Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Як суб'єкт виховної діяльності

Для здійснення успішної виховної роботи педагог по­винен знати: основні психологічні закономірності процесу виховання; найважливіші психологічні механізми, які його зумовлюють; вікові та індивідуальні закономірності Розвитку і становлення особистості дитини. Щоб бути повноцінним суб'єктом виховної діяльності, педагог повинен усвідомлювати її мету, мотиви (усвідомлення соціальної значущості діяльності, реалізація потенціалу своєї особи­стості, педагогічних здібностей тощо), володіти відповід­ними вміннями, навичками, способами виховних впливів, уміти регулювати свою діяльність (самодіагностйка, самопрогноз, самооцінка, планування, самоконтроль, самокорекція тощо).

Адекватна позиція вихователя щодо вихованця немо­жлива без розуміння дитини, яке передбачає розуміння не лише її почуттів на певний момент, а й загальної ситуації її життя як особистості, піклування про неї. Розуміння ви­никає і реалізується у процесі діалогу. Виявляючи його, вихователь здійснює позитивну емоційну підтримку і психологічний захист дитини.

Ступінь розуміння дитини залежить від психологічної проникливості вихователя — безпосереднього (без обґрун­тування з допомогою доказів) схоплення суті особистості вихованця.

Сприйняття дитиною виховних впливів залежить від її ставлення до вихователя як суб'єкта виховної дії. Вихова­телю необхідно знати, що його Я, особистісні якості є пред­метом уваги дітей, інтерпретуються ним, набувають певно­го значення. Як правило, образ вихователя не тотожний тому, яким він є насправді. Оскільки вихованець перебу­ває у постійному розвитку, зокрема, перебудовується його особистісна структура, якісно видозмінюється і його сприйняття педагога. Тому і педагог повинен це врахову­вати, докладати зусилля задля особистісного розвитку.

Особистісні, індивідуальні і функціонально-рольові особливості педагога є лише передумовою формування осо­бистості вихованця. Реалізація педагогічних можливостей здійснюється у процесі суб'єкт-суб'єктних стосунків, а та­кож взаємин значущості (референтності). В іншому разі не відбувається трансляція індивідуальності педагога, тобто його особистість не впливає на особистість школяра. Педа­гоги з функціонально-рольовою орієнтацією постійно оці­нюють вихованців, регламентують їхню активність.

Суттєвою характеристикою діяльності вихователя є його стиль спілкування, який залежить від особистісних якостей, доброзичливості, здатності до співпереживання і співчуття.

Професіоналізм вихователя пов'язаний з його здібно­стями до емоційного сприймання і піклування про вихо­ванців. Вираження педагогом емоцій, поглядів, суджень має бути зумовлене його переконанням у педагогічній до­цільності поведінки, незалежно від того, що вихователь відчуває насправді.

Успіх професійної діяльності вихователя залежить від відповідності між його індивідуальними якостями, розу­мінням розвитку особистості дитини і використовуваною ним виховною технологією. Вихователь повинен стави­тись до вихованця з повагою, вірити в його здібності й мо­жливості, бути глибоко переконаним у тому, що дитина прагне особистісного вдосконалення. Особливо важливе в роботі педагога прийняття дитини — безумовне позитив­не ставлення до неї, незалежно від її поведінки, ви­знання того, що дитина має право бути такою, якою вона є. Така позиція актуалізує сили саморозвитку дитини, сприяє ставленню неповторності її буття.

Прийняття дитини виявляється у доброзичливості, співчутті та щирості стосунків, терплячому ставленні до неї. Такий педагог за необхідності піддає осуду не дитину, а її негідні вчинки.

Безумовне прийняття допомагає дитині послабити, а в моменти глибокої довіри подолати тривогу, зосередитися на самореалізації. Втілити це на практиці вдається не всім пе­дагогам, оскільки у професійній свідомості багатьох з них домінує уявлення про необхідність зовнішнього підкріплен­ня (через заохочення, покарання) дій дитини. Для стосунків безумовного сприйняття дитини педагогу необхідно мати високий рівень розвитку особистості, свого Я.

