Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Визначення основних понять.

План лекції

Експрес – тест проміжного контролю знань

1 Назвіть основні етапи історичного розвитку науки:

--------------------------------------------------------------------------------

2 Перелічіть основні функції науки:

--------------------------------------------------------------------------------

3 Перелічіть основні критерії науки:

--------------------------------------------------------------------------------

4 Назвіть основні критерії істини:

--------------------------------------------------------------------------------

5 Назвіть рівні пізнання:

--------------------------------------------------------------------------------

6 Перелічіть форми чуттєвого різня пізнання:

--------------------------------------------------------------------------------

7 Перелічіть види пізнання:

--------------------------------------------------------------------------------

8 Перелічіть форми раціонально – логічного рівня пізнання:

--------------------------------------------------------------------------------

9 Назвіть методи опрацювання фактів у науці:

--------------------------------------------------------------------------------

10 Назвіть критерії істинності наукових знань:

 

1.Визначення основних понять.

2. Загальні фактори ефективності психотерапії. Покази до психотерапії.

3. Зв'язок психотерапії з іншими науками (інтердисциплінарний характер психотерапії).

4. Історія розвитку психотерапії.

5. Особливості підготовки психотерапевта в Україні та за кордоном.

5.1. Страсбурзька Декларація з Психотерапії 1990 року.

5.2. Стандарти завершеної психотерапевтичної освіти, адаптовані до вимог європейського сертифікату з психотерапії.

6. Правова регламентація діяльності психолога, який займається психотерапією.

7. Етичні вимоги до діяльності психотерапевта, які функціонують в Україні та за кордоном.

 

 

Психотерапія як наукова дисципліна повинна мати свою теорію і методологію, власний категоріальний апарат і термінологію і т. д., одним словом, все те, що характеризує самостійну наукову дисципліну. Однак різноманітність напрямів і течій, шкіл і конкретних методів психотерапії, заснованих на різних теоретичних підходах, призводить до того, що в даний час не існує навіть єдиного визначення психотерапії. У літературі їх налічується близько 400. Одні з них чітко відносять психотерапію до медицини, інші акцентують увагу на психологічних аспектах. Вітчизняна традиція полягає в тому, що психотерапія визначається перш за все як метод лікування, тобто входить до компетенції медицини. Зарубіжні визначення психотерапії більшою мірою підкреслюють її психологічні аспекти.

Як приклад медичного підходу до розуміння психотерапії, можна навести такі її визначення, які обов'язково включають такі поняття, як лікувальні впливи, хворий, здоров'я або хвороба.

Психотерапія –

- "Система лікувальних впливів на психіку і через психіку - на організм людини";

- "Специфічна ефективна форма впливу на психіку людини з метою забезпечення і збереження його здоров'я";

- "Процес лікувального впливу на психіку хворого або групи хворих, що поєднує лікування та виховання".

Як визначень, більшою мірою фіксують психологічні підходи і включають такі поняття, як міжособистісне взаємодія, психологічні засоби, психологічні проблеми і конфлікти, відносини, установки, емоції, поведінку, можна вказати наступні:

психотерапія –

- "Особливий вид міжособистісної взаємодії, при якому пацієнтам надається професійна допомога психологічними засобами при вирішенні виникаючих у них проблем і труднощів психологічного характеру";

- "Засіб, що використовує вербальні методики і міжособистісні взаємини з метою допомогти людині в модифікації відносин і поведінки, які інтелектуально, соціально чи емоційно є негативними";

- "Тривале міжособистісне взаємодія між двома або більше людьми, один з яких спеціалізувався на корекції людських взаємин";

- "Персоналізація техніка, яка являє собою щось середнє між технікою планованих змін відносин, почуттів і поведінки людини, і пізнавальним процесом, який, на відміну від будь-якого іншого, ставить людину віч-на-віч з його внутрішніми конфліктами і суперечностями".

Хоча і є досить загальним, але при цьому в якійсь мірі об'єднує ці два підходи визначення Кратохвіла: "Психотерапія представляє собою цілеспрямоване упорядкування порушеною діяльності організму психологічними засобами".

