Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЛОМИГОЛОВКА З ПАЛИЧКАМИ

ТРЕНУВАННЯ ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ

Мислення — це активний пошук зв'язків і відношень між різними подіями, явищами, пред­метами. Спрямованість на відображення зв'язків і відношень, які не спостерігаються прямо (напри­клад, причинно-наслідкових та ін.), на виділення в предметах і явищах суттєвого, важливого і несуттєвого, нева­жливого, а також загального і окремого відрізняє мислення від інших пізнавальних процесів.

Наочно-дієве мислення — це виділення зв'язків і відно­шень шляхом реальної дії з предметами. Цей вид мислення є первинним і, у порівнянні з іншими видами мислення, значно переважає у дітей 4-5 років. Дитина 5-7 років вдається до цього виду мислення, як правило, тоді, коли перед нею постає завдання, для виконання якого у неї немає досвіду і знань, або ж їх дуже мало. В інших випадках починають домінувати дії з обра­зами. Діючи з образами подумки, дитина уявляє собі реальну дію з предметами та її результат і таким чином виконує завдан­ня, яке постало перед нею. Забезпечує цей процес образне мис­лення. Дитина все більше починає діяти із знаками. Такі дії вимагають відволікатися від реальних предметів. Як за­мінники цих предметів використовуються слова і числа. Мис­лення, яке оперує знаками, називається логічним мисленням.

Образне мислення - основний вид мислення дітей старшого дошкільного віку. Як свідчать дослідження психологів, вже в цьому віці з допомогою спеціального тренування діти можуть оволодіти багатьма можливостями, пов’язаними з цим видом мислення, тренування образного мислення слід спрямувати на розвиток таких здатностей:

Здійснюватиоперування образом подумки

Орієнтуватися в просторі з допомогою простої план-схеми, а також самостійно її створювати.

«Читати» і створювати прості схематичні зображення різноманітних об’єктів.

Планувати свої дії подумки.

Орієнтовні ігри для тренування образного мислення

Здібності Розвиваючі ігри
Перетворення образу подумки "Ломиголовка з паличками" "Шахова дошка"
Орієнтація в просторі за схемою "Де сидить папуга?" "Накресли план-карту"
Читання і створення схеми об'єкта "Прогноз погоди" "Сузір'я" "Збери за схемою" "Нарисуй схему" "Зашифруй казку"
Планування дій подумки "Знайди всі стежинки" "Гра в переставляння" "Шахова дошка" "Ломиголовка з паличками"

Мета:розвити у дитини здатності подумки пере­груповувати елементи об'єкта і планувати свої дії подумки.

Матеріал: кілька паличок або сірників

Складіть з них схема­тичне зображення якого-небудь предмета. Після цього запропо­нуйте малюкові подумки перекласти один або кілька сірників так, щоб перетворити це зображення на інше або якось його змінити. На малюнку 1показані декілька таких завдань.

Умови завдань такі: (А) перекласти один сірник так, щоб "повернути" будиночок в інший бік; (Б) перекласти один сірник так, щоб вишенька "випала" із склянки; (В) перекласти два сір­ники так, щоб олень озирнувся; (Г) перекласти три сірники так, щоб з трьох квадратів утворити чотири.

За правилами гри реально перекладати сірники не можна. Усі дії потрібно робити подумки. Проте, якщо дитина не може виконати завдання подумки, нехай спробує це зробити практи­чно, реально перекладаючи сірники. Одночасно, слід всіляко подбати про те, щоб малюк навчився здійснювати перетворення предмета подумки. Тільки така форма гри сприятиме формуванню вміння планувати і перевіряти свої дії подумки, не вдаю­чись до практичних спроб.

Ускладнити ломиголовку можна, збільшивши кількість сір­ників, які необхідно перекласти, щоб отримати інший предмет.

Відповіді до завдань показані на рисунку .

     
 
 
 


ДЕ СИДИТЬ ПАПУГА?

Мета: розвити здатності орієнтуватися у простій план-схемі простору.

Матеріал: макет іграшкової кімнати. Із сірникових коробочок чи елементів конструктора зробіть 10-12 різних пре­дметів меблів і розмістіть їх на обмеженій частині простору.

Це може бути місце на підлозі або на столі, відгороджене мотузоч­кою або ниткою. Коли ви все розставите, зобразіть загальний вигляд, нарисувавши план-схему. Якщо вам не захочеться роби­ти іграшкову кімнату, зобразіть на аркуші паперу план-схему тої кімнати, у якій ви живете (або кімнати, яку малюк добре знає). Можливий варіант такої схеми наведений на рисунку .

 
 


На план-схемі показані такі предмети: вазон з квіткою (1), книжкова шафа (2), телевізор (3), стіл (4), стілець (5), тумбочка (6), диван (7), крісло (8), двері (9), вікна (10).

Перед початком гри скажіть малюкові, щоб він уявив собі, що в цій кімнаті живуть ведмежатко Мишко і папуга Кеша. Од­ного разу, коли ведмежатко Мишко пішло в ліс за ягодами, па­пуга придумала нову гру і вирішила погратися в неї з Мишком. Вона заховалася в цій кімнаті і відзначила на схемі, де її шукати (на схемі це місце позначене хрестиком). Але ведмежатко пове­рнулося і ніяк не може знайти свою подругу, бо не вміє читати план-схеми. Запропонуйте малюкові знайти папугу (на тому мі­сці, де заховалася Кеша, вже повинен лежати предмет, який її заміняє, наприклад, картка із зображенням папуги).

Якщо малюкові важко зрозуміти схему, поясніть йому, що означають ті чи інші зображення та фігурки, і де в кімнаті зна­ходяться відповідні їм предмети. Для орієнтації в план-схемі важливо також визначити місце, де стоїть сама дитина. Якщо з цим виникає проблема, не поспішайте підказувати. Запропо­нуйте малюкові подивитися навколо і вибрати найближчі орієн­тири зліва, справа, попереду і позаду. Можливо, він сам посту­пово "намацає" точку, в якій знаходиться.

Якщо в грі беруть участь кілька дітей, можна організувати між ними змагання: хто швидше знайде папугу, яка заховалася; або нехай одна дитина ховає Кешу, а друга шукає її.

Складність гри залежить від розміру простору, на якому хо­вається папуга, а також від кількості об'єктів, розміщених у цьому просторі і відображених на план-схемі. Щоб урізномані­тнити гру, змініть "інтер'єр" кімнати або замість кімнати вибе­ріть якесь інше знайоме дитині місце, наприклад, дитячий май­данчик, на якому вона звичайно грається.




Переглядів: 1662

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РИСОЧКИ-ПАЛИЧКИ | ЗБЕРИ ЗА СХЕМОЮ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.