Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Побудова та аналіз

Приклад 1.1. На основі даних про роздрібний товарообіг і доходи населення побудувати економетричну модель роздрібного товарообігу. Дати загальну характеристику достовірності моделі та зробити висновки.

Вихідні дані та елементарні перетворення цих даних для побудови моделі наведені в табл. 1.1.

 

Таблиця 1.1

N п/п   X X2 XY        
16.67 -6.5 -5 42.25 32.5 0.33 0.1089
18.31 -4.5 -4 20.25 18.0 -0.31 0.0961
19.31 -3.5 -3 12.25 10.5 -0.13 0.0169
21.59 -0.5 -1 0.25 0.5 -0.59 0.3481
22.41 0.5 0.25 0.5 0.59 0.3481
24.05 2.5 6.25 5.0 -0.05 0.0125
24.87 3.5 12.25 10.5 0.13 0.0169
25.69 4.5 20.25 18.0 0.31 0.0961
27.33 6.5 42.25 32.5 -0.33 0.1089
----- ---- -- 162.5 133. ---- 1.145

Розв’язання:

1. Ідентифікуємо змінні:

— роздрібний товарообіг (залежна змінна);

— доходи населення (незалежна змінна).

2. Нехай специфікація моделі визначається лінійною функцією; вона має такий вигляд:

,

де –– параметри моделі;

–– стохастична складова, залишки.

3. Оцінимо параметри моделі за методом 1МНК. Для цього запишемо систему нормальних рівнянь:

n = 10 –– кількість спостережень.

Підставимо в цю систему величини n, , , , які розраховані на основі вихідних даних табл. 1.1; тоді система набуде такого вигляду:

Розв’яжемо цю систему відносно невідомих параметрів .

Таким чином, економетрична модель запишеться так:

.

4. Знайшовши відхилення кожної змінної від своєї середньої арифметичної, розрахуємо параметри моделі альтернативним способом:

5. Розрахуємо дисперсії залежної змінної та залишків:

6. Визначимо коефіцієнти детермінації та кореляції:

Оскільки коефіцієнт детермінації R2 = 0,99, це свідчить, що варіація обсягу роздрібного товарообігу на 99%визначається варіацією доходів населення. Коефіцієнт кореляції характеризує тісний зв’язок між цими соціально-економічними показниками. Величини R2 і R для парної економетричної моделі свідчать про її достовірність, якщо вони наближаються до одиниці.

7. Знайдемо матрицю помилок C (матрицю, обернену до матриці системи нормальних рівнянь):

— матриця помилок.

8. Визначимо стандартні помилки оцінок параметрів моделі, враховуючи дисперсію залишків:

Порівняємо стандартні помилки оцінок параметрів моделі з величиною цих оцінок. В результаті визначимо, що стандартна помилка оцінки параметрa становить 3,4% абсолютного значення цієї оцінки (0,82), що свідчить про незміщеність даної оцінки параметрa моделі. Стандартна помилка оцінки параметрa становить 38% абсолютного значення цієї оцінки (1,91), а це означає, що даний параметр може мати зміщення, яке зумовлюється невеликою сукупністю спостережень (n = 10).

9. Висновки. Економетрична модель кількісно описує зв’язок роздрібного товарообігу і доходів населення.

Параметр характеризує граничну величину витрат на купівлю товарів у роздрібній торгівлі, коли дохід збільшується на одиницю, тобто при збільшенні доходів на одиницю обсяг роздрібного товарообігу зростає на 0,82 одиниці .

Визначимо коефіцієнт еластичності роздрібного товарообігу залежно від доходів населення:

.

На основі коефіцієнта еластичності можна стверджувати, що при збільшенні доходів населення на один процент роздрібний товарообіг зросте на 0,91%.

1.3. Завдання для самостійної роботи

Завдання 1.1. На основі даних по дев’яти металобазах побудувати економетричну модель, яка характеризує залежність між витратами обігу та вантажооборотом. Проаналізувати достовірність моделі та її параметрів. Зробити економічні висновки. Вихідні дані наведені в табл. 1.2 — 1.31.

 

Таблиця 1   Таблиця 2   Таблиця 3  
N п / п Витрати обігу   Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
2,7 15,6   2,6 16,9   2,9 14,1  
3,0 15,3   2,9 16,1   2,.6 17,2  
2,8 14,9   2,7 15,0   2,8 17,1  
2,9 15,1   2,5 18,0   2,7 17,8  
2,6 16,1   2,7 17,2   2,7 16,2  
2,5 16,7   2,6 17,1   2,9 17,2  
2,8 15,4   2,7 16,4   2,4 16,8  
2,6 17,1   2,6 16,7   2,9 14,8  
2,5 16,8   2,8 16,9   2,3 19,6  
Таблиця 4   Таблиця 5   Таблиця 6
N п / п Витрати обігу   Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-борот  
3.3 11,4   3,0 11,7   2,9 15,7  
2.5 17,1   2,5 18,3   2,6 17,9  
2.4 19,5   2,5 18,2   2,7 15,3  
3.0 12,5   2,6 15,6   2,7 16,3  
2.7 16,5   2,1 17,4   2,6 17,7  
2.7 16,0   2,9 13,8   2,5 16,8  
2.7 16,1   2,7 15,0   2,7 17,5  
2.8 16,2   2,4 18,6   2,8 16,7  
2.5 18,0   2,8 15,7   2,9 18,0  
                                       

 

 