Звертає на себе увагу, що у визначеннях, які умовно можна назвати медичними, психотерапія розглядається як форма впливу на психіку (і через психіку - на організм), тобто підкреслюється об'єкт впливу. Психологічний же підхід акцентує увагу не стільки на об'єкті чи предметі, скільки на засобах впливу. І одна, і інша позиції є зрозумілими. З одного боку, психотерапія дослівно означає лікування душі (від грец. Psyche - душа, therapeia - лікування), тобто вказує на об'єкт впливу. З іншого боку, подібні за освітою терміни - фізіотерапія, фармакотерапія, голкотерапія тощо - вказують не на об'єкт, а на засоби впливу: фізіотерапія - вплив, лікування физикальном засобами, фармакотерапія - лікування медикаментозними засобами і т. д. Що є більш адекватним і правильним, сказати важко. Можна сподіватися, що процес розвитку психотерапії як наукової дисципліни внесе коли-небудь велику визначеність і в сам цей термін. Однак слід звернути увагу на те, що поняття "вплив" (втручання, інтервенція) входить в самі різні визначення психотерапії.

Психотерапевтичне втручання. Психотерапевтичне втручання, або психотерапевтична інтервенція - це вид (тип, форма) психотерапевтичного впливу, який характеризується певними цілями і відповідним до цих цілей вибором засобів впливу – методів. Термін психотерапевтичне втручання може позначати конкретний психотерапевтичний прийом, наприклад, роз'яснення, уточнення, стимуляцію, вербалізацію, інтерпретацію, конфронтацію, научіння, тренінг, поради і т.і., а також загальну стратегію поведінки психотерапевта, яка безпосередньо пов'язана з теоретичною орієнтацією. На підставі цього виділяють три основні типи психотерапевтичного втручання, які відповідають трьом основним напрямам в психотерапії: психоаналітичному, поведінковому і гуманістичному, кожен з яких характеризується власною концепцією здоров'я і хвороби, терапевтичними цілями, напрямком втручання і відповідними прийомами і засобами.

Психологія та медицина застосовують різні види втручань (інтервенцій). Перре і Бауманн поділяють всі види інтервенцій, які використовуються в медицині, на чотири групи: медикаментозні (фармакотерапія), хірургічні, фізикальні (фізіотерапія) і психологічні (психотерапія). Психологічні інтервенції в медицині, або клініко-психологічні інтервенції і становлять сутність психотерапевтичного втручання.

Клініко-психологічні втручання. Для більш чіткого розуміння співвідношення понять психотерапевтичного та клініко-психологічного втручання слід розглянути основні характеристики останніх. Як вказують Перре і Бауман клініко-психологічні інтервенції характеризуються: 1) вибором засобів (методів); 2) функціями (розвиток, профілактика, лікування, реабілітація); 3) цільовою орієнтацією процесу на досягнення змін; 4) теоретичною базою.

Методи клініко-психологічних інтервенцій – це психологічні засоби, які вибирає психотерапевт. Вони можуть бути вербальними або невербальними, орієнтованими більшою мірою або на когнітивні, або на емоційні, або на поведінкові аспекти і реалізуватись в контексті взаємин і взаємодій між пацієнтом або пацієнтами (тими, хто потребує допомоги) і психотерапевтом (тим, хто цю допомогу надає). Однак психологічні засоби впливу можуть бути спрямовані не тільки на зміну психологічних характеристик, психічних процесів і станів, але і, опосередковано, на зміну стану організму. Типовими психологічними засобами є бесіда, тренування (вправи) або міжособистісні взаємини як чинник впливу. Функції клініко-психологічних інтервенцій полягають в профілактиці, лікуванні, реабілітації і розвитку. Детальніше функції клініко-психологічних інтервенцій будуть розглянуті нижче, так як це має значення для розуміння співвідношення таких понять, як психотерапія, психологічне консультування, психологічна корекція та ін. Цілі клініко-психологічних інтервенцій відображають цільову орієнтацію на досягнення певних змін. Вони визначають загальну стратегію впливів і тісно пов'язані з теоретичною орієнтацією психотерапевта. Клініко-психологічні інтервенції можуть бути спрямовані як на загальні, віддалені цілі (наприклад, відновлення повноцінного особистісного функціонування, гармонізація особистості, розвиток особистісних ресурсів і т.і.), так і на конкретні, більш близькі цілі (наприклад, подолання страху виступу перед аудиторією, тренування пам'яті або уваги, розвиток певних комунікативних навичок і т.і.). Однак завжди психологічні засоби впливу повинні чітко відповідати цілям впливу, які, крім вибору засобів, визначають загальну стратегію впливів і тісно пов'язані з теоретичною орієнтацією. Теоретична обгрунтованість клініко-психологічних інтервенцій полягає в її взаємозв'язку з певними психологічними теоріями наукової психології. Емпірична перевірка клініко-психологічних інтервенцій зв'язана насамперед з вивченням їх ефективності.

