МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття стадії судового розгляду адміністративної справи та її особливості
Після підготовки справи до судового розгляду суд переходить до розгляду та вирішення адміністративної справи по суті. Розгляд і вирішення справ адміністративної юрисдикції адміністративними судами представляє собою окрему процесуальнустадію,тобто відносно відокремлену, чітко визначену у часі сукупність процесуальних дій, об'єднаних конкретною процесуальною метою. Відповідно до КАС (Глава З „Судовий розгляд справи” Розділ III „Провадження в суді першої інстанції”) вона отримала назву судового розгляду справи.Розглянемо її типові ознаки: - складається із сукупності об'єднаних спільною процесуальною метою процесуальних дій; - зміст стадії та порядок здійснення процесуальних дій визначено КАС; - судовим розглядом справи, як правило, справа адміністративної юрисдикції завершується; - судовий розгляд справи – обов'язкова, центральна стадія адміністративного процесу, під час якої суд розглядає та вирішує справи по суті, постановляє ухвали чи постанови; - на даній стадії остаточно розв'язується спір між його учасниками, визначаються взаємні права і обов'язки сторін; - розгляд адміністративної справи у судовому засіданні обмежений процесуальними строками; - перелік учасників судового розгляду справи адміністративної юрисдикції чітко визначений законодавством; - стадія судового розгляду справи адміністративної юрисдикції складається з таких частин: 1) підготовча частина (ст.ст. 124-134); 2) розгляд справи по суті (ст.ст. 135-151); 3) судові дебати (ст. 152); 4) ухвалення й проголошення судового рішення у справі (ст.ст. 153, 154, 160, 167 КАС); - судовий розгляд справи адміністративної юрисдикції – інститут адміністративного процесуального права, інакше кажучи – система норм права, які регулюють суспільні відносини між суддею (судом) і іншими учасниками процесуальної діяльності при розгляді та вирішенні по суті справи адміністративної юрисдикції; - судовий розгляд справи має місце під час провадження в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження, провадження за винятковими та нововиявленими обставинами. Тобто, якщо рішення суду першої інстанції у справі переглядається у порядку апеляційного, касаційного провадження, у порядку провадження за винятковими обставинами або провадження за нововиявленими обставинами, то у межах цих проваджень також має місце стадія судового розгляду адміністративної справи; - значення стадії розгляду адміністративної справи визначається змістом діяльності суду першої інстанції і виконуваних ним функцій у цій частині розвитку адміністративного судочинства. Шляхом розгляду адміністративних справ здійснюються функції правосуддя та виконуються завдання адміністративного судочинства – захист прав, свобод і законних інтересів фізичних, юридичних осіб; - судовий розгляд адміністративної справи відбувається у формі судового засідання, яке є зовнішньою формою судового розгляду. Судовому розгляду справи передують стадії порушення справи адміністративної юрисдикції(відкриття провадження в адміністративній справі) (ст.ст. 104-107) та підготовки справи до судового розгляду(ст.ст. 110-121). Характеризуючи судовий розгляд адміністративної справи, зупинимось на загальних правилах здійснення цієї стадії. 1. Строк розглядуадміністративної справи визначений ст. 122 КАС. Так, ч. 1 ст. 122визначено, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Справи щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються та вирішуються протягом розумного строку, але не більше двадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.(нова редакція). Як роз'яснено у п. 11 ч. 1 ст. 3 КАС, розумний строк – найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.Винятками з цього правила слід вважати випадки, передбачені ч. 7 ст. 171, ч. 11 ст. 172, ч. 4 ст. 173, ч. 5 ст. 174, ч. 5 ст. 175, ч. 10 ст. 176, ч. 2 ст. 180, ч. 5 ст. 181, ч. 4 ст. 182, ч. 3 ст. 183 КАС. Строки розгляду адміністративних справ, вказаних у перелічених статтях, становлять від 2 днів до 1 місяця або ж мають виконуватися невідкладно (ч. 4 ст. 173 КАС). Зменшення строку розгляду адміністративної справи у зазначених статтях обумовлюється:специфікою справ та певною потребою. Специфіка.До таких адміністративних справ відносять: 1) оскарження законності (крім конституційності) постанов Верховної Ради України, указів та розпоряджень Президента України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, постанов Верховної Ради АРК; 2) оскарження законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади. Ради міністрів АРК, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень; 3) оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій; 4) провадження у справах щодо уточнення списку виборців; 5) провадження у справах про дострокове припинення повноважень народного депутата України в разі невиконання ним вимог щодо несумісності; 6) провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності державної виконавчої служби; 7) провадження у справах за адміністративними позовами суб'єктів владних повноважень про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання; 8) провадження у справах за адміністративними позовами про усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання; 9) провадження у справах за адміністративними позовами про примусове відчуження земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що н ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 10) провадження у справах за зверненнями органів державної податкової служби (нова ст. 183-3 КАС доповнено ЗУ № 2756-VI від 02.12.2010); 11) провадження у справах за зверненнями Служби безпеки України щодо накладення арешту на активи, що пов’язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них (нова ст. 183-4 КАС доповнено ЗУ № 3266-VI від 21.04.2011); 12) провадження у справах за адміністративними позовами з приводу видворення іноземців та осіб без громадянства (нова ст. 183-5 КАС доповнено ЗУ № 3796-VI від 22.09.2011). Потреба.