Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Що таке природні права людини

До піонерів ідеї природних прав людини належить англійський філософ Джон Локк. На його думку життя, свобода і власність є невід’ємними правами кожної людини, незалежно від її соціального походження. Ними людина наділяється від народження, в них суть людського існування, й ніхто, ні за яких умов не має права відібрати чи відмінити їх.

Джон Локк уважав природними три права людини: право на життя (люди хочуть бути захищеними від погроз їхній безпеці); право на свободу (люди хочуть бути вільними від пригнічення іншими, самі приймати рішення і вести життя за своїми бажаннями); право на власність (люди хочуть мати право працювати і здобувати матеріальні блага).

Ще у стародавні часи, стверджував Джон Локк, люди уклали суспільний договір про створення держави. Однак з роками держава перестала захищати природні права людини, а ті, хто опинився на вершині влади, стали розпоряджатися людьми як своїми підданими; держава сама «зруйнувала» природні права людини. Лише закон, що гарантує людям їх право на життя, свободу і власність, на думку Локка, обмежуватиме владу монархів й примусить їх виконувати свої обов’язки щодо захисту цих прав.

Природні права священні, тобто вони мають найвищий статус у системі цінностей суспільства; вроджені – такі, що приналежні живим істотам, котрі утворюють рід людський; невід’ємні, тобто невідривні, невідчужувані від людини, без яких вона не зможе проявити себе як людина, такі, що повинні визнаватися за будь-якою людиною тільки тому, що вона нею є.

Французькі просвітителі не тільки життя та свободу, а й спротив насиллю ставили вище законів держави. Перебудову політичного ладу вони пов’язували із забезпеченням природних прав людини. Жан Жак Руссо вважав, що саме держава має слідкувати за тим, щоб у кожного було всього вдосталь і ніхто не мав занадто багато майна. Вона, отримавши від народу право захищати кожного окремо й усіх разом, може, на думку Руссо, знищити несправедливість, надавши гарантовані законом природні права своїм громадянам. А Жан Мел’є виступав взагалі проти приватної власності як причини нерівності людей.

Ідеї видатних мислителів епохи Відродження щодо природних прав людини, виникнення держави із вільної угоди людей суперечили тогочасним реаліям монархічного устрою феодальної Європи, однак їх вплив на прогресивно мислячих людей залишається поза сумнівом.

Застосуйте вивчене…

І. Доберіть аргументи, які, на вашу думку, переконають вашого співрозмовника в тому, що кожній людині варто мати знання про права і свободи людини. Знайдіть у тексті підручника 3-4 твердження, що можуть бути використані як аргументи на користь вашої думки.

ІІ. Проаналізуйте статті ІІ розділу Конституції України й наведіть приклади прав і свобод людини і громадянина, що відносяться до вказаних категорій. Опрацюйте завдання індивідуально та порівняйте результати своєї роботи з однокласниками. Виконайте завдання у вигляді таблиці:

категорія прав і свобод людини приклади прав/свобод статті Конституції України
природні права людини    
набуті права    
права людини    
права громадянина    
громадянські/особистісні    
культурні    
економічні    
політичні    

ІІІ. Працюючи у парах, підберіть у тексті підручника аргументи, що підтверджують думку правозахисника Марека Новицького:

Підписаний людиною документ, в якому вона відмовляється від особистої свободи і переходить до когось у рабство, не має ніякого сенсу. Але ми можемо розпорядитися своїм майном і обмежити своє право власності, оскільки право власності не є невід’ємним.

IY. У парах складіть (усно чи письмово) перелік з 2-3 запитань, які допоможуть зрозуміти сенс наведеної нижче думки. Спробуйте відповісти на підготовлені вами запитання. Представте класу найбільш цікаві питання й ті, на які ви не знайшли відповіді.

Правозахисники називають рівністю відсутність необґрунтованої дискримінації.

Висловіть думку…

Прочитайте слова німецького письменника й публіциста Людвига Берне, винесені на початок теми в якості епіграфа, та висловіть власне ставлення до них. Доберіть у тексті підручника речення, що прояснити зміст наведеної цитати.

Підсумуйте…

І. Поверніться до даних вами визначень слів на початку обговорення поставленої проблеми. Чи змінилось ваше розуміння тих чи тих термінів і понять? Як тепер ви поясните їх?

ІІ. Прочитайте тези-резюме до вивченої проблеми.

1. Права і свободи людини – це можливості, які необхідні людині для її існування і розвитку.

2. Усі люди наділені правами і свободами скрізь і завжди.

3. Усі люди рівні в своїй гідності та правах.

4. Права і свободи людини є невідчужуваними, невід’ємними й непорушними.

5. Права і свободи людини є межею втручання держави в сферу автономії людини.

6. Забезпечення прав і свобод людини – це обов’язок держави.

7. Реалізація прав і свобод людини забезпечує гідне існування людини в різних сферах її життєдіяльності.

Які тези ви б хотіли додати до цього переліку? Які питання у вас виникли після обговорення та аналізу проблеми «Що таке права і свободи людини»?

 


Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. I. Природні ресурси Землі.
  3. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  4. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  5. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  6. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  7. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  8. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  9. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні
  10. L. Понятие права
  11. O ексклюзивний розподіл на правах винятковості.
  12. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.




Переглядів: 5662

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Чи можуть обмежуватись права і свободи людини | Як виникла і розвивалась ідея правової держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.