Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття про динамічний стереотип

ДИНАМІЧНИЙ СТЕРЕОТИП. НАВИЧКИ І ЗВИЧКИ

Що таке динамічний стереотип? Більшість основних видів трудової й побутової діяльності людина повторює в певній послідовності впродовж тривалого часу. Це сприяє утворенню єдиного ланцюга рефлексів, у якому рефлекторна реакція на перший подразник є пусковим моментом для всього ланцюга. Таку систему послідовних умовних рефлексів названо динамічним стереотипом. Яскравим прикладом динамічних стереотипів є різноманітні рухові навички. Ходьба, біг, плавання, катання на лижах та велосипеді, гра на музичних інструментах, уміння писати і навіть користуватися ложкою, виделкою та ножем - усе це навички, в основі яких лежить утворення динамічних стереотипів. Проявом внутрішнього динамічного стереотипу є періодична зміна діяльності фізіологічних систем організму протягом доби. Так, у години, коли людина працює, підвищується працездатність нервової та інших фізіологічних систем. У години, коли людина зазвичай вживає їжу, умовнорефлекторно завчасно виділяються травні соки.

Отже, динамічний стереотип (від грец. стерео -міцний, об'ємний, просторовий і типос - зразок, відбиток) - це система послідовних закріплених тимчасових нервових зв'язків (умовних рефлексів), що утворилися у відповідь на постійно повторювану систему умовних подразників. Він дає змогу людині виконувати певні дії без значного напруження нервових центрів кори великого мозку.

І.П. Павлов застосовував поняття «динамічний стереотип» дуже широко: від оволодіння людини найпростішими прийомами трудової діяльності до способу її життя та мислення.

Яке значення мають динамічні стереотипи? Динамічні стереотипи полегшують виконання багаторазово повторюваних дій. Багаторазове повторення одних і тих самих процесів у центральній нервовій системі призводить до їхнього максимального розчленування, робить їх легкими, економними, автоматичними. Водночас це звільняє решту відділів мозку для творчої роботи.

Динамічні стереотипи забезпечують тривале зберігання досвіду виконання певних дій у звичних умовах, а також у випадку, коли ці умови виникнуть у майбутньому. Завдяки їм можливе використання минулого досвіду в нових умовах для утворення нових зв'язків. Тобто динамічні стереотипи підлягають видозмінам, що має пристосувальне значення.

Що таке навички? Як вони виникають? Навички -це такі способи виконання дій, за яких вони завдяки багаторазовому повторенню стають автоматичними, тобто виконуються підсвідомо (наприклад, ходьба, біг, гра на музичних інструментах, уміння писати тощо). В основі утворення навичок лежить утворення динамічних стереотипів. Навички формуються протягом навчання і відповідного послідовного та цілеспрямованого тренування.

Формування навичок відбувається через кілька етапів. Наприклад, дитина вчиться читати. На першому етапі вона оволодіває окремими елементами дії (наприклад, вивчає абетку), на другому - об'єднує вивчені елементи у цілісну дію (вчиться складати літери у слова), на третьому - тренує свої дії з метою надання їм плавності, швидкості, зняття напруження, впевненості, тобто звільнення свідомості від їхнього виконання (вільне читання).

Складні рухові навички утворюються досить важко і поступово. Наприклад, на початку повторення якоїсь дії рухи не координовані, хоча і виконуються під контролем свідомості. Людина робить зайві рухи. Це пов'язано з поширенням (іррадіацією) збудження по корі великих півкуль. При багаторазовому виконанні певних рухів збудження концентрується у тих нервових центрах, які відповідають за їхнє виконання.

Координація рухів і стабільність навички з часом поліпшуються. Рухи виконуються економніше, вільніше і точніше. З удосконаленням рухової навички настає її автоматизація. Рухи виконуються підсвідомо, тобто людина не концентрує на цьому свою увагу, а тільки на кінцевому результаті. Лише коли допущено помилки, тобто здійснено рухи, які не досягають запрограмованого результату, проявляється орієнтувальний рефлекс: виникає збудження, яке розгальмовує зв'язки автоматичної навички з корою великого мозку, і рухи знову починає контролювати свідомість. Після виправлення помилки навичка переходить у автоматичний режим.

Навички полегшують роботу мозку, підвищують його працездатність, дають змогу зосередитися на інформації, яку сприймає людина, виконуючи ту чи іншу роботу. Наприклад, коли ви пишете твір, то не замислюєтесь над тим, як правильно написати ту чи іншу літеру, а зосереджуєте увагу на тому, що пишете. Навички важко змінюються. Іноді легше виробити нову навичку, ніж виправити стару.

Утворені навички можуть бути перенесені з одного виду діяльності на подібний інший. Так, навички, утворені в результаті занять гімнастикою, зберігаються і при оволодінні стрибками у воду; навички водія - у роботі комбайнера. Тому в людини, яка оволоділа великою кількістю навичок, кожна нова навичка утворюється швидше. Утворені навички стають основою для інших і в різних видах розумової праці. Читання художньої літератури сприяє вивченню історії. Вивчення однієї іноземної мови полегшує опанування іншою.

Динамічні стереотипи є підґрунтям утворення у людини звичок.

Що таке звички? Звички - це типові для людини дії або особливості поведінки, які стали її потребою. Стереотипні навички і звички зберігаються протягом багатьох років і складають основу поведінки людини. Так, гігієнічні навички, набуті ще в дитинстві, зберігаються впродовж усього життя людини. Важливу роль відіграють звички у стосунках між людьми. Вихованій, ввічливій людині немає потреби нагадувати про те, що не слід підвищувати голос під час розмови, перебивати співрозмовника, грубіянити. Розрізняють позитивні та негативні (шкідливі) звички і вади (паління, наркоманія, алкоголізм), які виникають під впливом неправильного виховання, ненормальних умов життя.

Для викорінювання негативних звичок слід утримуватись від їхнього повторення, докладаючи вольові зусилля. Вольові зусилля пов'язані з напруженням нервових клітин кори великого мозку і сприяють гальмуванню негативних звичок. Під впливом негативних емоцій, наркотиків нервові клітини різко знижують свою працездатність, що призводить до втрати людиною вольових якостей. Загартовуванням організму, трудовою активністю, заняттям спортом і фізичною культурою, самовихованням можна позбутися шкідливих звичок і вад. Проте краще їх не набувати. Важливим у житті людини є постійний самоконтроль і аналіз своїх вчинків.


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. IV. ЗАГАЛЬНІ ПОНЯТТЯ ПРО ПЕРШУ МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ ПОТЕРПІЛИМ.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. VII. Поняття про рану, рановий процес, види загоювання ран
  5. VІІI. Період окупності капітальних вкладень (інвестувань) в умовах сьогоднішнього дня (динамічний метод).
  6. А/. Поняття про судовий процес.
  7. Адміністративна відповідальність: поняття, мета, функції, принципи та ознаки.
  8. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  9. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  10. Аеродинамічний розрахунок
  11. Аеродинамічний розрахунок ротора вітроустановки
  12. АЕРОДИНАМІЧНИЙ РОЗРАХУНОК СИСТЕМ ВЕНТИЛЯЦІЇ




Переглядів: 4295

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Аналізатори (сенсорні системи), їх структура. | Вчення Павлова про типи вищої нервової діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.