Метою скорочення строку розгляду справи є необхідність: - негайно поновити стан, який існував до порушення законних прав, свобод, інтересів громадян України, - запобігти негативним наслідкам таких порушень (неможливість реалізувати виборче право, неправомірна, помилкова дія нормативно-правового акта органу виконавчої влади). 2. Місцем розгляду адмінсправивідповідно до ч. 3 ст. 122 є спеціально обладнане приміщення – зал судових засідань. Але в разі необхідності окремі процесуальні дії можуть вчинятися за межами приміщення суду. 3. Учасниками розглядусправи є такі основні групи суб'єктів: 1) суб'єкти, які здійснюють правосуддя в адміністративній справі – суддя або суд (ст.ст. 23-25 КАС); 2) суб'єкти, які беруть участь у розгляді адміністративної справи: а) з метою захисту власних прав, свобод, інтересів – сторони, треті особи (ст.ст. 47, 50, 53 КАС); б) з метою захисту прав, свобод, інтересів інших осіб – процесуальний представник. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи (ст.ст. 56, 60 КАС); 3) суб'єкти, які сприяють здійсненню правосуддя, тобто які особисто не беруть участі у справі, однак своїми діями допомагають здійсненню правосуддя в адміністративній справі. (секретар судового засідання, судовий розпорядник, свідок, експерт, спеціаліст, перекладач) (ст. 62 КАС). 4.Учасники звертаються до судді "Ваша честь".Таке звернення дисциплінує учасників, формує у них поважне ставлення, як до особистості судді, так і до органу державної влади – суду (ст. 134 КАС). 5. Ходом судового засідання керує суддя,який здійснював підготовче провадження (ст. 123 КАС); він забезпечує дотримання послідовності та порядку вчинення процесуальних дій, здійснення учасниками адміністративного процесу їхніх процесуальних прав і виконання ними обов'язків, спрямовує судовий розгляд на забезпечення повного, всебічного й об'єктивного з'ясування обставин у справі, усуваючи із судового розгляду все, що не має значення для вирішення справи. 6. Правосуддя в адміністративних судах здійснюється гласноі відкрито.Гласність і відкритість процесу (ст. 12 КАС) полягає у тому, що: - особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов'язки, не можуть бути обмежені у праві на отримання в адміністративному суді, як усної, так і письмової інформації щодо результатів розгляду справи. Ніхто не може бути обмежений у праві на отримання в адміністративному суді інформації про дату, час і місце розгляду своєї справи та ухвалені в ній судові рішення. Звернення особи, яка бере участь у справі, не підлягає розгляду та не потребує відповіді, якщо у ньому не зазначено місце проживання чи місцезнаходження (для юридичних осіб) або не підписано автором (авторами), а також якщо неможливо встановити його авторство, або таке, що містить вислови, що свідчать про неповагу до суду (ч. 1 ст. 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4054-VI від 17.11.2011); - кожен має право знайомитися в установленому законодавством порядку із судовими рішеннями у будь-якій розглянутій у відкритому судовому засіданні справі, які набрали законної сили. Це право може бути обмежено відповідно до закону в інтересах нерозголошення конфіденційної інформації про особу, державної чи іншої таємниці, що охороняється законом; - розгляд справ в судах проводиться відкрито. Суд ухвалою може оголосити судове засідання або його частину закритими з метою нерозголошення державної чи іншої таємниці, що охороняється законом, захисту особистого та сімейного життя людини, в інтересах малолітньої чи неповнолітньої особи, а також в інших випадках, установлених законом; - розгляд справи в закритому судовому засіданні проводиться з дотриманням усіх правил адміністративного судочинства. Під час розгляду справи в закритому судовому засіданні можуть бути присутні лише особи, які беруть участь у справі, а в разі необхідності – експерти, спеціалісти, перекладачі та свідки; - якщо під час закритого судового засідання буде встановлено, що інформація з обмеженим доступом є суспільно значимою або доступ до інформації обмежено з порушенням закону, суд постановляє ухвалу про її дослідження у відкритому судовому засіданні; - під час судового розгляду справи в судовому засіданні забезпечується повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу; - особи, присутні в залі судового засідання, можуть використовувати портативні аудіотехнічні засоби. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також транслювання судового засідання по радіо і телебаченню допускаються на підставі ухвали суду за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, крім тих, які є суб'єктами владних повноважень; - судове рішення, ухвалене у відкритому судовому засіданні, проголошується прилюдно. Якщо розгляд відбувався у закритому судовому засіданні, прилюдно проголошується лише резолютивна частина рішення. 7. Суд відкладає розглядсправи у випадках, встановлених КАС, а також у разі неможливості розгляду справи у зв'язку з необхідністю заміни судді (внаслідок задоволення заяви про відвід чи з інших причин) або залучення до участі у справі інших осіб (ст. 150 КАС). Суд оголошує перерву у зв'язку з необхідністю одержання нових доказів або в інших необхідних випадках. Тривалість перерви встановлюється судом залежно від обставин розгляду справи. Суд, відкладаючи розгляд справи або оголошуючи перерву її розгляду, встановлює дату і час новогосудового засідання, про що повідомляє під розписку осіб, які беруть участь у справі, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів, які були присутніми в судовому засіданні. Особи, які беруть участь у справі, свідки, експерти, спеціалісти, перекладачі, які не прибули або яких суд вперше залучає до участі в адміністративному процесі, викликаються в судове засідання повістками. У разі відкладення розгляду справи суд повинен допитати свідків які прибули. Тільки у виняткових випадках за ухвалою суду свідків не допитують і викликають знову. Якщо розгляд справи було відкладено, новий її розгляд починаєтьсяспочатку. У разі, коли сторони не наполягають на повторенні наданих раніше пояснень осіб, які беруть участь у справі якщо склад суду не змінився і до участі в справі не було залучено третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, суд продовжує провадження у справі зі стадії, на якій розгляд справи було відкладено. Читайте також:
|
||||||||
|