Таблиця 7   Таблиця 8   Таблиця 9
N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо- оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот
2,8 13,8   2,7 14,9   2,3 32,1
2,7 14,8   2,5 16,1   1,9 31,0
2,4 16,9   2,1 19,7   2,3 32,4
2,3 16,8   2,8 14,0   2,5 33,2
2,5 14,8   2,4 17,1   2,6 31,2
2,5 17,9   2,3 18,2   2,0 34,8
2,5 17,6   2,5 17,4   1,9 35,4
2,4 15,7   2,7 16,1   2,4 33,0
2,3 15,2   2,4 18,0   2,2 34,8
Таблиця 10   Таблиця 11   Таблиця 12  
N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
1,8 36,1   2,0 33,4   2,8 14,0  
2,4 38,3   2,0 37,8   2,4 17,1  
2,5 30,6   2,2 35,8   2,3 18,2  
2,3 32,1   1,9 34,2   2,5 17,4  
2,3 37,6   2,4 37,2   2,7 16,1  
2,5 34,8   1,9 38,2   2,4 18,8  
2,4 34,2   2,2 29,4   2,3 32,2  
2,5 34,2   2,4 37,2   1,9 31,0  
2,1 32,5   2,2 34,5   2,3 32,4  
Таблиця 13   Таблиця 14   Таблиця 15  
N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
2,5 33,2   1,8 36,1   1,9 33,4  
2,6 31,2   2,4 38,3   2,0 37,8  
2,0 34,.8   2,5 30,6   2,2 35,8  
1,9 35,4   2,3 32,1   1,9 34,2  
2,4 33,0   2,3 37,6   2,4 37,2  
2,2 34,8   2,5 34,8   1,9 38,2  
2,1 33,3   2,4 34,2   2,1 29,4  
1,8 36,1   2,5 34,2   2,4 37,2  
2,4 38,3   2,1 32,5   2,2 34,5  
Таблиця 16   Таблиця 17   Таблиця 18  
N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
2,0 35,0   3,0 29,4   2,4 40,2  
2,3 43,7   2,6 35,4   2,2 39,4  
2,7 31,9   2,3 39,7   2,6 43,7  
2,2 37,3   2,5 37,1   2,6 38,4  
2,4 40,9   2,2 35,7   2,3 38,8  
2,3 38,8   2,4 40,2   2,2 39,9  
2,3 35,7   2,2 39,4   2,8 30,1  
2,6 43,2   2,6 43,7   2,8 31,7  
2,7 30,5   2,6 38,4   2,6 37,2  
Таблиця 19   Таблиця 20   Таблиця 21  
N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
2,0 38,2   2,5 34,8   2,3 11,1  
2,1 36,9   2,4 34,2   2,1 10,9  
2,3 39,7   2,5 34,2   2,2 11,0  
2,6 37,2   2,1 32,5   2,1 11,4  
2,8 31,7   2,0 33,4   2,2 12,5  
2,8 30,1   2,0 37,8   2,0 10,1  
2,2 39,9   2,2 35,8   2,1 11,3  
2,3 38,8   1,9 34,2   2,3 13,7  
2,6 38,4   2,4 37,2   2,1 12,4  
Таблиця 22   Таблиця 23   Таблиця 24  
N п / п Витрати обігу   Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
3,7 16,6   3,7 16,9   2,9 16,6  
4,0 16,3   4,0 16,1   2,.6 16,3  
3,8 15,9   3,8 15,0   2,8 15,9  
3,9 14,1   3,9 18,0   2,7 14,1  
3,6 15,1   3,6 17,2   2,7 15,1  
3,5 15,7   3,5 17,1   2,9 15,7  
3,8 14,4   3,8 16,4   2,4 14,4  
3,6 16,1   3,6 16,7   2,9 16,1  
3,5 15,8   3,5 16,9   2,3 15,8  
Таблиця 25   Таблиця 26   Таблиця 27  
N п / п Витрати обігу   Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-борот  
3,7 11,4   3,0 16,9   2,9 16,7  
4,0 17,1   2,5 16,1   2,6 18,9  
3,8 19,5   2,5 15,0   2,7 16,3  
3,9 12,5   2,6 18,0   2,7 17,3  
3,6 16,5   2,1 17,2   2,6 18,7  
3,5 16,0   2,9 17,1   2,5 17,8  
3,8 16,1   2,7 16,4   2,7 18,5  
3,6 16,2   2,4 16,7   2,8 17,7  
3,5 18,0   2,8 16,9   2,9 19,0  
Таблиця 28   Таблиця 29   Таблиця 30  
N п / п Витрати обігу   Вантажо-оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо- оборот   N п / п Витрати обігу Вантажо-оборот  
2,8 12,8   2,7 12,8   2,3 32,1  
2,7 13,8   2,5 13,8   1,9 31,0  
2,4 15,9   2,1 15,9   2,3 32,4  
2,3 15,8   2,8 15,8   2,5 33,2  
2,5 13,8   2,4 13,8   2,6 31,2  
2,5 16,9   2,3 16,9   2,0 34,8  
2,5 16,6   2,5 16,6   1,9 35,4  
2,4 14,7   2,7 14,7   2,4 33,0  
2,3 14,2   2,4 14,2   2,2 34,8  
                                                             

 

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  3. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  4. I. Аналіз контрольної роботи.
  5. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  6. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  7. III. Аналіз ринку
  8. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  9. SWOT-аналіз у туризмі
  10. SWOT-аналіз.
  11. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  12. V. Нюховий аналізатор




Переглядів: 869

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні положення теми | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.