Наукова оцінка ефективності психотерапевтичного впливу є надзвичайно важливою проблемою. Відповісти на питання про ефективність того чи іншого методу психотерапії або психотерапевтичного підходу можуть не самозвіти окремих пацієнтів, а наукові дослідження, які повинні бути проведені на репрезентативній вибірці і відповідають певним вимогам (чітке визначення методу психотерапії, гомогенність матеріалу, випадкова вибірка, наявність незалежних експертів, розділень функцій психотерапевта і дослідника, зіставлення безпосередніх і віддалених результатів лікування, репрезентативна вибірка в катамнезу, наявність контрольних груп і пр.). Професійні дії – важлива характеристика клініко-психологічних інтервенцій. Це означає, що вони повинні здійснюватися в професійних рамках, тобто професіоналами (підготовленими в галузі клінічної психології та психотерапії – лікарями, психологами та соціальними працівниками).

Перре і Бауманн підкреслюють, що три останні характеристики (теоретична обгрунтованість, емпірична перевірка та професійні дії) є істотними для розмежування клініко-психологічних інтервенцій та інших існуючих в даний час впливів, які або базуються на буденній психології, або не мають в своїй основі ніяких теорій , а також не піддаються емпіричній перевірці.

Схожих поглядів дотримуються Шмідхен і Бастін. Вони виділяють три основних мети клініко-психологічної інтервенції у відповідності з різними фазами розвитку психічних розладів: профілактика, терапія і реабілітація. Клініко-психологічна інтервенція, здійснювана в цілях терапії та реабілітації, є психотерапевтичною інтервенцією і відповідає терміну психотерапія.

Таким чином, поняття "клініко-психологічна інтервенція" є більш загальним по відношенню до поняття "психотерапія" ("психотерапевтична інтервенція") і охоплює сфери профілактики, лікування, реабілітації та розвитку.

Значення клініко-психологічних втручань в профілактичних цілях полягає у виявленні контингентів ризику та розробці відповідних профілактичних заходів, роботі з особами, які мають різноманітні труднощі і проблеми психологічного характеру, кризовими особистісними та травматичними стресовими ситуаціями, що характеризуються прогностично несприятливими особистісними особливостями, що підвищують ризик виникнення нервово-психічних і психосоматичних розладів. Клініко-психологічні втручання в цілях реабілітації, передусім, спрямовані на відновлення (збереження) особистісного і соціального статусу хворого. При нервово-психічних захворюваннях, які характеризуються достатньо вираженими особистісними змінами, порушеннями в системі взаємин пацієнта, у сфері міжособистісного функціонування, клініко-психологічні втручання відіграють надзвичайно важливу роль, виконуючи функцію психотерапії (лікування). Клініко-психологічний вплив з метою реабілітації спрямований на зміну реакції особистості на хворобу, психологічні та соціально-психологічні наслідки хронічних захворювань та ін. Слід також зазначити, що крім "особистісного блоку" клініко-психологічні втручання відіграють важливу роль (можливо, більш важливу, ніж інші, наприклад, фармакологічні) в реабілітації пацієнтів з порушеннями психічних функцій (пам'яті, уваги, мови, моторики).

