Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Психологічні особливості хворих в онкологічній клініці

Рак є небезпечним для життя, важким захворюванням.

В клінічній онкології виділяють 4 групи онкологічних хворих:

1. хворі з передраковими захворюваннями;

2. хворі із злоякісними пухлинами, які підлягають радикальному

лікуванню;

3. особи, які вилікувались від раку;

4. хворі із запущеною формою раку, які підлягають симптоматичному

лікуванню.

Виділені якості і риси особистості, що небезпечні для виникнення раку. У літературі цей тип відомий як С-тип особистості (від лат. сancer - рак і typos - образ).

С- тип особистості включає:

- схильність до придушення негативних емоцій і прихована залежності

від інших;

- підвищена тривожність;

- гнівливість, ворожість (особливо свідомо приглушена);

- аутоагресія;

- емоційна збудливість;

- песимістичне ставлення до життєвої ситуації;

- замкненість;

- виражена доброзичливість і зайва щирість, надмірна готовність допомогти;

- схильність до депресивних реакцій;

- релігійність;

- мала соціальна активність та ін.

Особливості психічних реакцій онкохворих на етапах захворювання. В онкологічних хворих на всіх етапах лікувального процесу спостерігаються психогенні реакції, що розрізнюються за ступенем виразності, клінічними проявами і психологічним змістом.

Ступінь виразності реакції коливається від легкої до важкої: причому, під першою розуміється комплекс нерізко виражених розладів, що наближаються до невротичного рівня, при важкому ступені сила переживань досягає значної інтенсивності, досягаючи майже психотичного рівня. Проміжне положення займає середній ступінь виразності реакції, що відповідає невротичному рівню. До провідного розладу при цих реакціях відносяться тривога, що досягає іноді рівня страху чи навіть жаху, зниження настрою (від смутного, сумного - до глибокої туги), апатія, іноді дисфорія (тужно-злісний настрій).

Ступінь виразності реакцій та її симптоматика пов’язані насамперед з тим чи іншим етапом лікувального процесу й преморбідними особливостями особистості хворих.

Ситуація зустрічі з онкологічним захворюванням є для кожного хворого безумовно конфліктною, причому даний конфлікт має чисто психологічний характер, бо насамперед він зв’язаний з безпосередньою погрозою для життя. Хворий, потрапляючи в подібну ситуацію, перед обличчям небезпеки відчуває тривогу, страх, що найчастіше приводить до фіксації психічних порушень та дезорганізації поведінки. Погроза для життя приводить до високого рівня емоційної напруги і порушенню значимих відношень особистості.

У подібній ситуації формуються механізми психологічного захисту - особлива регулятивна система, основною метою якої є усунення чи значне зменшення почуття тривоги, пов’язаної з наявністю усвідомленого конфлікту. Психологічний захист покликаний як би обгороджувати свідомість хворого від тих переживань, які своєю змістовною стороною травмують психіку. Психологічний захист при своєму виникненні і подальшому розвитку має ряд конкретних механізмів, форм і типів, а саме: «заперечення», «придушення», «проекція», «ідентифікація», «регресія», «ізоляція», «раціоналізація», «конверсія» та ін. Психологічний захист може бути як успішним, так і неуспішним. Вибір онкологічними хворими компенсаторних механізмів відбувається, як правило, на неусвідомлюваному рівні і зв’язаний з тими чи іншими преморбідними особливостями особистості.

Виділяється п’ять фаз реагування на злоякісні новоутворення і рак:

1 фаза (анозогнозична): з’являється слідом за першим припущенням з наявності в пацієнта злоякісного новоутворення. Вона характеризується запереченням наявності в себе онкологічної патології, зменшенням важкості свого стану, анозогнозією, переконаністю, що діагноз є помилковим;

2 фаза (дисфорічна): настає після підтвердження діагнозу, виявляється бурхливим протестом, дисфорією», схильністю робити агресивні дії у відношенні навколишніх чи себе (наприклад, суїцидальні);

3 фаза (аутосугестивна): характеризується прийняттям фактів про наявність у пацієнта злоякісного процесу і необхідності тривалого лікування в сполученні з «веденням торгу» — «головне щоб не було болю»;

4 фаза (депресивна): настає після тривалого періоду терапії та виявляється

поступовою втратою надії на видужання, появою песимізму, пригніченості і

пасивності;

5 фаза (апатична): з’являється на останніх етапах захворювання, виражається

«примиренням» хворого з долею, прийняттям будь-якого результату, супроводжується байдужністю стосовно зовнішніх і внутрішніх процесів.

Кількість суїцидальних спроб при онкологічних захворюваннях значно перевищує подібний показник при інших соматичних захворюваннях. Цей факт ще раз вказує на те, що, по-перше, існують деякі відмінні риси психічних переживанні при онкологічних захворюваннях, по-друге, жодне з існуючих захворювань не несе в собі настільки могутнього стресуючого навантаження, як злоякісна пухлина.

Частота і виразність психічних реакцій на онкологічну патологію залежить багато в чому від локалізація і характеру хворобливого процесу, наявності метастазів і деяких інших факторів (А. В. Гнєздилов). Однак, не тільки локалізація і характер онкологічного захворювання впливають на частоту появи психічних порушень. Важливу роль грають особливості характеру, наявність у преморбіді акцентуйованих рис (Е.Ф.Бажин; А.В. Гнєздилов).

Зіткнення з діагнозом «онкологічне захворювання» найчастіше є сильним стресом для будь-якої людини і активізує різні психологічні реакції. Процес переживання ситуації хвороби має кілька закономірних етапів, кожен з яких диктує необхідність організації взаємодії з пацієнтом відповідно до його індивідуальності, тому розуміння фаз переживання хвороби є важливим інструментом налагодження контакту в системі «лікар-пацієнт».

Виділяють наступні фази:

1.Переддіагностична фаза

2.Фаза встановлення діагнозу

3.Фаза лікування

4.Фаза післяопераційного догляду (реабілітація)

5.Прогресуюча

Психічні переживання і поведінка онкологічних пацієнтів в період кожної фази лікування індивідуальні, дуже різні і залежать від різних факторів (особистісні характеристики, попередній досвід, ранимість пацієнта, вік, стать, соціальне положення, лікування і перебіг захворювання, прогноз, тощо).

Комплекс лікувальних, у тому числі психотерапевтичних, впливів повинен здійснюватися на всіх етапах до останнього моменту життя хворого.


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. IV. ДІЯ ЦЬОГО ЗАКОНУ І ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ
  3. IXX. ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ ДО кафедри військової підготовки НАУ
  4. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  5. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  6. VIIІ. Особливості написання та оформлення звіту про проходження виробничої практики
  7. VІ. Особливості написання та оформлення магістерської дипломної роботи
  8. XVIII. Особливості прийому та навчання іноземців та осіб без громадянства у вищих навчальних закладах України
  9. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  10. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  11. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  12. Аграрна сфера виробництва та її особливості




Переглядів: 5188

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічні особливості хворих в стоматології | Вплив на психіку людини вроджених та набутих фізичних дефектів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.