Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Види диверсифікації діяльності підприємства

Як відомо, залежно від діяльності підприємства дивер­сифікацію поділяють на зв'язану і незв'язану (рис. 10.1), в свою чергу зв'язану диверсифікацію — на вертикальну (зворотну і пряму) і горизонтальну (розширення спектра продуктів, географічного розширення).

Стратегію диверсифікації обирають з огляду на особли­вості внутрішнього і зовнішнього середовищ підприєм­ства, потенційні можливості конкретних типів і видів ди­версифікації.

Стратегія зв'язаної (концентричної) диверсифікації. Основна передумова її — наявність істотних стратегічних

відповідностей між сферами бізнесу, внаслідок чого това­ри, які підприємство традиційно виробляє, і нові товари виготовляють за однаковою технологією та орієнтують на однакові ринки.

Стратегія зв'язаної (концентричної) диверсифікаціїстворення нових видів продукції, подібної до тієї, яку виробляє підприємство.

Реалізація цієї стратегії не вимагає істотних змін тех­нології і виробничого процесу. Основним мотивом зв'яза­ної диверсифікації с забезпечення синергізму, економи за рахунок стратегічних відповідностей між поєднуваними напрямами діяльності. Зв'язані диверсифіковані організа­ції називають концернами.

До основних варіантів зв'язаної диверсифікації можна віднести:

- розширення через придбання існуючих або будів­ництво нових підприємств з виробництва продукції, що за­безпечує використання наявних маркетингових можливо­стей, зусиль і діяльності щодо реалізації продукції. Напри­клад, підприємство -- виробник хлібобулочних виробів купує підприємство, що випускає крекери, чи навпаки;

- поліпшення завантаження виробничих потужно­стей (наприклад, виробник алюмінієвих віконних рам у зв'язку з простоями устаткування ухвалює рішення про розширення асортименту продукції за рахунок інших виробів з алюмінію);

- підвищення рівня утилізації наявних природних ре­сурсів і запасів матеріалів (фірма — виробник паперу в очі­куванні збільшення обсягів переробки деревини вирішує побудувати завод із виробництва фанери);

використання торговельної марки і репутації під­приємства (успішний виробник молочних продуктів роз­ширює свою збутову мережу, відкриваючи спеціалізовані на реалізації фруктово-молочних десертів і йогуртів мага­зини і кафе);

- придбання близьких за профілем підприємств, що забезпечує підвищення конкурентоспроможності підприємства-покупця за основними напрямами діяльності (під­приємство, зайняте виробництвом соків, купує підприєм­ство, що виробляє овочеві консерви, отримуючи більше влади в роботі з дистриб'юторами, розвиваючи завдяки цьому загальну систему розподілу).

Можливості зв'язаної диверсифікації успішно викори­стовують компанії Ноnda (автомобілі, мотоцикли, газоно­косарки, електромотори, двигуни для човнів, снігоходи, снігозбиральні машини, культиватори), Johnson and Johnson (гігієнічні і парфумерні продукти для дітей, ліки, стоматологічне устаткування, ветеринарні препарати, предмети жіночої гігієни, бандажні і перев'язувальні ма­теріали).

Реалізується зв'язана диверсифікація у вертикальній (прямий і зворотний напрями) і горизонтальній площи­нах.

Стратегія вертикальної зв'язаної диверсифікації.Ця стратегія базується на пошуку і використанні в бізнесі додаткових можливостей виробництва нових продуктів.

Стратегія вертикальної зв'язаної диверсифікаціїпридбання або включення до складу підприємства інших виробництв, які вхо­дять в технологічний ланцюжок випуску продукту на ступенях до-або післяпрофільного виробничого процесу.

За такого підходу існуюче виробництво залишається в центрі бізнесу, а нове виникає завдяки можливостям освоєного ринку, використовуваним технологіям або ін­шим сильним сторонам фірми. Такими можливостями, на­приклад, можуть бути спеціалізована система розподілу і реалізації продукції.

Реалізація зв'язаної вертикальної диверсифікації у прямому напрямі передбачає підпорядкування підприєм­ством збутової мережі, елементів логістики. Завдяки цьо­му воно освоює нові види діяльності, розширює коло спо­живачів своєї продукції (послуг). Зворотний напрям зв'я­заної вертикальної диверсифікації означає орієнтування стратегічних інтересів підприємства у бік постачальників (назад). Наприклад, у діяльності металургійного підпри­ємства це виявляється у спробах контролювання чи воло­діння гірничовидобувним комбінатом тощо.