Не всі автори розглядають розвиток як одну із самостійних функцій клініко-психологічних втручань. Це пов'язано з тим, що психотерапія, психопрофілактика, реабілітація, поряд із власними прямими функціями (лікувальної, профілактичної, реабілітаційної), сприяють також розвитку і гармонізації особистості за рахунок вдосконалення саморозуміння і самосвідомості, переробки та подолання внутрішньо-і міжособистісних конфліктів, розвитку нових більш адекватних способів емоційного і поведінкового реагування, більш точного розуміння інших людей і взаємодії між ними в цілому. У ряді психотерапевтичних систем (наприклад, в клієнт-центрованої психотерапії Роджерса) особистісний ріст є одним з найважливіших завдань. Отже, з одного боку, функція розвитку для клініко-психологічних інтервенцій (психологічних інтервенцій в клініці) є вторинною, додаткової. З іншого боку, психологічне консультування в клініці (наприклад, консультування пацієнтів з соматичними і нервово-органічними захворюваннями, які не намагаються отримати власне психотерапевтичного лікування, а звернулися за допомогою у зв'язку з особистими проблемами, які прямо не пов'язані з їх захворюванням) сприяє новому баченню людиною самої себе і своїх конфліктів, емоційних проблем і особливостей поведінки, що в подальшому може призводити до певних змін в когнітивній, емоційній і поведінкових сферах і, таким чином, сприяти розвитку особистості.

Психологічна корекція. Терміни "психологічне (клініко-психологічне) втручання", широко розповсюджені в закордонній літературі, проте в Україні нас використовуються ще рідко. Більш вживаним є термін "психологічна корекція". Психологічна корекція являє собою спрямований психологічний вплив для повноцінного розвитку і функціонування індивіда. Термін набув поширення на початку 70-х років. У цей період психологи стали активно працювати у сфері психотерапії, головним чином, групової психотерапії. Тривалі дискусії про те, чи може психолог займатися лікувальною (психотерапевтичною) роботою, мали, переважно, теоретичний характер, тому що на практиці психологи не тільки хотіли, могли і успішно реалізовували цю можливість, але й були в той час за рахунок базового психологічного освіти більш підготовленими до такого роду діяльності, у всякому разі, до роботи в якості групових психотерапевтів. Але оскільки психотерапія є лікувальною практикою, а нею за законом може займатися тільки лікар, який має вищу медичну освіту, то поширення терміну "психологічна корекція" в певній мірі було спрямоване на подолання цієї ситуації: лікар займається психотерапією, а психолог – психологічною корекцією. Однак питання про співвідношення поняття "психотерапія" та "психологічна корекція" залишається відкритим і сьогодні, причому тут можна вказати на дві основні точки зору.

Одна з них полягає у визнанні повної ідентичності понять "психологічна корекція" і "психотерапія". Однак при цьому не враховується, що психологічна корекція, як спрямований психологічний вплив, реалізується не тільки в медицині (можна вказати дві основні області її застосування: психопрофілактика і власне лікування – психотерапія), але і в інших сферах людської практики, наприклад, в педагогіці. Навіть звичайне, буденне людське спілкування може містити в більшій чи в меншій мірі цілеспрямовано використовувану психологічну корекцію.

Інша точка зору заснована на тому, що психологічна корекція переважно покликана вирішувати завдання психопрофілактики на всіх її етапах, в тому числі при здійсненні вторинної та третинної профілактики.

Однак таке жорстке обмеження сфери застосування в медицині психологічної корекції є певною мірою штучним. По-перше, якщо подібні уявлення видаються цілком переконливими щодо соматичних захворювань, то у сфері неврозів, наприклад, повністю розвести поняття "психологічна корекція" і "психотерапія", "лікування" і "профілактика" не вдається, тому що невроз – це захворювання динамічне, при якому не завжди можна відокремити стан передхвороби від власне хвороби, а сам процес лікування в значній мірі включає в себе і вторинну профілактику. По-друге, в даний час в системі відновного лікування різних захворювань все ширше реалізується комплексний підхід, що враховує наявність в етіопатогенезі біологічного, психологічного та соціального факторів, кожен з яких потребує лікувальних або коригуючих впливів, які б відповідали його природі. Якщо психологічний фактор при тому чи іншому захворюванні виступає як один з етіологічних, то його корекція в значній мірі збігається зі змістом психотерапії (одного з компонентів лікувального процесу). Визначити загальну схему співвідношення психологічної корекції і психотерапії поза конкретною нозологією практично неможливо. Значення психологічного чинника в етіопатогенезі того чи іншого захворювання обумовлює спрямованість методів психологічної корекції на вирішення власне лікувальних (психотерапевтичних) завдань і дозволяє розглядати методи психологічної корекції як методи психотерапії. Таким чином, завдання психологічної корекції можуть істотно варіювати від спрямованості на вторинну і третинну профілактику основного захворювання і первинну профілактику виникаючих наслідків вторинних невротичних розладів при соматичній патології до практично повної ідентичності завданням психотерапії при неврозах (у всякому разі, в рамках різних психотерапевтичних систем, які спрямовані на особистісні зміни). Слід також підкреслити, що як психотерапія, так і психопрофілактика не обмежують свою практику лише методами психологічної корекції, що ще раз вказує на різнорівневий, динамічний характер співвідношення завдань і методів психологічної корекції і психотерапії, які взаємоперехрещуються, але повністю не вичерпують один одного.

