Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Negation in the history of English.

OE belong to lang. which can have more than one negation (polynegation). The main negator was NE, which was usually placed before the verb. As a result of this regular pre-verb position NE often fused with such verbs as: bēon, habban, willan, witan (знать).

ne + is = nis

ne + wat = hat (не знаю) ne + vowel or W or N

ne + wylle = nylle (не хочу)

OE: ne + verb

ME: V + not (nat)

not (nat) < ne + with (вещь)

‘-‘ + ‘-‘ = ‘+’. (Walles – grammarian)

(2 minuses make plus).

 

 

The OE vowel system. Major changes during the OE period.

Short: [ĭ, ĕ, æﬞ , ŭ, ŏ, ă] - ĭ, ŭ – high, ĕ, ŏ – mid,

æﬞ, ă – low.

Long: [ī, ē, æ‾, ū, ō, ā]

This system existed before breaking took place in the 5th cent. BREAKING is a process which led to the split of the short front vowels into diphthongs.

Early OE OE eg.

Before ll æﬞ → æa irre → iorre

L + other cons. æﬞ : → æa: ærm → earm

(arm)

n + other cons ĕ → eo melcan → meol-

kan (milk)

r+ other cons ĭ → ĭo before rr/hh

I-MUTATION it took place in all Germanic languages in VI – VIII cent, except Gothic. It is a case of regressive assimilation with –i- or semivowel ‘j’. Eg: kuning – cyning (король), fulljan – fūllan (fill – full). fōti – fōel (foot). We find traces of i-mutation in: foot – feet, goose – geese, blood – bleed. 4 new phonems appear y‾˘, œ‾˘.

Back mutation (o, u, a –umland) took place in the 8th cent. It influenced front short vowels → appearance of short diphthongs. Phonetically it’s regressive assimilation.

I → io Eg: hefon → heofon (heaven).

e → eo

æ → æα

 

The OE numeral and its futher development.

Numerals:

1. declined (1-3);

2. 4 -19 – invariable if used as attributes to a subjunctive; 4 – 19 – declined, if used without substantive.

3. denoting tense have their Gen. in –es/-a, -ra. Dat. in –um.

4. the numeral ān is declined as a strong adj.

5. The word ‘both’ begen, pū, pā is declined in the same way as ‘twegen, tu, tuā’.

6. The ordinal numerals, with the exception of ōþer ‘2nd’ are declined as weak adj. This word is declined as a strong adj. ME cardinal numerals developed from OE.

 

The OE adverb and its further development.

OE adverbs:

1. primary – have not been derived from any other part of speech. Eg: þa (then); þær (there), oft (often), swā (so).

2. secondary – derived from other part of speech. Eg: hwīlum (sometimes).

Adverbs had degrees of comparison; the same suffixes as were used to build the degrees of compare of adjectives. Eg: wīde – wīdor – wīdost (widely).

Some adverbs form their degrees of compare. by means of mutation of the root vowel. Eg: well – betre – best (well);

In ME some adverbs derived from OE adv by means of adding the suffixes.

-e – bright – brighte;

-ly – special – specially.

Appeared phrase of the type more, most.

-LY in ME the only productive adverb forming suffix. Adv with –e- suffix lost –e- become understinguish. from adject. Eg: fast, loud.


Читайте також:

  1. A bit of history
  2. A Brief History of Clothes
  3. A BRIEF HISTORY OF NUMBERS AND COUNTING
  4. B) What can you say about the significance of the event described above for the history of Russian and world theatre?
  5. B. How well do you know Kazan and its history? Do the quiz and check your knowledge.
  6. Conversion is the main way of forming verbs in Modern English. Verbs can be formed from nouns of different semantic groups and have different meanings, e.g.
  7. D. Can you say what these dates mean in the history of Russia? Use the dates to complete the sentences below.
  8. Dialects in Late Middle English. The London Dialect
  9. E. Write in words how you would say the numbers in brackets, in British English. The first one is done as an example for you.
  10. Ecclesiastical History of the English People
  11. England information file: Total population 49 mln. Capital - London. National day - St. George, April 23. National symbols - Red rose, lion, and bulldog. Language - English.
  12. Environmental Damage through History




Переглядів: 712

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ME dialects. Major written records. Chaucer and his Canterbury tales. | The distinctive features of the OE syntax.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.