Стратегія горизонтальної зв'язаної диверсифікації.Ця стратегія орієнтує на пошук можливостей росту на іс­нуючому ринку за рахунок нової продукції, виробництво якої здійснюється за новою технологією.

Стратегія горизонтальної зв'язаної диверсифікації— об'єднання підприємств, які працюють і конкурують в одній сфері діяльності.

Головною її метою є посилення позицій підприємства в галузі шляхом поглинання конкурентів або посилення контролю над ними. Використовуючи її, підприємство орі­єнтується на виробництво нових, технологічно не зв'яза­них продуктів, використовуючи свої можливості. Вони призначені для споживачів основного продукту і подібні до нього за своїми якостями. Перед реалізацією цієї стра­тегії підприємство повинне оцінити власну компетентність щодо виробництва новинок.

Стратегія незв'язаної (конгломератної) диверсифіка­ції. Іноді для освоєння виробництва нових видів продукції підприємство вирішує піти на придбання чи створення но­вих технологій, формування відповідної інфраструктури, освоєння докорінно нових ринків. Наприклад, металургій­ний комбінат може виробляти меблі, сантехніку, продукти харчування та ін. Усі ці бізнес-проекти утворюють кон­текст стратегії незв'язаної диверсифікації.

Стратегія незв'язаної (конгломератної) диверсифікації— систе­ма заходів щодо виробництва докорінно нових товарів, освоєння нових ринків.

Такі старання щодо створення конгломерату, концерну потребують значних коштів і організаційних зусиль.

Переваги стратегії незв'язаної диверсифікації ґрунту­ються на зниженні загальних ризиків конгломерату, ос­кільки різні галузі можуть перебувати у різних фазах га­лузевих життєвих циклів, а тому депресивні процеси в од­них із них компенсуватимуться піднесеннями в інших. Та попри потенційну і реальну привабливість, стратегія незв'язаної диверсифікації має й істотні недоліки, адже загальна прибутковість конгломерату значною мірою зале­жить від здатності управлінського ядра передбачати перс­пективи галузевої кон'юнктури, ефективно розпоряджа­тися компонентами портфеля сфер бізнесу, а також від ринкових факторів (стабільності попиту, конкуренції, смаків споживачів), фактора часу, ступеня ризику.

Зосередження на стратегії конгломератної диверсифі­кації може бути наслідком дії таких чинників:

— необхідності збалансування грошових потоків (з ме­тою зниження залежності від зовнішнього фінансування підприємство може придбати фірму,


конкурентні позиції якої забезпечать йому стабільні грошові потоки);

— намагання раціональніше використовувати фінан­сові ресурси (грошові потоки від підрозділів, що працюють у стагнуючих галузях, можуть бути використані новими підрозділами, що функціонують у галузях, які зростають);

- можливості придбання нового бізнесу за низькою ці­ною (існують у галузях, що перебувають на стадії спаду, підприємства яких прагнуть швидко вийти з бізнесу, міні­мізують втрати в майбутньому);

- зниження ризиків (істотна залежність від однієї продуктової лінії, циклічний характер основного бізнесу спонукають до пошуку додаткових можливостей забезпе­чення стабільності підприємства);

- інтересів управлінського персоналу (спад основного бізнесу може спонукати менеджерів до пошуку нових ви­робничих програм, що може бути передумовою збережен­ня роботи);

- захисту від поглинання (конгломератна диверсифікованість може зробити підприємство непривабливим або недоступним для поглинання іншим суб'єктом бізнесу);

- використання вигідних фіскальних режимів (дифе­ренціація режимів оподаткування підрозділів корпорації часто сприяє зменшенню сумарних податкових платежів).

Як свідчить практика, в періоди загальноекономічного спаду легше виживають корпоративні структури типу кон­церну, чиї портфелі мають значні стратегічні відповідності між окремими сферами бізнесу. Адже загальноекономіч­ний спад негативно позначається на всіх сферах бізнесу, а мінімізація витрат стає в таких випадках першочерговим завданням, з яким концерни справляються краще, ніж конгломерати.


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. IV група- показники надійності підприємства
  3. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  4. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  5. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  6. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  7. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  8. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  9. Автоматизація метрологічної діяльності
  10. Автопідприємства вантажних автомобілів
  11. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  12. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства




Переглядів: 3634

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність стратегії диверсифікації діяльності підприємства | Похідні стратегії диверсифікації підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.