Про обгрунтованість використання поняття "психологічна корекція" разом з поняттям "психологічне втручання" відповісти однозначно досить важко. Їх співставлення виявляє очевидну схожість. Психологічна корекція, так само як і психологічне втручання, розуміється як цілеспрямована психологічна дія. Психологічна корекція, як і психологічне втручання, реалізуються в різних сферах людської практики і здійснюються психологічними засобами. Психологічна корекція в медицині може бути спрямована на вирішення завдань профілактики, лікування (психотерапія) і реабілітації. Психологічні втручання в медицині (клініко-психологічні втручання) також виконують функції профілактики, лікування і реабілітації. І психологічна корекція, і психологічне втручання, використовувані з метою лікування, виконують психотерапевтичну функцію. Очевидно, що по суті ці поняття збігаються. Можливо, найбільш точним і адекватним був би термін "психологічне втручання з метою психологічної корекції", однак це дуже громіздко. На закінчення можна лише вказати, що у вітчизняній літературі більш поширеним є поняття "психологічна корекція", а в зарубіжній –

Психологічне консультування. Психологічне консультування традиційно розглядається як процес, спрямований на допомогу людині у вирішенні (пошуку шляхів вирішення) її проблем і труднощів психологічного характеру, Можна виділити три основні підходи до психологічного консультування: а) проблемно-орієнтоване консультування, що фокусується на аналіз суті і зовнішніх причин проблеми, пошук шляхів вирішення; б) особистісно-орієнтоване консультування, спрямоване на аналіз індивідуальних, особистісних причин виникнення проблемних і конфліктних ситуацій і шляхів запобігання схожих проблем у майбутньому; в) консультування, орієнтоване на виявлення ресурсів для вирішення проблеми.

Особистісно-орієнтоване консультування за своєю спрямованістю близьке до психотерапії; провести чітку межу між цими поняттями важко. Визначення психотерапії як роботи з хворими, а консультування – зі здоровими, повністю не відповідає навіть формальним критеріям. Психологічне консультування використовується і в медицині (наприклад, психологічне консультування вагітних або пацієнтів з соматичними і нервово-органічними захворюваннями, які не проходять власне психотерапевтичного лікування, а звертаються за допомогою у зв'язку з особистими проблемами, які прямо не пов'язані з їх захворюванням). Психологічна робота з особами, які мають серйозні особистісні проблеми, змістовно нічим не відрізняється від психотерапії.

Співвідношення понять "психотерапія" та "психологічне консультування" обговорюється і в літературі. Так, відомий фахівець у цій галузі Нельсон-Джоунс розглядає психологічне консультування як психологічний процес, який орієнтований на профілактику та розвиток. Він виділяє в консультуванні цілі, які пов'язані з корекцією (наприклад, подолання тривоги або страху) і з розвитком (наприклад, розвиток комунікативних навичок). З його точки зору, консультування переважно є корекційним, що забезпечує виконання профілактичних функцій. Розвиток пов'язаний з вирішенням завдань індивіда на різних етапах життя (професійне самовизначення, відділення від батьків, початок самостійного життя, створення сім'ї, реалізація власних можливостей, розкриття ресурсів та ін.) Велике значення надається підвищенню особистої відповідальності за власне життя. Кінцева мета консультування – навчити клієнтів надавати допомогу самим собі, стати для самих себе консультантами. Нельсон-Джоунс вбачає відмінності між психотерапією і психологічним консультуванням в тому, що психотерапія робить акцент на особистісних змінах, а консультування – на допомогу людині в кращому використанні власних ресурсів і поліпшенні якості життя. На відміну від психотерапії більша частина інформації, яка отримана при консультуванні, виявляється у свідомості пацієнта в інтервалах між заняттями, а також в періоди, коли клієнти намагаються допомогти собі самі після закінчення консультування.

