко­лишнього природного середовища. У разі використання води вод­них об'єктів місцевого значення дозвіл видається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київським і Севасто­польськими міськими радами за погодженням з державними орга­нами охорони навколишнього природного середовища.

Видача дозволів на спеціальне водокористування пов'язується з обов'язковим їх погодженням з компетентними державними ор­ганами залежно від виду водних об'єктів. Наприклад, видача доз­волів на спеціальне водокористування здійснюється на підставі клопотання (заяви) водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, погодженого з державними органами водного господарства, — при використанні поверхневих вод; державними органами гео­логії — у разі використання підземних вод; державними органами охорони здоров'я — при використанні водних об'єктів, віднесених до категорії лікувальних. Порядок погодження і видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України1. Виданий дозвіл на спеціальне водокористування розгля­дається як офіційний документ, що дає право підприємствам, уста­новам, організаціям та громадянам на користування конкретними водними об'єктами в межах встановлених лімітів. Рішення про по­годження клопотання (заяви) про видачу дозволу на спеціальне водокористування, а також про видачу цього дозволу повинно бути прийнято відповідним державним органом у місячний термін.

При видачі дозволів встановлюються строки водокористуван­ня в порядку, передбаченому ст. 50 ВК України.

Існують деякі особливості виникнення права водокористування на умовах оренди (ст. 51 ВК України). Водні об'єкти (їх частини) місцевого значення та ставки, які знаходяться в басейнах рік загаль­нодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам на умовах оренди тільки в таких випадках: для риборозведення; для ви­робництва сільськогосподарської і промислової продукції; у ліку­вальних та оздоровчих цілях. Слід зазначити, що водні об'єкти за­гальнодержавного значення також можуть надаватися в оренду.

Орендодавцями в таких правовідносинах є: при наданні водних об'єктів місцевого значення — Верховна Рада Республіки Крим і обласні ради; водних об'єктів загальнодержавного значення — Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації. Орен-

1 Офіційний вісник України. - 2002. - № 12. - Ст. 590.


Розділ XI. Правове регулювання використання та охорони вод

дарями зазначених правовідносин виступають підприємства, уста­нови, організації і громадяни України та іноземні юридичні і фізичні особи. Підставою виникнення права водокористування на умовах оренди є договір між орендодавцем і орендарем, погодже­ний з відповідними державними органами охорони навколишньо­го природного середовища і органами водного господарства.

Слід також наголосити, що передача орендарем права на орен­ду водного об'єкта (його частини) іншим суб'єктам ведення госпо­дарства забороняється (ч. 2 ст. 51 ВК України).

Первинне водокористування (тобто користування суб'єктами, які мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води), якщо воно є спеціальним, також здійснюється на підставі дозволу, виданого відповідним компетентним органом. Вторинне водокористування здійснюється на умовах, встановлених угодою між вторинним і первинним водокористувачами.

Скид вторинним водокористувачем вод у водні об'єкти здійс­нюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.


Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  3. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  4. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  5. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  6. L. Понятие права
  7. O ексклюзивний розподіл на правах винятковості.
  8. XV. Реалізація права вступників на вибір місця навчання
  9. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  10. Авторское право и смежные права
  11. АВТОРСЬКЕ ПРАВО І СУМІЖНІ ПРАВА
  12. Авторське право і суміжні права




Переглядів: 2040

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правове регулювання використання та охорони вод | Права та обов'язки водокористувачів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.