Цілковитому прийняттю вихованця вихователем зава­жає зосередженість педагога на собі, переконаність, що інші мусять відчувати, переживати, міркувати, вірити і діяти так само, як і він. Такому вихователю важко погодитися, Що діти відчувають, переживають та міркують інакше, на­магаються по-своєму реалізовувати життєву перспективу.

Вихователь, який безумовно приймає своїх вихован­ців, відчуває радість за них. Постійне заперечення педаго­гом індивідуальності дитини призводить до заперечення її, Що невротизує дитину, робить невпевненою у собі, поро­джує почуття безпорадності, неспроможності, постійної готовності бути винною, породжує її депресивний стан.

Досвідчений вихователь повинен не тільки приймати учня, але виражати доброзичливе ставлення до нього. Дитина Має відчувати, що її люблять незалежно від досягнень у навчанні чи особливостей поведінки. Несправедливість педагога щодо вихованця може проявлятись як вербально, так реальних діях (наприклад, забороні брати участь у якомусь заході). Таке ставлення педагога до дитини може зумо­влюватися егоїстичними інтересами вихователя, невмінням правильно оцінити внутрішній стан вихованця (мотиви вчинку, актуальні переживання) через упередженість.

Розуміння, прийняття, визнання вихователем дитини, любов до неї розширює значущий простір життя вихован­ця, суб'єктивного самоусвідомлення, активізує прийняття моральних норм і духовних цінностей, спонукає до со­ціальної, моральної та духовної творчості.

Важлива також Я-включеність педагога у процес вихо­вання. Вона означає сконцентрованість сутнісних сил пе­дагога на дитині, зацікавлене ставлення до неї, доброзич­ливий контакт з нею. Поважаючи індивідуальність, вихо­ватель стимулює розвиток її особистості і розвивається разом із нею. Проникнення у внутрішній світ один одного є найоптимальнішою формою міжособистісного зв'язку.

Найдосконаліша виховна техніка не забезпечить ус­піху, якщо вихователь є аморальною і бездуховною люди­ною, а його смислова сфера зорієнтована на егоїстичні цін­ності. Ставлення педагога до дитини має бути особистісним, а не стандартно-професійним.

Психологічний вплив виховних дій залежить і від авто­ритету педагога, який по різному сприймається дітьми у різному віці. Так, у молодшому шкільному віці авторитет педагога залежить від його рольової позиції. У підлітково­му віці педагогу вже недостатньо тільки авторитету ролі, хоч діти визнають його право на прийняття відповідально­го рішення в значущій для класу навчальній ситуації. У позанавчальній діяльності така довіра авансується вчите­лю меншою мірою, ніж у молодшому шкільному віці. Ви­знання підлітками за педагогом права на прийняття відпо­відального рішення в умовах позанавчальної діяльності є свідченням справжнього авторитету вихователя. У стар­шому шкільному віці орієнтація вихованців на роль педа­гога знижується: одні вихователі виявляються авторитет­ними, інші — ні, що зумовлено авторитетністю (неавтори­тетністю) їх особистості.

Передусім авторитет вихователя залежить від його особистісних якостей, які фіксуються вихованцями. Інколи навіть досвідченому вихователю нелегко визнати перед ви­хованцями, що він не правий, спілкуватися з ними, як із рівними, відповідати вимогам, які він сам ставить до ді­тей. Визнанню власних недоліків заважають страх втрати авторитету, педагогічний снобізм тощо.

Авторитет вихователя пов'язаний зі ставленням до ви­хованців, здатністю бачити у них особистостей, а не лише об'єктів виховних дій, вмінням володіти собою, проявами негативних емоцій. Вихователь має задовольняти пра­гнення дитини бути у центрі уваги.

Учитель, який дбає про свій авторитет, повинен, за словами Ш. Амонашвілі, вірити в дитину навіть у найкритичніших ситуаціях (вихованець, у якого не вірять, стає безпорадним, втрачає життєву опору), вірити в себе (та­кий педагог знайде вихід із будь-якої ситуації), вірити у психолого-педагогічну науку (праця над собою, вироблен­ня професійної здатності до аналізу різноманітних вихов­них явищ, прийняття оптимальних рішень).




Переглядів: 1642

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Організація педагогом виховного оточення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.