Існує точка зору, згідно з якою основна відмінність психологічного консультування від психотерапії полягає в тому, що клієнт (здорова або хвора людина, яка переживає проблеми екзистенціальної кризи, міжособистісних конфліктів, сімейних утруднень або професійного вибору) сприймається консультантом як дієздатний суб'єкт, відповідальний за рішення своєї проблеми. Така позиція видається не надто виправданою. У психотерапії пацієнт або клієнт в переважній більшості випадків також є дієздатним суб'єктом, а проблемі особистої відповідальності відводиться надзвичайно важлива роль і в процесі психотерапії.

Перре і Бауманн, розглядаючи співвідношення психологічного консультування і психотерапії, в якості відмінностей вказують наступні: а) у психологічному консультуванні серед засобів впливу на першому місці стоїть інформування (передача інформації людині, яка звернулася за допомогою); б) психологічне консультування в медицині виконує в основному функцію гігієни та профілактики, в) в рамках консультування аналізуються варіанти рішень конкретної проблеми, але їх здійснює сама людина і не в рамках консультування, а самостійно; г) у практиці консультування зміни відбуваються після закінчення самого консультування без супроводу фахівця, в психотерапії – сутністю є сам процес змін, який відбувається при супроводі фахівця.

Доцільно розглянути подібності та відмінності між психотерапією і психологічним консультуванням, як видами психологічного втручання, з точки зору їх основних і додаткових характеристик.

Основні характеристики:

- Засоби впливу (методи): психотерапія та психологічне консультування використовують психологічні засоби впливу, однак в психологічному консультуванні інформування є провідним прийомом.

- Цілі: психотерапія та психологічне консультування мають на меті досягнення більш виражених позитивних змін в когнітивній, емоційній і поведінковій сферах у бік збільшення їх ефективності, психотерапія при цьому спрямована на досягнення значних особистісних змін, а консультування – на допомогу людині в кращому використанні власних ресурсів і поліпшенні якості життя.

- Функції: психотерапія виконує функцію лікування і частково реабілітації, а психологічне консультування – профілактики та розвитку (природно, що мова йде про переважну спрямованість психотерапії і психологічного консультування, так як у ряді випадків ці функції можуть суміщатись).

- Теоретична обгрунтованість: психотерапія та психологічне консультування мають в якості своєї наукової основи психологічні теорії.

- Емпірична перевірка: психотерапія та психологічне консультування потребують вивчення ефективності впливів.

- Професійні дії: психотерапія та психологічне консультування здійснюються фахівцями в професійних рамках.

Додаткові характеристики:

- Тривалість впливів: психотерапія припускає тривалість не менше 15-20 сеансів, психологічне консультування може обмежуватися 1-5 сеансами.

- Місце змін: в психотерапії зміни відбуваються безпосередньо в процесі терапії і є сутністю психотерапевтичного процесу, в психологічному консультуванні аналізуються варіанти рішень конкретної проблеми, але рішення і зміни здійснюються людиною не в рамках консультування, а після його закінчення.

- Ступінь самостійності клієнта: в психотерапії процес змін супроводжується психотерапевтом, в психологічному консультуванні зміни здійснюються людиною самостійно без супроводу консультанта.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  3. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  4. Ocнoвнi визначення здоров'я
  5. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  6. Амортизація основних засобів
  7. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  8. Амортизація основних засобів.
  9. Амортизація основних фондів
  10. Амортизація основних фондів
  11. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації.




Переглядів: 3146

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання для самостійного опрацювання і закріплення матеріалу з теми | Загальні фактори ефективності психотерапії. Покази до психотерапії.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.